Onderschatting

Commentaar, feedback, suggesties en ideëen
Beurstel
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 Mei 2013 09:05
Type auto: Outback H6

Onderschatting

Berichtdoor Beurstel » 12 Jan 2017 00:20

Soepie sneeuw 1.jpg
Subaru sneeuw
Mooi moment vorige week. Ik was onderweg met mijn Outback in het besneeuwde Zuid-Limburg en wilde mijn hagelnieuwe winterbanden eens uitproberen. Goede gelegenheid daarvoor leek me de besneeuwde steile helling vanuit Partij naar de Gulperberg. Lokaal welbekend. Ik draaide het holle weggetje op, de weg loopt aan het begin nog niet zo steil, en na enkele honderden meters zag ik twee auto's overdwars op de weg. Een Kia Picanto en VW Caddy, naar het zich liet aanzien op zomerbanden. Knoeiers, noem ik dat. Beiden met de neus bergafwaarts gericht en achter het stuur bestuurders met paniek in de ogen. Om de auto's heen waren mannen met bezem en schep driftig bezig de weg sneeuwvrij te maken. Ik begreep niet meteen wat er aan de hand was, dus maar even gestopt en uitgestapt om te kijken of ze hulp nodig hadden. Bleek niet het geval. Beide auto's hadden geprobeerd de berg op te rijden, maar waren gestrand op de besneeuwde helling, met moeite omgedraaid en wilden dolgraag weer terug. Dat zouden ze dan ook doen zodra ik aan de kant was.

Toen bleek dat mijn hulp niet nodig was en ik zei dat ik weer verder ging, wierpen de heren een blik op mijn Outback en toen begon het. "Rij niet verder, het is daar veel te glad" riep de ene man mij toe. "Kerel, draai om. Je komt daar nooit boven. Spekglad is het daar", zei een ander. "Je bent echt gek als je doorrijdt", zei de derde. Ik mompelde iets van "dat zullen we nog wel zien" en hoorde ze voor ik instapte nog net tegen elkaar zeggen "dan moet ie het maar zelf weten". Ik wierp een blik op de helling die nog resteerde, reed heel rustig bergop zonder ook maar enige wheelspin weg en ik kwam moeiteloos bovenaan de helling, die geen enkele uitdaging bleek. Ondertussen natuurlijk wel hartelijk genoten van een aantal open monden die mij via de binnenspiegel aankeken en vol ongeloof bleven volgen. Ze zullen zich vast nog eens achter het hoofd hebben gekrabd.

En ik dacht: tja heren, dat is nou een Subaru. Nu hebben jullie wel wat te vertellen thuis.

Maar potverdorie, wat is die AWD goed. Heb veel ervaring met conventionele 4x4's, maar dit is echt van een andere orde.

Ps. Omdat beelden altijd helpen plaatje erbij gedaan, is echter vanuit de Ardennen want zoveel sneeuw hadden we hier nou ook weer niet.
Bijlagen
Soepie sneeuw 1.jpg
Subaru Ardennen
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3939
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Onderschatting

Berichtdoor SP-Boxer » 12 Jan 2017 11:12

Ja, dit is bij uitstek het seizoen voor dit soort mooie ervaringen.

Helaas moeten we het in NL de meeste winters met weinig tot geen sneeuw doen. Heb in het verleden al menig auto weggesleept op besneeuwde parkeerplaatsen. Telkens weer dezelfde verbazing wanneer jouw auto incl. extra voertuig aan de sleepkabel zonder problemen weg trekt.
Heb ook al eens hier op het forum geschreven hoe ik een Mercedes G-klasse uit de greppel getrokken heb. Ondergrond van die lekker aangereden en spekgladde sneeuw... Dat was volgens mij nog in 2008, de laatste keer dat we zo'n 20-25cm sneeuw hadden en ik nog niet aan winterbanden deed. Jaar daarna overgestapt op Nokians, maar nooit meer zoveel sneeuw gehad :(

Ik hoop van harte dat we deze winter nog wat meer lol kunnen beleven op dat vlak!
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 421
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: Onderschatting

Berichtdoor *thomas* » 12 Jan 2017 16:15

Mooi verhaal ! Bedankt om het even te delen :)
Gebruikersavatar
Graaffman
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 Jan 2017 11:39
Type auto: Daewoo Lanos

Re: Onderschatting

Berichtdoor Graaffman » 12 Jan 2017 16:44

Dat is nou genieten! had die koppies ook wel willen zien :lol:
Prachtplaatje trouwens
Gebruikersavatar
F Wheel
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 Jun 2015 21:00
Type auto: Forester XT

Re: Onderschatting

Berichtdoor F Wheel » 12 Jan 2017 21:40

Een zelfde ervaring gehad met mijn Impreza'08 2.0R en 1500 kilo zware caravan op een drassige en modderige camping; krijg je nooit weg daar waren de comments....... Aankoppelen, lowgear en daar gingen we.................

Heerlijk!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3453
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Onderschatting

Berichtdoor erichendri » 12 Jan 2017 22:40

Marcel, misschien dan maar je nokians verkopen zodat er weer meer kans is op sneeuw.

Maar een subaru doet het goed in de sneeuw, ervaar dat veel in Oostenrijk.
Maar de andere echte 4x4's en zo doen het ook wel goed hoor, mits op winterbanden.
Zonder winterbanden komt een subaru ook niet ver.
En zonder winterbanden kom je ook niet ver in de modder.
Dat zagen we laatst in de fox rit van de SCN.

Eric :mrgreen:
Beurstel
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 Mei 2013 09:05
Type auto: Outback H6

Re: Onderschatting

Berichtdoor Beurstel » 12 Jan 2017 23:29

SP-Boxer schreef:Dat was volgens mij nog in 2008, de laatste keer dat we zo'n 20-25cm sneeuw hadden en ik nog niet aan winterbanden deed. Jaar daarna overgestapt op Nokians, maar nooit meer zoveel sneeuw gehad!


Volgens mij hebben waren we winters van 2010, 2011 toch ook nog behoorlijk sneeuwrijk? Althans in Zuid-Limburg wel, weet nog dat in (ik dacht) 2011 de politie hier oogluikend toestond dat er met sneeuwkettingen werd gereden omdat er anders geen doorkomen aan was. Lag toen zo'n 30-35 cm, rond de Kerst. Ik koppel dat aan de auto die ik die jaren had (Opel Frontera) en daar heb ik heel veel plezier mee gehad in de sneeuw (en ook een aantal keer onnoemelijk mee vastgezeten, maar dat terzijde) dus ergens in die jaren moet er wel veel sneeuw zijn geweest. Sinds ik aan de Subaru ben (dacht ergens in 2013) inderdaad geen echte sneeuw meer gehad helaas.

Een conventionele 4x4 met alleen een low gear en geblokkeerd middendiff is toch totaal iets anders dan de Subaru AWD. Een 4x4 stuurt de kracht immers naar de wielen met de minste weerstand; meer gas geven als het lastig wordt betekent in de regel alleen maar meer wheelspin en jezelf ingraven. Low gear haalt dan ook niet veel meer uit. Niet voor niets zegt men dat een dergelijke 4x4 eigenlijk slechts een tweewielaangedreven auto is. Met lockers op de assen wordt het een ander verhaal, maar die zitten er bij de meesten niet standaard op. Bij de Subaru heb ik de indruk dat beetje gas erbij juist ertoe leidt dat het systeem "zoekt" naar een andere oplossing en kracht naar andere wielen stuurt. Dat is echte vierwielaandrijving en volgens mij veel bruikbaarder in sneeuw en modder. Zou nog wel eens zien of een standaard 4x4 het niet aflegt tegen een Subaru als het erop aankomt. Of klink ik nu tè overtuigd? :-)

Ps. Thomas, mooie velgen toch?
Clive
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 Jan 2016 12:03
Type auto: Subaru legancy outback 2.5I 2009

Re: Onderschatting

Berichtdoor Clive » 13 Jan 2017 08:21

Ik ben sinds 1 jaar een gelukkige eigenaar van een subaru outback eind 2009 2.5 benzine nieuw model.
Dit jaar werd de auto echt op proef gesteld met wintersport vakantie in Oostenrijk.
Het gebied waar wij zitten ligt heel veel sneeuw en er was geen helling te steil, dan praat
ik over hellingen van max 23%.
Ondanks de vier wiel aandrijving ben ik toch te voorzichtig, omdat je niet weet wat onder de sneeuwmassa ligt b.v bevroren ijs.
Des niet te min zeer tevreden. :lol:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3939
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Onderschatting

Berichtdoor SP-Boxer » 13 Jan 2017 09:15

Iets noordelijker (regio Eindhoven) hebben we sinds 2008-2009 geen fatsoenlijke hoeveelheid sneeuw meer gehad. Maar zuidelijker in Limburg kan het anders zijn geweest.

@Eric, 25cm sneeuw op mijn zomerbanden was destijds geen probleem om door te komen. Je hebt wel duidelijk minder grip, maar je komt er wel in het vlakke Nederland.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3453
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Onderschatting

Berichtdoor erichendri » 14 Jan 2017 17:36

Ook bij een subaru gaan de krachten naar de 2 wielen met de minste grip.
Sterker nog, naar 1 wiel zelfs als er geen visco op de middendiff had gezeten.
Bij nieuwere subaru's, zeg vanaf 2009-2010 zit een soort ASR, deze remt de spinnende
wielen af zodat de krachten naar het tegenover liggende wiel gaat.
( kan je gelukkig ook uit zetten )
Helaas kom je daardoor (ASR aan) ook tot stilstand als de snelheid te laag is en
de omstandigheden of modder te zwaar.
Tegenwoordig noemt subaru dit regelsysteem X-mode en levert dit
op de modellen met CVT.

Eric
Beurstel
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 Mei 2013 09:05
Type auto: Outback H6

Re: Onderschatting

Berichtdoor Beurstel » 16 Jan 2017 00:46

Hmm dat wist ik niet, voelde toch ook anders. Maar wat zegt het dan dat mijn Outback uit 2004 is uitgerust met "Symmetrical AWD"? Dacht dat dit toch een upgrade was van het oude systeem dat ik op mijn Forester uit '99 had? Daarnaast zit er VDC op, wat toch ook wel een functie heeft mag ik hopen? Of is dit de welbekende oude wijn in nieuwe zakken?

Werd ook beetje op verkeerde been gezet dan misschien door dit (als je je door de nasynchronisatie heenworstelt kijkwaardig) filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=LeVjuQbXFtg

Vanaf 10:00 min zoiets gaat men naar de rollertest, waar de oude Forester helaas redelijk op faalt. De presentator zegt dan dat "Symmetrical AWD" pas vanaf latere generaties beschikbaar was en daarmee is mijn Outback ook uitgerust, vandaar.

Grappig om te zien trouwens dat de BMW X3 kennelijk als enige (behalve de moderne Forester met het X-drive systeem) op 3 rollers weg komt.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3453
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Onderschatting

Berichtdoor erichendri » 16 Jan 2017 12:35

Symetrical is niet anders dan 4 evenlange aandrijfassen en betere verdeling aandrijfkrachten.
Eén lange en 1 korte aandrijfas geeft een aandrijfkracht verschil, zie FWD auto's.
VDC is een voertuig stabiliteits regelsysteem.
Voorkomt slippen en corigeert daardoorin iets te snel genomen
bochten door afremmen wielen. (zie youtube).
De forester en bmw remt gewoon de alle 3 doordraaiende wielen af waardoor er
weer aandrijfkracht naar het wiel op het asfalt gaat en er vanaf gereden kan worden.
Dat blijven stilstaan is het grootste nadeel van auto's met 3 diffenentieëlen of gesperd middendiff.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 17 Jan 2017 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Beurstel
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 Mei 2013 09:05
Type auto: Outback H6

Re: Onderschatting

Berichtdoor Beurstel » 17 Jan 2017 01:10

Dankje Eric. Als ik het goed begrijp komt het erop neer dat de vierwielaandrijving van mijn Outback geen haar (of niet noemenswaardig) beter is dan een standaard 4x4.

Toch krijg van "Het Internet" een ander idee van symmetrical AWD + VDC. Zie bijvoorbeeld deze diagonaaltest met een Outback uit 2004: https://www.youtube.com/watch?v=MQJQK6Huu5k

Hier doet ie nog eens van de andere kant: https://www.youtube.com/watch?v=eiQDUg0URP4

Uitleg van de filmer: hij blijft dezelfde hoeveelheid gas geven en het VDC-systeem lijkt de aandrijfkrachten te herverdelen. Eerst komt de auto niet verder, rechtervoorwiel en schijnbaar ook het linkerachterwiel spinnen en vervolgens komt hij toch weg. Nu kun je veel zeggen over die filmpjes, maar dat heb ik met mijn 4x4's nooit meegemaakt. Eenmaal vast en één of twee wielen aan het spinnen en het was klaar. Meer gas was alleen maar meer ingraven. Achteruit en nog eens proberen was dan de enige oplossing, maar hier lijkt gas blijven geven juist de truc.

