Gered worden door je auto

Commentaar, feedback, suggesties en ideëen
Plaats reactie
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Gered worden door je auto

Bericht door Beurstel »

Gered zijn door je auto. Zo voelde het vandaag. Ik had de Outback net opgehaald van de garage voor de grote beurt en vanwege de weersvoorspellingen de zomerbanden er maar terug op laten liggen. Op de A79 tussen Heerlen en Maastricht kwam ik in een gigantische regenbui terecht. Hoewel de A79 een reputatie heeft met slecht weer, was er an sich weinig aan de hand. Ik tufte met 90 km /u op de linkerbaan rustig door. Maar toen. Toen veranderde de regen plotseling in hagel en binnen een paar tellen ging de snelweg van nat naar wit en spekglad. Uit reactie wilde ik rustig licht afremmen, maar voelde gelijk ABS ingrijpen. Volgende moment ging ik dwars, zag een seconde of wat de middenberm en de vangrail op me afkomen. En toen greep van alles in, ik hoorde een paar keer geratel en er gingen wat lampjes aan en uit. En mijn Subaru kwam binnen een paar tellen keurig weer met de neus in de goede richting te rijden en ik kon verder alsof er niets was gebeurd. Nou ja, niets was gebeurd...de "wat als" gedachten hielden en houden me wel even bezig. Had ook heel anders kunnen aflopen, om te beginnen in een andere auto zonder allerlei veiligheidspoespas. Ik was al onder de indruk van de Outback, maar nu kan hij helemaal nooit meer stuk bij me.

Opvallend: hoewel ik wegreed bij de garage in 9.0 graden, zag ik dat temperatuur in de hagelbui gedaald was naar 2.0 graden (!).

Mede daardoor paar wijze lessen rijker:
1. In een Subaru met poespas (of iedere andere auto) moet je je niet laten verleiden meer risico te nemen dan je met een minder veilige auto zou doen.Lijkt logisch, in de praktijk werkt het niet altijd zo.
2. Winterbanden misschien toch wat langer laten zitten, ook al melden ze komende weken temperaturen van 10 graden of meer. Die hadden misschien de slip voorkomen bij deze lage temperaturen.
3. Ook al denk je van jezelf dat je best aardig kunt sturen, een slipcursus is geen overbodige luxe. En die heb ik dus nog nooit gedaan, maar dat gaat nu zeker wel gebeuren.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Gered worden door je auto

Bericht door quikfit »

Goed afgelopen... :okeee:
Ik rijd ongeveer 5 maanden per jaar op spijkerbanden,ik ben zo blij als het zomerschoeisel er weer onder zit.(Het is net of je met rotte wiellagers rondrijd als je op asfalt rijd.)
Het spannendste van de hele winter is het begin en het einde,wanneer de temperatuur rond het vriespunt is.Natte sneeuw/hagel kledder op de weg is/rijd gevaarlijker dan ijs of sneeuw.
En wat betreft die slipcursus...gewoon doen :!: Hier in Noorwegen oefen ik 5 maanden per jaar :lol:

En je kent het gezegde '' de ''R'' in de maand'' :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Gered worden door je auto

Bericht door SP-Boxer »

Gevalletje hartslag naar het hoogste niveau! :mrgreen:

Dit soort fratsen zijn nooit grappig als je er niet op berekend bent. Gelukkig zijn jullie (auto+inzittenden) er ongeschonden vanaf gekomen. En een ervaring rijker natuurlijk!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Gered worden door je auto

Bericht door erichendri »

Dat is het voordeel van de huidige systemen.
Ze remmen aan 1 kant de wagen wat af (lv of la) en je auto gaat weer naar de richting waar jij heen wil.
Sowieso reed ik vroeger tot april op winterbanden en kwamen ze er half november op.

Eric
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Gered worden door je auto

Bericht door mikage »

Pfoehh, da's schrikken. Ik heb ook wel eens gedacht aan een slipcursus, maar "natuurlijk" is het bij denken gebleven.... Gelukkig is alles goed afgelopen en is er niks ernstigs gebeurd.
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Gered worden door je auto

Bericht door Beurstel »

Tja, dat van die hartslag was zeker waar. In 15 jaar rijbewijs nog nooit meegemaakt dat ik de controle over de auto volledig kwijt was. Zoiets maakt je weer even bewust van hoe dicht geluk en ongeluk in het verkeer soms bij elkaar liggen, beide voeten op de grond etc. Cliché maar wel waar. :-)

Aan de andere kant ook wel verwijt aan mezelf. Met de VW Fox leenauto waar ik de hele dag mee had rondgereden had ik nooit in dit weer met 90 op de linkerbaan doorgereden. In dat koekblik heb je zelfs bij 20 graden en een zonnetje al een Bijna Dood Ervaring, laat staan in dit noodweer. Waarom met de Outback dan wel doorkachelen op de linkerbaan? Ja ik weet wel waarom, maar toch wringt dat ergens.

Maar goed, ik vrees dat ik vanaf nu een warm pleitbezorger van slipcursussen ben. Ze zullen blij met me zijn.
PoppeSchuitema
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2016 07:22

Re: Gered worden door je auto

Bericht door PoppeSchuitema »

De kachel maar uitgezet je had het warm genoeg van jezelf??
Nec scire fas est omnia
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Gered worden door je auto

Bericht door Beurstel »

Haha ja...voelde even zweet op plekken waar ik het nog nooit gevoeld had.
Plaats reactie