LPG inbouwen

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ik was me nog wat verder in aan het lezen over LPG. En dan kom ik dit tegen:
LPG (Liquefied Petroleum Gas) is een mengsel van butaan- en propaangas, aangevuld met enige toevoegingen. Omdat LPG bestemd is voor tractiedoeleinden (aandrijving van verbrandingsmotoren) zijn deze toevoegingen bedoeld om een betere smering te behalen.
Dan vraag ik me, als er dan toch smeringstoevoegingen in LPG zitten, waarom is dan nog eens een klepsmeersysteem nodig? Ik zal niet zeggen, dat een klepsmeersysteem geen werking heeft, maar of het bij iedere wagen nodig is?

Op een andere pagina lees ik, dat in principe elke motor, die op loodvrije benzine moet rijden, geschikt is voor LPG, mits de cilinderkop(pen) van aluminium zijn (waardoor de klepzittingen van gehard metaal moeten zijn). Natuurlijk zijn er altijd wel bouwtechnische redenen, waarom het dan weer niet kan (zoals boven aangegeven, plastic spruitstukken). De reden, dat dit zo is, komt doordat loodvrije benzine dezelfde smering bezit als in een klepsmeringssysteem. Een flesje loodvervanger in de benzinetank zou eenzelfde effect hebben. Nu geloof ik daar echt niet alles van, maar er zal heus wel een kern van waarheid in zitten.

En dan komen we nog eens bij de verbrandingstemperatuur. Die ligt bij LPG op kortstondig 1900°C en bij benzine is dat net iets minder. Uitlaatgassen liggen bij benzine tussen 700-900 graden, dat kan bij LPG iets hoger liggen, maar zelden hoger dan 900 graden, ruim onder de kritische grens van over de 1000°C. Ik denk, dat het eerder belangrijker is, dat de installatie goed afgesteld staat, dan een extra smering toevoegen. Bij een goed afgesteld brandstofsysteem zal de motor veel minder te lijden hebben, als een motor, die te mager afgesteld staat. Dat zorgt voor een groter zuurstofaandeel, waardoor de temperaturen oplopen. Bij een te rijke afstelling zullen de temperaturen wel dalen, maar zijn er andere risico's. Een zorgvuldige afstelling is derhalve het behoud van je motor. Helaas is dat altijd een compromis.
Zo was het tenminste bij een "normale" benzinemotor, en dat zal bij een wagen op LPG niet veel anders zijn. Ik weet nog wel een en ander uit mijn turbo-tijdperk :ugeek: , ik heb me destijds meer dan genoeg bezig gehouden met compressie, mengverhoudingen en verbrandingstemperaturen. Ik heb zelfs nog een temperatuurmeter liggen, die tot 1300°C kan meten, bedoeld voor het controleren van de uitlaatgassen van een turbomotor, net voor de turbo. Misschien dat ik die nog eens ga verbouwen. Kan ik in de gaten houden, hoeveel het scheelt...
Het is alleen, dat ik die kennis weer bovenwater moet halen, na er ruim 15 jaar niet meer mee bezig te zijn geweest... Grijze cellen werken uiterst langzaam :mrgreen:
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Ik was me nog wat verder in aan het lezen over LPG. En dan kom ik dit tegen:
LPG (Liquefied Petroleum Gas) is een mengsel van butaan- en propaangas, aangevuld met enige toevoegingen. Omdat LPG bestemd is voor tractiedoeleinden (aandrijving van verbrandingsmotoren) zijn deze toevoegingen bedoeld om een betere smering te behalen.
Dan vraag ik me, als er dan toch smeringstoevoegingen in LPG zitten, waarom is dan nog eens een klepsmeersysteem nodig? Ik zal niet zeggen, dat een klepsmeersysteem geen werking heeft, maar of het bij iedere wagen nodig is?