Is het niet zo dan dat VDC, net als X-Drive, het spinnende wiel afremt, waardoor meer aandrijfkrachten naar de wielen met grip gaan? Zo nee, hoe valt dan te verklaren wat in die filmpjes gebeurt?
PoppeSchuitema
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 Dec 2016 08:22
Type auto: Subaru Impreza+ 2005
Locatie: Winterswijk
Contact:

Re: Onderschatting

Berichtdoor PoppeSchuitema » 17 Jan 2017 06:56

Ik heb op mij vrachtwagen een automatische tractioncontrol en die werkt eigenlijk hetzelfde als een ABS,(gebruikt ook ABS sensoren) als het ene wiel sneller gaat draaien dan het andere valt mijn vermogen weg dus geen grote kracht meer op de aangedreven wielen zodra het toerental van de wielen weer gelijk is krijg ik weer vermogen. Daarom moet je met tractioncontrol gas houden anders kom je niet van de plek om dat je dan zelf je vermogen verlaagd en ingrijpt in het systeem. Bij ABS doe je feitelijk hetzelfde je blijft remmen om het systeem het werk te kunnen laten doen waar je zonder ABS pompend moet remmen om blokkeren te voorkomen
Nec scire fas est omnia
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3453
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Onderschatting

Berichtdoor erichendri » 17 Jan 2017 15:08

JA, bijna goed, je moet gewoon gas blijven geven.
Het wiel dat doordraait en al het vermogen krijgt wordt afgeremd en daardoor krijgt
het stilstaande wil meer vermogen en kom je van je plek af.
Van alle wielen wordt gekeken hoe snel ze draaien doormiddel van de ABS sensoren.
Stabiliteitssystemen kijken weer naar de stuurhoek (sensor die verdraaiing stuur meet) en de G sensor
die de dwarskrachten meet (zit vaak onder middenconsole) en aan de hand van die sensoren een
of 2 wielen aan één kant afremt zodat de auto de richting op gaat die jij wil.
Je moet dan net over de slipgrens zijn gegaan en niet veeeeel te hard rijden, dan helpt dit ook niet meer.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3939
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Onderschatting

Berichtdoor SP-Boxer » 18 Jan 2017 13:17

Vergeet ook niet dat de 3.0 een VLSD op de achteras heeft. Voor zover mijn kennis reikt is de 3.0 de enige uit 2004 die op drie rollers nog weg komt.

Symmetrical zegt puur iets over de layout van het systeem en is inderdaad nagenoeg gelijk aan het 4wd en later awd systeem van Subaru. Nieuwe term voor een al bestaand systeem dus. De term blijft echter 100% waar. De aandrijfassen zijn van gelijke lengte, waarmee torque steer bijv. niet bestaat in een dergelijke auto.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3939
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Onderschatting

Berichtdoor SP-Boxer » 18 Jan 2017 16:35

Overigens biedt left-foot braking in dit soort situaties vaak uitkomst. Makkelijk als de auto voor je denkt, maar het effect van sperren kun je hier zelf mee opwekken.
Met de Legacy's nog nooit vast gestaan, maar in voorwielaandrijvers al veelvuldig toegepast wanneer de auto zich in de modder of sneeuw had gegraven. Ik heb in ieder geval nog nooit een auto uit hoeven graven :mrgreen:

Mochten de greenlaners dit principe nog niet kennen of toepassen, probeer het dan eens wanneer je vast staat!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3453
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Onderschatting

Berichtdoor erichendri » 18 Jan 2017 20:32

Had ik inderdaad laatst nog geprobeerd toen ik vast stond maar hielp niet meer
en resulteerde in een waterfonteintje.

https://youtu.be/ppsyZyFFW6c

Oh ja, degene die zo sarcastisch zat te lachen mag niet niet meer mee.

Eric :mrgreen:
PoppeSchuitema
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 Dec 2016 08:22
Type auto: Subaru Impreza+ 2005
Locatie: Winterswijk
Contact:

Re: Onderschatting

Berichtdoor PoppeSchuitema » 18 Jan 2017 20:58

Dat left foot braking deden we vroeger met onze achterwielaandrijvers met de handrem als 1 wiel doordraaide trokken we de handrem ietsjes vast en dat hielp meestal wel, moest je wel op een vlak stuk staan want als je dwars op een hellend vlak stond gleed de kont weg en raakte je nog verder van huis. Daarom hadden we toen in de winter altijd een schep, een jute zak en zand bij ons, want op die boerenweggetjes op het Groninger platteland kon je behoorlijk vast komen te staan
Nec scire fas est omnia
Beurstel
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 Mei 2013 09:05
Type auto: Outback H6

Re: Onderschatting

Berichtdoor Beurstel » 19 Jan 2017 15:52

Mooi filmpje Eric. En dat lachen...tja ik heb vaker gehad dat mensen maar wat graag meegingen offroad, om dan in de lach te schieten als je vast kwam te zitten. Terwijl dat vastzitten toch inherent is aan het opzoeken van de grenzen, maar goed. Zullen wel de zenuwen zijn ;-)

Maar als ik alles goed begrijp helpt VDC dus wel iets als ik vastzit? En is mijn Outback dus inderdaad beter dan mijn standaard 4x4's uit het verleden.

LSD wist ik niet; scheelt natuurlijk ook!

Terug naar “Subaruforum feedback”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast