Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Commentaar, feedback, suggesties en ideëen
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door sufos »

Het is zeker een leuk verhaal, daar mogen er meer van komen. Mijn reis gaat deze zomer niet verder dan Zeeland denk ik. Ik denk alleen dat men een Subaru op het strand niet kan waarderen :D
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door erichendri »

Hoeft de bumper niet voor af.
Als je hem warm maakt, leg er een emmer me koud water naast net een grote doek erin.
Kan je hem sneller laten afkoelen als de deuk eruit is geduwd.
Leuk verhaal trouwens.
Kijk trouwens uit met je zomerbanden op dat soort paadjes, scherpe stenen heeft mij al 2x een band gekost.

Eric
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

erichendri schreef:Hoeft de bumper niet voor af.
Als je hem warm maakt, leg er een emmer me koud water naast net een grote doek erin.
Kan je hem sneller laten afkoelen als de deuk eruit is geduwd.
Daar ga ik werk van maken als ik weer thuis ben.
erichendri schreef:Kijk trouwens uit met je zomerbanden op dat soort paadjes, scherpe stenen heeft mij al 2x een band gekost.
Da's inderdaad een risico van het rijden op onverhard. Mijn banden hebben trouwens een ExtraLoad markering, maakt dat veel verschil?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Raph schreef:Da's inderdaad een risico van het rijden op onverhard. Mijn banden hebben trouwens een ExtraLoad markering, maakt dat veel verschil?
https://www.barum-tyres.com/car/expert- ... e/xl-tyres

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

erichendri schreef:Hoeft de bumper niet voor af.
Als je hem warm maakt, leg er een emmer me koud water naast net een grote doek erin.
Kan je hem sneller laten afkoelen als de deuk eruit is geduwd.
Leuk verhaal trouwens.
Kijk trouwens uit met je zomerbanden op dat soort paadjes, scherpe stenen heeft mij al 2x een band gekost.

Eric
MrSubaru1387 heeft dat uitdeuken eens in een filmpje laten zien op joeptjoep.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Propje »

Leuk hè paadjes rijden.
Het plan was dit jaar een maand lang zulke weggetjes te rijden.
Venetie dan met de boot naar igomenitsa en dan lkr rondrijden
Griekenland misschien Turkije.
En zeker Albanië en dan zo terugzakken.
Heb dit eens met de motor gedaan was errug leuk.
Weet niet of de subaru al die paden kan narijden die ik met de Xchallenge heb gereden.
Maar altijd eerst proberen en dan weet je het.
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door erichendri »

Niet voor niks rijdt ik met de general tire AT2, die zijn daar
veel beter geschikt voor.
En zo heb je nog wel een paar AT banden die daar beter tegenkunnen.
Zelf pak ik regelmatig deze weggetjes in Frankrijk of noord Italië.
Vooral in de bergen erg leuk en soms spannend.

Eric
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

boswachterfan schreef:
erichendri schreef:Hoeft de bumper niet voor af.
Als je hem warm maakt, leg er een emmer me koud water naast net een grote doek erin.
Kan je hem sneller laten afkoelen als de deuk eruit is geduwd.
Leuk verhaal trouwens.
Kijk trouwens uit met je zomerbanden op dat soort paadjes, scherpe stenen heeft mij al 2x een band gekost.

Eric
MrSubaru1387 heeft dat uitdeuken eens in een filmpje laten zien op joeptjoep.
Dank voor de tip! Heb het filmpje gevonden op https://www.youtube.com/watch?v=m21gCxMwt68
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

erichendri schreef:Niet voor niks rijdt ik met de general tire AT2, die zijn daar
veel beter geschikt voor.
En zo heb je nog wel een paar AT banden die daar beter tegenkunnen.
Zelf pak ik regelmatig deze weggetjes in Frankrijk of noord Italië.
Vooral in de bergen erg leuk en soms spannend.

Eric
't Is inderdaad een verslavende bezigheid. Vandaag weer een heel stuk over boswegen gedaan. Je komt op de meest prachtige plaatsen en af en toe zijn er spannende stukjes. Tot ik anderhalf jaar geleden op dit forum terecht kwam had ik zelfs nog nooit van de term greenlanen gehoord. En toch deed ik het al jarenlang, in inmiddels meer dan tien buitenlanden en op meerdere continenten. Je kunt het dus met recht een hobby noemen.

Overigens heb ik in al die tijd maar één keer op het onverhard een lekke band gehad. Maar wel de nodige situaties waarbij ik simpelweg grip tekort kwam. Of te weinig vermogen. En soms allebei.

Naar aanleiding van je opmerking ben ik op zoek gegaan naar banden met meer off-road kwaliteiten die onder mijn auto passen.
De parameters waar ik met mijn huidige auto, een Legacy stationwagon 3.0R (modelcode BPE) aan vast zit zijn:
  • bandbreedte van maximaal 215mm. Een beetje breder kan eventueel, maar dat gaat direct ten koste van de bandhoogte.
  • bandhoogte van maximaal 55. Meer en de band gaat aanlopen.
  • velgmaat 17 inch. De remschijven op een BPE laten geen kleinere maat toe.
  • snelheidsindex V, W of Y. Lager is in verband met de topsnelheid niet toegestaan.
Ander filter: zomerband of vierseizoenenband.
De volgorde waarin ik gezocht heb was eerst op bandhoogte en vervolgens op snelheidsindex.

Dan kom ik op via https://banden.autoweek.nl/4x4/215-55-r17/, https://banden.autoweek.nl/4x4/215-50-r17/ en https://banden.autoweek.nl/4x4/215-45-r17/op het volgende lijstje uit (tussen haakjes: type band, label brandstofverbruik, label grip op nat wegdek):
  • Landsail LS588 215/55 R17 94W (zomerband, E, C).
  • PowerTrac City Racing 215/55 R17 98 W (zomerband, E, C).
  • Toyo Proxes CF2 SUV 215/55 R17 94 V (zomerband, C, B).
  • GT Radial Savero SUV 215/55 R17 94 V (zomerband, E, C).
  • Yokohama Geolandar G900 215/55 R17 94 V (zomerband, E, C).
  • Yokohama Geolandar SUV G055 215/55 R17 94 V (zomerband, E, C).
  • Yokohama Geolandar CV G058 215/55 R17 94 V (zomerband, E, B).
  • Falken Azenis FK453CC 215/50 R17 91 W (zomerband, E, C) XL.
Zit hier wat bruikbaars tussen voor greenlaners-in-een-BPE?

De Grabber GT en de Grabber AT3 van General Tire komen niet in het lijstje voor, omdat die in de maat 17 inch en bandbreedte 215 beginnen bij bandhoogte 60. Er is er wel een met bandhoogte 55, maar die band is 225 breed. En dat gaat volgens mij nèt niet niet lukken...
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

quikfit schreef:
Raph schreef:Da's inderdaad een risico van het rijden op onverhard. Mijn banden hebben trouwens een ExtraLoad markering, maakt dat veel verschil?
https://www.barum-tyres.com/car/expert- ... e/xl-tyres

Gr.Quikfit :mrgreen:
Er staat: "If you like driving off-road or you regularly drive in mountainous areas with a packed car, then XL tyres are always better."
Ja dus. :)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

Propje schreef:Leuk hè paadjes rijden.
Het plan was dit jaar een maand lang zulke weggetjes te rijden.
Venetie dan met de boot naar igomenitsa en dan lkr rondrijden
Griekenland misschien Turkije.
En zeker Albanië en dan zo terugzakken.
Heb dit eens met de motor gedaan was errug leuk.
Weet niet of de subaru al die paden kan narijden die ik met de Xchallenge heb gereden.
Maar altijd eerst proberen en dan weet je het.
Albanië is inderdaad een prachtig land om te greenlanen. Ben er in 2012 geweest. Jammer genoeg met een auto die er niet zo goed geschikt voor was, een Toyota Camry Customwagon uit 1994. Daarmee zijn we naar Teth gereden. Absolute aanrader, alleen niet met een laag-bij-de-grondse volgeladen auto met enkel voorwielaandrijving. Maar we hebben Teth gehaald. Kostte wel veel geduld en een beschadigde onderkant. De weg terug ging een heel stuk gemakkelijker.

Maar m'n favoriete land in dit opzicht is Oman. Een topbestemming. Niet alleen voor als je het onverhard opzoekt, maar ook qua natuur en de vriendelijkheid van de mensen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Raph schreef:Er staat: "If you like driving off-road or you regularly drive in mountainous areas with a packed car, then XL tyres are always better."
Ja dus. :)
Yep...maar alleen ''ja'' neerplempen is ook zo beknopt,wat extra info voor de vraagsteller kan geen kwaad. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

quikfit schreef:Yep...maar alleen ''ja'' neerplempen is ook zo beknopt,wat extra info voor de vraagsteller kan geen kwaad. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Helemaal waar!
Geen 'ja', maar 'ja, omdat [...]' is altijd beter.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Propje »

Kan je er komen in Teth.
Ben er geweest met de motor.
Boven in de bergen waren ze bezig om een weg aan te leggen.
Die zal inmiddels klaar zijn.
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door erichendri »

XL zijn alleen banden met wat meer draagvermogen en voor de wat zwaardere auto's.
Ik weet niet of je auto nog origineel laag staat maar als je greenlanen leuk vindt zou ik op zoek gaan naar een setje complete outback veerpoten.
Die hebben vaak ook meer ruimte voor een maatje groter en je rijdt minder snel iets stuk onder de auto.
Liftkitje kan ook maar dan houdt je een beperking in je bandenmaat.
Winterbanden heb ik door het leuke greenlanen het hele jaar op gereden, gaan ook stuk door dit soort paden.
Snelheids codering is geen eis in Nederland.
Er zijn stikkertjes met max snelheid notitie, moet in blikveld geplakt zitten.
Probeer eens een 16 inch velg te passen.
Outback heeft 215/60-16 (2.5) , weet alleen niet wat de 3.0 ouback voor maat had.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door SP-Boxer »

16” gaat echt niet passen. BPE klauwen passen daar echt niet in. En om nu kleinere remmen te monteren is ook weer zoiets...
Een 3.0 Outback zou voor jouw doeleinden de betere auto zijn, maar je moet het natuurlijk doen met wat je hebt. Een liftkit met eventueel subframe spacers zou goed passen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef:Een 3.0 Outback zou voor jouw doeleinden de betere auto zijn, maar je moet het natuurlijk doen met wat je hebt. Een liftkit met eventueel subframe spacers zou goed passen.
Inderdaad, ik moet het er maar mee doen. :)
Op de verharde weg is de Legacy de betere auto, op de hoge instap na dan. En op het onverhard moet ik gewoon niet te overmoedig worden. Tot dusverre lukt dat aardig.

Gisteren weer een eind wezen greenlanen. Deze keer over een weg die heel steil, smal en bochtig was en waar kennelijk al een tijdlang niemand had gereden. Op een gegeven moment hoorden we een kettingzaag en even later stond er een Mitsubishi L200 zo'n beetje dwars over de weg geparkeerd. De houthakker verwachtte duidelijk geen passanten. Na in de berm een stel keien en stukken hout te hebben verplaatst kon ik er net langs. Een tijdje later kwamen we bij een asfaltweg uit. Probleempje: tussen de auto en de weg zat een slagboom...
Een kilometer of 16 daarvoor waren we al voorbij een slagboom gekomen, maar die stond gewoon open en er stonden geen bordjes bij. Bij nadere inspectie bleek dat de slagboom niet op slot zat, dus konden we verder. Wel jammer eigenlijk, want terug rijden was - in elk geval voor mezelf - geen straf geweest.

Later die dag bleek dat ik een kapotte koplamp had. Dus maandag als de winkels weer open zijn moet ik op zoek naar een setje bi-xenon lampen. Volgens de website https://www.euroton.si/en-us/ hebben ze er in hun winkel vlakbij de supermarkt waar we onze boodschappen doen twee op voorraad. Fingers crossed, want ik weet niet hoe gangbaar dat soort lampjes zijn...

Overigens kan ook de ballast oorzaak zijn van een niet of niet goed brandende lamp, lees ik net. Aan nieuwe lampen is zo te zien nog wel te komen, maar de originele ballast voor een Subaru van meer dan tien jaar oud lijkt me een wat gecompliceerder - en kostbaarder - verhaal. Dus twee keer fingers crossed...
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door *thomas* »

Je kan op een gewone Legacy een hogere band monteren moest dat nog niet het geval zijn.

Gok dat hij nu op 215*45*17 of 215*40*18 staat?

Je kan gerust naar 225 gaan (in beide maten) of naar 50 of 45 met de originele breedte. Ik denk dat 16 inch stalen velgen wel passen over de grotere remmen ;) .
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

*thomas* schreef:Je kan op een gewone Legacy een hogere band monteren moest dat nog niet het geval zijn.

Gok dat hij nu op 215*45*17 of 215*40*18 staat?

Je kan gerust naar 225 gaan (in beide maten) of naar 50 of 45 met de originele breedte. Ik denk dat 16 inch stalen velgen wel passen over de grotere remmen ;) .

De banden zijn al de maximale maat die er onder past: 215/55 R17. Daardoor staat de auto al 2,14 cm hoger dan met de standaardband. En zijn de wielkasten maximaal gevuld. :)
Ik heb ze al sinds maart 2019 en aan deze maat heb ik nog geen nadelen kunnen ontdekken; aanlopen of iets dergelijks is geen enkel probleem.

Vandaag ook weer een flink stuk over boswegen gereden. Men was er hard aan het werk. Daarvoor wordt serieus materieel ingezet, zoals John Deere forwarders. Dat zijn 8x8 voertuigen, met kettingen om de banden van de trekker voor maximale tractie en rupsbanden om de banden van de lader voor maximaal draagvermogen op zachte ondergrond. Deze had een roterende cabine en een grijper waarmee de stammen konden worden in- en uitgeladen. Ik heb wel een tijdje moeten wachten, omdat een deel van de lading op de weg was gevallen en ik er niet meer langs kon. Maar dat was geen straf; ik had een eersteklas uitzicht op het uitladen van de stammen. Waar het gevaarte had gereden was de weg één grote modderbende, want er blijft nogal wat bosgrond hangen in de kettingen en ruspbanden. Maar wàt een imposant gezicht!

John Deere forwarder
John Deere forwarder

Daarvoor had ik al een ontmoeting gehad met een vrachtwagen. Die kwam me al tegemoet rijden, compleet met aanhanger en helemaal volgeladen met boomstammen. Passeren ging niet op die plek, dus heb ik een behoorlijk stuk achteruit moeten rijden totdat de weg breed genoeg was. Want die vrachtwagen gaat dat echt niet doen. Ik heb ervan geleerd dat achteruit rijden over een steile, bochtige weg terwijl een vrachtwagencombinatie je volgt nog niet binnen m'n comfortzone zit. Maar het is gelukt zonder schade te rijden. De buitenspiegels had ik trouwens zodanig versteld dat ik kon zien hoever de achterwielen van de rand van de weg waren. Dat hielp.
Laatst gewijzigd door Raph op 29 jul 2020 00:31, 3 keer totaal gewijzigd.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door *thomas* »

Da's de standaardmaat van een Outback :)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

*thomas* schreef:Da's de standaardmaat van een Outback :)
Klopt. Mijn Legacy is dan ook een wannabe Outback. :)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door erichendri »

Toevallig heb ik hier een 16 inch stalen forester velg liggen die je kan passen.
ET is 48 en lichtmetaal forester en dezelfde et ligt hier ook.
Ik woon in Doorn dus….

Eric
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

erichendri schreef:Toevallig heb ik hier een 16 inch stalen forester velg liggen die je kan passen.
ET is 48 en lichtmetaal forester en dezelfde et ligt hier ook.
Ik woon in Doorn dus….

Eric
Van dat aanbod maak ik graag gebruik. Is goed dat ik contact opneem als ik weet dat ik in de buurt van Doorn kom?

Op https://www.banden-pneus-online.nl/auto ... .1-45.html vond ik trouwens al velgen met deze specificaties.

De maximale maat die bij een Legacy gen IV om een stalen 16 inch velg past is waarschijnlijk 215/60 R16 of 205/65 R16.
Het aanbod van serieuze 4x4 banden is in beide gevallen niet heel indrukwekkend, zie https://banden.autoweek.nl/4x4/215-60-r16/ en https://banden.autoweek.nl/4x4/205-65-r16/.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Propje »

Dat zijn niet echt serieus 4 x4 banden toch?
Meer wegbanden waar je af en toe paadje mee kan pakken.
Aju propje
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

Propje schreef:Dat zijn niet echt serieus 4 x4 banden toch?
Meer wegbanden waar je af en toe paadje mee kan pakken.
Klopt. Meer zat er niet tussen in die maten, in combinatie met het filter "4x4". Viel me wel een beetje tegen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door erichendri »

Heb de alu velgen met 205/60-16 en 215/65-16.
Op de stalen velg zit geen band.
Langskomen mag altijd, waar moet je vandaan komen?

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Vandaag de jaarlijkse interieurfilterwissel gedaan. Oud en nieuw:

Afbeelding
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Propje »

Wat een viezig ding.
U is goed bezig.

Ik heb de bmw RnineT verkocht.
Afbeelding

En deze ervoor terug.
4 jr jonger en veel leuker.
Een kleine 500EXC met 30 uur op de klok.
Voor straks weer leuke vakantripjes te maken.
Vind m.n ktm 690 enduro net te zwaar om alleen op te pakken.
Met deze 500 scheelt het 30 kg.
Nu nog bagagerekjes bouwen.
Ga eens aan de slag met chro moby buis 18 mm.
Afbeelding
Aju propje
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

boswachterfan schreef:Vandaag de jaarlijkse interieurfilterwissel gedaan. Oud en nieuw:
Blijkt ie er toch niet voor niks te zitten. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Ik gooi d'r ieder jaar een nieuwe in. De ventilatie is gelijk een stuk beter en kouder. Niet gek bij dit weer. Ik bedacht me dat ik vorig jaar een goedkoper filter heb gekocht. Om te proberen. Kennelijk geeft dat toch wat meer weerstand in de luchtstroom want het is een opmerkelijk verschil nu. Dat herinner ik me niet van andere wisselingen. Het was 15 en 8 euro. Verkeerde besparing dus.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie