blauwe rook en 3 pitten

Motoren, injectiesystemen etc.
slopelrijder
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 Okt 2019 19:02
Type auto: subaru outback 2.5i

blauwe rook en 3 pitten

Berichtdoor slopelrijder » 22 Mei 2020 08:08

na 22500km gereden te hebben, heeft mijn subaru outback ( 2,5i (BP)) gister op de snelweg "de geest gegeven"...
(gekocht met 205000 in oktober 2019, daarna gas in laten bouwen> zou nog 200.000 meer moeten kunnen rijden toch?!?)

motor management begon te branden , stotteren , slecht lopen en blauwe rook.
auto aan de kant, en afgesleept, anwb geeft aan kleppen of zuigerprobleem.

De motor loopt nog wel op lpg, op benzine weigert hij ( zal computer beveiligings dingetje zijn).
dan loopt hij op 3 pitten en rookt...niet normaal.

te kort motorolie en doorgereden? NEE, smorgens voor vertrek gecontroleerd en beetje bijgevuld. ( verbruik 0,5l op 2000km)
vloeistoffen niveaus zijn normaal.
complete distributieset etc. is nog heel / als nieuw ( zit er net 20.000km op)

vermoeden> anwb zegt kleppen of zuiger
wellicht koppaking??

maar wat te doen? ander blok er meteen in laten lepelen????? ( de Ej25 zijn natuurlijk wel allemaal op "leeftijd / km's"
of eerst open laten :cry: maken en schade bekijken?> alleen kop dan zou het alleen kop/kleppen zijn, met zuiger probleem wordt het al een heel ander verhaal....
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4481
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: blauwe rook en 3 pitten

Berichtdoor erichendri » 22 Mei 2020 08:36

Zelf zou ik de motor laten reviseren, gebruikt weet je ook niet wat je koopt.
Een goed adres en heel veel ervaring met subaru is www.veldetuning.nl
Mr.Q heeft zijn 2.5 motor daar ook laten reviseren, was meen ik 3500 euro.
Een ander goed adres is www.ems-tuning.nl
Daar ook veel subaru ervaring en weet ik ook dat iemand daar zijn 2.5 heeft laten reviseren.
Een gebruikte motor is trouwens amper te vinden.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3362
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: blauwe rook en 3 pitten

Berichtdoor quikfit » 22 Mei 2020 08:44

Met een beetje mazzel is het de koppakking en geen ernstige zuiger/cilinder/klep schade
Bougies eruit draaien en kijken welke kant het probleem veroorzaakt,maar bij reparatie moet de motor er toch uit.
Kleppen zijn gesteld met inbouw van LPG :?:
Ben je zelf (of met een maatje) handig genoeg om de motor eruit te halen en de koppen te demonteren :?:

EDIT: Hoeveel olie ben je kwijt geraakt :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 217
Lid geworden op: 12 Jan 2015 20:57
Type auto: Legacy II 2.5GX Saloon
Locatie: Weert

Re: blauwe rook en 3 pitten

Berichtdoor Mrdjc » 22 Mei 2020 22:05

Compressie meting doen op de cylinders voordat je hem uitbouwt.

Blauwe rook is olie erbij, die kan maar van een aantal plekken komen met genoeg hoeveelheid om hem flink te laten roken, via een klep, langs de zuiger veren of via de kop pakking, maar dan zou ik ook olie in het koelwater verwachten.

LPG verbrand warmer dan benzine, kan natuurlijk ook zijn dat je een zuiger of zuigerveren gesmolten hebt, of een klep.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4481
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: blauwe rook en 3 pitten

Berichtdoor erichendri » 24 Mei 2020 22:42

Bij mijn legacy l had ik dit ook een keer gehad bedenk ik mij.
Was een hoek van een klep weggebrand volgens mij.
Bougie werdt ook nat.

Eric

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast