Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Ja je voel gelijk dat hij veel strakker op de weg ligt,,
Hij is bij mij zn 7 cm hoger komen te staan..
Hij is bij mij zn 7 cm hoger komen te staan..
Groet Robert
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Auto staat er goed bij zo
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Dank je,, hij is 7 cm omhoog gekomen van achter...sufos schreef:Auto staat er goed bij zo
Groet Robert
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Wat filtert dat filter dan?aze2000 schreef:Minimaal 1 x per jaar vervangen .. beste is elk half jaar..Propje schreef:En gij gelooft dat alles vervangen is?
Interieurfilter vervang ik nooit.
Af en toe ff uitblazen.
Als je met open ramen rijd word er ook niets gefilterd
Gaat om je gezondheid binnen in de auto.. en ga je voor die paar centen m laten zitten??
Heb toch ook niet zo.n filter op de motor?
Aju propje
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Motorfiets heeft ook geen airbags... Da's zo'n argument dat kant noch wal slaat.Propje schreef:En gij gelooft dat alles vervangen is?
Wat filtert dat filter dan?
Heb toch ook niet zo.n filter op de motor?
Interieurfilter beschermt enerzijds de ventilator voor je ventilatie tegen bladeren en zand/stof, anderzijds beschermt het ook je longen. Filters met actieve kool 'ontgiften' de lucht die binnen wordt gezogen of die wordt gereciculeerd.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Rij eigenlijk altijd met ramen open.
Airco nooit aan.
Airbag zit tegenwoordig in je motorjas.
Maar zonder gekheid is de lucht zo slecht als je in je auto rondrijd?
Kan me voorstellen dat al die droeftoeters die dagelijks in de file staan je een goed filter kan aanbevelen.
Ik blaas het filter af en toe uit.
Maar meer ook niet en dat is goed genoeg voor de kachelmotor.
Het stinkt echt niet in m.n auto.
Tenminste als ik geen chili heb gegeten.
Airco nooit aan.
Airbag zit tegenwoordig in je motorjas.
Maar zonder gekheid is de lucht zo slecht als je in je auto rondrijd?
Kan me voorstellen dat al die droeftoeters die dagelijks in de file staan je een goed filter kan aanbevelen.
Ik blaas het filter af en toe uit.
Maar meer ook niet en dat is goed genoeg voor de kachelmotor.
Het stinkt echt niet in m.n auto.
Tenminste als ik geen chili heb gegeten.
Aju propje
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Ik rij juist altijd met airco aan, scheelt een hoop stof in de auto... En ik woon dan op het platteland, dus geen file of zo. Dat is iets, wat ik niet ken... Als dat hier voorkomt, komt het in de krant
Maar bij mij zijn de filters na een jaar nog best zuiver, maar ik vervang ze toch. Scheelt wel, dat ik nog een hele stapel thuis heb liggen...
Maar bij mij zijn de filters na een jaar nog best zuiver, maar ik vervang ze toch. Scheelt wel, dat ik nog een hele stapel thuis heb liggen...
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Ik houd altijd gewoon de onderhoud intervallen aan scheelt je voeger of later een hoop ellende.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
En voor de prijs moet je het ook niet doen. Beetje zoeken en je vindt ze voor nog geen tientje.Tanisha schreef:Ik houd altijd gewoon de onderhoud intervallen aan scheelt je voeger of later een hoop ellende.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Ben ik volledig met je eens voor de justy 3gx is echt alles tientjes werk.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Weet niet waar bij subaru die interieurfilters maar bij de mazda3, mazda5 en mazda 6 zaten die na de ventilator motor.
Kon ook prima want de luchtinlaat zat ver onder de paravan.
Zelden blaadjes en zo daarin gevonden.
Ander voordeeltje dat ze met 5 minuten tevervangen waren.
Rijd zelf alleen met de airco aan als het te warm is, scheelt brandstof en de lucht wordt al gefilterd door je interieurfilter.
Eric
Kon ook prima want de luchtinlaat zat ver onder de paravan.
Zelden blaadjes en zo daarin gevonden.
Ander voordeeltje dat ze met 5 minuten tevervangen waren.
Rijd zelf alleen met de airco aan als het te warm is, scheelt brandstof en de lucht wordt al gefilterd door je interieurfilter.
Eric
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Met 2 auto's op de p-plaats is het verschil met en zonder interieurfilter goed te merken.
Hoewel ik geen longaandoening heb vind ik een filter wel fijn..
De Justy heeft 'ie niet en daardoor vliegt er wel eens rommel de auto in waar dat in de Impreza tegen word gehouden door zo'n filter die voor de kachelmotor zit..
Zeg nu zelf : voor een paar knaken die het kost ga ik 'm niet uitblazen en is in een kwartiertje te vervangen.
Hoewel ik geen longaandoening heb vind ik een filter wel fijn..
De Justy heeft 'ie niet en daardoor vliegt er wel eens rommel de auto in waar dat in de Impreza tegen word gehouden door zo'n filter die voor de kachelmotor zit..
Zeg nu zelf : voor een paar knaken die het kost ga ik 'm niet uitblazen en is in een kwartiertje te vervangen.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
René, zit deze achter het dashboard kastje of meer boven de voetenruimte.
Eric
Eric
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Zover laat ik het niet komen.
Nogmaals
Krijg je met een auto meer giftige dampen binnen als op de motor?
Een ieder moet natuurlijk lkr zelf weten wat je aan onderhoud doet of laat doen.
Nogmaals
Krijg je met een auto meer giftige dampen binnen als op de motor?
Een ieder moet natuurlijk lkr zelf weten wat je aan onderhoud doet of laat doen.
Aju propje
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Zit achter het dashbordkastje..die moet er ook uit als je hem wil vervangen...
En smerige/schadelijke dampen van buitenaf kun je grotendeels buiten houden als je een koolfilter gebruikt.
En smerige/schadelijke dampen van buitenaf kun je grotendeels buiten houden als je een koolfilter gebruikt.
Laatst gewijzigd door Rene op 13 jul 2020 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Waarom betrek je er steeds je motorfiets bij? Ja, je krijgt meer schadelijke dampen binnen op je tweewieler (fiets, scooter, step, motorfiets...) dan wanneer je een interfilter (en liefst één met actieve kool) gebruikt in de wagen.Propje schreef:Zover laat ik het niet komen.
Nogmaals
Krijg je met een auto meer giftige dampen binnen als op de motor?
Een ieder moet natuurlijk lkr zelf weten wat je aan onderhoud doet of laat doen.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Nou dan is dat toch duidelijk.
Dank je wel.
Of je nu motor rijd of in je auto met raampjes open beiden erg ongezond.
En daarom heb ik dus geen interieurfilter nodig.
Oftewel ik blaas hem eens schoon.
Luchtfilter ben ik wel voorzichtig mee.
Gewoon 2 reserve mee als ik op vakantie ben.
Zolang ik nog geen cycloon op de forester heb.
Dank je wel.
Of je nu motor rijd of in je auto met raampjes open beiden erg ongezond.
En daarom heb ik dus geen interieurfilter nodig.
Oftewel ik blaas hem eens schoon.
Luchtfilter ben ik wel voorzichtig mee.
Gewoon 2 reserve mee als ik op vakantie ben.
Zolang ik nog geen cycloon op de forester heb.
Aju propje
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Gisterenmiddag en vandaag ben ik met m'n auto wezen greenlanen. Niet in Nederland, maar in Slovenië. Het land is er geknipt voor. Sommige onverharde wegen zijn afgesloten met een slagboom of staat er een verbodsbord, maar bij heel veel staat een bordje "Gozdna cest uporaba na lastno odgovornost". En dat betekent "Gebruik van boswegen op eigen risico". Dat risico was ik wel bereid te nemen! Ik zit in een huisje ten zuiden van Bled en daar vind je letterlijk honderden van dergelijke boswegen. Dus na een eerste proef gisteren, die leidde naar de ingang van een grot, heb ik de dagtrip met de familie zoveel mogelijk gepland over onverharde weggetjes.
En al meteen nadat het asfalt ophield ging het bijna mis. Er passeerde eerst een motorrijder en even later, in een onoverzichtelijke bocht, bleek dat-ie een metgezel had. Die aan de verkeerde kant van de weg reed, behoorlijk hard en de voor hem ideale lijn volgend! Een aanrijding kon ternauwernood worden vermeden. Ik heb wel even op die gast zitten vloeken! Als hij zoiets vaker doet dan wordt-ie waarschijnlijk niet oud...
Maar verder was het een prachtige rit: steile klimmetjes en afdalingen, haarspeldbochten, prachtige vergezichten en een overstekende ree met haar twee jongen. Zo'n 22 kilometer op het onverharde afgelegd. Onderweg hebben we verder vooral houthakkers gezien. Eenmaal terug op asfalt gingen we door naar Radovljica, een middeleeuws stadje in de buurt.
Na een slenterpartij door Radovljica stelde dochterlief voor om Stegovniški slap te bezoeken, een waterval die staat op de kalender in ons huisje.
Het bleek niet zo ver weg, vlak bij de Oostenrijkse grens. In een gebied met heel veel bosweggetjes, dus ik was helemaal voor . Onderweg bleek de verharde weg, die door een kloof loopt, te zijn afgesloten. Dus moesten we een alternatieve route vinden. Inderdaad, opnieuw over onverhard. Een kilometer of 25 ditmaal. Het bleek deze keer nog een hele uitdaging te zijn om de juiste route te vinden, want niet alle bosweggetjes op de kaart bleken vandaag-de-dag nog berijdbaar te zijn. En zonder skidplate en maar 2,5 hoger op de wielen dan een standaard Legacy neem ik liever geen risico op een ontmoeting tussen de carterpan en een kei. Dankzij een combinatie van de navigatie-app (Sygic), Google Maps en Maps.Me lukte het uiteindelijk om de juiste route te vinden.
Na het bezoek aan de waterval gingen we door de kloof weer terug. Totdat we op de plek kwamen waar aan de weg werd gewerkt. Over de volle breedte, dus we konden er met geen mogelijkheid langs. Op de navi zag ik wel een weggetje dat geschikt zou kunnen zijn als omleiding. Volgens een local was het weggetje veel te steil voor normale auto's en werd het alleen maar door tractoren gebruikt. Maar ja, een Subaru is nu eenmaal geen normale auto, dus ik vroeg of ik het toch kon proberen. Dat wilde hij wel zien! En een paar van de werklui wilden die buitenlandse toerist ook wel zien falen. Dus ingestapt, motor gestart en vervolgens het weggetje opgereden. Het ging met gemak. De wielen slipten niet eens door. Jammer genoeg kon ik de gezichten van de toeschouwers niet zien, maar ik kan me voorstellen dat ze teleurgesteld waren. Terug op de weg heb ik nog even staan wachten of meer auto's die route zouden nemen, want er stonden ook een paar SUV's tussen. Maar er kwam niks. Logisch eigenlijk, want dat zijn normale auto's.
En al meteen nadat het asfalt ophield ging het bijna mis. Er passeerde eerst een motorrijder en even later, in een onoverzichtelijke bocht, bleek dat-ie een metgezel had. Die aan de verkeerde kant van de weg reed, behoorlijk hard en de voor hem ideale lijn volgend! Een aanrijding kon ternauwernood worden vermeden. Ik heb wel even op die gast zitten vloeken! Als hij zoiets vaker doet dan wordt-ie waarschijnlijk niet oud...
Maar verder was het een prachtige rit: steile klimmetjes en afdalingen, haarspeldbochten, prachtige vergezichten en een overstekende ree met haar twee jongen. Zo'n 22 kilometer op het onverharde afgelegd. Onderweg hebben we verder vooral houthakkers gezien. Eenmaal terug op asfalt gingen we door naar Radovljica, een middeleeuws stadje in de buurt.
Na een slenterpartij door Radovljica stelde dochterlief voor om Stegovniški slap te bezoeken, een waterval die staat op de kalender in ons huisje.
Het bleek niet zo ver weg, vlak bij de Oostenrijkse grens. In een gebied met heel veel bosweggetjes, dus ik was helemaal voor . Onderweg bleek de verharde weg, die door een kloof loopt, te zijn afgesloten. Dus moesten we een alternatieve route vinden. Inderdaad, opnieuw over onverhard. Een kilometer of 25 ditmaal. Het bleek deze keer nog een hele uitdaging te zijn om de juiste route te vinden, want niet alle bosweggetjes op de kaart bleken vandaag-de-dag nog berijdbaar te zijn. En zonder skidplate en maar 2,5 hoger op de wielen dan een standaard Legacy neem ik liever geen risico op een ontmoeting tussen de carterpan en een kei. Dankzij een combinatie van de navigatie-app (Sygic), Google Maps en Maps.Me lukte het uiteindelijk om de juiste route te vinden.
Na het bezoek aan de waterval gingen we door de kloof weer terug. Totdat we op de plek kwamen waar aan de weg werd gewerkt. Over de volle breedte, dus we konden er met geen mogelijkheid langs. Op de navi zag ik wel een weggetje dat geschikt zou kunnen zijn als omleiding. Volgens een local was het weggetje veel te steil voor normale auto's en werd het alleen maar door tractoren gebruikt. Maar ja, een Subaru is nu eenmaal geen normale auto, dus ik vroeg of ik het toch kon proberen. Dat wilde hij wel zien! En een paar van de werklui wilden die buitenlandse toerist ook wel zien falen. Dus ingestapt, motor gestart en vervolgens het weggetje opgereden. Het ging met gemak. De wielen slipten niet eens door. Jammer genoeg kon ik de gezichten van de toeschouwers niet zien, maar ik kan me voorstellen dat ze teleurgesteld waren. Terug op de weg heb ik nog even staan wachten of meer auto's die route zouden nemen, want er stonden ook een paar SUV's tussen. Maar er kwam niks. Logisch eigenlijk, want dat zijn normale auto's.
Laatst gewijzigd door Raph op 22 jul 2020 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Leuk verhaal! Zo wordt Subaru rijden een hele belevenis!
PS. Zou je die deuk in de bumper er niet even uitduwen? Is maar plastic... Beetje warm maken en duwen maar. Ziet er dan een stuk beter uit!
PS. Zou je die deuk in de bumper er niet even uitduwen? Is maar plastic... Beetje warm maken en duwen maar. Ziet er dan een stuk beter uit!
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Dank! Die deuk in de bumper is vorig jaar ontstaan, in Polen.Vmax schreef:Leuk verhaal! Zo wordt Subaru rijden een hele belevenis!
PS. Zou je die deuk in de bumper er niet even uitduwen? Is maar plastic... Beetje warm maken en duwen maar. Ziet er dan een stuk beter uit!
Ik heb al opgezocht hoe die achterbumper er af gaat, maar het is er nog steeds niet van gekomen...
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Het is zeker een leuk verhaal, daar mogen er meer van komen. Mijn reis gaat deze zomer niet verder dan Zeeland denk ik. Ik denk alleen dat men een Subaru op het strand niet kan waarderen
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Hoeft de bumper niet voor af.
Als je hem warm maakt, leg er een emmer me koud water naast net een grote doek erin.
