P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 635
Lid geworden op: 18 Nov 2011 12:19
Type auto: MY00 Subaru Forester S-turbo

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Berichtdoor Louis » 02 Jun 2019 14:29

Nou Boesjman, het kapot gaan van die secundaire kleppen komt niet door lpg. Bij benzinemotoren komt het ook voor na verloop van tijd. Wel is het zo dat die kleppen in alle Subaru's vanaf 2006 zitten, is inderdaad een milieumaatregel.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3946
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Berichtdoor erichendri » 02 Jun 2019 14:34

Lpg heeft geen invloed op levensduur luchtkleppen en ja, motor moet
eruit bij kleppen stellen.
Gelukkig maar om de 80-90k waar de oudere motoren elke 35-40k
gesteld moesten worden.
Overigens weet ik dat een 2.0R ook wel de 4,5 ton haalt voor dat de kop eraf moet.
Kleppen en luchtpomp werken alleen bij koude motor tbv kortere opwarmfase.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 04 Jun 2019 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 Apr 2018 09:21
Type auto: Subaru Forester SG Mercedes A klasse W169

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Berichtdoor Norge » 04 Jun 2019 16:52

Het komt er eigenlijk op neer dat alle ellende begint zodra het membraan van de kleppen niet meer goed afsluit door roetvervuiling.
Op het moment dat het membraan open blijft staan ( hoeft maar een klein kiertje te zijn) komt er vervuiling en vocht bij de klep de klep wat het begin van het einde is.
Het membraan schoon maken is lastig omdat de twee kleine kruiskop boutjes vrijwel altijd afbreken als je ze los wilt maken.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1075
Lid geworden op: 18 Mar 2011 10:48
Type auto: Subaru Forester X 2006
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Berichtdoor RJS » 05 Jun 2019 18:11

Tja, misschien toch aan een kastje. Het lijkt bij mij (nu) goed te werken.
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 Apr 2018 09:21
Type auto: Subaru Forester SG Mercedes A klasse W169

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Berichtdoor Norge » 05 Jun 2019 18:26

Ik heb twee goede kleppen plus een pomp kunnen kopen voor € 50.-
Toch heb ik er voor gekozen om alles af te doppen, pomp draait de eerste 30 seconden en de twee kleppen gaan open en dicht maar nu zonder dat er vuil bij kan komen. Alleen de lucht van de pomp gaat er nu door.
Die tweede pomp kreeg ik er gratis bij en ligt nu als reserve op de plank
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1075
Lid geworden op: 18 Mar 2011 10:48
Type auto: Subaru Forester X 2006
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Berichtdoor RJS » 11 Jun 2019 18:24

Werkt dat zo ook? De computer zal toch wel iets meten?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2542
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Berichtdoor quikfit » 11 Jun 2019 19:27

RJS schreef:Werkt dat zo ook? De computer zal toch wel iets meten?


Het systeem pompt alleen gedurende de eerste 20 a 30 seconden lucht in de uitlaat,dit word gedaan zodat de kat sneller opwarmt en dus sneller begint te werken(koude start).Het enige wat er dan gebeurd is dat de lambdasonde meer zuurstof meet en dan aan de ECU doorgeeft dat er meer brandstof moet word ingespoten,ook dit zorgt voor het sneller opwarmen van de kat.Dit systeem zorgt ervoor dat er meer brandstof word gebruikt maar dat er een kortere tijd nodig is om de uitlaatgassen te reinigen. :?
Als de pomp gewoon lucht blaast in ''het niets''...zal de lambdasonde geen signaal geven aan de ECU om extra brandstof in te spuiten,je verbruik is minder...maar de kat heeft wat langer tijd nodig om op temperatuur te komen en de uitlaatgassen te reinigen.
Zolang de kleppen open en dicht gaan merkt de ECU niks bijzonders.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 Apr 2018 09:21
Type auto: Subaru Forester SG Mercedes A klasse W169

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Berichtdoor Norge » 12 Jun 2019 08:52

Ik kan zeggen dat afdoppen werkt.
Tijdens de koude start blaast de pomp lucht langs de kleppen die open en dicht gaan.
Een voorwaarde is wel dat het systeem voor het afdoppen storingsvrij moet werken, heb je een storing in het secundaire luchtpomp systeem blijf je dat ook na het afdoppen houden. Ik kon me voorstellen dat de lambdasensor een fout signaal zou kunnen geven door gebrek aan een hoger zuurstof verhouding tijdens de periode dat de luchtpomp werkt, maar dat “afwijkend” signaal wordt (gelukkig) niet als storing gemeten
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3946
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Berichtdoor erichendri » 12 Jun 2019 10:27

Lambda werkt nog niet bij de koude start.
Mengsel wordt door middel van bepaalde kenvelden in de ecu programmering verrijkt.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1075
Lid geworden op: 18 Mar 2011 10:48
Type auto: Subaru Forester X 2006
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Berichtdoor RJS » 12 Jun 2019 14:03

Ik begrijp het.

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast