Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door Bram_R »

Vandaag op BNR nieuws radio.
Voorstel PVV om de oude 'ouder als 25 jr. wegenbelastingvrij' regel weer in te voeren.
Interview met de staatssecretaris gaf aan dat hij hier niet afwijzend tegenover staat, mocht er een kamermeerderheid zijn.

Ben benieuwd, zal toch wel weer de kijk en prijs op de auto's 1987 en jonger veranderen.

Nog even geen overhaaste beslissingen Jan!

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door the dude »

Nee hoor, komt allemaal goed :)
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door SP-Boxer »

Dacht niet dat ik het ooit zou zeggen, maar hebben die lui toch nog eens een goed idee :lol:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door the dude »

Hiervan al iets meer bekend/gehoord ?
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
Area51
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 feb 2011 10:12

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door Area51 »

Ik zie het niet meer goedkomen ...
Tegen alle verwachtingen in kreeg Wouter van Embden van Autobelangen het voor elkaar die nieuwe regeling terug te draaien. Een terugkeer van de belastingvrijstelling van klassiekers ziet hij echter niet zitten.

“Autobelangen is er voorstander van dat iedereen betaalt voor de infrastructuur. De import van een auto uit 1986, die voorzien van een gastank en inzetten voor dagelijks gebruik, heeft natuurlijk niets met klassieker-rijden te maken.”

Van Embden vindt wel dat verzamelaars en liefhebbers een kans moeten hebben om belastingvrij in een auto van na 1986 te rijden. “Denk daarbij bijvoorbeeld aan een bepaald jaarkilometrage of een regeling waarbij een auto een aantal dagen per jaar op de weg mag zijn. Natuurlijk dat er na 1986 ook nog auto's zijn gebouwd met klassieke waarde.”

bron; http://www.autoweek.nl/autonieuws/16979 ... kers-terug
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Stock T1, T2 and T3 Buses Suck !!

I've reached that age where my brain went from;
"You probably shouldn't say that" ...to... "What the hell, let's see what happens!"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door SP-Boxer »

Prima als ze dat kilometrage gaan begrenzen! Dan koop ik gewoon nog meer auto's om per auto minder km te maken :okeee:

Maar dan wel met 25jr belasting vrij :D
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door the dude »

Waarmee kan ik U van dienst zijn, meneer...........? 'n Hardtopje, XT-tje? :)
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door justyfever »

Mij maakt het niet zo veel uit.. Er komt alweer 'wat' aan :mrgreen:
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door SP-Boxer »

Auto's na 30jaar TOCH weer wegenbelastingvrij!!! Voor de auto's van 87 t/m 91 geldt een overgangsregeling.

We moeten dus nog iets langer wachten, maar als ze er nu vanaf blijven, dan kunnen we in de toekomst toch nog profiteren :okeee:


Er gaat overigens wel een toeslag gelden voor diesel en LPG voertuigen, maar daar kan ik me wel in vinden :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door the dude »

Wat houd de overgangsregeling in of is dat nog niet bekend? Wat is jouw bron, Marcel?
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door justyfever »

'87 na 26 jaar belastingvrij
'88 na 27 jaar
'89 na 28 jaar
'90 na 29 jaar
en '91 na 30 jaar, waarna het dus 30 jaar blijft (vooralsnog?)

bron: nu.nl
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door niksnut »

hoewel ik in een zootje ouwe meuk rij zal ik voorlopig den Haag nog wel ff spekke :twisted: :twisted:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door SP-Boxer »

Paar dagen offline geweest, maar inderdaad.

Ik vermoed dat ze in Den Haag met deze regeling hebben ingestemd omdat ze willen/hopen dat we straks toch voor het gebruik gaan betalen en de MRB dan toch zou vervallen. Voorlopig houd ik me op de been met het idee dat ik nog 10jaar moet wachten :mrgreen: (met een beetje geluk is de turbo dan precies klaar :) )
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door justyfever »

Zo. Een jaar verder en we gaan weer aan de regeling trekken.

In het regeerakkoord staat het volgende daarover geschreven: "De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen afgeschaft".

Dat is niet zo mooi.. met drie belastingvrije auto's, één bromfiets en één motorfiets gaan wij dat hier wel merken. Als het daadwerkelijk word ingevoerd ben ik bang dat er 1 á 2 auto's uit moeten hier :(
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door SP-Boxer »

Hadden we net een acceptabele regeling, gaan ze er weer aan sleutelen. :(
Eén Europa, waar in de landen om ons heen na 30 jaar wel belasting vrij gereden kan worden...

Is de exacte inhoud overigens al bekend? Ik heb alleen gehoord dat ze er weer aan gaan rommelen, maar nog niet definitief de bevestiging dat alles wordt afgeschaft.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door justyfever »

Ik citeerde vanuit het regeerakkoord.

Je kunt overigens een petitie tekenen tegen de MRB op http://www.knac.nl/petitie
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door Louis »

Tja, er is ook best veel misbruik gemaakt van deze regeling. Hoe vaak kom je bijvoorbeeld een oude, trage en rokende Benz uit begin jaren '80 tegen die vooraan rijdend in de file een zonsverduistering veroorzaakt? In de Randstad best veel hoor. Zo zijn er nog genoeg voorbeelden te noemen.
De oplossing kan veel eenvoudiger: Nieuw NL-kenteken? Dan ook 25 jaar wegenbelasting betalen gekoppeld aan de uitstoot, ongeacht het bouwjaar. Wordt het een stuk schoner op de wegen en de échte oldtimer-liefhebber (die ook het originele kenteken nog bezitten) wordt nog steeds vrijgesteld.
Weet alleen niet hoe het met de nieuwste categorie kentekenvoertuig (bromfiets, al of niet oldtimer) verder moet.

Groeten, Louis
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door SP-Boxer »

LPG en Diesel moesten toch al gedeeltelijk wegenbelasting betalen... De huidige regeling was in mijn ogen prima!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door justyfever »

Wat jij zegt, Marcel, is deels waar. LPG en diesel ná '86 zou moeten betalen.. Maarja de eerste auto's die in die categorie vallen "ontstaan" pas op 1 januari a.s..
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door Bram_R »

LPG en Diesel moesten toch al gedeeltelijk wegenbelasting betalen... De huidige regeling was in mijn ogen prima!
Helemaal mee eens SP.
Met een leeftijd van 30 jaar en ouder filter je echt wel de BMW en MB dieseltjes eruit die je nu nog veel ziet rijden.
Alleen vanwege de overgangsregeling zie je ze nu nog wel in aardige aantallen rondtuffen. Je kunt het die mensen ook niet kwalijk nemen, zij maken gewoon gebruik van een bestaande regeling en als je daarmee goedkoop je kilometers kan maken...
Zelf worden de nieuwe kleine en zuinige auto'tjes steeds aantrekkelijker natuurlijk, aan iedere oude auto heb je meer werk qua onderhoud etc.

Maar je wordt er wel moe van...deze discussie wordt iedere paar jaar weer aangezwengeld door onze politic, en iedere keer wordt er wel weer iets verzonnen waardoor de MRB voor klassiekers er af zou moeten. Hopelijk loopt het nu ook weer redelijk goed af voor de oude auto's.

Verder is natuurlijk de realiteit dat ze geld nodig hebben, echter als tegenargumenten:
- de belastingen die volgen uit deze complete sector, spuiterijen, motorenrevisie, ontlakken, onderdelen enz. enz. gaan natuurlijk veel minder worden als de hobby significant minder wordt. Je draait heel wat bedrijfjes die leven van de klassiekers de nek om.
- heel veel mensen zullen hun auto schorsen, verschrotten, exporteren, verkopen als zo'n maatregel eraan komt. Jezelf als politicus rijk rekenen door de huidige vloot te beschouwen en kijken hoeveel mrb je hierop misloopt gaat natuurlijk niet op. De klassieker vloot zal veel kleiner worden.
- ik blijf het sowieso raar vinden dat een hoop moderne wagentjes dan wel MRB-vrij rondtuffen, terwijl MRB er in voor onderhoud van de wegen. Dus mijn klassieker die weinig kilometers gaat oneigenlijk veel hierin bijdragen, staat niet in verhouden. Sowieso heb ik het altijd raar gevonden waarom de MRB zo exponentieel omhoog gaat met eigengewicht; alsof een auto van 700kg meer ineens 4 x zoveel weg-schade rijdt...

Nou ja, we wachten maar weer af.
We behoorlijk storend dat ik hier niks in verkiezingsprogramma's heb gelezen en nu zo verrast wordt.
Hopelijk komt de klassieker/autolobby weer op gang en kunnen ze het weer redden voor de gewone man die een oude wagen als hobby heeft.

Bram

(heb zelf twee oude G's (diesel), oude Subaru, oude BMW en een oude Dodge, plus een paar klassieke motoren, dat wordt wel + 1750,- per kwartaal aan MRB als dit doorgaat....emigreren dan maar?
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door SP-Boxer »

@Ricardo, dat stukje was ik inderdaad vergeten. Alle Benzen uit 86 vallen hier dus niet onder.

@Bram, Inderdaad, voor mensen zoals jij kan dit echt een strop worden. (trouwens, oude BMW???)
Die moderne auto's die (vaak allen op papier) zuinig zijn vind ik inderdaad ook belachelijk dat ze MRB vrij mogen rondrijden. Hier worden veel km's mee gemaakt, dus lekker laten betalen die karretjes!
En wegenbelasting voor het onderhoud aan de weg? Dat is echt iets van vroeger. Er wordt al jaren niet meer met die "potjes" gewerkt.
Je hoort vaak zat dat ze de bezuiniging op het één gaan gebruiken om iets anders te subsidieëren.
Was het wat dit aangaat maar zoals vroeger!

Naast de MRB maak ik me vooral zorgen om de ziektekostenpremies straks. Als tweeverdieners zul je wel weer per definitie de klos zijn. Vind dat we nu al VEELS te VEEL betalen :(
Gelukkig valt de aanpak van de hypotheekrente aftrek dan nog mee.

Maatregelen zijn in ieder geval totaal niet VVD waardig en ik weet ook meteen weer waarom ik er goed aan gedaan heb om NIET te gaan stemmen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door Bram_R »

OT: ..eh ja, 1986 e28 BMW M5 erbij gekocht...projectje, maar met 286pk atmosferisch zeker wel iets om naar uit te kijken :)
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door SP-Boxer »

Lachen :)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door SP-Boxer »

Nu denken ze weer aan een 30 of 60-dagen kaart...

Afwachten wat het wordt :roll:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Wegenbelasting vrij 25 jaar en ouder

Bericht door justyfever »

Volgens mij is zelfs het weer in Nederland beter te voorspellen.. :shock:
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Plaats reactie