Dan vraag ik me, als er dan toch smeringstoevoegingen in LPG zitten, waarom is dan nog eens een klepsmeersysteem nodig? Ik zal niet zeggen, dat een klepsmeersysteem geen werking heeft, maar of het bij iedere wagen nodig is?LPG (Liquefied Petroleum Gas) is een mengsel van butaan- en propaangas, aangevuld met enige toevoegingen. Omdat LPG bestemd is voor tractiedoeleinden (aandrijving van verbrandingsmotoren) zijn deze toevoegingen bedoeld om een betere smering te behalen.
Op een andere pagina lees ik, dat in principe elke motor, die op loodvrije benzine moet rijden, geschikt is voor LPG, mits de cilinderkop(pen) van aluminium zijn (waardoor de klepzittingen van gehard metaal moeten zijn). Natuurlijk zijn er altijd wel bouwtechnische redenen, waarom het dan weer niet kan (zoals boven aangegeven, plastic spruitstukken). De reden, dat dit zo is, komt doordat loodvrije benzine dezelfde smering bezit als in een klepsmeringssysteem. Een flesje loodvervanger in de benzinetank zou eenzelfde effect hebben. Nu geloof ik daar echt niet alles van, maar er zal heus wel een kern van waarheid in zitten.
En dan komen we nog eens bij de verbrandingstemperatuur. Die ligt bij LPG op kortstondig 1900°C en bij benzine is dat net iets minder. Uitlaatgassen liggen bij benzine tussen 700-900 graden, dat kan bij LPG iets hoger liggen, maar zelden hoger dan 900 graden, ruim onder de kritische grens van over de 1000°C. Ik denk, dat het eerder belangrijker is, dat de installatie goed afgesteld staat, dan een extra smering toevoegen. Bij een goed afgesteld brandstofsysteem zal de motor veel minder te lijden hebben, als een motor, die te mager afgesteld staat. Dat zorgt voor een groter zuurstofaandeel, waardoor de temperaturen oplopen. Bij een te rijke afstelling zullen de temperaturen wel dalen, maar zijn er andere risico's. Een zorgvuldige afstelling is derhalve het behoud van je motor. Helaas is dat altijd een compromis.
Zo was het tenminste bij een "normale" benzinemotor, en dat zal bij een wagen op LPG niet veel anders zijn. Ik weet nog wel een en ander uit mijn turbo-tijdperk , ik heb me destijds meer dan genoeg bezig gehouden met compressie, mengverhoudingen en verbrandingstemperaturen. Ik heb zelfs nog een temperatuurmeter liggen, die tot 1300°C kan meten, bedoeld voor het controleren van de uitlaatgassen van een turbomotor, net voor de turbo. Misschien dat ik die nog eens ga verbouwen. Kan ik in de gaten houden, hoeveel het scheelt...
Het is alleen, dat ik die kennis weer bovenwater moet halen, na er ruim 15 jaar niet meer mee bezig te zijn geweest... Grijze cellen werken uiterst langzaam