Vandaag kwam GLS een doos bezorgen met daarin een CONTITECH Poly V-riem, een FEBEST geleiderol en een SKF spanrol. Ik heb praktisch geen ervaring met sleutelen aan auto's, maar was benieuwd hoe ver ik zou komen met de installatie van een nieuwe multiriem en rollen. Samenvatting: het is gelukt. Maar zonder het voor de klus geschikte gereedschap was het af en toe best een uitdaging.
De belangrijkste problemen waar ik tegenaan liep waren:
- de beperkte ruimte, in combinatie met een ratel waarvan het tussenstuk óf te lang was waardoor het niet paste, óf te kort waardoor ik niet bij de bout van de rollen kon.
- een te korte ring- en steeksleutel maat 14, waardoor het niet lukte om de spanning van de spanrol te halen.
Uiteraard kwam ik daar pas achter nadat de oude multiriem was verwijderd, dus even snel naar de automaterialenhandel rijden zat er niet in. Daarom ben ik maar een beetje gaan McGyveren. Uiteindelijk lukte het met wat gepriegel om de bouten los te krijgen. En bleken m'n grootste Knipex sleuteltang en een setje
tie wraps een prima extensie te zijn voor de te kleine ringsleutel uit het tasje met fietsgereedschap:
- Verlengde ringsleutel, voorkant
- Verlengde ringsleutel, achterkant
- Het resultaat past in de krappe ruimte
Net onder de ringsleutel zit een heel kort inbussleuteltje, precies op de plek van de bek van de sleuteltang. Daardoor was het resulterende stuk gereedschap stabiel en kwamen er maar weinig krachten te staan op de
tie wraps. Vervolgens was het een simpel karweitje om de multiriem om de rollen heen te doen. Daarna heb ik de motor gestart en een minuutje proefgedraaid. Karwei geklaard!
De lekke stuurbekrachtiging en de montage van een ander spruitstuk laat ik maar over aan iemand die er echt verstand van heeft...