Pagina 1 van 2

Re: Onderschatting

Geplaatst: 25 jan 2017 10:34
door erichendri
VDC moet je uitzetten in de sneeuw want dat systeem remt af en dat wil je niet.
Vaak is het dan beter om meer gas te geven en de wielen maar te laten slippen.
Eduard heeft hier ervaring mee daar je na elke start van de motor het niet moet vergeten om dit weer uit te zetten.
En met greenlanen door het bos komt het nogal eens voor dat de motor wordt uitgezet om naar anderen te gaan kijken.

Een LSD helpt alleen maar als je blijft rijden en hebben vaak maar maximaal 30 - 40% sperwerking.
Op deze rollentest zal je dus blijven staan.
Vraag maar aan de Suzuki vitara rijders hoeveel er nog een werkende LSD hebben.
Een paar keer heel stoer een flink doorslippend wiel met modder of water fontein en de plaatjes zijn versleten.
En van de visco (VLSD) weten we ook dat ze maar beperkt kunnen sperren.

Eric

Re: Onderschatting

Geplaatst: 29 jan 2017 00:43
door Beurstel
Nou Eric, jij bent ook gezellig op feestjes ;-) Denk ik ook eens wat te hebben met mijn LSD en VDC, blijkt dat allemaal nogal mee te vallen. Grapje natuurlijk.

LSD had ik trouwens ook op de Pajero Sport, maar daar merkte ik in het terrein bar weinig van, maar dat is dan wel verklaarbaar als ik dit lees. Die Pajero had met ingeschakelde 4x4 al moeite bij de licht oplopende ingang van een weiland waar ik vaker in moet. Waar de Outback probleemloos en meestal zonder wheelspin naar binnen rijdt, terwijl de Pajero op terreinbanden stond en de Outback op zomerbanden. Daarom blijf ik toch wel sceptisch. Ik merk namelijk wel dat de Outback anders aanvoelt en moeilijke situaties beter aankan dan de typische 4x4's die ik heb gehad. En als dat misschien niet klopt (het is immers een gevoel maar ook niet meer dan dat), hoe verklaar je dan de filmpjes van die beste meneer die ik eerder postte? Daar is het zoals ik het zie duidelijk dat "het systeem ingrijpt", wat je bij een traditioneel "dom" 4x4-systeem niet ziet.

En ik begrijp dat VDC funest kan zijn voor je momentum, maar anderzijds kan het afremmen van doorslippende wielen en meer kracht sturen naar wielen met grip toch ook in het terrein (en niet alleen bij het ontwijken van obstakels op de snelweg) van nut zijn? Er zullen situaties zijn waarin het middel erger is dan de kwaal, tuurlijk, maar VDC uitzetten om vervolgens alle kracht naar doorslippende wielen te sturen, lijkt me toch ook geen oplossing?

Re: Onderschatting

Geplaatst: 29 jan 2017 10:54
door erichendri
Dat uitzetten kan een oplossing zijn op sommige omstandigheden.
Groot voordeel van de subaru is natuurlijk zijn gewicht.
Net als de suzuki jimny, kijk eens waar die allemaal doorheen komen in het terrein.
Ben niet tegen die systemen maar verwacht geen wonderen.

Eric. :mrgreen:

Re: Onderschatting

Geplaatst: 29 jan 2017 11:26
door erichendri
En nog iets over de huidige X-mode, dat is niets anders dan wat andere
merken een EDS (electronic diff sper) noemen.
Het doorspinnend wiel remt af waardoor de aandrijfkrachten naar het andere wiel gaat.
Kost je bij intensief gebruik wel je remblokken en de boel wordt warm.
Of dit X-mode ook op hogere snelheid werkt zoals de EDS bij volkswagen weet ik niet.
Je leest daar wel goede berichten over als er in de bocht weer vol gas gegeven wordt.
Maar dit zijn dan wel FWD's en dan merk je het veel beter omdat de acceleratie
niet veel minder wordt door het spinnende binnenste wiel.
Subru heeft 4WD dus zul je dit minder merken.

Eric

Re: Onderschatting

Geplaatst: 30 jan 2017 21:35
door erichendri
Even wat opgezocht op mijn PC.
Ook zonder allerlei hulpmiddelen kom je best wel ver.
Hier op onderstaande foto had ik 2 wielen diagonaal van de grond, vind hij niet fijn, weet uit
ervaring van een keer dat ik zo vast stond dat de achterklep na openen niet meer dicht ging.
Goed te zien op de foto is dat ET38 met 215/65-16 lichtjes aanloopt achter.
In het filmpje deed ik voorzichtig, 8 cm verhoging en uitgeveerd vinden de homokineten niet fijn.
Ook het moment dat ze ineens weer grip hebben doet regelmatig een asje breken bij de echte jeeps.
Tuurlijk, met meer vaart was ik er in 1 keer overheen gekomen maar het is mijn dagelijks vervoermiddel.
Rijdt regelmatig al om 4:15 weg en kom om 2:45 in de nacht thuis.

Afbeelding

filmpje

https://youtu.be/ZzkeaigADUE

Eric :mrgreen:

Re: Onderschatting

Geplaatst: 31 jan 2017 18:11
door erichendri
Op 11 februari wordt er door Vincent Kluitmans een blubberrit in de Brabantse bossen georganiseerd.
Start is in de omgeving van Eindhoven.
Dus wil je weten wat je subaru daar kan dan ben je welkom, helaas nog 5 plekjes.

http://www.subaruclub.nl/forum/viewtopi ... 2#p1089942


Eric

Re: Onderschatting

Geplaatst: 01 feb 2017 00:20
door Beurstel
Dank Eric, ik snap dan beter wat je bedoelt. Filmpje is interessant om te zien, maar dat vind ik van al dat soort filmpjes waarin je ziet wat de techniek in verschillende omstandigheden doet en kan. Beheerst en verfijnd heeft mijn voorkeur en dus ook de jouwe. Dat is een heel andere discipline dan met je Patrol of Land Cruiser bijna met de ogen dicht lomp een modderput inrijden en dan vol gas kijken hoe ver je komt, om aan het einde van de dag te constateren dat je weer voor een paar honderd euro (of meer) schade opgelopen hebt. Zelfs als het niet je "daily drive" is snap ik daar de lol niet van. Kwam vroeger nog wel eens op van die 4x4 dagen en daar zit het gros van de mensen zo in elkaar, helaas. Maar dat terzijde.

Neem aan dat dat X-drive ongeveer hetzelfde werkt als Traction Control? Zag ooit dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=C2wkW05Pc6c) waarbij Traction Control wordt vergeleken met een LSD en met Air Lockers. De difflockers werken veruit het beste, dat zal geen verrassing zijn. Traction Control werkt hier dan weer beter dan LSD, maar er wordt (inderdaad) gewaarschuwd voor oververhitting en het momentumverlies is duidelijk zichtbaar. Boeiende vergelijking en leuk opgezet zo, ook al is het natuurlijk een reclamefilmpje van ARB.

Die rit op 11/2 is interessant, zou het zeker leuk vinden. Maar tot hoe laat duurt dat ongeveer? Dat kon ik niet uit de berichten halen geloof ik. Heb namelijk aan het begin van de avond wel verplichtingen.

Re: Onderschatting

Geplaatst: 01 feb 2017 00:49
door Beurstel
Part 2 van dit filmpje hierboven is ook het kijken waard https://www.youtube.com/watch?v=YNFacsKnswM

Overigens kost zo'n lockersetje kennelijk zo'n 3000 Dollar, maar dan heb je ook wat ;)

Re: Onderschatting

Geplaatst: 01 feb 2017 19:21
door erichendri
Start is 9:30 en de rit is ruim 60 km.
Daar de snelheid laag is ben je er wel ff bezig.
Uit ervaring weet ik dat je dit op winterbanden moet rijden.
Je kunt natuurlijk altijd onderweg na dit te melden afhaken.
Doen wij ook wel eens tijdens een rit.
Deze start in Eindhoven-zuid.
Die twee filmpjes waren heel informatief, vooral de laatste.
Breken van de assen bij plotseling grip wordt hier ook genoemd.
Inschakelbare lockers zijn echt het beste, officieel hoor je dan ook dikkere aandrijfassen
te monteren daar het kan voorkomen dat 1 as al het vermogen overbrengt.
Mercedes g heeft dat, mede door de 3 sperren.
Goed te zien was hoe simpel en beheerst omhoog reed gesperd.
Weet via FB dat er in Australië gewerkt wordt aan lockers voor de forester.
Is al in de beslissende fase en er wordt aan ongeveer 900€ gedacht.
Passen dan ook op de outback als het voor de forester is.
Google maar eens caplockers.

Eric

Re: Onderschatting

Geplaatst: 03 feb 2017 00:23
door Beurstel
Aha 9.30 en 60 km is wel te doen. Zelfs bij een gemiddelde van 10 km/u (dat halen we toch wel?) zijn we dan nog voor mij op tijd klaar. Ik ga even in beraad thuis of dat lukt. Winterbanden zitten er al op dus dat is geen probleem. Wie weet is het zelfs weer echt winter volgende week.

Die caplockers zijn natuurlijk interessant, heb even op de facebookpagina van die jongens gekeken.€ 900 is al een aanmerkelijk vriendelijkere prijs, maar ja, de vraag is dan nog steeds of het de investering waard is want hoe vaak zit je nou in de situatie met een Subaru dat alleen lockers je nog kunnen redden... Deze meneer (https://www.youtube.com/watch?v=Mq6FPFpDkWE) gaat met zijn Outback wel het redelijk zware terrein in en heeft hem ook behoorlijk daarvoor geprepareerd, maar over het algemeen wordt er met Subaru's toch op zijn meest "ge-greenlaned" dacht ik zo. Maar goed, misschien vergis ik me wel. :) In Australië is er in ieder geval behoefte aan.

Re: Onderschatting

Geplaatst: 03 feb 2017 10:02
door erichendri
Ik kende dat filmpje al, als het goed is gaat Casper ook mee.
Die heeft een hoge forester en die gaat regelmatig met de jeeps mee het terrein in.

Eric

Re: Onderschatting

Geplaatst: 03 feb 2017 11:28
door sufos
erichendri schreef:Ik kende dat filmpje al, als het goed is gaat Casper ook mee.
Die heeft een hoge forester en die gaat regelmatig met de jeeps mee het terrein in.

Eric

Hij heeft die (ex)schadeauto dus nog niet kunnen verkopen?

Re: Onderschatting

Geplaatst: 03 feb 2017 13:49
door erichendri
Dat was weer een ander, Casper heeft een forester van voor 2000.
Deze is nog hoger, met lierbumpert, reservewiel achter op beugel en met snorkel.
En in de zomer met daktent.

Eric :mrgreen:

Re: Onderschatting

Geplaatst: 03 mar 2017 17:13
door erichendri
We gaan het op 4 maart weer proberen in de bossen van Brabant.
Waar het de vorige rit best wel droog was is het nu heerlijk modderig.
Start zal zijn tussen 9:30 en 10 uur in de omgeving van Eindhoven.
Meer gegevens vilgen.

Eric :mrgreen:

Re: Onderschatting

Geplaatst: 03 mar 2017 21:17
door erichendri
Het is morgen 4 maart in Budel.
9.45 is de start.
Bel 065. 11. 88. 626 als je nog mee wilt.

Eric

Re: Onderschatting

Geplaatst: 07 mar 2017 00:01
door Beurstel
Ik zie het nu pas maar zitten midden in een verbouwing / verhuizing. Maar als er weer eens zoiets is, wil ik er wel graag bij zijn. Ergens foto's van de laatste ritten?

Re: Onderschatting

Geplaatst: 07 mar 2017 09:52
door erichendri
Op subarufans nederland op facebook.
Was een leuke en soms pittige rit.

Eric