Op een andere pagina lees ik, dat in principe elke motor, die op loodvrije benzine moet rijden, geschikt is voor LPG, mits de cilinderkop(pen) van aluminium zijn (waardoor de klepzittingen van gehard metaal moeten zijn). Natuurlijk zijn er altijd wel bouwtechnische redenen, waarom het dan weer niet kan (zoals boven aangegeven, plastic spruitstukken). De reden, dat dit zo is, komt doordat loodvrije benzine dezelfde smering bezit als in een klepsmeringssysteem. Een flesje loodvervanger in de benzinetank zou eenzelfde effect hebben. Nu geloof ik daar echt niet alles van, maar er zal heus wel een kern van waarheid in zitten.

En dan komen we nog eens bij de verbrandingstemperatuur. Die ligt bij LPG op kortstondig 1900°C en bij benzine is dat net iets minder. Uitlaatgassen liggen bij benzine tussen 700-900 graden, dat kan bij LPG iets hoger liggen, maar zelden hoger dan 900 graden, ruim onder de kritische grens van over de 1000°C. Ik denk, dat het eerder belangrijker is, dat de installatie goed afgesteld staat, dan een extra smering toevoegen. Bij een goed afgesteld brandstofsysteem zal de motor veel minder te lijden hebben, als een motor, die te mager afgesteld staat. Dat zorgt voor een groter zuurstofaandeel, waardoor de temperaturen oplopen. Bij een te rijke afstelling zullen de temperaturen wel dalen, maar zijn er andere risico's. Een zorgvuldige afstelling is derhalve het behoud van je motor. Helaas is dat altijd een compromis.
Zo was het tenminste bij een "normale" benzinemotor, en dat zal bij een wagen op LPG niet veel anders zijn. Ik weet nog wel een en ander uit mijn turbo-tijdperk :ugeek: , ik heb me destijds meer dan genoeg bezig gehouden met compressie, mengverhoudingen en verbrandingstemperaturen. Ik heb zelfs nog een temperatuurmeter liggen, die tot 1300°C kan meten, bedoeld voor het controleren van de uitlaatgassen van een turbomotor, net voor de turbo. Misschien dat ik die nog eens ga verbouwen. Kan ik in de gaten houden, hoeveel het scheelt...
Het is alleen, dat ik die kennis weer bovenwater moet halen, na er ruim 15 jaar niet meer mee bezig te zijn geweest... Grijze cellen werken uiterst langzaam :mrgreen:
ik was op de achter grond idd ook nog even bezig me te verdiepen.
het artikel wat hier achter is gelaten was van de fabrikant ,, dus niet geheel betrouwbaar,,, en zoals mischien sommige al wel weten van mij ik neem niks zo maar aan :lol:

Het afstellen van de mengsel verhouding is alles .... punt 1000% eens .

De smerende werking van benzine en lpg smeer systeem is niet te vergelijken.... verbranden van de kleppen heeft naar mijn beperkte mening maar te maken met 1: verbrandings temp lpg die is gemiddeld hoger 2: materiaal soort kleppen en zittingen 3: mengsel verhouding.

Tot nu toe is mijn mening ,,,geen lpg olie smeer systeem..


wordt vervolgd
groet Robert
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Duitse TUV wel betrouwbaar?


https://lpg-installatie.blogspot.com/20 ... oduct.html

Nergens maar dan ook nergens kan ik 1 onderzoek vinden waaruit blijkt dat een klepsmeersysteem niet zou werken, dus nogmaals, help me overtuigen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Duitse TUV wel betrouwbaar?


https://lpg-installatie.blogspot.com/20 ... oduct.html

Nergens maar dan ook nergens kan ik 1 onderzoek vinden waaruit blijkt dat een klepsmeersysteem niet zou werken, dus nogmaals, help me overtuigen.
Heb je daar ergens een verslag van de TUV? Zag het even niet zo snel staan..

Vreemd genoeg is er naar bar weinig testen te vinden ... on afhankelijk .. dus geen slager die zn eigen vlees keurt..

Maar mijn onderzoek loopt nog ..

Maar stel dat het werkt.. dan heb je dus geen last meer van verbrande kleppen... want de smerende werking staat dan gelijk als rijden op benzine... dat is het idee er achter?
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Nou vooruit dan, een testrapport.

https://www.mylpg.eu/useful/docs-valve- ... esults.pdf

Overigens, dat eerste testrapport is niet gedaan door een fabrikant, maar in opdracht van ;).
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Nou vooruit dan, een testrapport.

https://www.mylpg.eu/useful/docs-valve- ... esults.pdf

Overigens, dat eerste testrapport is niet gedaan door een fabrikant, maar in opdracht van ;).
Die ga ik eens goed lezen idd...

Zal vast in opdracht zijn gedaan,, en laat me raden product was geweldig :lol: ..... had het zelf gelezen hoor de test... deze was goed idd

Maar volgens jou testen is met dit product geen verbrande kleppen meer aan de orde?
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ik heb de test ook even gelezen. Prachtig een product testen op 1 wagen. Natuurlijk is het dan fantastisch. Maar waar is de contra-meting? Die mis ik wel even. Hadden ze het goed willen doen, dan hadden ze met 2 gelijke wagens moeten meten. En dan de verschillen moeten meten. Nu zegt dit onderzoek niets meer, dan al het andere. Het zegt alleen, dat het geen kwaad kan. Nou, dat is een verrassing...

Kijk, ik bestrijd niet, dat klepsmering geen nut heeft, maar is het ook voor iedere wagen zinvol? Op internet vind ik steeds meer installateurs, die het niet verbouwen, omdat ze het alleen maar weggegooid geld vinden. Wil niet zeggen, dat klepsmering voor bepaalde motoren niet noodzakelijk is. Voor de ene motor bevelen ze het wel aan, voor de andere niet. En daar zit hem de crux. En dan moet je vertrouwen op de ervaring van zo'n specialist. Dat is in mijn geval ook mijn visie.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar uit meerdere testen blijkt toch wel degelijk dat: de kans op verbrande kleppen afneemt en dat de klepspeling minder snel afneemt. Die laatste testen zijn er ook en dan zie je dat de speling na montage van een smeersysteem gelijk blijft of in ieder geval minder snel afneemt ( test met meerdere auto's)

Volgens mij is de gasboer niet degene die een oordeel moet vellen over het nut van een smeersysteem. Dat zou de garage moeten zijn die de auto in onderhoud heeft. Hij moet kunnen zeggen of hij een verschil waarneemt in bovenstaande punten bij een auto met of zonder klepsmeersysteem.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar uit meerdere testen blijkt toch wel degelijk dat: de kans op verbrande kleppen afneemt en dat de klepspeling minder snel afneemt. Die laatste testen zijn er ook en dan zie je dat de speling na montage van een smeersysteem gelijk blijft of in ieder geval minder snel afneemt ( test met meerdere auto's)

Volgens mij is de gasboer niet degene die een oordeel moet vellen over het nut van een smeersysteem. Dat zou de garage moeten zijn die de auto in onderhoud heeft. Hij moet kunnen zeggen of hij een verschil waarneemt in bovenstaande punten bij een auto met of zonder klepsmeersysteem.

eens,,, het beste is simpel... je spreekt een gas boer,, en die meld jou ,,, ja of nee.

en dat uit praktijk,,ik heb div klanten en met smeersystem zie ik in praktijk dat zij minder last hebben van de kleppen ..

maar dan komt natuulijk ook gelijk de vraag,, hoeveel heeft het gekost aan olie en systeem / onderhoud aan systeem na zo veel km

en wat was de verlenging daar van,, blijft kosten baten verhaal.

kijk ik weet dat b.v. diesel van goede qualitijd beter voor je motor is en zeker minder kosten met zich mee brengt dan slechte diesel,, nu komen en vragen naar boven wat is goede en wat slechte,,

bij mijn garage hebben ze div klanten die witte pompen altijd tanken en daar zien ze bij een toename van kool en erg/roetfilter problemen ,, gemiddeld meer dan de shell/ bp enz tankers.

Dus tja wat is waar en wat niet,,,

Mooie discussie met elkaar altijd leerzaam zonder gevecht...
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Die systemen zijn voor zover ik weet nagenoeg probleemloos. Geen storingen en/of onderhoud, maar uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Wat de kosten betreft, je hebt nodig 1 liter op 1000 liter brandstof. Uitgaande van €15 per liter olie komt dit neer op €0,015 stijging per liter brandstof. Dat ga je niet merken in de portemonnee.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Die systemen zijn voor zover ik weet nagenoeg probleemloos. Geen storingen en/of onderhoud, maar uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Wat de kosten betreft, je hebt nodig 1 liter op 1000 liter brandstof. Uitgaande van €15 per liter olie komt dit neer op €0,015 stijging per liter brandstof. Dat ga je niet merken in de portemonnee.
Zeg even 1.5 k op gas rijden ben je 281.25€ lichter plus systeem 200€,, plus montage.. zeg even 150€?? Ben je op 1.5 k 631€ lichter op de vraag of t helpt ..

We nemen het mee in de gedachten
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Vandaag bij de installateur geweest en ik heb me daar uitvoerig laten bijpraten. Nu heb ik het geluk, dat hier in de buurt 2 goede bedrijven zijn, die gas inbouwen, en bij beiden is het verhaal hetzelfde. Een klepsmeerstsreem is niet nodig voor een EJ201. Wel bij nieuwere types motoren (H6 en de motoren uit de XV).

Dus dan ook maar meteen de knoop doorgehakt, en een afspraak gemaakt. En het wordt dus toch een Vialle LPi installatie. Die is misschien wel duurder in de aanschaf, maar onder de streep zou ik goedkoper uit zijn, aangezien het onderhoud aan het Vialle systeem zo goed als niets is, waarbij ik bij de Prins om de 25000km nog zo'n €100 kosten heb aan onderhoud (buiten het extra onderhoud aan de motor). Kijk, daarvoor ga je langs bij zulke mannen. En ook nog 5 jaar garantie op de installatie.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Vandaag bij de installateur geweest en ik heb me daar uitvoerig laten bijpraten. Nu heb ik het geluk, dat hier in de buurt 2 goede bedrijven zijn, die gas inbouwen, en bij beiden is het verhaal hetzelfde. Een klepsmeerstsreem is niet nodig voor een EJ201. Wel bij nieuwere types motoren (H6 en de motoren uit de XV).

Dus dan ook maar meteen de knoop doorgehakt, en een afspraak gemaakt. En het wordt dus toch een Vialle LPi installatie. Die is misschien wel duurder in de aanschaf, maar onder de streep zou ik goedkoper uit zijn, aangezien het onderhoud aan het Vialle systeem zo goed als niets is, waarbij ik bij de Prins om de 25000km nog zo'n €100 kosten heb aan onderhoud (buiten het extra onderhoud aan de motor). Kijk, daarvoor ga je langs bij zulke mannen. En ook nog 5 jaar garantie op de installatie.


Ik zij nog ga nou voor Vialle :D :D :D :D ..

gelukkig ben ik deze ronde niet de boze piet,, om voor vialle te gaan.

ik weet alleen dat er soms een pompje vervangen moet worden rond een ton.. maar dat kan inmiddels verholpen zijn..

hou ond op de hoogte van je ontwikkeling..
ps: wat zijn de inbouwkosten en welke tank gaat er in?

groet robert
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

De totale inbouwkosten zijn €2380 en er zit een 62 liter tank in. Dat is ongeveer 46-47 liter netto. Hij heeft nog gekeken of er nog een grotere tank in zou passen, maar dan zou ik best wel e.e.a. aan de bodemplaat moeten aanpassen. Dat was ook weer niet de bedoeling...

De installateur verkocht beide systemen, maar heeft toch de Vialle aanbevolen. Ik heb ook met hem gesproken over het vervangen van de pomp. Schijnbaar zou dat verleden tijd moeten zijn, maar je kunt het nooit helemaal uitsluiten. Daarom heeft Vialle ook de garantie opgeschroefd van 3 naar 5 jaar. En dat was voor mij een reden om voor Vialle te kiezen.
De vulnippel wordt netjes verborgen achter de kentekenplaat. Dus daar zie je straks helemaal niets van. Vond ik wel een leuke oplossing.

Bij de ombouw zit ook het netjes aanpassen van de kofferruimte, want die komt 6cm omhoog. Al bij al toch een hele uitgave, maar ik zal blij zijn als het achter de rug is. Ik ben nu bezig met schadeherstel aan mijn wagen (krassen op de achterbumper), en die moet toch weer klaar zijn, voordat de wagen omgebouwd zal worden.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Mijn LPG boer die alleen onderhoud pleegt en repareert ( verkoopt dus geen nieuwe installaties) beveelt ook Vialle aan. Op de vraag waarom, kreeg ik het antwoord
" ik zou het eigenlijk niet moeten zeggen, maar je ziet ze hier zelden of nooit, probleemloze installatie".

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere merken slecht zijn. Zelf heb ik een Landi, is dat niet hetzelfde als Vogels :?: . Installatie zit er nu 325k in, wel 4 injectoren vervangen/gereviseerd, maar dat was het ook wel zo'n beetje. Gasfilter is denk ik 250k mee gegaan. Die zag er bij vervangen niet echt florissant meer uit. De auto kwam wel in de garage maar naar de LPG installatie wordt niet gekeken :roll: , pure onkunde en kan je ze denk ik ook niet kwalijk nemen. Filter vervang ik nu af en toe eens. Ik heb er een stuk of 4 gekocht voor, ik dacht €30 inclusief verzenden dus dat kost het meeste niet.

Anyway, goede keuze die Vialle, veel tankplezier :D
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Mijn LPG boer die alleen onderhoud pleegt en repareert ( verkoopt dus geen nieuwe installaties) beveelt ook Vialle aan. Op de vraag waarom, kreeg ik het antwoord
" ik zou het eigenlijk niet moeten zeggen, maar je ziet ze hier zelden of nooit, probleemloze installatie".

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere merken slecht zijn. Zelf heb ik een Landi, is dat niet hetzelfde als Vogels :?: . Installatie zit er nu 325k in, wel 4 injectoren vervangen/gereviseerd, maar dat was het ook wel zo'n beetje. Gasfilter is denk ik 250k mee gegaan. Die zag er bij vervangen niet echt florissant meer uit. De auto kwam wel in de garage maar naar de LPG installatie wordt niet gekeken :roll: , pure onkunde en kan je ze denk ik ook niet kwalijk nemen. Filter vervang ik nu af en toe eens. Ik heb er een stuk of 4 gekocht voor, ik dacht €30 inclusief verzenden dus dat kost het meeste niet.

Anyway, goede keuze die Vialle, veel tankplezier :D
250k met 1 gasfilter :o okeeeeee

hey hop hop onderhou je auto eens jij :lol: best knap dat er nog gas uitkwam dan,,,, of jij tank mooi schoon gas natuurlijk dat kan ook...
Heb zelf ook landi gehad en idd ook injectoren stuk,,,,, dat is dan mischien een dingetje bij dit merk,, zoals je de pomp bij 1 k had / hebt bij vialle.

maar jij rij nu 325 op lpg lees ik goed.. en welke motor heb je er in liggen,, ? lees ik goed een forester 2.0x zelfde blok als de mijne 2.0 xt alleen zonder turbo,,,,
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:De totale inbouwkosten zijn €2380 en er zit een 62 liter tank in. Dat is ongeveer 46-47 liter netto. Hij heeft nog gekeken of er nog een grotere tank in zou passen, maar dan zou ik best wel e.e.a. aan de bodemplaat moeten aanpassen. Dat was ook weer niet de bedoeling...

De installateur verkocht beide systemen, maar heeft toch de Vialle aanbevolen. Ik heb ook met hem gesproken over het vervangen van de pomp. Schijnbaar zou dat verleden tijd moeten zijn, maar je kunt het nooit helemaal uitsluiten. Daarom heeft Vialle ook de garantie opgeschroefd van 3 naar 5 jaar. En dat was voor mij een reden om voor Vialle te kiezen.
De vulnippel wordt netjes verborgen achter de kentekenplaat. Dus daar zie je straks helemaal niets van. Vond ik wel een leuke oplossing.

Bij de ombouw zit ook het netjes aanpassen van de kofferruimte, want die komt 6cm omhoog. Al bij al toch een hele uitgave, maar ik zal blij zijn als het achter de rug is. Ik ben nu bezig met schadeherstel aan mijn wagen (krassen op de achterbumper), en die moet toch weer klaar zijn, voordat de wagen omgebouwd zal worden.

Ben door verandering in km per jaar ook even aan t kijken voor lpg..

wat zou je moeten veranderen aan de bodemplaat om een grotere tank te kunnen plaatsen dan? en hoe groot zou er dan in moeten kunnen ?

groet robert
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

aze2000 schreef:
sufos schreef:Mijn LPG boer die alleen onderhoud pleegt en repareert ( verkoopt dus geen nieuwe installaties) beveelt ook Vialle aan. Op de vraag waarom, kreeg ik het antwoord
" ik zou het eigenlijk niet moeten zeggen, maar je ziet ze hier zelden of nooit, probleemloze installatie".

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere merken slecht zijn. Zelf heb ik een Landi, is dat niet hetzelfde als Vogels :?: . Installatie zit er nu 325k in, wel 4 injectoren vervangen/gereviseerd, maar dat was het ook wel zo'n beetje. Gasfilter is denk ik 250k mee gegaan. Die zag er bij vervangen niet echt florissant meer uit. De auto kwam wel in de garage maar naar de LPG installatie wordt niet gekeken :roll: , pure onkunde en kan je ze denk ik ook niet kwalijk nemen. Filter vervang ik nu af en toe eens. Ik heb er een stuk of 4 gekocht voor, ik dacht €30 inclusief verzenden dus dat kost het meeste niet.

Anyway, goede keuze die Vialle, veel tankplezier :D
250k met 1 gasfilter :o okeeeeee

hey hop hop onderhou je auto eens jij :lol: best knap dat er nog gas uitkwam dan,,,, of jij tank mooi schoon gas natuurlijk dat kan ook...
Heb zelf ook landi gehad en idd ook injectoren stuk,,,,, dat is dan mischien een dingetje bij dit merk,, zoals je de pomp bij 1 k had / hebt bij vialle.

maar jij rij nu 325 op lpg lees ik goed.. en welke motor heb je er in liggen,, ? lees ik goed een forester 2.0x zelfde blok als de mijne 2.0 xt alleen zonder turbo,,,,
Gas ging er nog prima doorheen, kwam meer doordat het filter grotendeels was vergaan :shock: , de werking van het filter was dus nagenoeg weg. Het vervangen doe ik nu dus zelf maar, fluitje van een cent, kost hooguit een paar minuten.

Ik heb inderdaad de non-turbo 2.0X, probleemloze auto op gas. Na het vervangen van het filter had ik wel een tijd last van een zeer hinderlijk geluid bij bepaalde toeren. Geluid ging gelijk op met de buitentemperatuur, hoe warmer hoe meer geluid. Ik kon het niet plaatsen waar het vandaan kwam, de garage ook niet ( niet bij de LPG-boer geweest). Op een gegeven moment was ik het zo zat en heb ik de auto op "bokken" gezet en toe gaan "rijden". Het bleek de verdamper te zijn die het geluid maakte. Ik heb de toevoer van de verdamper een stuk geknepen en ik was van het geluid verlost.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:
aze2000 schreef:
sufos schreef:Mijn LPG boer die alleen onderhoud pleegt en repareert ( verkoopt dus geen nieuwe installaties) beveelt ook Vialle aan. Op de vraag waarom, kreeg ik het antwoord
" ik zou het eigenlijk niet moeten zeggen, maar je ziet ze hier zelden of nooit, probleemloze installatie".

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere merken slecht zijn. Zelf heb ik een Landi, is dat niet hetzelfde als Vogels :?: . Installatie zit er nu 325k in, wel 4 injectoren vervangen/gereviseerd, maar dat was het ook wel zo'n beetje. Gasfilter is denk ik 250k mee gegaan. Die zag er bij vervangen niet echt florissant meer uit. De auto kwam wel in de garage maar naar de LPG installatie wordt niet gekeken :roll: , pure onkunde en kan je ze denk ik ook niet kwalijk nemen. Filter vervang ik nu af en toe eens. Ik heb er een stuk of 4 gekocht voor, ik dacht €30 inclusief verzenden dus dat kost het meeste niet.

