stotteren/inhouden motor Legacy outback bj. 2000

Motoren, injectiesystemen etc.
rumboy71
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 Sep 2018 13:20
Type auto: Subaru legacy outback

stotteren/inhouden motor Legacy outback bj. 2000

Berichtdoor rumboy71 » 28 Sep 2018 00:02

Bij starten en rijden gaat soms het check engine lampje branden. Ik kan intussen al voelen aan het rijgedrag van de auto wanneer het lampje aangaat. Bij het stationair lopen ploft hij dan in de uitlaat en loopt wat onregelmatig. Als het tijdens het rijden gebeurt dan merk je een enorme afname in vermogen en stotteren. Ik kan me herinneren dat toen ik nog in de impreza reed ik een soort gelijk probleem heb gehad en dat was toen opgelost door de luchtmassameter te vervangen. Nu wil ik deze van de legacy ook even controleren maar kan hem nergens localiseren :roll:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2103
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: stotteren/inhouden motor Legacy outback bj. 2000

Berichtdoor quikfit » 28 Sep 2018 00:58

Uitlezen,als het lampje brand dan zit er een foutcode in.

EDIT: Voor een paar tientjes koop je een OBD scanner...
INFO! https://diagnoseapparatuur.nl/obd-scanners (willekeurige link)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3587
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: stotteren/inhouden motor Legacy outback bj. 2000

Berichtdoor erichendri » 28 Sep 2018 10:56

Ja, eerst uitlezen en wissen.
Daarna weer rijden tot hij weer gaat branden.
Weer uitlezen en dan pas vervangen.
Helaas moet je daarvoor naar de subaru dealert.
Kippercode kan ook door middel van stekkertjes verbinden maar dat
moet je maar even opzoeken.
Heb zelf FREESSM met KKL kabel voor mijn legacy uit 2000.
App + dongel werkt pas vanaf 2003 meen ik.

Eric
rumboy71
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 Sep 2018 13:20
Type auto: Subaru legacy outback

Re: stotteren/inhouden motor Legacy outback bj. 2000

Berichtdoor rumboy71 » 28 Sep 2018 12:18

quikfit schreef:Uitlezen,als het lampje brand dan zit er een foutcode in.

EDIT: Voor een paar tientjes koop je een OBD scanner...
INFO! https://diagnoseapparatuur.nl/obd-scanners (willekeurige link)

Gr. Quikfit :mrgreen:


Een OBD scanner heb ik maar daar maakt hij geen verbinding mee. Dus dat wordt dan een ritje naar de subarudealer.
rumboy71
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 Sep 2018 13:20
Type auto: Subaru legacy outback

Re: stotteren/inhouden motor Legacy outback bj. 2000

Berichtdoor rumboy71 » 28 Sep 2018 12:21

Maar zit er überhaupt een luchtmassameter op dit model ?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3587
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: stotteren/inhouden motor Legacy outback bj. 2000

Berichtdoor erichendri » 28 Sep 2018 14:26

Weet ik niet, 2.0 legacy uit 2000 niet in ieder geval.
Jij hebt de 2.5 motor, weet niet of die hem wel heeft.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2103
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: stotteren/inhouden motor Legacy outback bj. 2000

Berichtdoor quikfit » 28 Sep 2018 18:07

rumboy71 schreef:Een OBD scanner heb ik maar daar maakt hij geen verbinding mee. Dus dat wordt dan een ritje naar de subarudealer.


Is ie net wat te oud,de nieuwere auto's zijn wel uit te lezen met een OBD-scanner.
Verstandig dat je hem laat uitlezen...zomaar onderdelen vervangen kan een dure inefficiënte hobby zijn/worden. ;)

dj rene schreef het volgende,mocht je zelf een poging willen wagen.

##################################################################################################################

Zelf uitlezen van je ECU met behulp van het Check Engine Lampje.

Deze beschrijving is voor kabelbomen zonder OBDII aansluiten maar die nog gebruik maken van het oude SSM protocol.

Voor de mensen die zelf hun kabelboom maken of waar plotseling het Check Engine Lampje van gaat branden kunnen baat hebben bij deze beschrijving.
Als je met een Subaru motor in je VW rond rijd en plotseling een storing hebt, dan is het prettig als je zelf de storing zou kunnen vinden.
Normaal zou je naar de dealer gaan en hem daar aan de computer hangen.
Waarschijnlijk zal de dealer tegen je zeggen dat hij z’n dure meet apparatuur niet aan een zelfgemaakte kabelboom wil hangen, wat ik ook wel begrijpelijk vindt gezien van zijn kant.
Dus dan is het mooi als je dit zelf kunt doen.
Als je kabelboom op een goede en nette manier is gemaakt dan hangen de volgende stekkers er nog aan.


De grootte oranje is voor de dealer om uit te lezen.
De 2 groene zijn voor een soort van zelf diagnose.
Door deze stekkers in elkaar te klikken en je auto vervolgens op contact te zetten, gaan alle relais schakelen.
Ook gaat de brandstofpomp aan en uit en gaat de ventilator op je radiateur aan en weer uit (mits gemaakt op de juiste manier).

De 2 zwarte stekkers zijn voor het uitlezen van je ECU.
Als je deze 2 in elkaar klikt en je auto op contact zet dan gaat je Check Engine Lampje knipperen.
Knippert je lampje in een constant patroon dan is er niets aan de hand.
Zit er een patroon in van langzame en snelle knipperingen dan heb je een code en is er ergens iets mis.
Stel, het lampje knippert 2X langzaam en 3X snel.
Dan heb je een code 23 (Air flow meter or circuit).
De langzame knipperingen zijn 10. 20. 30. 40 etc, etc.
De snelle knipperingen zijn 123456789.
Dus tel eerst de langzame knipperingen en dan de snelle.
Deze moet je samen voegen om de juiste code te krijgen.
Let op, er kunnen meer codes achter elkaar zitten.
Nog 1: stel hij knippert 3X langzaam en 1X snel, dan heb je een code 31 (Throttle position sensor or circuit).
Om de codes te wissen, haal de accu polen 30minuutjes van de accu en je geheugen van de ECU is weer schoon.

Vergeet niet de groene en de zwarte stekkers van elkaar te halen als je klaar bent met je werkzaamheden.
Deze mogen nooit in elkaar geklikt zitten als de auto weer normaal in bedrijf is.

Met de link... viewtopic.php?f=4&t=4322&start=20

##############################################################################################################

Gr.Quikfit :mrgreen:
rumboy71
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 Sep 2018 13:20
Type auto: Subaru legacy outback

Re: stotteren/inhouden motor Legacy outback bj. 2000

Berichtdoor rumboy71 » 29 Sep 2018 02:36

Net even de auto uitgelezen door middel van de 2 zwarte stekkers onder het dashbord te verbinden.
De volgende codes heb ik kunnen aflezen:
22 Knock sensor or circuit
26 Air temperature sensor
45 Atmospheric pressure sensor circuit
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2103
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: stotteren/inhouden motor Legacy outback bj. 2000

Berichtdoor quikfit » 29 Sep 2018 08:53

rumboy71 schreef:De volgende codes heb ik kunnen aflezen:
22 Knock sensor or circuit
26 Air temperature sensor
45 Atmospheric pressure sensor circuit


Is wel veel verschillend :| De motor produceert geen rammeltjes of trillingen?(i.v.m. de knock sensor)
Merk je verschil in rijden met een koude en warme motor :?:
Ik zou eerst alle stekker verbindingen controleren op vuil/corrosie en inspuiten met WD40 o.i.d.Vergeet de massa contacten in de motorruimte niet los te halen en te controleren op vuil/corrosie.(ook inspuiten)

Hoe staat het met het standaard onderhoud zoals luchtfilter,bougies,klepspeling :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
rumboy71
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 Sep 2018 13:20
Type auto: Subaru legacy outback

Re: stotteren/inhouden motor Legacy outback bj. 2000

Berichtdoor rumboy71 » 29 Sep 2018 17:38

Vanmiddag de accu even een halfuur los gehad en nu blijft alleen foutcode 22 over.

oh en bougies+kabels en luchtfilter heb ik al klaar liggen om te vervangen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2103
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: stotteren/inhouden motor Legacy outback bj. 2000

Berichtdoor quikfit » 29 Sep 2018 17:51

Koop een originele knocksensor,het zelfde geld voor de kabels.
En NGK bougies! Het is wat duurder maar Subaru's lopen er beter op. ;)
Vergeet je het kleppenstellen niet?

Toevallig vandaag zelf bougies vervangen. viewtopic.php?f=8&t=4351

Gr. Quikfit :mrgreen:
rumboy71
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 Sep 2018 13:20
Type auto: Subaru legacy outback

Re: stotteren/inhouden motor Legacy outback bj. 2000

Berichtdoor rumboy71 » 29 Sep 2018 19:02

quikfit schreef:Koop een originele knocksensor,het zelfde geld voor de kabels.
En NGK bougies! Het is wat duurder maar Subaru's lopen er beter op. ;)
Vergeet je het kleppenstellen niet?

Toevallig vandaag zelf bougies vervangen. https://subaruforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=4351

Gr. Quikfit :mrgreen:

Heb NGK iridium bougies klaarliggen. Van deze bougies de elektrodeafstand ook op 0.8 afstellen toch ?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2103
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: stotteren/inhouden motor Legacy outback bj. 2000

Berichtdoor quikfit » 29 Sep 2018 19:08

Zit er geen sticker aan de binnenkant van je motorkap?

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3587
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: stotteren/inhouden motor Legacy outback bj. 2000

Berichtdoor erichendri » 29 Sep 2018 22:41

Zo te zien dus geen maf sensor.
Boven op je spruitstuk zit een onderdruksensor waar ook een inlaatlucht
temperatuursensor in zit.
Misschien ooit een keer de stekker los geweest.
Oorzaak 1 van codes, daarom ook weer gaan rijden na wissen tot
het lampje weer gaat branden.

Eric
rumboy71
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 Sep 2018 13:20
Type auto: Subaru legacy outback

Re: stotteren/inhouden motor Legacy outback bj. 2000

Berichtdoor rumboy71 » 05 Okt 2018 15:16

Update: vorige week de klopsensor los gehad en weer gemonteerd en sindsdien geen problemen meer gehad. Alleen af en toe nog het idee dat er een cylinder uitviel.
Vanmorgen tijdens het vervangen van de bougies en kabels bleek mijn vermoeden juist. Van een van de bougies bleek de elektrode afstand 0,2 te zijn en was het busje bijna helemaal van het draad af.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2103
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: stotteren/inhouden motor Legacy outback bj. 2000

Berichtdoor quikfit » 05 Okt 2018 15:22

Mooi dat ie weer goed loopt. :okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten