Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Commentaar, feedback, suggesties en ideëen
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

Gisteren de winterbanden weer onder de impreza gezet ( Michelin Cross Climate's )
De afgelopen maanden ook op zoektocht geweest naar een garagebox voor 3 maanden om de Leone te stallen ivm overgangsregeling.
Niet gevonden helaas :( dus die staat de komende periode weer onder een hoes op de parkeerplaats net als de vorige winter : de ervaring heeft me geleerd dat er niemand in de buurt is die er naar kraait..
Voor het zover is word 'ie lekker warm gereden , tank nokje vol met eventueel een toevoeging in de benzine.
Van binnen en buiten schoongemaakt , bandjes wat harder dan normaal , 2 ramen op een klein kiertje , accu er af en dan 3 maanden slapen onder een waterafstotende hoes.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
muddybuddy
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 aug 2018 14:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door muddybuddy »

Dat is het vervelende aan die regeling, je moet 3 maanden een plekje zoeken voor je liefhebberij en onder een hoes worden ze vaak ook niet beter van. Toen ik nog wat kleiner woonde en nog een open 2CV kitcar had, heb ik die in de winter wel eens een paar maanden in een caravanstalling ondergebracht. Die hebben vaak nog wel een plekje over als je bereidt bent de sleutels er in te laten zodat ze hem aan de kant kunnen zetten als er iemand door moet.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door erichendri »

Caravanstalling of eventueel bij een boer.
Dat dacht ik meteen aan bij het bericht van René.

Eric
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door niksnut »

mijn boot staat ook bij de boer. daar staan ook campers en een verdwaalde antieke auto.
let wel dat goede stallingen schaars worden, althans in mijn regio
muddybuddy
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 aug 2018 14:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door muddybuddy »

Nou, het heeft iets langer geduurd omdat er een verkeerde spanrol in de distributieset zat, maar ik kan afstrepen:
muddybuddy schreef: - multiriem ✔️
- Distributieriem ✔️
- bougies✔️
- bougiekabels✔️
- nieuwe koelvloeistof✔️
- nieuwe motor olie✔️
- nieuwe bak en dif olie
- nieuwe vloeistof stuurbekrachtiging
- nieuwe remblokken voor
- nieuwe remschoenen achter
- lucht-, brandstof-, olie- en interieurfilter✔️
Kan weer rijden, de rest aankomend weekend. Heb me wel verbaast tijdens het “burpen” van het koelsysteem hoe stil en rustig die boxer loopt. Iets heel anders dan die hooligan 2.5l TDI die in de land rover ligt. En het schokken tijdens optrekken is ook weg.

Trouwens nog even over het auto-onderdelen24 feuilleton: had vorige week order geannuleerd, bevestiging gekregen, hebben ze maandag toch de boel opgestuurd. Vandaag DPD aan de deur en zending geweigerd. Wat een firma. Weet Mastercard waarschijnlijk ook want heb het geld al terug.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door niksnut »

ik koop alles bij de lokale automaterialen boer. heeft veel van Kavo . red me er prima mee
muddybuddy
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 aug 2018 14:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door muddybuddy »

Ga voortaan ook gewoon naar de lokale grossier. Het was weer even zoeken naar een leverancier met een goede prijs/kwaliteit verhouding omdat ik voor de land rover alles in de UK bestelde. Distributieset was overigens van Kavo, maar zat dus een spanrol voor vroege modellen Impreza en Legacy in. Verder net spul met japanse lagers in de looprollen en een Dayco riem.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door snoef »

Hoe had je je velgen ook weer zo mooi zwart gemaakt? Ik lees vaak dat je eerst moet primen, maar als ik me niet vergis, zijn de Subaru alu velgen blank gecoat. Dan denk ik toch: schoonmaken/licht schuren voldoende en spuiten maar? Bedankt alvast.
quikfit schreef:
DSC06792.JPG
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Foto's taan in het begin van dit topic,ontvetten en licht opschuren,grondverf (koop zwarte grondverf als dat er is) en daarna lak in de gewenste kleur is de volgorde.
Hou er rekening mee dat het '' spuitbuswerk '' is en dat je ze het beste met de hand kan reinigen. (geen hoge druk o.i.d.)
En vergeet de speelkaarten niet. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door snoef »

Dank je Quikfit,

Foto's had ik gemist en/of was ik vergeten.
Zwarte grondverf is dé tip! :D

quikfit schreef:Foto's taan in het begin van dit topic,ontvetten en licht opschuren,grondverf (koop zwarte grondverf als dat er is) en daarna lak in de gewenste kleur is de volgorde.
Hou er rekening mee dat het '' spuitbuswerk '' is en dat je ze het beste met de hand kan reinigen. (geen hoge druk o.i.d.)
En vergeet de speelkaarten niet. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

Caravanstalling hebben we hier in de buurt maar die is zo allejezus duur dat het goedkoper is 'm volledig in de belasting te doen.
Blijkbaar zitten die niet op tijdelijke verhuur te wachten , dat geld ook voor veel aanbieders van particuliere bezitters die hun garagebox te huur aanbieden..
Bij m'n schoonmoeder kan 'ie niet onder de carport staan omdat ze wil dat mij zwager de auto ( van overleden schoonvader ge-erft ) er s'winters onder zet 'omdat hij er heeeeeel zuinig op is'
Dat laatste betwijfel ik ten zeerste gezien de staat waarin dat kadaver nu verkeert vergeleken bij 2 jaar terug -> heb dat eens aangekaart bij schoonmoeders waarop ik de vraag kreeg of wij soms jaloers zijn op die 'hele mooie auto' (99'er peugot 406)
Jaloers op een knoflookhok : nu niet , dan niet en nooit niet :mrgreen:

Om terug te komen op de hoes waar de L onder staat : die is waterafstotend en ademend , hij ligt er ook redelijk los op dus de wind kan er wel lekker doorwaaien.
Bovendien heb ik 'm ook na de wasstraat ook helemaal afgedroogd voordat 'ie er onder werd weggezet.
De vorige winter kraaide er niemand naar in de buurt , zal nu niet anders zijn hoop ik...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Subarumouse

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarumouse »

Hallo Rene,
Stallingen zijn vaak niet gek op auto's vanwege de brandstof en daardoor brandgevaar.... en het vaak vele geloop tussentijds.
Zoek naar een (ex?)boer met ruimte in zijn kapschuur en vraag hoeveel hij hebben wil.
Mijn zoon heeft zo een werkplaats en opslag gevonden, om de hoek, voor nog geen 400 per jaar plus 1 maal de tuin snoeien.

Benno
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

De Leone volledig in de belasting doen kost 328 euro op jaarbasis ipv 82 in de regeling + dat de verzekering een tikkie duurder word ivm winterclausule.
Wil niet gierig overkomen maar dat is voor mij niet interessant.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door snoef »

Weet je ook toevallig Eric, of 215/65-16 BF Goodrich KO2 aanloopt in de SH niet verhoogd?

Alvast bedankt,
Bart
erichendri schreef:Soeb, met 215/75-15 loopt het aan als je maximaal instuurt.

Eric
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door erichendri »

Volgens mij niet, maar verhoogd staat veel mooier met die banden.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door snoef »

Bedankt Eric,

Ja, verhoogd staat uiteraard erg mooi, maar ik vind de SH al aardig hoog nu. En ik hoor zulke goede dingen over de KO2's. Onder andere de erg soepele loop. Eigenlijk de ideale band, brandstofgebruik even buiten beschouwing latend. :D Maar gelukkig draait het leven niet alleen om brandstofgebruik. Met de huidige aluminium velgen plus Bridgestone Duelers vind ik de Forester nu veel te gewoon. Met zwarte stalen velgen en KO2's denk ik dat ie er wat rauwer uit gaat zien met behoud van of zelfs verbetering van goede rijeigenschappen. En... verhogen kan altijd nog. :)

Bart
erichendri schreef:Volgens mij niet, maar verhoogd staat veel mooier met die banden.

Eric
Forester 2011 FB20
Subarumouse

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarumouse »

https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1 ... 0mm&sr=0mm

Wellicht heb je hier wat aan.

Benno
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door snoef »

Dank je Benno,

Maar het gaat om dezelfde bandenmaat als origineel. Bij een video van a Bus and Beyond las ik dat bij dezelfde bandenmaat hun VW California een inch hoger was geworden. Dat zou betekenen dat (op een 17 inch wiel) de KO's 2 inches hoger zijn en dat zou ik vreemd vinden. Kan ook perceptie zijn. Hun snelheidsmeter zou nu maar een beetje anders weergeven nu.

Bart
Forester 2011 FB20
Subarumouse

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarumouse »

Hoofdregel is in de buurt blijven van de basis omtrek.
1 inch grotere diameter veroorzaakt een halve inch hoger in de wielkasten plus een halve inch meer grondspeling en dus ook omtrek.
Dit kun je opvangen door een dunnere band in de hoogte.
Bij 16 inch ipv 15 inch diameter moet je dus een plattere band hebben, dus bijv een 60er ipv een 70er.
Een bredere band dan standaard vraagt dus een plattere band omdat 60, 65, 70 etc. een percentage zijn van de breedte.
Een tweede punt is de ET waarde, de diepte van een velghart tov. de rand.
Afwijkingen geven een ander en soms gevaarlijk weggedrag.
Die kun je soms met andere sporing etc. tegengaan.

Als je op deze site je basismaat (je standaard maten van Subaru) invult, kun je zien wat er ongeveer mogelijk is zonder grotere aanpassingen.
Te grote verschillen kunnen wellicht ook problemen opleveren bij APK en controle omdat deze niet gekeurd zijn bij de toelating van de auto.
Bij ongevallen kan dit verzekeringstechnisch, zeker in Duitsland, problemen opleveren.

Zoek ze.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door snoef »

Bedankt hoor, maar het was sowieso mijn bedoeling in de buurt van het originele formaat te blijven, ook al zijn er velen die op grotere wielen rijden met Subarus. Wat me interesseert is juist in hoeverre een BF Goodrich 215/65/16 afwijkt van een Bridgestone Dueller 215/65/16. Ik hoor vaak opmerken dat de BF's veel groter zijn dan de vervangen band, maar hé er is toch zoiets als een standaard? Beide banden zouden daarom toch precies even groot moeten zijn? Kent iemand niet een bandenman of iemand die precies die band gebruikt? Anders zoek ik een bedrijf die ze misschien in voorraad heeft. Kans daarop is denk ik vrij klein want tegenwoordig moet alles altijd worden besteld en vers zijn.
Forester 2011 FB20
Subarumouse

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarumouse »

Banden van dezelfde maat zijn in principe gelijk aan elkaar in omtrek.
Per merk en type kan hier enig verschil in zitten maar niet veel. (Maat is maat....)
Echter liever geen verschillende merken per as ivm voornoemd omtrek verschil en dus teveel belasting van het differentieel.
Op 1 as verschillend mag niet.
Ik rij zelf Vredestein Quatrac 5, 215x65x15 H op 7 inch ET35 Borbet, dit kan aan alle kanten net maar de omtrek is iets minder dan de originele maat
Dit omdat 205x70x15 niet als H te krijgen is. T is 190 en H is 210.
En denk er om, hoe platter hoe harder in comfort.
Benno
Laatst gewijzigd door Subarumouse op 23 nov 2018 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door erichendri »

Klopt, banden mogen ik meen 5% afwijken.
Zo vaak gezien als automonteur en nu ook bij de suzuki van mijn vrouw.
Is de general tire grabber at3 niet wat voor je.
Is ook een mooi grof profiel en een stuk goedkoper.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door snoef »

Bedankt voor de tips! Ik ben er inmiddels achter dat het verschil in grootte vooral optisch is: het loopvlak is breder en maakt zo - net als bij de General Grabber - vanaf de zijkant een grotere indruk. De specificaties en reviews die deze bevestigen, zijn ook indrukwekkend. :D

Prettig weekend!
Bart
Forester 2011 FB20
Subarumouse

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarumouse »

Hallo Snoef,

Koop een band die bij je rijstijl past.
Een terreinband is onzinnig als je nooit echt het terrein in gaat.
Omgekeerd ook.
Rij je stevig op de weg, koop dan een weg band en geen terreinexemplaar.
Idem als je niet van lawaai houdt etc.
Reviews zijn aardig maar kijk ook naar tests. Die zijn vaak objectiever.
Bovendien, veel mensen zullen nooit hun eigen keuzes af vallen, heb ik ook moeite mee....
Kortom, trekker banden zijn geen autobanden en slicks geen regenbanden, net zo goed als huurkart banden veel te hard zijn voor races met gewone karts.
(heb jaren Subaru race karts gehad tot goed 30 pk)
Benno
muddybuddy
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 aug 2018 14:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door muddybuddy »

Eigenschappen waar ik zelf naar kijk bij de aanschaf van een AT band zijn de opbouw van de zijkant, hoe het profiel doorloopt op de zijkant, of er gespecificeerd staat wat de minimale druk moet zijn en de waterafvoer op asfalt.

Geluid en brandstofgebruik vind ik minder belangrijk, daar moet je geen AT band voor kopen. Op de Land Rover heb ik Cooper Discoverer AT 3’s liggen waar ik erg tevreden over ben. Op de Forester heb ik Falken wildpeak AT’s liggen. Daar kan ik nog niet heel veel over zeggen.

Wat ik begrepen heb van de BF goodrich AT’s is dat het ontwerp al erg oud is en dat vooral de naam zorgt voor verkoop. General’s AT’s staan goed bekend. Ik zou zelf niet gauw een Chinese band kopen. Vergeet trouwens ook niet de Toyo open country AT. Zeker voor een subaru een goed alternatief.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door snoef »

De BF Goodrich KO2's zijn 2014 nieuw ontworpen met door iedereen geroemde grote verbeteringen. Ik heb er nog geen negatief review of test van gezien. Met die nieuwe eigenschappen onderscheiden ze zich van het aanbod van hun concurrenten. Ik zal eens kijken of ik eens met iemand kan meerijden die de banden heeft. Veel rijders gebruiken de band voor 90 procent op asfalt, terwijl de fabrikant 50/50 aangeeft als goede balans. Expedition Extreme vergeleek de oude en de nieuwe KO over 35000km over echt zwaar en ruig terrein. Je kunt dit zien op youtube. Waar de oude band een aantal chips en wear vertoonde, leek de nieuwe band nog nieuw. Niet dat ik direct van plan ben hetzelfde te gaan doen, maar het toont wel aan dat de nieuwe band echt een nieuwe band is.

Bedankt voor jullie reacties,
Bart
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door erichendri »

De bf goodrich is ook een vrij zware band, houd daar ook rekening mee.
Oh ja, het zijn geen race auto's waar deze banden op gemonteerd worden.

Eric
Subarumouse

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Subarumouse »

Eric, prikje onderwater?

Nee, je hebt gelijk. Toch haalt mijn Subje tegen de wind in minimaal 185 op de route planner en met wind mee op horizontale weg over de 190..., op de teller meer dan 200...
Op de band die er onder hoort staat T... (190)!

Maar als je toch snelheden van 130 en meer maakt, dan zou ik zeker naar bepaalde kwaliteiten van de band kijken.
Haalt ie 10 minuten op zijn top of klapt ie?
In elke test zijn ze er weer die plof zeggen
Hoe remt ie of gaat ie de hoek om? Vanaf 130 per uur 10 meter te weinig ruimte of op tijd stil staan?
Op onze Feroza zaten vier maal chinese troep (westlake) leuke prijs en in het terrein ook leuk maar gevaarlijk bij remmen of de hoek om en zeker bij beide tegelijk...
Op een nat zebrapad sloeg het ding zelfs door!

Ik schrijf ook: zoek banden, remmen, auto's die bij je passen.
Dan maar wat meer betalen

Benno
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door erichendri »

Begrijp je helemaal maar soms wil je je onderscheiden.
AT banden staan nou eenmaal stoer onder de forester.
Ik heb ze op de legacy, het mag en ik pas mij aan.
Vergeet niet dat bij testen alles anderd kan zijn vergeleken met de praktijk.
Lagere snelheids index mag in NL.
Voor sommige andere landen plak je een "max 180" sticker in je blikveld.
Met de grabber AT2 ben ik tevreden.
In nat weer, op hoge snelheid, alleen in de sneeuw minder, een winterband is beter. Vandaag weer hele stukken 150-160 km/u gereden.
Maar eerlijk is eerlijk, legacy standaard is 195 breed, heb nu 215 breed.
Is met winterbanden ook zo, 1 of 2 maatjes breder rijdt veel beter.
En natuurlijk ook met zomerbanden.
Hoger bochtsnelheid en kortere remweg.
Praat uit ervaring.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door snoef »

Waardevolle bijdrage Eric, van jou als werkelijk gebruiker van AT banden. De AT2 is ook best zwaar. Hoe was en is nu je benzineverbruik met de Grabbers?
150-160 , geweldig :) maar dan zal de Legacy zeker flink slurpen :)

Bart
Forester 2011 FB20
Plaats reactie