Anyway, goede keuze die Vialle, veel tankplezier :D
250k met 1 gasfilter :o okeeeeee

hey hop hop onderhou je auto eens jij :lol: best knap dat er nog gas uitkwam dan,,,, of jij tank mooi schoon gas natuurlijk dat kan ook...
Heb zelf ook landi gehad en idd ook injectoren stuk,,,,, dat is dan mischien een dingetje bij dit merk,, zoals je de pomp bij 1 k had / hebt bij vialle.

maar jij rij nu 325 op lpg lees ik goed.. en welke motor heb je er in liggen,, ? lees ik goed een forester 2.0x zelfde blok als de mijne 2.0 xt alleen zonder turbo,,,,
Gas ging er nog prima doorheen, kwam meer doordat het filter grotendeels was vergaan :shock: , de werking van het filter was dus nagenoeg weg. Het vervangen doe ik nu dus zelf maar, fluitje van een cent, kost hooguit een paar minuten.

Ik heb inderdaad de non-turbo 2.0X, probleemloze auto op gas. Na het vervangen van het filter had ik wel een tijd last van een zeer hinderlijk geluid bij bepaalde toeren. Geluid ging gelijk op met de buitentemperatuur, hoe warmer hoe meer geluid. Ik kon het niet plaatsen waar het vandaan kwam, de garage ook niet ( niet bij de LPG-boer geweest). Op een gegeven moment was ik het zo zat en heb ik de auto op "bokken" gezet en toe gaan "rijden". Het bleek de verdamper te zijn die het geluid maakte. Ik heb de toevoer van de verdamper een stuk geknepen en ik was van het geluid verlost.


dat is een raar verhaal ,, gelukkig is het geluid weg..

maar wat zou het ooit geweest zijn?
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Het klonk als droog lopen van een pomp maar dat was het dus niet. Het zal wel iets met het drukverschil,(doorstroomsnelheid) wat ontstaan is na het wisselen van het filter, te maken hebben gehad. Het nieuwe filter is ook een totaal ander type en zit ook op een andere plek.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

aze2000 schreef: Ben door verandering in km per jaar ook even aan t kijken voor lpg..

wat zou je moeten veranderen aan de bodemplaat om een grotere tank te kunnen plaatsen dan? en hoe groot zou er dan in moeten kunnen ?

groet robert
Ik zou er dan in mijn Impreza een 68 Liter tank in kunnen. maar dan zit ik wel heel erg dicht tegen het achterdifferentieel. Of dat nou zo verstandig is? Bij een Fozzy kan dat anders liggen, aangezien daar de wielgrootte (en daarmee ook de wielkuip) groter zou moeten zijn. Ik heb ergens gelezen, dat er iemand, door de wielkuip door te snijden en dus dieper te leggen er een 77 liter tank in kon leggen.

Maar voor mij is de 62 liter tank genoeg. Daarmee kom ik net een week uit.

Voor mij was de keuze voor de Vialle (ondanks de meerprijs) eenvoudig, aangezien ik onder de streep er toch meer aan zou overhouden. Mijn installateur gaf aan de voorkeur bij de Prins-installatie regelmatig de filter te wisselen, de installatie te controleren en af te stellen. Als ik dat tel, ben ik op 5 jaar ook meer dan €400 kwijt, en dat is ook precies de meerprijs van de Vialle (t.o.v. de Prins VSI met Groupon-korting). En daar staat zo goed als geen extra onderhoud (buiten het kleppenstellen) tegenover.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door Rene »

Wielkuip doorsnijden zou ik niet doen..gaat ten koste van de stijfheid van het geheel..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

En natuurlijk weer vastlassen. Daar zou geen verlies van stijfheid uit moeten ontstaan (als je het goed doet).

Maar ze moeten bij mij alsnog een klein beetje de wielkuip uitkloppen (een nokje), zodat het frame, waar de tank op rust, goed kan staan. Want natuurlijk moet de zaak wel goed bevestigd worden. Geen zin in een losse tank achterin. Ik heb op mijn pad genoeg drempels liggen, en daar hoort mijns inziens een goed vastgezette LPG-tank bij...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Het klonk als droog lopen van een pomp maar dat was het dus niet. Het zal wel iets met het drukverschil,(doorstroomsnelheid) wat ontstaan is na het wisselen van het filter, te maken hebben gehad. Het nieuwe filter is ook een totaal ander type en zit ook op een andere plek.

waarom ander plek dan ,,,
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Kleine update, wagen staat op het moment nog steeds bij de installateur. Ze hadden een probleem de juiste inlaatpakkingen te vinden... Morgen kan ik op gas gaan rijden (Word ook tijd, want hun leenwagen is echt geen wagen voor mij (VW Fox)).
Maar ik ben eens benieuwd.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Kleine update, wagen staat op het moment nog steeds bij de installateur. Ze hadden een probleem de juiste inlaatpakkingen te vinden... Morgen kan ik op gas gaan rijden (Word ook tijd, want hun leenwagen is echt geen wagen voor mij (VW Fox)).
Maar ik ben eens benieuwd.

vw Fox :shock: ernstig,,,,

wel handig als je bij ah bent kunt je zo de winkel in rijden,,, niemand ziet verschil tussen een fox en een lelijk winkelwagentje :lol:

even vol houden nog,,, laat ons weten laat ons weten
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Ik moet wel toegeven, die krengen zijn wel ontzettend zuinig. Ik kan die benzinemeter niet zien bewegen :lol: , maar dat kan ook komen, omdat de leenwagen ook nog eens op gas rijdt. Maar drempels is voor zo'n wagen echt een ramp. Het is nog net niet: Vlieg van de schans! Dat gaat met mijn Impreza een stuk beter :mrgreen: (Ik weet wel, waarom mijn ophangingsrubbers versleten zijn :roll: ).
Maar ik houd jullie op de hoogte. Ik ben ook van plan weer eens de verbruikscijfers weer eens bij te houden. Heb ik destijds toen ik de wagen kocht, ook gedaan. Gewoon om inzichtelijk te krijgen, wat het verbruik is.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Ik moet wel toegeven, die krengen zijn wel ontzettend zuinig. Ik kan die benzinemeter niet zien bewegen :lol: , maar dat kan ook komen, omdat de leenwagen ook nog eens op gas rijdt. Maar drempels is voor zo'n wagen echt een ramp. Het is nog net niet: Vlieg van de schans! Dat gaat met mijn Impreza een stuk beter :mrgreen: (Ik weet wel, waarom mijn ophangingsrubbers versleten zijn :roll: ).
Maar ik houd jullie op de hoogte. Ik ben ook van plan weer eens de verbruikscijfers weer eens bij te houden. Heb ik destijds toen ik de wagen kocht, ook gedaan. Gewoon om inzichtelijk te krijgen, wat het verbruik is.
ik heb tijdelijk van de garage in een audi a2 wat een drama vreselijk ,,, lag zn trut 3 cil in en nou gewoon vreselijk,,,,, :roll:

maar altijd leuk verbruik bijhouden doe dat al jaren met mn auto's in autoweek,, kun je mn sub ook volgen qua verbruik,,,

dat is een van de weinige site's waar het echte verbruik te zien is van de wagens..
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Daar heb ik het in het begin ook bijgehouden. Daarna een hele tijd niet meer, maar daar ga ik nu weer verandering in brengen.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Vond de discussie over de klepsmeering zoals bijvoorbeeld flashlube wel interessant.
Wat ik bij de Saabs vooral zie is dat die systemen nogal zinloos zijn bij turbo motoren omdat de turbo altijd een oliefilm in de inlaat geeft.

De non turbo modellen halen bij Saab 7 ton op gas voor er eens een uitlaatklep verbrand dus daar zie je praktisch nooit zo'n systeem op en zit het er wel op krijg je weinig tot geen meer kilometers dan zonder.

De vialle lpi discussie vind ik ook erg interessant dat zijn namelijk de LPG installaties die de minste problemen geven bij Saab daarmee bedoel ik dus dat daar de meeste kilometers uit komen voor je aan een ko previsie toe bent.

Prins vsi zou goed moeten zijn maar zie daar meer verbrande en ingeslagen kleppen bij bijvoorbeeld.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Plaats reactie