Onderschatting

Commentaar, feedback, suggesties en ideëen
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Onderschatting

Bericht door Beurstel »

Subaru sneeuw
Subaru sneeuw
Mooi moment vorige week. Ik was onderweg met mijn Outback in het besneeuwde Zuid-Limburg en wilde mijn hagelnieuwe winterbanden eens uitproberen. Goede gelegenheid daarvoor leek me de besneeuwde steile helling vanuit Partij naar de Gulperberg. Lokaal welbekend. Ik draaide het holle weggetje op, de weg loopt aan het begin nog niet zo steil, en na enkele honderden meters zag ik twee auto's overdwars op de weg. Een Kia Picanto en VW Caddy, naar het zich liet aanzien op zomerbanden. Knoeiers, noem ik dat. Beiden met de neus bergafwaarts gericht en achter het stuur bestuurders met paniek in de ogen. Om de auto's heen waren mannen met bezem en schep driftig bezig de weg sneeuwvrij te maken. Ik begreep niet meteen wat er aan de hand was, dus maar even gestopt en uitgestapt om te kijken of ze hulp nodig hadden. Bleek niet het geval. Beide auto's hadden geprobeerd de berg op te rijden, maar waren gestrand op de besneeuwde helling, met moeite omgedraaid en wilden dolgraag weer terug. Dat zouden ze dan ook doen zodra ik aan de kant was.

Toen bleek dat mijn hulp niet nodig was en ik zei dat ik weer verder ging, wierpen de heren een blik op mijn Outback en toen begon het. "Rij niet verder, het is daar veel te glad" riep de ene man mij toe. "Kerel, draai om. Je komt daar nooit boven. Spekglad is het daar", zei een ander. "Je bent echt gek als je doorrijdt", zei de derde. Ik mompelde iets van "dat zullen we nog wel zien" en hoorde ze voor ik instapte nog net tegen elkaar zeggen "dan moet ie het maar zelf weten". Ik wierp een blik op de helling die nog resteerde, reed heel rustig bergop zonder ook maar enige wheelspin weg en ik kwam moeiteloos bovenaan de helling, die geen enkele uitdaging bleek. Ondertussen natuurlijk wel hartelijk genoten van een aantal open monden die mij via de binnenspiegel aankeken en vol ongeloof bleven volgen. Ze zullen zich vast nog eens achter het hoofd hebben gekrabd.

En ik dacht: tja heren, dat is nou een Subaru. Nu hebben jullie wel wat te vertellen thuis.

Maar potverdorie, wat is die AWD goed. Heb veel ervaring met conventionele 4x4's, maar dit is echt van een andere orde.

Ps. Omdat beelden altijd helpen plaatje erbij gedaan, is echter vanuit de Ardennen want zoveel sneeuw hadden we hier nou ook weer niet.
Bijlagen
Subaru Ardennen
Subaru Ardennen
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Onderschatting

Bericht door SP-Boxer »

Ja, dit is bij uitstek het seizoen voor dit soort mooie ervaringen.

Helaas moeten we het in NL de meeste winters met weinig tot geen sneeuw doen. Heb in het verleden al menig auto weggesleept op besneeuwde parkeerplaatsen. Telkens weer dezelfde verbazing wanneer jouw auto incl. extra voertuig aan de sleepkabel zonder problemen weg trekt.
Heb ook al eens hier op het forum geschreven hoe ik een Mercedes G-klasse uit de greppel getrokken heb. Ondergrond van die lekker aangereden en spekgladde sneeuw... Dat was volgens mij nog in 2008, de laatste keer dat we zo'n 20-25cm sneeuw hadden en ik nog niet aan winterbanden deed. Jaar daarna overgestapt op Nokians, maar nooit meer zoveel sneeuw gehad :(

Ik hoop van harte dat we deze winter nog wat meer lol kunnen beleven op dat vlak!
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Onderschatting

Bericht door *thomas* »

Mooi verhaal ! Bedankt om het even te delen :)
Gebruikersavatar
Graaffman
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2017 10:39

Re: Onderschatting

Bericht door Graaffman »

Dat is nou genieten! had die koppies ook wel willen zien :lol:
Prachtplaatje trouwens
Gebruikersavatar
F Wheel
Berichten: 137
Lid geworden op: 19 jun 2015 21:00

Re: Onderschatting

Bericht door F Wheel »

Een zelfde ervaring gehad met mijn Impreza'08 2.0R en 1500 kilo zware caravan op een drassige en modderige camping; krijg je nooit weg daar waren de comments....... Aankoppelen, lowgear en daar gingen we.................

Heerlijk!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderschatting

Bericht door erichendri »

Marcel, misschien dan maar je nokians verkopen zodat er weer meer kans is op sneeuw.

Maar een subaru doet het goed in de sneeuw, ervaar dat veel in Oostenrijk.
Maar de andere echte 4x4's en zo doen het ook wel goed hoor, mits op winterbanden.
Zonder winterbanden komt een subaru ook niet ver.
En zonder winterbanden kom je ook niet ver in de modder.
Dat zagen we laatst in de fox rit van de SCN.

Eric :mrgreen:
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Onderschatting

Bericht door Beurstel »

SP-Boxer schreef:Dat was volgens mij nog in 2008, de laatste keer dat we zo'n 20-25cm sneeuw hadden en ik nog niet aan winterbanden deed. Jaar daarna overgestapt op Nokians, maar nooit meer zoveel sneeuw gehad!
Volgens mij hebben waren we winters van 2010, 2011 toch ook nog behoorlijk sneeuwrijk? Althans in Zuid-Limburg wel, weet nog dat in (ik dacht) 2011 de politie hier oogluikend toestond dat er met sneeuwkettingen werd gereden omdat er anders geen doorkomen aan was. Lag toen zo'n 30-35 cm, rond de Kerst. Ik koppel dat aan de auto die ik die jaren had (Opel Frontera) en daar heb ik heel veel plezier mee gehad in de sneeuw (en ook een aantal keer onnoemelijk mee vastgezeten, maar dat terzijde) dus ergens in die jaren moet er wel veel sneeuw zijn geweest. Sinds ik aan de Subaru ben (dacht ergens in 2013) inderdaad geen echte sneeuw meer gehad helaas.

Een conventionele 4x4 met alleen een low gear en geblokkeerd middendiff is toch totaal iets anders dan de Subaru AWD. Een 4x4 stuurt de kracht immers naar de wielen met de minste weerstand; meer gas geven als het lastig wordt betekent in de regel alleen maar meer wheelspin en jezelf ingraven. Low gear haalt dan ook niet veel meer uit. Niet voor niets zegt men dat een dergelijke 4x4 eigenlijk slechts een tweewielaangedreven auto is. Met lockers op de assen wordt het een ander verhaal, maar die zitten er bij de meesten niet standaard op. Bij de Subaru heb ik de indruk dat beetje gas erbij juist ertoe leidt dat het systeem "zoekt" naar een andere oplossing en kracht naar andere wielen stuurt. Dat is echte vierwielaandrijving en volgens mij veel bruikbaarder in sneeuw en modder. Zou nog wel eens zien of een standaard 4x4 het niet aflegt tegen een Subaru als het erop aankomt. Of klink ik nu tè overtuigd? :-)

Ps. Thomas, mooie velgen toch?
Clive
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 jan 2016 11:03

Re: Onderschatting

Bericht door Clive »

Ik ben sinds 1 jaar een gelukkige eigenaar van een subaru outback eind 2009 2.5 benzine nieuw model.
Dit jaar werd de auto echt op proef gesteld met wintersport vakantie in Oostenrijk.
Het gebied waar wij zitten ligt heel veel sneeuw en er was geen helling te steil, dan praat
ik over hellingen van max 23%.
Ondanks de vier wiel aandrijving ben ik toch te voorzichtig, omdat je niet weet wat onder de sneeuwmassa ligt b.v bevroren ijs.
Des niet te min zeer tevreden. :lol:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Onderschatting

Bericht door SP-Boxer »

Iets noordelijker (regio Eindhoven) hebben we sinds 2008-2009 geen fatsoenlijke hoeveelheid sneeuw meer gehad. Maar zuidelijker in Limburg kan het anders zijn geweest.

@Eric, 25cm sneeuw op mijn zomerbanden was destijds geen probleem om door te komen. Je hebt wel duidelijk minder grip, maar je komt er wel in het vlakke Nederland.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderschatting

Bericht door erichendri »

Ook bij een subaru gaan de krachten naar de 2 wielen met de minste grip.
Sterker nog, naar 1 wiel zelfs als er geen visco op de middendiff had gezeten.
Bij nieuwere subaru's, zeg vanaf 2009-2010 zit een soort ASR, deze remt de spinnende
wielen af zodat de krachten naar het tegenover liggende wiel gaat.
( kan je gelukkig ook uit zetten )
Helaas kom je daardoor (ASR aan) ook tot stilstand als de snelheid te laag is en
de omstandigheden of modder te zwaar.
Tegenwoordig noemt subaru dit regelsysteem X-mode en levert dit
op de modellen met CVT.

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Onderschatting

Bericht door Beurstel »

Hmm dat wist ik niet, voelde toch ook anders. Maar wat zegt het dan dat mijn Outback uit 2004 is uitgerust met "Symmetrical AWD"? Dacht dat dit toch een upgrade was van het oude systeem dat ik op mijn Forester uit '99 had? Daarnaast zit er VDC op, wat toch ook wel een functie heeft mag ik hopen? Of is dit de welbekende oude wijn in nieuwe zakken?

Werd ook beetje op verkeerde been gezet dan misschien door dit (als je je door de nasynchronisatie heenworstelt kijkwaardig) filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=LeVjuQbXFtg

Vanaf 10:00 min zoiets gaat men naar de rollertest, waar de oude Forester helaas redelijk op faalt. De presentator zegt dan dat "Symmetrical AWD" pas vanaf latere generaties beschikbaar was en daarmee is mijn Outback ook uitgerust, vandaar.

Grappig om te zien trouwens dat de BMW X3 kennelijk als enige (behalve de moderne Forester met het X-drive systeem) op 3 rollers weg komt.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderschatting

Bericht door erichendri »

Symetrical is niet anders dan 4 evenlange aandrijfassen en betere verdeling aandrijfkrachten.
Eén lange en 1 korte aandrijfas geeft een aandrijfkracht verschil, zie FWD auto's.
VDC is een voertuig stabiliteits regelsysteem.
Voorkomt slippen en corigeert daardoorin iets te snel genomen
bochten door afremmen wielen. (zie youtube).
De forester en bmw remt gewoon de alle 3 doordraaiende wielen af waardoor er
weer aandrijfkracht naar het wiel op het asfalt gaat en er vanaf gereden kan worden.
Dat blijven stilstaan is het grootste nadeel van auto's met 3 diffenentieëlen of gesperd middendiff.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 17 jan 2017 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Onderschatting

Bericht door Beurstel »

Dankje Eric. Als ik het goed begrijp komt het erop neer dat de vierwielaandrijving van mijn Outback geen haar (of niet noemenswaardig) beter is dan een standaard 4x4.

Toch krijg van "Het Internet" een ander idee van symmetrical AWD + VDC. Zie bijvoorbeeld deze diagonaaltest met een Outback uit 2004: https://www.youtube.com/watch?v=MQJQK6Huu5k

Hier doet ie nog eens van de andere kant: https://www.youtube.com/watch?v=eiQDUg0URP4

Uitleg van de filmer: hij blijft dezelfde hoeveelheid gas geven en het VDC-systeem lijkt de aandrijfkrachten te herverdelen. Eerst komt de auto niet verder, rechtervoorwiel en schijnbaar ook het linkerachterwiel spinnen en vervolgens komt hij toch weg. Nu kun je veel zeggen over die filmpjes, maar dat heb ik met mijn 4x4's nooit meegemaakt. Eenmaal vast en één of twee wielen aan het spinnen en het was klaar. Meer gas was alleen maar meer ingraven. Achteruit en nog eens proberen was dan de enige oplossing, maar hier lijkt gas blijven geven juist de truc.

Is het niet zo dan dat VDC, net als X-Drive, het spinnende wiel afremt, waardoor meer aandrijfkrachten naar de wielen met grip gaan? Zo nee, hoe valt dan te verklaren wat in die filmpjes gebeurt?
PoppeSchuitema
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2016 07:22

Re: Onderschatting

Bericht door PoppeSchuitema »

Ik heb op mij vrachtwagen een automatische tractioncontrol en die werkt eigenlijk hetzelfde als een ABS,(gebruikt ook ABS sensoren) als het ene wiel sneller gaat draaien dan het andere valt mijn vermogen weg dus geen grote kracht meer op de aangedreven wielen zodra het toerental van de wielen weer gelijk is krijg ik weer vermogen. Daarom moet je met tractioncontrol gas houden anders kom je niet van de plek om dat je dan zelf je vermogen verlaagd en ingrijpt in het systeem. Bij ABS doe je feitelijk hetzelfde je blijft remmen om het systeem het werk te kunnen laten doen waar je zonder ABS pompend moet remmen om blokkeren te voorkomen
Nec scire fas est omnia
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderschatting

Bericht door erichendri »

JA, bijna goed, je moet gewoon gas blijven geven.
Het wiel dat doordraait en al het vermogen krijgt wordt afgeremd en daardoor krijgt
het stilstaande wil meer vermogen en kom je van je plek af.
Van alle wielen wordt gekeken hoe snel ze draaien doormiddel van de ABS sensoren.
Stabiliteitssystemen kijken weer naar de stuurhoek (sensor die verdraaiing stuur meet) en de G sensor
die de dwarskrachten meet (zit vaak onder middenconsole) en aan de hand van die sensoren een
of 2 wielen aan één kant afremt zodat de auto de richting op gaat die jij wil.
Je moet dan net over de slipgrens zijn gegaan en niet veeeeel te hard rijden, dan helpt dit ook niet meer.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Onderschatting

Bericht door SP-Boxer »

Vergeet ook niet dat de 3.0 een VLSD op de achteras heeft. Voor zover mijn kennis reikt is de 3.0 de enige uit 2004 die op drie rollers nog weg komt.

Symmetrical zegt puur iets over de layout van het systeem en is inderdaad nagenoeg gelijk aan het 4wd en later awd systeem van Subaru. Nieuwe term voor een al bestaand systeem dus. De term blijft echter 100% waar. De aandrijfassen zijn van gelijke lengte, waarmee torque steer bijv. niet bestaat in een dergelijke auto.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Onderschatting

Bericht door SP-Boxer »

Overigens biedt left-foot braking in dit soort situaties vaak uitkomst. Makkelijk als de auto voor je denkt, maar het effect van sperren kun je hier zelf mee opwekken.
Met de Legacy's nog nooit vast gestaan, maar in voorwielaandrijvers al veelvuldig toegepast wanneer de auto zich in de modder of sneeuw had gegraven. Ik heb in ieder geval nog nooit een auto uit hoeven graven :mrgreen:

Mochten de greenlaners dit principe nog niet kennen of toepassen, probeer het dan eens wanneer je vast staat!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderschatting

Bericht door erichendri »

Had ik inderdaad laatst nog geprobeerd toen ik vast stond maar hielp niet meer
en resulteerde in een waterfonteintje.

https://youtu.be/ppsyZyFFW6c

Oh ja, degene die zo sarcastisch zat te lachen mag niet niet meer mee.

Eric :mrgreen:
PoppeSchuitema
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2016 07:22

Re: Onderschatting

Bericht door PoppeSchuitema »

Dat left foot braking deden we vroeger met onze achterwielaandrijvers met de handrem als 1 wiel doordraaide trokken we de handrem ietsjes vast en dat hielp meestal wel, moest je wel op een vlak stuk staan want als je dwars op een hellend vlak stond gleed de kont weg en raakte je nog verder van huis. Daarom hadden we toen in de winter altijd een schep, een jute zak en zand bij ons, want op die boerenweggetjes op het Groninger platteland kon je behoorlijk vast komen te staan
Nec scire fas est omnia
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Onderschatting

Bericht door Beurstel »

Mooi filmpje Eric. En dat lachen...tja ik heb vaker gehad dat mensen maar wat graag meegingen offroad, om dan in de lach te schieten als je vast kwam te zitten. Terwijl dat vastzitten toch inherent is aan het opzoeken van de grenzen, maar goed. Zullen wel de zenuwen zijn ;-)

Maar als ik alles goed begrijp helpt VDC dus wel iets als ik vastzit? En is mijn Outback dus inderdaad beter dan mijn standaard 4x4's uit het verleden.

LSD wist ik niet; scheelt natuurlijk ook!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderschatting

Bericht door erichendri »

VDC moet je uitzetten in de sneeuw want dat systeem remt af en dat wil je niet.
Vaak is het dan beter om meer gas te geven en de wielen maar te laten slippen.
Eduard heeft hier ervaring mee daar je na elke start van de motor het niet moet vergeten om dit weer uit te zetten.
En met greenlanen door het bos komt het nogal eens voor dat de motor wordt uitgezet om naar anderen te gaan kijken.

Een LSD helpt alleen maar als je blijft rijden en hebben vaak maar maximaal 30 - 40% sperwerking.
Op deze rollentest zal je dus blijven staan.
Vraag maar aan de Suzuki vitara rijders hoeveel er nog een werkende LSD hebben.
Een paar keer heel stoer een flink doorslippend wiel met modder of water fontein en de plaatjes zijn versleten.
En van de visco (VLSD) weten we ook dat ze maar beperkt kunnen sperren.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 29 jan 2017 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Onderschatting

Bericht door Beurstel »

Nou Eric, jij bent ook gezellig op feestjes ;-) Denk ik ook eens wat te hebben met mijn LSD en VDC, blijkt dat allemaal nogal mee te vallen. Grapje natuurlijk.

LSD had ik trouwens ook op de Pajero Sport, maar daar merkte ik in het terrein bar weinig van, maar dat is dan wel verklaarbaar als ik dit lees. Die Pajero had met ingeschakelde 4x4 al moeite bij de licht oplopende ingang van een weiland waar ik vaker in moet. Waar de Outback probleemloos en meestal zonder wheelspin naar binnen rijdt, terwijl de Pajero op terreinbanden stond en de Outback op zomerbanden. Daarom blijf ik toch wel sceptisch. Ik merk namelijk wel dat de Outback anders aanvoelt en moeilijke situaties beter aankan dan de typische 4x4's die ik heb gehad. En als dat misschien niet klopt (het is immers een gevoel maar ook niet meer dan dat), hoe verklaar je dan de filmpjes van die beste meneer die ik eerder postte? Daar is het zoals ik het zie duidelijk dat "het systeem ingrijpt", wat je bij een traditioneel "dom" 4x4-systeem niet ziet.

En ik begrijp dat VDC funest kan zijn voor je momentum, maar anderzijds kan het afremmen van doorslippende wielen en meer kracht sturen naar wielen met grip toch ook in het terrein (en niet alleen bij het ontwijken van obstakels op de snelweg) van nut zijn? Er zullen situaties zijn waarin het middel erger is dan de kwaal, tuurlijk, maar VDC uitzetten om vervolgens alle kracht naar doorslippende wielen te sturen, lijkt me toch ook geen oplossing?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderschatting

Bericht door erichendri »

Dat uitzetten kan een oplossing zijn op sommige omstandigheden.
Groot voordeel van de subaru is natuurlijk zijn gewicht.
Net als de suzuki jimny, kijk eens waar die allemaal doorheen komen in het terrein.
Ben niet tegen die systemen maar verwacht geen wonderen.

Eric. :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderschatting

Bericht door erichendri »

En nog iets over de huidige X-mode, dat is niets anders dan wat andere
merken een EDS (electronic diff sper) noemen.
Het doorspinnend wiel remt af waardoor de aandrijfkrachten naar het andere wiel gaat.
Kost je bij intensief gebruik wel je remblokken en de boel wordt warm.
Of dit X-mode ook op hogere snelheid werkt zoals de EDS bij volkswagen weet ik niet.
Je leest daar wel goede berichten over als er in de bocht weer vol gas gegeven wordt.
Maar dit zijn dan wel FWD's en dan merk je het veel beter omdat de acceleratie
niet veel minder wordt door het spinnende binnenste wiel.
Subru heeft 4WD dus zul je dit minder merken.

Eric
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderschatting

Bericht door erichendri »

Even wat opgezocht op mijn PC.
Ook zonder allerlei hulpmiddelen kom je best wel ver.
Hier op onderstaande foto had ik 2 wielen diagonaal van de grond, vind hij niet fijn, weet uit
ervaring van een keer dat ik zo vast stond dat de achterklep na openen niet meer dicht ging.
Goed te zien op de foto is dat ET38 met 215/65-16 lichtjes aanloopt achter.
In het filmpje deed ik voorzichtig, 8 cm verhoging en uitgeveerd vinden de homokineten niet fijn.
Ook het moment dat ze ineens weer grip hebben doet regelmatig een asje breken bij de echte jeeps.
Tuurlijk, met meer vaart was ik er in 1 keer overheen gekomen maar het is mijn dagelijks vervoermiddel.
Rijdt regelmatig al om 4:15 weg en kom om 2:45 in de nacht thuis.

Afbeelding

filmpje

https://youtu.be/ZzkeaigADUE

Eric :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderschatting

Bericht door erichendri »

Op 11 februari wordt er door Vincent Kluitmans een blubberrit in de Brabantse bossen georganiseerd.
Start is in de omgeving van Eindhoven.
Dus wil je weten wat je subaru daar kan dan ben je welkom, helaas nog 5 plekjes.

http://www.subaruclub.nl/forum/viewtopi ... 2#p1089942


Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Onderschatting

Bericht door Beurstel »

Dank Eric, ik snap dan beter wat je bedoelt. Filmpje is interessant om te zien, maar dat vind ik van al dat soort filmpjes waarin je ziet wat de techniek in verschillende omstandigheden doet en kan. Beheerst en verfijnd heeft mijn voorkeur en dus ook de jouwe. Dat is een heel andere discipline dan met je Patrol of Land Cruiser bijna met de ogen dicht lomp een modderput inrijden en dan vol gas kijken hoe ver je komt, om aan het einde van de dag te constateren dat je weer voor een paar honderd euro (of meer) schade opgelopen hebt. Zelfs als het niet je "daily drive" is snap ik daar de lol niet van. Kwam vroeger nog wel eens op van die 4x4 dagen en daar zit het gros van de mensen zo in elkaar, helaas. Maar dat terzijde.

Neem aan dat dat X-drive ongeveer hetzelfde werkt als Traction Control? Zag ooit dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=C2wkW05Pc6c) waarbij Traction Control wordt vergeleken met een LSD en met Air Lockers. De difflockers werken veruit het beste, dat zal geen verrassing zijn. Traction Control werkt hier dan weer beter dan LSD, maar er wordt (inderdaad) gewaarschuwd voor oververhitting en het momentumverlies is duidelijk zichtbaar. Boeiende vergelijking en leuk opgezet zo, ook al is het natuurlijk een reclamefilmpje van ARB.

Die rit op 11/2 is interessant, zou het zeker leuk vinden. Maar tot hoe laat duurt dat ongeveer? Dat kon ik niet uit de berichten halen geloof ik. Heb namelijk aan het begin van de avond wel verplichtingen.
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Onderschatting

Bericht door Beurstel »

Part 2 van dit filmpje hierboven is ook het kijken waard https://www.youtube.com/watch?v=YNFacsKnswM

Overigens kost zo'n lockersetje kennelijk zo'n 3000 Dollar, maar dan heb je ook wat ;)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderschatting

Bericht door erichendri »

Start is 9:30 en de rit is ruim 60 km.
Daar de snelheid laag is ben je er wel ff bezig.
Uit ervaring weet ik dat je dit op winterbanden moet rijden.
Je kunt natuurlijk altijd onderweg na dit te melden afhaken.
Doen wij ook wel eens tijdens een rit.
Deze start in Eindhoven-zuid.
Die twee filmpjes waren heel informatief, vooral de laatste.
Breken van de assen bij plotseling grip wordt hier ook genoemd.
Inschakelbare lockers zijn echt het beste, officieel hoor je dan ook dikkere aandrijfassen
te monteren daar het kan voorkomen dat 1 as al het vermogen overbrengt.
Mercedes g heeft dat, mede door de 3 sperren.
Goed te zien was hoe simpel en beheerst omhoog reed gesperd.
Weet via FB dat er in Australië gewerkt wordt aan lockers voor de forester.
Is al in de beslissende fase en er wordt aan ongeveer 900€ gedacht.
Passen dan ook op de outback als het voor de forester is.
Google maar eens caplockers.

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Onderschatting

Bericht door Beurstel »

Aha 9.30 en 60 km is wel te doen. Zelfs bij een gemiddelde van 10 km/u (dat halen we toch wel?) zijn we dan nog voor mij op tijd klaar. Ik ga even in beraad thuis of dat lukt. Winterbanden zitten er al op dus dat is geen probleem. Wie weet is het zelfs weer echt winter volgende week.

Die caplockers zijn natuurlijk interessant, heb even op de facebookpagina van die jongens gekeken.€ 900 is al een aanmerkelijk vriendelijkere prijs, maar ja, de vraag is dan nog steeds of het de investering waard is want hoe vaak zit je nou in de situatie met een Subaru dat alleen lockers je nog kunnen redden... Deze meneer (https://www.youtube.com/watch?v=Mq6FPFpDkWE) gaat met zijn Outback wel het redelijk zware terrein in en heeft hem ook behoorlijk daarvoor geprepareerd, maar over het algemeen wordt er met Subaru's toch op zijn meest "ge-greenlaned" dacht ik zo. Maar goed, misschien vergis ik me wel. :) In Australië is er in ieder geval behoefte aan.
Plaats reactie