Gered worden door je auto
Geplaatst: 07 mar 2017 00:20
Gered zijn door je auto. Zo voelde het vandaag. Ik had de Outback net opgehaald van de garage voor de grote beurt en vanwege de weersvoorspellingen de zomerbanden er maar terug op laten liggen. Op de A79 tussen Heerlen en Maastricht kwam ik in een gigantische regenbui terecht. Hoewel de A79 een reputatie heeft met slecht weer, was er an sich weinig aan de hand. Ik tufte met 90 km /u op de linkerbaan rustig door. Maar toen. Toen veranderde de regen plotseling in hagel en binnen een paar tellen ging de snelweg van nat naar wit en spekglad. Uit reactie wilde ik rustig licht afremmen, maar voelde gelijk ABS ingrijpen. Volgende moment ging ik dwars, zag een seconde of wat de middenberm en de vangrail op me afkomen. En toen greep van alles in, ik hoorde een paar keer geratel en er gingen wat lampjes aan en uit. En mijn Subaru kwam binnen een paar tellen keurig weer met de neus in de goede richting te rijden en ik kon verder alsof er niets was gebeurd. Nou ja, niets was gebeurd...de "wat als" gedachten hielden en houden me wel even bezig. Had ook heel anders kunnen aflopen, om te beginnen in een andere auto zonder allerlei veiligheidspoespas. Ik was al onder de indruk van de Outback, maar nu kan hij helemaal nooit meer stuk bij me.
Opvallend: hoewel ik wegreed bij de garage in 9.0 graden, zag ik dat temperatuur in de hagelbui gedaald was naar 2.0 graden (!).
Mede daardoor paar wijze lessen rijker:
1. In een Subaru met poespas (of iedere andere auto) moet je je niet laten verleiden meer risico te nemen dan je met een minder veilige auto zou doen.Lijkt logisch, in de praktijk werkt het niet altijd zo.
2. Winterbanden misschien toch wat langer laten zitten, ook al melden ze komende weken temperaturen van 10 graden of meer. Die hadden misschien de slip voorkomen bij deze lage temperaturen.
3. Ook al denk je van jezelf dat je best aardig kunt sturen, een slipcursus is geen overbodige luxe. En die heb ik dus nog nooit gedaan, maar dat gaat nu zeker wel gebeuren.
Opvallend: hoewel ik wegreed bij de garage in 9.0 graden, zag ik dat temperatuur in de hagelbui gedaald was naar 2.0 graden (!).
Mede daardoor paar wijze lessen rijker:
1. In een Subaru met poespas (of iedere andere auto) moet je je niet laten verleiden meer risico te nemen dan je met een minder veilige auto zou doen.Lijkt logisch, in de praktijk werkt het niet altijd zo.
2. Winterbanden misschien toch wat langer laten zitten, ook al melden ze komende weken temperaturen van 10 graden of meer. Die hadden misschien de slip voorkomen bij deze lage temperaturen.
3. Ook al denk je van jezelf dat je best aardig kunt sturen, een slipcursus is geen overbodige luxe. En die heb ik dus nog nooit gedaan, maar dat gaat nu zeker wel gebeuren.