Garage-advies

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deJurg
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2020 13:42

Garage-advies

Bericht door deJurg »

Waar zouden jullie met je Outback 2004 naartoe gaan voor onderhoud/reparatie in de omgeving Breda - Tilburg?
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Garage-advies

Bericht door Raph »

deJurg schreef:Waar zouden jullie met je Outback 2004 naartoe gaan voor onderhoud/reparatie in de omgeving Breda - Tilburg?
Ikzelf woon in de omgeving Den Haag - Rotterdam en ga voor onderhoud/reparatie van m'n Legacy 2009 naar Autovakmeester Van Nuland in Volkel.

Afgelopen woensdag ben ik nog langs geweest voor de jaarlijkse beurt en APK. Heb gelijk uitleg gekregen over de Subaru Brat die Van Nuland al sinds zijn 16e heeft. Hij was bezig met aanpassingen om een dubbele carburateur te kunnen monteren. En verder liet hij de Fiat Topolino uit de jaren 50 zien die hij met z'n zoon gaat restaureren.

Als Volkel te ver is zou je ook eens gaan kijken bij Subarudealer Broekauto in Waalwijk. Ook die garage wordt gerund door een liefhebber met veel kennis van zaken.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Garage-advies

Bericht door boswachterfan »

Hier kan ik me bij aansluiten. Met de aantekening dat Broekauto een officiële dealer is, met de bijbehorende werkwijze en prijzen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Garage-advies

Bericht door Propje »

Mijn subaru komt daar vandaan.(broek auto)
De monteur was prima mee te babbelen.
belde eens op na maandje over de auto.
Het eerste wat mevrouw riep jaaa maar dat valt niet binnen de garantie.
Dan beginnen bij propje meteen de nekharen kriebelen.
ik zei natuurlijk valt het binnen garantie maar dat wilde ik helemaal niet vragen.
onprofessioneel als je de klant zo benaderd.
Aju propje
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Garage-advies

Bericht door RJS »

Van Nuland is prima. Eerlijk en betrouwbaar en hij weet heel veel van Subaru's.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Garage-advies

Bericht door snoef »

Bij de onafhankelijke garage bij mij in de buurt, die op zich goed werk levert, voor zover ik kan nagaan, is het me opgevallen dat de onderdelen vaak best duur zijn. Die komen dan van mijn grossier.nl. Zo viel het me op dat bijvoorbeeld een dynamo 360 ex btw kan kosten bij mijn grossier, terwijl autodoc voor exact hetzelfde onderdeel dan 270 euro incl. btw voor vraagt. Ik las hier ergens dat kopen bij autodoc ook prima gaat. Tot nu toe ben ik bij deze garage gebleven omdat ondanks de hoge onderdelen prijzen, het totaalbedrag vaak nog flink onder de dealerofferte ligt. Ik krijg nu echter wel het vermoeden dat er een soort één tweetje tussen garage en mij grossier zit alsof de garage ook wat meekrijgt van die hoge onderdelenprijzen. Weet iemand van jullie hoe dat gaat? Want voor een tweedehandse auto lopen de onderhoudskosten zo gauw op. Wordt nu echt tijd om zelf te leren sleutelen...
Forester 2011 FB20
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Garage-advies

Bericht door *thomas* »

Autodoc is goedkoop en verkoopt als groothandel ook aan de particulier, MAAR, je moet enkele dagen of langer wachten op een onderdeel en je moet het allemaal zelf uitzoeken. Veel garages zullen de onderdelen die je zelf hebt aangekocht ook niet willen plaatsen/vervangen.

Jouw 'garage om de hoek' werkt met een andere groothandel en de meeste kleine garages die ik ken houden zelf inderdaad nog een winstmarge voor zichzelf. Dat is ook normaal. Onderdelen opzoeken, bestellen, retourneren etc, het kost allemaal geld.

Als ik voor mezelf onderdelen bestel op het net, ben ik al gauw een uurtje bezig. Ik gebruik het subaru onderdelenregister en zoek dan verder. Websites als autodoc en mister-auto hebben het niet altijd bij het rechte eind.

Trouwens: originele onderdelen zijn niet altijd (veel) duurder dan aftermarket. Goed checken is dus de boodschap.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Garage-advies

Bericht door snoef »

Dankjewel Thomas. Het is altijd even slikken als je overwacht honderden euro's ziet wegvliegen. Ik zag op YT al dat ik het niet zelf had gekund. Voorlopig zijn we weer even of the hook. :okeee:
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Garage-advies

Bericht door boswachterfan »

D'r zit zo maar 45% "ruimte" op de prijzen bij de leveranciers, zo heb ik gemerkt. Ik haal nogal eens spullen bij de plaatselijke onderdelenboer die veel aan garages in de omgeving verkoopt. Regelmatig komen, beetje medelijden kweken (ach die ouwe man kruipt nog zelf onder zijn en zijn zoon's auto's :twisted: ) leverde me steeds meer korting op. Het is een te lang verhaal voor hier, maar ik betaalde op een keer ongeveer 25,00 voor een remcilinder en de garage rekende me 45,00 voor exact dezelfde van, inderdaad, diezelfde onderdelenboer.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Garage-advies

Bericht door JSE »

Garages rekenen bruto prijs en krijgen tussen de 35 en 70% korting bij de onderdelenboer. Particulieren krijgen op diezelfde plek over het algemeen tussen de 15 en 40% op dezelfde bruto prijs.
Als je geluk hebt berekent je garage een deel van de korting door.

De werkplaats bij de garage moet ook ingericht, verlicht en verwarmd worden en zo nog wat vaste kosten meer. Voor die paar euro die een bedrijf per uur verdient op de loonkosten kom je niet ver.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Garage-advies

Bericht door snoef »

Dank je JSE en Boswachterfan. Eye openent! Ik gun iedereen een goede boterham, maar volstrekte duidelijkheid over wat en aan wie ik betaal, werkt bij mij het best. Wat dat betreft leven we in een rare tijd.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Garage-advies

Bericht door boswachterfan »

Het is ook wel wat JSE schrijft. Mijn huidige garage heeft een uurtarief van 50.00. Eigenlijk kan hij daar niet meer voor werken. En als dan zo'n ouwe zak ook nog eigenwijs zelf de olie wisselt. :twisted: :twisted:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Garage-advies

Bericht door snoef »

@boswachterfan
Bedankt nog voor de aanvulling.
Als ik naar de autodoc prijzen voor exact dezelfde spullen/specificaties en kwaliteit kijk, heeft hij 350 euro gerekend voor het werk/garagetijd: dynamo eruit en erin, accu eruit en weer erin, vooraf dynamo en oude accu doorgemeten. Vind ik veel te veel en die indruk had ik ook al bij eerdere reparaties, maar ik kon er nog geen vinger achter krijgen.

FIJNE JAARWISSELING GEWENST ALLEMAAL!
Forester 2011 FB20
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Garage-advies

Bericht door *thomas* »

Uitbouw/Inbouw dynamo duurt een uur bij onze boxermotoren.
Plaats reactie