Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4279
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Berichtdoor erichendri » 29 Nov 2019 16:26

Klopt, maand geleden van de legacy vervangen.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3059
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Berichtdoor quikfit » 29 Nov 2019 16:29

erichendri schreef:Klopt, maand geleden van de legacy vervangen.


Liep ie niet lekker?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1121
Lid geworden op: 18 Mar 2011 10:48
Type auto: Subaru Forester X 2006
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Berichtdoor RJS » 29 Nov 2019 19:20

Valt mee. Zal ik toch nog eens voorleggen aan Rudy. Beter erop dan eraf.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4279
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Berichtdoor erichendri » 30 Nov 2019 00:23

Lampje ging branden en hield in.

Eric
snoef
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH FB20 H5
Locatie: Z-H

Knock sensor boosdoener

Berichtdoor snoef » 05 Dec 2019 11:24

Navraag bij Rudy van Nuland leerde me dat ook mijn FB20 motor kan worden geholpen met deze correctie.
Ik rijd nu al zo'n anderhalf jaar rond met mijn auto en heb het altijd jammer gevonden dat hij niet zo pittig was als mijn 2003 2.0X SG. Ik weet het aan Subaru's doorgeslagen doel de auto zo zuinig mogelijk te maken, dit echter terwijl bij de introductie van de motor door Subaru juist werd vermeld dat er meer trekkracht onderin en midden was bereikt. Toen ik de proefrit ging maken voor de aankoop, trok de auto als een beer, maar toen heb ik 'm ook flink in de toeren gejaagd. Daarna in Zuid-Limburg viel, vergeleken mijn mijn SG, me de mindere trekkracht wel al enorm tegen. Door dit draadje en mijn recente accu wissel ben ik er nu inmiddels zeker van dat de knock sensor precies dat is wat mijn auto ook traag heeft gemaakt tot aan 4000 toeren. Van wat ik heb opgemaakt uit meerdere internationale posts, komt het probleem vaak voor bij auto's die de 100.000 km zijn gepasseerd. De knock sensor zelf kan defect zijn, of als hij nog goed is, pakt hij verkeerde bijgeluiden op alsof er gepingeld wordt. Zoals ik ook al in een paar posts van Eric heb gelezen.
Wat ik er ook uit heb begrepen, is dat de correctie dus niet de auto "méér" dan bedoeld is laat presteren, maar juist laat presteren zoals in het oorspronkelijke ontwerp de bedoeling was. Daardoor kun je dus gewoon op ron95 blijven rijden als je dat echt wilt. De auto wordt weer zuiniger met benzine omdat de motor weer efficienter met de brandstof omgaat. Met een probleemsensor wordt immers wel de juiste hoeveelheid benzine gevuld, maar wordt de ontsteking zodanig verlaat dat de kracht er al uit is. Dat betekent dat je extra veel toeren moet maken om kracht te ontwikkelen en de anti pingel werking van de sensor op te heffen. Ik ga het probleem zo gauw mogelijk laten verhelpen door Rudy, maar ben nu al erg blij te weten dat het gevoel niet bij mij tussen de oren zat, maar echt bij de knock sensor. Ik verheug me ook al op het lagere benzineverbruik. Hoe de trekkracht van de motor gaat toenemen, heb ik gelukkig al even kunnen ervaren na mijn accuwissel, daar is niks mis mee. Superblij.

RJS schreef:Ik kon gewoon ron95 blijven rijden, vertelde Rudy...
Gebruikersavatar
LucienS
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 Aug 2018 21:46
Type auto: Subaru Forester 2.0 X Comfort Pack

Re: Knock sensor boosdoener

Berichtdoor LucienS » 06 Dec 2019 19:35

snoef schreef:Navraag bij Rudy van Nuland leerde me dat ook mijn FB20 motor kan worden geholpen met deze correctie.
Ik rijd nu al zo'n anderhalf jaar rond met mijn auto en heb het altijd jammer gevonden dat hij niet zo pittig was als mijn 2003 2.0X SG. Ik weet het aan Subaru's doorgeslagen doel de auto zo zuinig mogelijk te maken, dit echter terwijl bij de introductie van de motor door Subaru juist werd vermeld dat er meer trekkracht onderin en midden was bereikt. Toen ik de proefrit ging maken voor de aankoop, trok de auto als een beer, maar toen heb ik 'm ook flink in de toeren gejaagd. Daarna in Zuid-Limburg viel, vergeleken mijn mijn SG, me de mindere trekkracht wel al enorm tegen. Door dit draadje en mijn recente accu wissel ben ik er nu inmiddels zeker van dat de knock sensor precies dat is wat mijn auto ook traag heeft gemaakt tot aan 4000 toeren. Van wat ik heb opgemaakt uit meerdere internationale posts, komt het probleem vaak voor bij auto's die de 100.000 km zijn gepasseerd. De knock sensor zelf kan defect zijn, of als hij nog goed is, pakt hij verkeerde bijgeluiden op alsof er gepingeld wordt. Zoals ik ook al in een paar posts van Eric heb gelezen.
Wat ik er ook uit heb begrepen, is dat de correctie dus niet de auto "méér" dan bedoeld is laat presteren, maar juist laat presteren zoals in het oorspronkelijke ontwerp de bedoeling was. Daardoor kun je dus gewoon op ron95 blijven rijden als je dat echt wilt. De auto wordt weer zuiniger met benzine omdat de motor weer efficienter met de brandstof omgaat. Met een probleemsensor wordt immers wel de juiste hoeveelheid benzine gevuld, maar wordt de ontsteking zodanig verlaat dat de kracht er al uit is. Dat betekent dat je extra veel toeren moet maken om kracht te ontwikkelen en de anti pingel werking van de sensor op te heffen. Ik ga het probleem zo gauw mogelijk laten verhelpen door Rudy, maar ben nu al erg blij te weten dat het gevoel niet bij mij tussen de oren zat, maar echt bij de knock sensor. Ik verheug me ook al op het lagere benzineverbruik. Hoe de trekkracht van de motor gaat toenemen, heb ik gelukkig al even kunnen ervaren na mijn accuwissel, daar is niks mis mee. Superblij.

RJS schreef:Ik kon gewoon ron95 blijven rijden, vertelde Rudy...


Verwacht niet te veel dat hij zuiniger wordt. Ik heb wel een zware rechtervoet maar stabiel verbruik van 1 op 10..
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1121
Lid geworden op: 18 Mar 2011 10:48
Type auto: Subaru Forester X 2006
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Berichtdoor RJS » 07 Dec 2019 11:38

Nou ik haal gemakkelijk 1 op 11, 1 op 12. In de zomer op lange afstanden 1 op 12.5. Maar ik rij niet veel korte afstanden. Veel snelweg en constante snelheden. Ik heb dezelfde ervaring als Snoef.
snoef
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH FB20 H5
Locatie: Z-H

Re: Knock sensor boosdoener

Berichtdoor snoef » 07 Dec 2019 12:44

Ben ik me bewust van Lucien. Inderdaad wat je boven de 3500 toeren rijdt, zal niet veel uitmaken, snelweg dus. De rechtervoet is inderdaad ook van grote invloed op het bezineverbruik. 100 i.p.v. 130 scheelt enorm, zeker als je geen 6 maar 5 versnellingen hebt. Maar ik rijd ook graag in het heuvelland en daar zal ik het ook zeker gaan merken. Daar rijd ik nu in 2 Lo gear of 1 Hi als het stijl wordt, maar als het wordt zoals na mijn accuwissel, wat te verwachten is, dan wordt het rijden pas echt weer leuk. Ik wist toen niet wat me overkwam in deze auto even ineens zoveel kracht onderin te voelen. Geweldig dat het knock sensor probleem nu eens goed belicht is.
Ik denk dat ik uiteindelijk het gecombineerde verbruik ook al omlaag krijg RJS omdat ik als hij behandeld is niet meer steeds hoeft te "voelen" hoe sterk de auto is door flink in de toeren te gaan.

RJS schreef:Ik kon gewoon ron95 blijven rijden, vertelde Rudy...


Verwacht niet te veel dat hij zuiniger wordt. Ik heb wel een zware rechtervoet maar stabiel verbruik van 1 op 10..[/quote]
Gebruikersavatar
LucienS
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 Aug 2018 21:46
Type auto: Subaru Forester 2.0 X Comfort Pack

Re: Knock sensor boosdoener

Berichtdoor LucienS » 10 Dec 2019 20:05

snoef schreef:Ben ik me bewust van Lucien. Inderdaad wat je boven de 3500 toeren rijdt, zal niet veel uitmaken, snelweg dus. De rechtervoet is inderdaad ook van grote invloed op het bezineverbruik. 100 i.p.v. 130 scheelt enorm, zeker als je geen 6 maar 5 versnellingen hebt. Maar ik rijd ook graag in het heuvelland en daar zal ik het ook zeker gaan merken. Daar rijd ik nu in 2 Lo gear of 1 Hi als het stijl wordt, maar als het wordt zoals na mijn accuwissel, wat te verwachten is, dan wordt het rijden pas echt weer leuk. Ik wist toen niet wat me overkwam in deze auto even ineens zoveel kracht onderin te voelen. Geweldig dat het knock sensor probleem nu eens goed belicht is.
Ik denk dat ik uiteindelijk het gecombineerde verbruik ook al omlaag krijg RJS omdat ik als hij behandeld is niet meer steeds hoeft te "voelen" hoe sterk de auto is door flink in de toeren te gaan.

RJS schreef:Ik kon gewoon ron95 blijven rijden, vertelde Rudy...


Laat je het hier weten als de ingreep heeft plaatsgevonden en je ervaring(en)?
Mijn Forester begon pas na een paar 100 kilometers echt lekker te lopen, ECU moest wennen aan de nieuwe situatie..
snoef
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH FB20 H5
Locatie: Z-H

Re: Knock sensor boosdoener

Berichtdoor snoef » 11 Dec 2019 09:22

Zal ik doen Lucien. Ik heb een afspraak voor a.s. vrijdag. Vreemd dat de Forester pas na een paar 100 km echt lekker ging lopen. Als je de accu hebt losgehaald is hij immers reset? Dat ervoer ik even na mijn accuwissel. Hoe dan ook, als hij pas weer na een paar 100 km echt gaat trekken, dan teken ik daar ook voor :) Van Volkel terug naar de Noordzee is 146 km, dus dat gaat wel goed komen.

LucienS schreef:Laat je het hier weten als de ingreep heeft plaatsgevonden en je ervaring(en)?
Mijn Forester begon pas na een paar 100 kilometers echt lekker te lopen, ECU moest wennen aan de nieuwe situatie..
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 435
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Berichtdoor aze2000 » 11 Dec 2019 14:19

RJS schreef:Nou ik haal gemakkelijk 1 op 11, 1 op 12. In de zomer op lange afstanden 1 op 12.5. Maar ik rij niet veel korte afstanden. Veel snelweg en constante snelheden. Ik heb dezelfde ervaring als Snoef.



Maar dan rij je geen koste stukken als je 1:11 min haal :? ,, best knap :D ..
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 435
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Berichtdoor aze2000 » 11 Dec 2019 14:46

aze2000 schreef:
RJS schreef:Nou ik haal gemakkelijk 1 op 11, 1 op 12. In de zomer op lange afstanden 1 op 12.5. Maar ik rij niet veel korte afstanden. Veel snelweg en constante snelheden. Ik heb dezelfde ervaring als Snoef.



Maar dan rij je geen korte stukken als je 1:11 min haal :? ,, best knap :D ..
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3059
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Berichtdoor quikfit » 11 Dec 2019 14:55

Hier ook bij gemiddeld gebruik makkelijk 1:11,5...snelweg ruim 1:12,5 ,alleen in de winter 1:10 met sneeuw op de weg en spijkerbanden(hogere afrolweerstand).
Je maat banden speelt ook een rol(totale diameter band en breedte band).

Gr.Quikfit :mrgreen:

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten