foutcode P0021

Motoren, injectiesystemen etc.
javi_sauvalle
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 Jun 2014 09:09
Type auto: subaru forester 2006 X 2.0 SG

foutcode P0021

Berichtdoor javi_sauvalle » 13 Okt 2018 20:47

hallo ik ben Javi en hoop dat een van jullie mij kan helpen met het volgende

ik heb een Subaru Forester X SG van 2006 en al enige tijd krijg ik de foutcode P0021.
Camshaft Position ‘A’ Timing over Advance or Performance Bank 2

dit gebeurt alleen als ik een stuk heb gereden en de motor is niet afgekoeld als ik weer ga rijden
tijdens mijn vakantie kan ik 200 km rijden en krijg ik geen foutcode,
maar als ik na 200 km ga tanken en daarna weer doorrij, krijg ik na ongeveer 15 kilometer de melding
Ik kan de melding uitzetten en kan vervolgens weer honderden kilometers rijden zonder melding
maar weer een paar minuten stoppen en daarna weer doorrijden, dan krijg ik weer de melding na ongeveer15 kilometer.
als ik ‘ s avonds heb gereden en pas de volgende dag weer ga rijden ( dus de motor goed afgekoeld ) dan krijg ik geen foutcode.

ik heb de olie al ververst, met de juiste viscositeit, en het oliefilter vervangen
de distributieriem is nieuw en de positie is nagekeken
aan de motor is niets te merken, loopt goed, ook stationair goed en trekt goed

voordat ik de van alles ga vervangen, vraag ik mij af of een van jullie zoiets ook heeft gehad en wat kan ik doen om dit te verhelpen

alvast bedankt voor het meedenken
Javi
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2121
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: foutcode P0021

Berichtdoor quikfit » 13 Okt 2018 21:48

Het eerste en goedkoopste wat je kunt doen is kijken of er zeefjes aanwezig zijn in je Active Valve Control System (AVCS)...deze zitten in de banjobouten van de olieleiding aan beide zijden van de motor boven je klepdeksels.Als er filtertjes inzitten kun je ze er zonder problemen uithalen,ik rij al 100.000km zonder.Deze filtertjes willen wel eens verstopt zitten door vervuilde olie.
Hoeveel heeft je auto gelopen :?: En welke olie viscositeit zit er nu in :?:
Controleer ook de stekkers op corrosie/schade en spuit ze in met wat WD40 of iets dergelijks.
Heb je dit nadat de distributieriem is vervangen :?:
Ik hoop niet voor je dat een solenoid kapot is,dit kan prijzig zijn.

https://www.obd-codes.com/p0021

Gr. Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
Banjobout rechts.jpg
Banjobout Links.jpg
javi_sauvalle
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 Jun 2014 09:09
Type auto: subaru forester 2006 X 2.0 SG

Re: foutcode P0021

Berichtdoor javi_sauvalle » 14 Okt 2018 14:45

beste quikfit


bedankt voor je snelle reactie


de auto heeft 260.000  km gelopen

de olie is pas vervangen en heeft viscositeit 5w / 30

de stekkers gaven voldoende stroom en zijn nagekeken nadat de distributieriem is vervangen (pas geleden)

goede tip om de filters te checken, dat ga ik zeker doen

mijn idee was ook dat het aan de solenoid ligt. krijg je dan deze soort problemen wat ik tot nu toe heb gehad ?


ik laat weten hoe het afloopt
groet
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2121
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: foutcode P0021

Berichtdoor quikfit » 14 Okt 2018 19:27

javi_sauvalle schreef:beste quikfit,bedankt voor je snelle reactie.

de auto heeft 260.000  km gelopen
de olie is pas vervangen en heeft viscositeit 5w / 30
de stekkers gaven voldoende stroom en zijn nagekeken nadat de distributieriem is vervangen (pas geleden)
mijn idee was ook dat het aan de solenoid ligt. krijg je dan deze soort problemen wat ik tot nu toe heb gehad?



Als de motorolie in het verleden niet op tijd is vervangen kan de motor inwendig vervuild zijn...check eerst die filtertjes maar.
Bij een dergelijke kilometerstand is het mogelijk dat de solenoid stuk gaat...wat wel verdacht is,is dat het na het vervangen van je distributieriem begon.Klopt dat :?:
Als dat zo is zou ik om zeker te zijn nogmaals de timing van alle vier de nokkenassen en de krukas controleren :!: :?:

P.S. 5-30 word voorgeschreven voor auto's die weinig hebben gelopen,bij auto's met een hogere kilometerstand word 5-40 aanbevolen.(doe je dit de volgende keer) ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3611
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: foutcode P0021

Berichtdoor erichendri » 14 Okt 2018 22:13

Wie beveelt dat aan dan, de 5W40?
Wij gooiden bij mazda dezelfde olie in de motor, ook boven de 2 ton km.

Eric

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4042
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: foutcode P0021

Berichtdoor SP-Boxer » 15 Okt 2018 12:21

Mijn persoonlijke mening is dat 5W30 sowieso te dun is voor een EJ motor. Zit er puur in wegens emissie eisen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2121
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: foutcode P0021

Berichtdoor quikfit » 20 Okt 2018 08:28

@javi_sauvalle; Ik vond nog wat info. https://legacygt.com/forums/showthread. ... 5e657&

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2121
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: foutcode P0021

Berichtdoor quikfit » 24 Okt 2018 21:03

Al wat wijzer geworden :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
javi_sauvalle
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 Jun 2014 09:09
Type auto: subaru forester 2006 X 2.0 SG

Re: foutcode P0021

Berichtdoor javi_sauvalle » 23 Nov 2018 16:23

Hallo Quikfit, hier dan eindelijk bericht.
De filtertjes zijn er uitgehaald maar de melding bleef komen
De Active Valve Control System (AVCS) is vervangen aan beide kanten, maar ook daarna bleef de melding komen
We hebben nu ongeveer 2000 km gereden in drie dagen en de melding is drie keer teruggekomen maar er zit geen logica in.
Maar nu komt de melding helemaal niet meer, niet als er korte stukken gereden worden en ook niet als er 100 km gereden wordt.
De auto gaat nu naar een Subaru garage in Waalwijk want daar had ik al een afspraak om dit na te laten kijken
Maar het blijft vreemd dat er nu geen melding meer komt
Ik ben benieuwd wat de garage zegt
Groet
Javi
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2121
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: foutcode P0021

Berichtdoor quikfit » 23 Nov 2018 16:29

Hopen dat het wegblijft...
Als ze te weten komen wat de oorzaak is dan horen we dat graag van je :!:
Wat waren de kosten voor dat geintje :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Subarumouse
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 Aug 2014 21:12
Type auto: Ikke Forester 2.0X groen 2004, Zoon Legacy Touring 2R 2007
Locatie: 7581 Twente

Re: foutcode P0021

Berichtdoor Subarumouse » 23 Nov 2018 18:49

Hallo Javi,

Is de drukschakelaar in het verstel systeem ook vervangen?

Stottert de motor ook tot zeg 3500-4000 toeren?
Daarboven normaal lopen tot uiteindelijk verbrande zuigers, vastloper en een vastzittend verstelsysteem op een retour naar Polen.
Wij hebben dezelfde Sub gehad en hem uiteindelijk na 8 maanden weer bij de dealer omgeruild omdat we het na de garantie niet meer vertrouwden.....
De auto loopt nu nog steeds, volgens de RDW, hoe goed weet ik niet.
Stotteren, motor 3 keer er uit, ik weet niet hoeveel sensoren vervangen, gat in 2 zuigers, vastloper etc.
De dealer heeft er voor meer dan 8000 aan verspijkerd....
Wat we willen, kunnen we ook! (hoop ik.....)

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten