kleur luchtfilter Subaru Forester SH FB20

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

kleur luchtfilter Subaru Forester SH FB20

Bericht door snoef »

Vandaag mijn luchtfilter eens bekeken, omdat ik de trekkracht nog wat vind tegenvallen. Ruwe kant is wit, gladdere kant is bruin/oranje. Is dat de nieuw kleur of juist een indicatie dat het filter vuil is? Is volgens het boekje vorig jaar vervangen, 17.000 km geleden.
Alvast bedankt.
Vriendelijke groet,
Snoef
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: kleur luchtfilter Subaru Forester SH FB20

Bericht door erichendri »

Bij twijfel vervangen, kost iets van 20€.
Subaru loopt pas lekker boven de 2000 toeren.
Bij 3500 levert hij zijn max koppel.
Daarboven vind hij het nog fijner.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: kleur luchtfilter Subaru Forester SH FB20

Bericht door snoef »

Bedankt Eric,

Sowieso vanwege de 17000 km zal ik 'm voor de zekerheid vervangen. Mijn SH FB20 vergelijk ik met mijn vorige SG 2003 2.0x en die herinner ik me toch als meer levendig. Maar daarmee reed ik ook veel lo gear en heel veel in de 3500 toeren, maar de weg naar die 3500 toeren leek smoother te gaan. Nu is de SH FB20 pas bij 4100 echt op toeren qua max koppel, dus dat helpt ook niet. 23pk meer leek me heel veel, maar de SH is ook weer 100 kg zwaarder, wat de boel misschien weer balanceert. Wie weet doet iets meer lucht wonderen :) Zo niet, dan heb ik nu alles gedaan om de boel optimaal te laten functioneren en is dat wat het is. Ook prima.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: kleur luchtfilter Subaru Forester SH FB20

Bericht door SP-Boxer »

Een filter wordt meestal met 30k of 50k vervangen. Verschilt per type. Staat in het boekje.
Bij 17k liet ik hem nog lekker een tijdje zitten.

Kleur zegt wat weinig. Ik ken vooral oranje filters van Subaru (beide zijden).
"I feel Legacy"
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: kleur luchtfilter Subaru Forester SH FB20

Bericht door snoef »

Bij beter licht zag ik net dat het filter toch al wel erg vies is. Er is veel op de snelweg mee gereden en in stoffige gebieden. Overigens zag ik behalve de "horizontale" ingang vanaf de voorkant, dat er ook een open rond gat onderin het huis zit. Waar is dat voor? Hoort daar geen gaasje op bijvoorbeeld? Want ik trof ook wat groter vuil en een wesp aan. Alvast bedankt.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: kleur luchtfilter Subaru Forester SH FB20

Bericht door SP-Boxer »

Die bak vangt als het ware het grove vuil op. Blaadjes, ongedierte etc. moet ergens anders terecht kunnen komen dan tegen het filter aan. (dan zou je de luchtfilterbak regelmatig moeten reinigen)
"I feel Legacy"
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: kleur luchtfilter Subaru Forester SH FB20

Bericht door snoef »

Handig :)
Bedankt.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: kleur luchtfilter Subaru Forester SH FB20

Bericht door erichendri »

Tsja, er kan wel meer verschil zitten tussen de sg en sh.
Andere overbrengings verhoudingen in de versnellingsbak.
Andere grotere wielen gemonteerd.
En mischien heeft hij voor jou wel een oud baasje gehad of verpest door het nieuwe rijden.
Vooral die laatste 2 kan veel invloed hebben.
Maar dat wordt vanzelf beter met een iets sportievere rijstijl.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: kleur luchtfilter Subaru Forester SH FB20

Bericht door snoef »

Vandaag voor het eerst met het nieuwe schone filter gereden. Lijkt wel een andere auto. Nu is het echt een fijne auto. Ik heb veel gelezen dat je nauwelijks verschil merkt tussen een schoon en vervuild filter. De auto is gek genoeg stiller, rijdt soepeler en rolt gemakkelijker vanzelf naar hogere toeren zonder dat er ik eerst een bak gas voor hoef te geven. Top investering van 23 euro. :) Eveneens gekeken naar wiel/band omtrek en overbrengingsverhoudingen. Grotere zwaardere wiel/band combinaties komen minder snel op gang. Maar nu de motor kennelijk voldoende lucht krijgt, kan het motormanagement de brandstoftoevoer ook navenant aansturen en leidt dat voor mij in ieder geval tot een betere performance. De performance die ik verwachtte van deze auto. Geweldig!
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: kleur luchtfilter Subaru Forester SH FB20

Bericht door SP-Boxer »

Waar heeft die auto gereden dan??? Na 17k dit verschil is extreem.
Heb soms na 50-100k nog geen verschil kunnen bemerken.
"I feel Legacy"
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: kleur luchtfilter Subaru Forester SH FB20

Bericht door snoef »

Wat ik ervan weet veel snelweg, maar ook veel stoffige landelijke wegen / bospaden. De motorruimte is erg plakkerig stoffig fijn zanderig. Dus dat wordt nog een paar keer flink poetsen :) Het Subaru luchtfilter ziet er met het blote oog niet erg vervuild uit. Wel grijzig en plaatselijk wat viezer vervuild. Vermoedelijk wel veel fijnstof wat je niet kunt zien. Mogelijk dat het moderne FB20 motortype gevoeliger reageert op meer lucht. Het nieuwe filter is van Bosch.
Van 17000 km was ik trouwens uitgegaan op grond van het serviceboekje. Het zou me niets verbazen als dit filter in werkelijkheid het originele filter is dat nooit vervangen.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: kleur luchtfilter Subaru Forester SH FB20

Bericht door erichendri »

Doe zelf mijn luchtfilter elk jaar voor de zomer vakantie rit vervangen, net als de olie plus filter.
Die ook in januari voor de wintersport vervangen wordt.
Ik rijd ongeveer 25k per jaar.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: kleur luchtfilter Subaru Forester SH FB20

Bericht door snoef »

Afgelopen week er met de caravan op uit getrokken en dus veel van de Forester gevraagd. Losgekoppeld van de caravan en rijdend op de Zeeuwse wegen rijdt de auto nu echt super. Met dit nieuwe schone luchtfilter zal de schone Zeeuwse lucht misschien ook nog wat hebben bijgedragen. ;) Ik ben er nu ook achter gekomen dat de overbrengingsverhoudingen precies hetzelfde zijn als in de 2003 Forester die ik heb gehad. Toch voelt het anders. De motor is natuurlijk iets sterker, Subaru meldde dat deze motor iets meer torque in het laag en midden heeft meegekregen en de auto is ook 100 kg zwaarder. Optrekken in de 2011 lijkt toch iets sneller te gaan dan in de 2003, wat ik logisch vind op grond van de specificaties, maar klinkt iets minder sportief omdat de auto bij iets minder toeren hetzelfde al doet als de oude. En Subaru heeft ook de uitlaatbuizen verkort voor een beter verbruik. Omdat je mij erop had gewezen dat volledig rijden in lo gear tot extra slijtage in de versnellingsbak kan leiden, heb ik ook gekeken naar de overbrengingen van de 2014+ versies, die dezelfde FB20 motor hebben, maar 6 versnellingen, waardoor lo gear niet meer nodig is, aldus Subaru. Vooraf had ik afgelopen week al gespeeld met de lo gear door alleen op te trekken met de caravan erachter in 1 lo gear en vervolgens naar normale verhoudingen op te schakelen. Dat ging heel goed en rijdt ook erg rustig. En wat blijkt: de 1 van de SJ is ongeveer gelijk aan de 1 in lo gear in de SH2. Best of both worlds! Niks meer aan doen. :D
Forester 2011 FB20
Plaats reactie