Outback 2.5i Blocktester Koppakking

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Busje komt zo
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 Sep 2018 09:25
Type auto: Outback 2.5i Comfort AT

Outback 2.5i Blocktester Koppakking

Berichtdoor Busje komt zo » 01 Okt 2018 05:59

Hallo allemaal,

Nou heb ik net een Outback 2.5i gekocht uit 2005 en dan lees ik hier en elders dat de 2.5 liter motor bekend is met koppakkingsproblemen. :(
Ik heb ook gelezen dat de meeste problemen zich voordoen bij modellen tot 2003, maar dat het probleem nooit helemaal is opgelost.

Tijdens mijn speurtocht naar informatie over dit probleem, kwam ik het volgende filmpje tegen. Zijn er hier mensen met ervaringen betreffende een dergelijke testkit?

https://www.youtube.com/watch?v=_eaI78NMgBY

Groeten Busje
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2031
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Outback 2.5i Blocktester Koppakking

Berichtdoor quikfit » 01 Okt 2018 08:29

Er kwam ooit eens een vertegenwoordiger bij ons in de garage die een demo heeft gegeven van zo'n set...maar dat was met een auto waarvan de koppakking heel was.
Persoonlijk nooit mee gewerkt maar voor het geld hoef je het niet te laten. https://www.hbm-machines.com/producten/ ... tester-set (gezocht op ''koppakking testset'')
Het belangrijkste om een motor zo lang mogelijk heel te houden is om hem rustig warm te rijden.(maar je weet bijna nooit hoe de vorige eigenaar met z'n auto is omgegaan.)
Heb je jouw auto bij een garage of particulier gekocht?

Gr.Quikfit :mrgreen:
dj rene
Berichten: 520
Lid geworden op: 22 Jul 2013 07:48
Type auto: FT Bonito en een VW T4
Locatie: Workum (Friesland)

Re: Outback 2.5i Blocktester Koppakking

Berichtdoor dj rene » 01 Okt 2018 10:09

Ik gebruik deze set regelmatig en ben er erg tevreden over.
Het is ook de set van HBM.
Het enige vervelende vond ik dat de vloeistoffen er niet bij zaten bij aanschaf.
Ik dacht dat dat wel zo was en dat was dus een beetje een domper.
Deze moet je er los bij aanschaffen.
Voor de rest zeer tevreden.

Wel doe ik de test bij voorkeur altijd buiten omdat de vloeistof erg gevoelig is.
Als je binnen in een niet goed geventileerde ruimte deze test doet verkleurd de vloeistof ook een beetje als je hem even niet goed op je radiateur of koelvloeistof tankje hebt staan.
Ook moet je eerst wat vloeistof uit je systeem halen en zorg dat je motor op bedrijfstemperatuur is en dat je zeker weet dat je thermostaat open is.
Zorg dat de vloeistof zich niet vermengt met de koelvloeistof, dan is de werking niet meer goed.


Groet René Hofstede
Evolution Speed Barn
Gebruikersavatar
Busje komt zo
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 Sep 2018 09:25
Type auto: Outback 2.5i Comfort AT

Re: Outback 2.5i Blocktester Koppakking

Berichtdoor Busje komt zo » 01 Okt 2018 17:36

Dank voor jullie antwoord.
Is dit dan misschien, bij een regelmatige controle, een methode om grote schade bij een beginnend koppakking probleem te voorkomen?

Ik heb de auto gekocht bij een merkdealer. Zij hebben de auto in 2005 nieuw verkocht en verkopen hem nu voor de tweede keer. Hij is dus van de eerste eigenaar.
Altijd op tijd beurten gehad.

Bedankt voor de opmerking over de afwezigheid van de testvloeistof bij de HBM-set!

Groeten Busje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3530
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Outback 2.5i Blocktester Koppakking

Berichtdoor erichendri » 01 Okt 2018 19:52

Heb hier ook mee gewerkt vroeger, bestaat al een jaar of 25.
Het is voor de twijvelgevallen.
Echt stuk is toch wel duidelijk.
Reageert op uitlaatgassen zoals René al aangeeft en is erg gevoelig.
Ik zou het niet kopen.
Schade krijg je even goed als je pech hebt , let gewoon op je niveau en temp meter.
Sowieso moet de motor er uit, cilinderblok moet op vlakheid gecontroleerd worden.
Eventueel gelijk laten pinnen.
Denk zelf dat het ondeskundige nieuwe rijden funest is voor dit
motor principe, ook voor lijn motoren.
Zeg maarl alle motoren met natte cilinderbussen.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 02 Okt 2018 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Busje komt zo
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 Sep 2018 09:25
Type auto: Outback 2.5i Comfort AT

Re: Outback 2.5i Blocktester Koppakking

Berichtdoor Busje komt zo » 02 Okt 2018 18:05

Hallo Eric,

Bedankt voor je bericht.
Maar als je een klein lek hebt in de koppakking en je bent daar op tijd bij door deze test bijvoorbeeld eens per maand of twee maanden uit te voeren, voorkom je dan niet een dure reparatie?
Of is het zo dat die koppakking in een keer de geest geeft en dat de scahde dan meteen enorm is?

Wat zijn overigens ongeveer de kosten als ik de koppakking preventief zou laten vervangen en er dus geen blok gevlakt hoeft te worden?

Groeten Busje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3530
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Outback 2.5i Blocktester Koppakking

Berichtdoor erichendri » 02 Okt 2018 21:24

Lek is lek en dan ben je toch al te laat.
Wat het kost weet ik niet en ligt eraan wat er te zien is na alles
los gehaald te hebben.
Ik zou gewoon rijden en genieten.

Eric
Gebruikersavatar
Busje komt zo
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 Sep 2018 09:25
Type auto: Outback 2.5i Comfort AT

Re: Outback 2.5i Blocktester Koppakking

Berichtdoor Busje komt zo » 03 Okt 2018 05:01

Dat ben ik ook zeker van plan. Kan niet wachten tot ik hem morgen op kan halen.
Maar een distributieriem vervang je ook preventief en dat is vaak ook geen goedkope handeling.
Ik ga in ieder geval de vloeistofpeilen en de meters goed in de gaten houden.
Rustig rijden vind ik sowieso al prettig, dus daar zak het eventuele probleem niet liggen.

Thanks

Busje
dj rene
Berichten: 520
Lid geworden op: 22 Jul 2013 07:48
Type auto: FT Bonito en een VW T4
Locatie: Workum (Friesland)

Re: Outback 2.5i Blocktester Koppakking

Berichtdoor dj rene » 28 Okt 2018 12:07

Heb meerdere keren meegemaakt dat de koppakking ging lekken bij klanten.
Ook bij de onverwoestbare 2.0 en 2.2 motoren.
Vaak is er niets van echte schade te merken.
Veel mensen weten niet eens dat de koppakking in het begin lek is.
Vaak begint het met verlies van koelvloeistof.
Dan moet je toch regelmatig wat bijvullen zonder dat er ergens een lek in de slangen of radiateur is te vinden.
Laat je het expansievat te ver leeg geraken, dan komt er lucht in de motor en dan krijg je wel oververhitting en de kans op ernstige problemen.
Een kromme cilinderkop kan daarvan een gevolg zijn.
Ook het deck (aanlegvlak waar de cilinderkop op de cilinders ligt) kan dan krom zijn.
In dit geval moet deze ook gevlakt worden.
Als dat aan de hand is dan moet de motor er niet alleen uit, maar ook helemaal uit elkaar zodat hij op de vlakbank kan.
Dit laatste heb ik zelf persoonlijk nog nooit meegemaakt, maar het kan wel.

In de meeste gevallen wat ik hier heb meegemaakt volstaan een nieuwe pakking set.
Controleer meteen je waterpomp en distributie set even.
Je hebt alles er toch al af.
Subaru heeft als stel regel, neem een 100% vlakke liniaal of ijzer, neem je kleinste voelermaat ( 0.05 mm ) en probeer die op verschillende plaatsen tussen de liniaal en aanlegvlak door te schuiven.
Lukt dat niet, dan is de kop nog recht genoeg.

Groet René Hofstede
Evolution Speed Barn
Bijlagen
Vlak test cilinderkop.jpg
28459813_584696008529718_1883670995_o.jpg
28418533_584695968529722_33896372_o.jpg
28461926_584695945196391_1675198844_o.jpg
28499900_584696188529700_53073256_o.jpg
28461500_584696168529702_1820031535_o.jpg

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten