Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Commentaar, feedback, suggesties en ideëen
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door SubieForest »

leggymarco schreef:Idd creatief gevonden maar pokeren kan je nu niet meer :mrgreen:
Haha, hoezo niet, het is de achterkant maar :).

Op de foto zien die overgespoten velgen er trouwens goed uit!
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door FrieseForester »

leggymarco schreef:Idd creatief gevonden maar pokeren kan je nu niet meer :mrgreen:
Jawel, zoals je kan zien heeft ie de achterkant aan de verfkant gedaan :-)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Het karretje gewassen en gedeeltelijk in de was gezet (rest komt nog een keer). Omdat de ruit linksvoor niet lekker meer liep, de bekleding eraf gehaald en alle draai- en glijpunten die ik kon bereiken gesmeerd. Hij lijkt nu wat beter te lopen. Was al een tijd aan het knoeien met contact aan en ik heb het vermoeden dat de accu niet helemaal fris meer is, dus morgen weer proberen als ik er mee weg moet.
Een jaar geleden heb ik de binnenverlichting een keer aan laten staan (kaartleeslampje). Zo heeft hij een dag of drie gestaan. Bij contact aan gebeurde er he-le-maal niets meer, nog geen lampje. :oops: Ik mat nog 6.5 volt. Accu overleden, dacht ik, maar na de ANWB hulplijn te hebben gebeld (kwam toen pas achter het bestaan ervan) heb ik hem opgeladen. De man die ik aan de telefoon had, raadde me aan om hem op te laden en het te proberen. Dat is een jaar goed gegaan. Maar na stilstand meet ik nu nog 12.7 en vrouwlief (die een goed gevoel voor auto en motor heeft) zei dat hij een beetje aarzelde na één van de eerste koude nachten. Dus ik ga maar een nieuwe regelen, denk ik.
Het wisselen van de dashboard lampjes staat ook nog op het programma.
Overigens wel in- en intriest hoeveel parkeerschade (openslaande deuren) je op je auto krijgt, tegenwoordig. Heb er weer een paar extra ontdekt. Waarom doen mensen dat toch?
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

12,7 Is normaal als de motor niet draait,het is tenslotte een 12v accu,de laadspanning zit tussen de 13,8 - 14,4 volt.Dat ie niet zo vlotjes start kan aan de accu liggen maar als het koud is,is je olie dik,de accu levert minder stroomsterkte (ampère) dan bij 20 graden en de brandstof ontsteekt minder snel.
Laat een accutest doen bij de garage/accuboer,die belasten de accu en simuleren een startcyclus.

Info!: http://www.accuserviceholland.nl/servic ... ndleiding/

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Bedankt, een belastingstest is idd wel de oplossing, maar dan kan ik moeilijk zeggen: "Bedankt, dan ga ik nu bij de handel een accu halen." Ik kijk het even aan. In de loop van de jaren heb ik wel leren aanvoelen wanneer een accu het gehad heeft.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door erichendri »

Volgens mij hebben de subarudealers nu een winteractie.
Voor een klein bedragje controleren ze daar je subaru op belangrijk punten.
Laat je auto daar controleren en bij een opmerking over je accu zeg je gewoon dat je het ff aankijkt.
En dat je de echte winter even afwacht.
Subaru's zijn nu eenmaal geen vlotte starters, bij mij dacht ik ook al een paar jaar in de winter
dat mijn (nu) 10 jaar oude accu het ging begeven.
Er zit nu een nieuwe in en ja, hij draait wel sneller rond met starten.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

afgelopen 2 weekeinden: ktm LC4 blokje open trekken en dan kom je rare dingen tegen die niet terug te herleiden zijn op internet noch in de literatuur...
of het is een oude lijk met wat leuke dingen of het is een experimentje geweest...

de vorige ktm blok was redelijk standaard (LC4 640 van 2004 met hydraulische koppeling en high-flow kop) en past nu in de aprilia rs125 frame. wat steuntjes op maat zagen en buigen etc en dan hangt het blok er letterlijk in.
NB: rs125 rollend chassis is met 2 vingers op te tillen, weegt amper 8 a 9 kg! prop daar een blokje in van 15~20kg met kleine 60pk....
probeer onder de 100kg te blijven als uitgangspunt.
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Beurstel »

boswachterfan schreef: Overigens wel in- en intriest hoeveel parkeerschade (openslaande deuren) je op je auto krijgt, tegenwoordig. Heb er weer een paar extra ontdekt. Waarom doen mensen dat toch?
Ergerlijk inderdaad. Letterlijk door schade en schande wijs geworden maak ik tegenwoordig wel altijd een foto van mijn buren als ik krap heb moeten parkeren. Meer voor mijn gemoedsrust, want bewijstechnisch blijft deur- of parkeerschade ook dan een lastig verhaal.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

DucATIRadeon schreef:afgelopen 2 weekeinden: ktm LC4 blokje open trekken en dan kom je rare dingen tegen die niet terug te herleiden zijn op internet noch in de literatuur...
of het is een oude lijk met wat leuke dingen of het is een experimentje geweest...

de vorige ktm blok was redelijk standaard (LC4 640 van 2004 met hydraulische koppeling en high-flow kop) en past nu in de aprilia rs125 frame. wat steuntjes op maat zagen en buigen etc en dan hangt het blok er letterlijk in.
NB: rs125 rollend chassis is met 2 vingers op te tillen, weegt amper 8 a 9 kg! prop daar een blokje in van 15~20kg met kleine 60pk....
probeer onder de 100kg te blijven als uitgangspunt.

Fotootje????? :P :P

Sturen door alleen je oogballen te draaien... :D
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

zal nu niet lukken: moet over een uurtje naar schiphol voor werk (2 weken Asaluyeh en daarna wat dagen in Ras Laffan).
bij terugkomst zal ik eea proberen to posten.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Heb de twee beruchte luchtkleppen vervangen vanwege een foutcode :(
Links (OEM Nr: 14845AA220) was geheel naar de vaantjes en de oorzaak van de foutcode,ik heb rechts (OEM Nr: 14845AA230) ook meteen besteld,ook deze was al aardig op weg naar de eeuwige jachtvelden.
Besteld bij: https://www.partacus.de/ :okeee:
187,19 € incl. voor de linker en
149,62 € incl. voor de rechter
2x pakking a 6,72 € incl.
Opsturen naar NL 20,75

Gr. Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
DSC06822.JPG
DSC06819.JPG
DSC06821.JPG
DSC06825.JPG
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Olie/filter gewisseld en koelvloeistof gewisseld. En de onderkant even bekeken. Wat ziet dat er nog goed uit, na een kwart miljoen. En nog netjes droog. Bij de Peus 106 van zoonlief roest er aan de motorzijde niets, dat is allemaal goed ingevet :twisted: Helaas wel op andere plekken. APK afkeur, dus we gaan de MAG machine maar opstarten. Even dreigde het een rustige kerstvakantie te worden. Gelukkig :x is dat veranderd.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door *thomas* »

DucATIRadeon schreef:afgelopen 2 weekeinden: ktm LC4 blokje open trekken en dan kom je rare dingen tegen die niet terug te herleiden zijn op internet noch in de literatuur...
of het is een oude lijk met wat leuke dingen of het is een experimentje geweest...

de vorige ktm blok was redelijk standaard (LC4 640 van 2004 met hydraulische koppeling en high-flow kop) en past nu in de aprilia rs125 frame. wat steuntjes op maat zagen en buigen etc en dan hangt het blok er letterlijk in.
NB: rs125 rollend chassis is met 2 vingers op te tillen, weegt amper 8 a 9 kg! prop daar een blokje in van 15~20kg met kleine 60pk....
probeer onder de 100kg te blijven als uitgangspunt.
Leuk dat soort projecten, hoewel een RS125 ROLLING frame wel wat meer dan 9kg, mainframe alleen haalt dat gewicht al ;).
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Benzinefilter(OEM Nr.42072FE030) in de tank vervangen.Het vreemde is dat altijd Oem Nr.42072FE020 eruit komt bij opgave van Chassisnr. en die dus altijd opgestuurd word(waarschijnlijk een modificatie)...ik was niet de enige op het net met dat probleem.(zoek op:42072FE030)
Gelukkig was het witte gedeelte over te zetten.Het filter was gitzwart i.p.v. wit :shock:
Prijs was 61,57€uro incl. en besteld bij https://www.partacus.de/
Auto rijd soepeler en pakt nog beter op :okeee:

Kilometerstand 254.346

Edit: de onderste foto is mijn filter,de bovenste komt van het net.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
2 Types Benzinefilter.jpg
DSC06831.JPG
Laatst gewijzigd door quikfit op 26 jan 2017 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door SP-Boxer »

Tsju, ik heb dat filter eens bij 90.000km vervangen en toen was het grijs, maar zeker niet zwart. Dealers nemen over het algemeen niet de moeite om het filter in de tank te vervangen, maar dat vind ik een slechte zaak. Een extern filter wordt tenslotte ook vervangen.

Geloof dat ik een jaar of 6 terug iets van €50,- kwijt was. De o-ring kwam daar geloof ik nog bij (moet altijd worden vervangen!).
Oude of nieuwe partnummers maakt eigenlijk geen donder uit. Het onderdelenprogramma bevat wel eens wat fouten, daar valt dit filter waarschijnlijk ook onder. Het filter dat eruit kwam was waarschijnlijk ook de 020, of misschien zelfs een 010 of 000.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Is inderdaad een kwalijke zaak,bij een iets verzadigd filter heb je kans op wat inhouden bij lage toeren en bij een erg verzadigd filter de kans dat je de hogere toerentallen moeizamer bereikt,iets wat voor de klant toch een tijdrovend en duur klusje is vooral als de garage/dealer het benzinefilter over het hoofd ziet als mogelijke oorzaak.
Ook waren er diverse Subaru rijders op het net die een auto hadden die veelte arm liep en daardoor een P0130 foutcode kregen zonder dat de lambdasonde stuk was...ook niet echt fijn.

Maar het is goed te weten dat het niet uitmaakt welk type filter je besteld,je kan het witte huis uitwisselen.
Voor alle duidelijkheid...het filter met het pijpje op het witte gedeelte is OEM Nr.42072FE030 en zonder pijpje OEM Nr.42072FE020.

Gr. Quikfit. :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
ForRJ&S
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 apr 2017 23:16

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door ForRJ&S »

quikfit schreef:Is inderdaad een kwalijke zaak,bij een iets verzadigd filter heb je kans op wat inhouden bij lage toeren en bij een erg verzadigd filter de kans dat je de hogere toerentallen moeizamer bereikt,iets wat voor de klant toch een tijdrovend en duur klusje is vooral als de garage/dealer het benzinefilter over het hoofd ziet als mogelijke oorzaak.
Ook waren er diverse Subaru rijders op het net die een auto hadden die veelte arm liep en daardoor een P0130 foutcode kregen zonder dat de lambdasonde stuk was...ook niet echt fijn.

Maar het is goed te weten dat het niet uitmaakt welk type filter je besteld,je kan het witte huis uitwisselen.
Voor alle duidelijkheid...het filter met het pijpje op het witte gedeelte is OEM Nr.42072FE030 en zonder pijpje OEM Nr.42072FE020.

Gr. Quikfit. :mrgreen:
Voor mij ook een aandachtspunt, ik bemerk nu idd bij lagen toeren het soms inhouden bij het gas intrappen. Dit doet zich niet elke keer voor, is wisselend.
Dit heeft zich niet voorgedaan tijdens de proefrit en ervaar het nu vandaag voor het eerst na 400 km. Ik heb het vermoeden dat de beperkte kilometers die jaarlijks gereden zijn hier mogelijk een mede oorzaak in zijn (interne vervuiling). De vorige dealer heeft aangegeven dat beide lambda sondes zijn vervangen, omdat de vorige eigenaar ook aangegeven had dat de auto soms ook inhield maar niet geconstateerd door de monteur.

RJ
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Vervangen kan geen kwaad en als je dan toch bezig bent...bekijk dan ook je twee luchtkleppen(topic hierboven)die kunnen ook zorgen voor het inhouden.


Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Wisselen van het brandstoffilter onder de kap gaf bij mij ook al een verbetering.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
PoppeSchuitema
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2016 07:22

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door PoppeSchuitema »

Met de Impreza+& paardetrailer (met 1 paard en soms 2) naar Texel geweest, de Sub heeft geen misse slag gedaan, kan ondanks de 1300 kg er achter goed meekomen met het verkeer en laat zich ook dan nog met 1 pink besturen, wat een geweldige auto.
Nec scire fas est omnia
Gebruikersavatar
ForRJ&S
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 apr 2017 23:16

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door ForRJ&S »

Ik heb het geluidsprobleem opgelost rondom de raamstijl/spiegel.
Mijn oplossing was een stukje holle rubberen tochtstrip (zelfklevend) tussen de rubbers te plaatsen.
Verkrijgbaar bij de bouwmarkt, in mijn geval de Praxis.
Probleem is nu volledig opgelost. :okeee:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Haha,ik heb de tochtstrip al een tijdje liggen maar ben er nog niet aan toe gekomen( lijkt wel of we de zelfde auto hebben :lol: ) ,het weer is nu perfect hier in Noorwegen en heb ik een lijstje gemaakt met wat ik ga doen.
Tochtstrip,interieurfilter vervangen,motorruimte schoonspuiten,automaatolie +filter vervangen,2 auto's poetsen,buitenboordmotor olie verversen,zomerbanden onder de auto van mijn vrouw enz,enz.Kortom...veel te doen. ;)

Fijn hé...weer iets van je lijstje schrappen :okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Laatst gewijzigd door quikfit op 07 mei 2017 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Keizerh
Berichten: 114
Lid geworden op: 30 dec 2016 20:31

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Keizerh »

Buitenboordmotor?
Vaar je der ook mee?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Keizerh schreef:Buitenboordmotor?
Vaar je der ook mee?
Ja als ik tijd heb en het weer goed is...lekker varen en op forel vissen. :okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Keizerh
Berichten: 114
Lid geworden op: 30 dec 2016 20:31

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Keizerh »

Niet verkeerd.
Ik heb in je mooie land ook een kennis die er regelmatig op zalm gaat.
Gebruikersavatar
g.eding
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2015 06:29

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door g.eding »

Een paar vakantie velgen, (ietsje hogere banden) en een dakdragertje en wat groene spuitbusverf die ik had liggen gecombineerd.
Bijlagen
20170509_170931.jpg
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Aparte kleuren combi...klauwen en velgen... :shock:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
g.eding
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2015 06:29

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door g.eding »

jep ik moet riemen met de roeien die ik heb he (volgende klusje...)
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door sufos »

Gasfilter is vandaag vervangen, was zo te zien erg lang geleden dat die vervangen was. Auto rijdt weer :okeee:
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door mikage »

Heb ik laatst ook gedaan na ongeveer 100 duizend km. Doorgezaagd omdat ik toch wel nieuwsgierig was hoe het eruit zou zien. Viel me reuze mee, het filter was ietsjes bruin maar niet volledig vergaan. Terwijl vervangen wel vaker dan die 100k kilometer moet.
Plaats reactie