Stukje bewustwording Scandinavië gangers.

Commentaar, feedback, suggesties en ideëen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Stukje bewustwording Scandinavië gangers.

Bericht door quikfit »

Aangezien er flink wat Subaru eigenaren naar o.a. Noorwegen gaan...hier een kort verhaaltje over de gevolgen van het gas intrappen :!:

Een Deense collega kreeg z'n oudjes over de vloer...die reden 96 km in een 60 zone(de zeer rustige wegen hier nodigen soms uit tot wat sneller rijden)...
Als je een Noors rijbewijs hebt krijg je meteen 5 strafpunten (5 in 3jr is rijbewijs KWIJT!!!)Aangezien ze een buitenlands rijbewijs niet permanent mogen houden word deze opgestuurd naar in dit geval Denemarken.Lekker makkelijk zou je denken...
Een Noor is minstens een jaar z'n Noorse rijbewijs kwijt en boetes van 2 tot 5 DUIZEND €uro zijn dan gewoon....vaak ook gevangenisstraf :!:

Deze Deen kan dus als ie zich terug laat rijden(3 maanden rijverbod in Noorwegen)gewoon z'n rijbewijs ophalen in zijn vaderland Denemarken....Na het betalen van een boete tussen de 7 a 9 DUIZEND €uro :!: :o :!:

De moraal van het verhaal is...een gewaarschuwd mens telt voor twee ;)

Gr. vanuit Noorwegen :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stukje bewustwording Scandinavië gangers.

Bericht door SP-Boxer »

Dit soort spookvehalen heb ik al heel vaak gelezen. En ja, dit kan inderdaad gebeuren, maar kans is volgens mij miniem als je gewoon uit je doppen kijkt...
Ik kan me zo even niet herinneren hoe het met de flitspalen is gesteld in Noorwegen. In Zweden staan ze best veel in de bewoonde wereld, maar daarbuiten totaal niet meer. Bovendien worden ze in het buitenland vaak aangekondigd middels borden.

96 rijden waar 60 is toegestaan is ook erg fors, je dan laten pakken is al helemaal niet slim. Het belachelijk veel geld, maar ergens heb ik ook geen medelijden met ze hoor.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Stukje bewustwording Scandinavië gangers.

Bericht door quikfit »

Het ging hier om een lasercontrole bij mij in de buurt...

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stukje bewustwording Scandinavië gangers.

Bericht door SP-Boxer »

Bermspeuren dus!

Ik heb ze gelukkig van de Noordkaap tot Oslo niet gezien :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Stukje bewustwording Scandinavië gangers.

Bericht door quikfit »

Dat is zeer goed mogelijk...toen ik hier nog niet woonde heb ik ook eens zo'n 10.000 km reisje gemaakt(Denemarken,Zweden,Finland...Noordkaap en via de westkust in Noorwegen terug...
Opeens zo'n mooie nieuwe weg in de buurt van Bodø...reed ongeveer 100 op een 70km weg
Stop politie!Die agent zat met z'n rug tegen de vangrail....schrok wakker van z'n collega die zei ''daar komt een snelheidsduivel aan''(eigenlijk inbeslagname rijbewijs)...hij zag m'n gele nummerplaat en wist niet wat te doen,keek naar z'n collega...en ze besloten om alleen een waarschuwingspraatje te maken(teveel rompslomp met buitenlanders).

Maar...in NL kreeg ik op 40.000 km per jaar altijd wel 4 a 6 boetes(hoog en laag)
Hier heb ik er nog maar 1 parkeerboete gehad in 8 jaar van 800 Noorse Kronen op de parkeerplaats van vliegveld Sandefjord....Familie ophalen....koffers niet aangekomen...en dus papieren invullen en ruim een uur te laat bij de auto aangekomen.... :o

Maar als je hier nu gepakt word ben je heel zuur....Noor of buitenlander...

Geen APK...verzekering...dronken...enzovoort....ze knippen ter plekke je nummerbord in vieren....
Niet stoppen voor een voetganger bij een zebrapad....600 €uro.
26 Km te snel en je bent je rijbewijs voor een jaar kwijt...

En zo kan ik wel doorgaan...

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stukje bewustwording Scandinavië gangers.

Bericht door SP-Boxer »

Mijn rondje was ca. 8000km, maar ook nergens last van gehad.
Reed tot 1,5 jaar geleden nog 50k km per jaar en tegenwoordig is dat 40k km. Geloof dat ik totaal in 11 jaar iets van 6 bekeuringen heb gehad. Nog te veel in mijn ogen :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: Stukje bewustwording Scandinavië gangers.

Bericht door FrieseForester »

Na nu 1 jaar mijn Forester te hebben gelukkig nog geen bonnen gehad. Maar ik ken de verhalen wel van Quikfit over de hoge boetes in Scandinavië.
Ik heb familie wonen in Noord-Finland en 30 km in het centrum is ook echt 30 km!! Er rijdt daar anderhalve auto maar je hoeft het echt niet te proberen ze staan overal. In Finland zijn de bekeuringen afhankelijk van je jaarinkomen zodat de "rijken" niet met € 50,- er van af komen. Rood licht is voor de 1 misschien € 100,- en voor een ander is dat zelfde rode licht misschien wel € 2000,-. Er wordt echt gekeken naar wat je verdient.
"Gelukkig" heeft mijn zwager een klein pensioentje en kosten zijn bekeuringen niet zo veel :D
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Stukje bewustwording Scandinavië gangers.

Bericht door quikfit »

Goed systeem...hebben ze hier ook bij bepaalde overtredingen...en vergeet de gevangenisstraf niet... :o

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stukje bewustwording Scandinavië gangers.

Bericht door SP-Boxer »

Vraag me dan toch af hoe ze in Finland de buitenlanders inschalen?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Stukje bewustwording Scandinavië gangers.

Bericht door quikfit »

Jaaropgave opsturen :?: :lol:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stukje bewustwording Scandinavië gangers.

Bericht door SP-Boxer »

:mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: Stukje bewustwording Scandinavië gangers.

Bericht door FrieseForester »

SP-Boxer schreef:Vraag me dan toch af hoe ze in Finland de buitenlanders inschalen?
De buitenlanders betalen een stevig bedrag iom justitie. Van dat geld kan je een leuke vakantie houden.
Plaats reactie