Kan je hem sneller laten afkoelen als de deuk eruit is geduwd.
Leuk verhaal trouwens.
Kijk trouwens uit met je zomerbanden op dat soort paadjes, scherpe stenen heeft mij al 2x een band gekost.
Eric
Als je hem warm maakt, leg er een emmer me koud water naast net een grote doek erin.
Kan je hem sneller laten afkoelen als de deuk eruit is geduwd.
Leuk verhaal trouwens.
Kijk trouwens uit met je zomerbanden op dat soort paadjes, scherpe stenen heeft mij al 2x een band gekost.
Eric
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Daar ga ik werk van maken als ik weer thuis ben.erichendri schreef:Hoeft de bumper niet voor af.
Als je hem warm maakt, leg er een emmer me koud water naast net een grote doek erin.
Kan je hem sneller laten afkoelen als de deuk eruit is geduwd.
Da's inderdaad een risico van het rijden op onverhard. Mijn banden hebben trouwens een ExtraLoad markering, maakt dat veel verschil?erichendri schreef:Kijk trouwens uit met je zomerbanden op dat soort paadjes, scherpe stenen heeft mij al 2x een band gekost.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
https://www.barum-tyres.com/car/expert- ... e/xl-tyresRaph schreef:Da's inderdaad een risico van het rijden op onverhard. Mijn banden hebben trouwens een ExtraLoad markering, maakt dat veel verschil?
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- boswachterfan
- Berichten: 2424
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
MrSubaru1387 heeft dat uitdeuken eens in een filmpje laten zien op joeptjoep.erichendri schreef:Hoeft de bumper niet voor af.
Als je hem warm maakt, leg er een emmer me koud water naast net een grote doek erin.
Kan je hem sneller laten afkoelen als de deuk eruit is geduwd.
Leuk verhaal trouwens.
Kijk trouwens uit met je zomerbanden op dat soort paadjes, scherpe stenen heeft mij al 2x een band gekost.
Eric
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Leuk hè paadjes rijden.
Het plan was dit jaar een maand lang zulke weggetjes te rijden.
Venetie dan met de boot naar igomenitsa en dan lkr rondrijden
Griekenland misschien Turkije.
En zeker Albanië en dan zo terugzakken.
Heb dit eens met de motor gedaan was errug leuk.
Weet niet of de subaru al die paden kan narijden die ik met de Xchallenge heb gereden.
Maar altijd eerst proberen en dan weet je het.
Het plan was dit jaar een maand lang zulke weggetjes te rijden.
Venetie dan met de boot naar igomenitsa en dan lkr rondrijden
Griekenland misschien Turkije.
En zeker Albanië en dan zo terugzakken.
Heb dit eens met de motor gedaan was errug leuk.
Weet niet of de subaru al die paden kan narijden die ik met de Xchallenge heb gereden.
Maar altijd eerst proberen en dan weet je het.
Aju propje
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Niet voor niks rijdt ik met de general tire AT2, die zijn daar
veel beter geschikt voor.
En zo heb je nog wel een paar AT banden die daar beter tegenkunnen.
Zelf pak ik regelmatig deze weggetjes in Frankrijk of noord Italië.
Vooral in de bergen erg leuk en soms spannend.
Eric
veel beter geschikt voor.
En zo heb je nog wel een paar AT banden die daar beter tegenkunnen.
Zelf pak ik regelmatig deze weggetjes in Frankrijk of noord Italië.
Vooral in de bergen erg leuk en soms spannend.
Eric
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Dank voor de tip! Heb het filmpje gevonden op https://www.youtube.com/watch?v=m21gCxMwt68boswachterfan schreef:MrSubaru1387 heeft dat uitdeuken eens in een filmpje laten zien op joeptjoep.erichendri schreef:Hoeft de bumper niet voor af.
Als je hem warm maakt, leg er een emmer me koud water naast net een grote doek erin.
Kan je hem sneller laten afkoelen als de deuk eruit is geduwd.
Leuk verhaal trouwens.
Kijk trouwens uit met je zomerbanden op dat soort paadjes, scherpe stenen heeft mij al 2x een band gekost.
Eric
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
't Is inderdaad een verslavende bezigheid. Vandaag weer een heel stuk over boswegen gedaan. Je komt op de meest prachtige plaatsen en af en toe zijn er spannende stukjes. Tot ik anderhalf jaar geleden op dit forum terecht kwam had ik zelfs nog nooit van de term greenlanen gehoord. En toch deed ik het al jarenlang, in inmiddels meer dan tien buitenlanden en op meerdere continenten. Je kunt het dus met recht een hobby noemen.erichendri schreef:Niet voor niks rijdt ik met de general tire AT2, die zijn daar
veel beter geschikt voor.
En zo heb je nog wel een paar AT banden die daar beter tegenkunnen.
Zelf pak ik regelmatig deze weggetjes in Frankrijk of noord Italië.
Vooral in de bergen erg leuk en soms spannend.
Eric
Overigens heb ik in al die tijd maar één keer op het onverhard een lekke band gehad. Maar wel de nodige situaties waarbij ik simpelweg grip tekort kwam. Of te weinig vermogen. En soms allebei.
Naar aanleiding van je opmerking ben ik op zoek gegaan naar banden met meer off-road kwaliteiten die onder mijn auto passen.
De parameters waar ik met mijn huidige auto, een Legacy stationwagon 3.0R (modelcode BPE) aan vast zit zijn:
- bandbreedte van maximaal 215mm. Een beetje breder kan eventueel, maar dat gaat direct ten koste van de bandhoogte.
- bandhoogte van maximaal 55. Meer en de band gaat aanlopen.
- velgmaat 17 inch. De remschijven op een BPE laten geen kleinere maat toe.
- snelheidsindex V, W of Y. Lager is in verband met de topsnelheid niet toegestaan.
De volgorde waarin ik gezocht heb was eerst op bandhoogte en vervolgens op snelheidsindex.
Dan kom ik op via https://banden.autoweek.nl/4x4/215-55-r17/, https://banden.autoweek.nl/4x4/215-50-r17/ en https://banden.autoweek.nl/4x4/215-45-r17/op het volgende lijstje uit (tussen haakjes: type band, label brandstofverbruik, label grip op nat wegdek):
- Landsail LS588 215/55 R17 94W (zomerband, E, C).
- PowerTrac City Racing 215/55 R17 98 W (zomerband, E, C).
- Toyo Proxes CF2 SUV 215/55 R17 94 V (zomerband, C, B).
- GT Radial Savero SUV 215/55 R17 94 V (zomerband, E, C).
- Yokohama Geolandar G900 215/55 R17 94 V (zomerband, E, C).
- Yokohama Geolandar SUV G055 215/55 R17 94 V (zomerband, E, C).
- Yokohama Geolandar CV G058 215/55 R17 94 V (zomerband, E, B).
- Falken Azenis FK453CC 215/50 R17 91 W (zomerband, E, C) XL.
De Grabber GT en de Grabber AT3 van General Tire komen niet in het lijstje voor, omdat die in de maat 17 inch en bandbreedte 215 beginnen bij bandhoogte 60. Er is er wel een met bandhoogte 55, maar die band is 225 breed. En dat gaat volgens mij nèt niet niet lukken...
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?
Er staat: "If you like driving off-road or you regularly drive in mountainous areas with a packed car, then XL tyres are always better."quikfit schreef:https://www.barum-tyres.com/car/expert- ... e/xl-tyresRaph schreef:Da's inderdaad een risico van het rijden op onverhard. Mijn banden hebben trouwens een ExtraLoad markering, maakt dat veel verschil?
Gr.Quikfit
Ja dus.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum