Verbruik Subaru Outback gen5 en windruis

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Verbruik Subaru Outback gen5 en windruis

Bericht door boot77 »

Beste allemaal,

Sinds juni 2020 in het bezit van een Subaru Outback 2016. Voor alsnog een heerlijke auto om te rijden. Ik ben alleen erg benieuwd of ik een beetje zuinig rij of dat ie van mij wat meer verbruikt dan normaal.
Ik heb afwisselend 95 en 98 getanked maar merk geen substantieel verschil. In de zomer maanden gaat het lampje rond de 450-500 km branden. Ik begrijp dat er dan nog 10 liter benzine in zit. Dus bij het leeg rijden van een tank zou dat dan op zo'n 550/600 km uit komen. De boordcomputer geeft dan een gemiddeld verbruik van 10.x aan.

Ik rij 4 dagen in de week 25 km woonwerk wat ik als stadsverkeer zou typeren. Waarbij ik mijzelf als een brave rustige rijder zou typeren. De specificaties geven voor stadsverbruik 8,9.

Tot voor kort maakte ik me niet zo druk over het verbruik maar omdat het nu wat kouder wordt zie ik het verbruik op snel stijgen naar 11. Met dit tempo haal ik krap aan 350 voor het lampje gaat branden.

Ander dingetje is dat ik wat windruis merk bij snelheden boven de 60km per uur. Net als of het achterraam op een keertje staat. Ik heb het idee dat dit door de dakrail wordt veroorzaakt. Is dit examplarisch of typisch voor deze auto?

Ik ben dus erg benieuwd wat de ervaring van andere outback rijders is.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Verbruik Subaru Outback gen5 en windruis

Bericht door quikfit »

Het meest nauwkeurig is het aantal kilometers door het getankte aantal liters te delen(aftanken),maar van een auto met een 2.5l motor en bijna 1600 kilo is moet je geen wonderen verwachten in stadsverkeer.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Verbruik Subaru Outback gen5 en windruis

Bericht door mikage »

Ik zelf houdt mijn verbruik bij op http://www.spritmonitor.de. Een zoekopdracht naar jouw bouwjaar geeft daar aan dat het gemiddelde verbruik 8,68l/100km is zie: Outback 2016.
Ik rijdt op LPG en dan is het verbruik 's winters wat hoger dan in de zomermaanden.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Verbruik Subaru Outback gen5 en windruis

Bericht door erichendri »

1 op 11 moet wel haalbaar zijn maar in de stad wordt dat lastig.
Mischien eerder van het gas gaan.
Op de buitenwegen (80) moet dit zeker beter kunnen.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Verbruik Subaru Outback gen5 en windruis

Bericht door DucATIRadeon »

hier een 2015 outback.
verbruik met de originele eco banden (Yokohama Geolandar) was ongeveer 7,8/100km op ritten van 64km woon-werk helft op snelweg de andere helft op binnendoor. rond de 550~580km ging ik tanken, iets van 55~56 liter 95E10

nu met de cross climate (4seasons) banden is het verbruik wel toegenomen echter "compenseer" ik dat met hogere bandenspanning (3bar rondom). dezelfde woon-werk verkeer is gedaald van 8,3l/100 (2,4bar) naar 8l/100 (3bar).

tijdelijk woon ik verder weg dan eerst, nu moet ik 75km rijden naar werk toe en dat is nu volledig A28 en N33 op 120kmph conventionele cruise (niet adaptief). verbruik ligt op 7,8L/100, ik tank pas bij 640km en jawel 55~56L 95E10.

nu is dit wel een beetje flauw want 25km stadsverkeer is niet te vergelijk met snelweg verkeer. heb je de wagen niet toevallig in de [S] stand staan, verbruik is dan wel degelijk meer met stadsverkeer dan in de ?

windruis? nee geen last van heb ook geen dakdragers. bij de forester was het wel goed te horen dat gefluit, bleek dat de mont-blanc dragers (origineel) een geul hebben en die was niet dicht met het mee geleverde rubber.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Verbruik Subaru Outback gen5 en windruis

Bericht door erichendri »

@Boot, je zou de banden op 2.7 rondom kunnen zetten om te proberen.
Kan geen kwaad, 3 bar kan ook geen kwaad.
Merk je mischien qua comfort ook niets van.
Voordeel is dat de banden ook mooier slijten.
Maar, je hebt zuinige banden en banden die meer verbruiken.
Kan zomaar tot 10 procent zijn.
Garages houden altijd de waarde in de deur aan.

Eric
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Verbruik Subaru Outback gen5 en windruis

Bericht door sufos »

Het is maar net wat je wilt, maar 2.7 of zelfs 3 bar vind ik veel te hard. Je levert dan toch best veel in qua comfort vind ik. Maar ieder zijn ding........
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Verbruik Subaru Outback gen5 en windruis

Bericht door quikfit »

sufos schreef:Het is maar net wat je wilt, maar 2.7 of zelfs 3 bar vind ik veel te hard. Je levert dan toch best veel in qua comfort vind ik. Maar ieder zijn ding........
Yep,hier 2.6...3 stuitert.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Verbruik Subaru Outback gen5 en windruis

Bericht door DucATIRadeon »

quikfit schreef:
sufos schreef:Het is maar net wat je wilt, maar 2.7 of zelfs 3 bar vind ik veel te hard. Je levert dan toch best veel in qua comfort vind ik. Maar ieder zijn ding........
Yep,hier 2.6...3 stuitert.

Gr.Quikfit :mrgreen:
jullie rijden in ouwe gebakjes rond, dit zijn wel de nieuwe generatie wagens met STi onderstel he :D

3bar in de SH forester is merkbaar: stuurt lichter, wiebelt minder in de bochten, verbruik is minder maar veel meer feedback in de auto/stuur. mijn vrouw vind/vond dat niet fijn(er).
3bar in de outback 2015 merk je niks van behalve gunstigere verbruik
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Verbruik Subaru Outback gen5 en windruis

Bericht door sufos »

Dat mijn auto oud is ben ik met je eens,maar met een gebakje doe je deze Subaru zwaar tekort ;)
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Verbruik Subaru Outback gen5 en windruis

Bericht door quikfit »

DucATIRadeon schreef: jullie rijden in ouwe gebakjes rond, dit zijn wel de nieuwe generatie wagens met STi onderstel he :D

3bar in de SH forester is merkbaar: stuurt lichter, wiebelt minder in de bochten, verbruik is minder maar veel meer feedback in de auto/stuur.
Dus eigenlijk zeg je dat je STi onderstel geen/minder feedback geeft.
Bedankt voor de tip...de Outback/Legacy slaan we over bij de volgende auto. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Verbruik Subaru Outback gen5 en windruis

Bericht door DucATIRadeon »

had niet de indruk dat je lof over de legacy/outback had, dat geeft niet ieder zn ding. :okeee:

de forester deint redelijk veel, bij ons heeft ie de bijnaam bootje.
de outback is beduidend stugger, echter waarom bootje meer gevoel geeft dan de outback zeg het maar. ik geef door wat ik ervaar.
heb de neiging te zeggen dat de outback net zo stug is als de WRX van (stief)zoonlief... echter die heeft wel hele mooie speedline velgen met weinig bandhoogte terwijl de outback op hoge banden staat. wellicht dempen die al het gevoel...nogmaals zeg het maar.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Verbruik Subaru Outback gen5 en windruis

Bericht door quikfit »

Just kidding... ;)
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Verbruik Subaru Outback gen5 en windruis

Bericht door erichendri »

FF over het hoge gebruik, bij E10 is je verbruik ook hoger.
Hetzelfde geld voor benzines bij de goedkope tankstations zoals tinq etc…
Kan daar zomaar een km of 50 per tank schelen.

Eric
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Re: Verbruik Subaru Outback gen5 en windruis

Bericht door boot77 »

Bedankt voor alle feedback en suggesties, ik ga de banden naar 2.8 bar zetten en wellicht 3 bar eens proberen. Dan even goed bijhouden hoeveel km ik rij en hoeveel liter ik tank en zelf even het verbruik uitrekenen.
Afgelopen weekend van Rotterdam naar de Achterhoek gereden (snelweg), dan ligt het verbruik bij met een snelheid van 105/110 op gemiddeld 6,8. Dus dat is niet onaardig in elk geval geen aanleiding om te denken dat er iets mis is. Op het laaste stukje snelweg eens even lekker doorgetrokken naar de 180km, de outback ligt goed op de weg en voelt goed onder controle. Bij de saab 93 was dat echt een heel stuk minder, voelde echt zwabberig en eng.

Stand staat op I en niet op S. Heb op het dashboard het actuele verbruik nu actief aanstaan om meer inzicht te krijgen en het rechtervoetje te trainen, als in eerder gas los. Want hij rolt wel lekker uit.

Ik zal bij de dealer eens vragen of iets met het windgeruis kunnen. Zeker op de snelweg met 100km is die best aanwezig.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 sep 2020 11:56

Re: Verbruik Subaru Outback gen5 en windruis

Bericht door odorf »

boot77 schreef:Ik zal bij de dealer eens vragen of iets met het windgeruis kunnen. Zeker op de snelweg met 100km is die best aanwezig.
Houd wel in de gaten dat er met deze aanpassingen geen lekkages gaan ontstaan. Dat is bij mij nu het geval ook vraag gesteld kunnen jullie wat aan het windgeruis doen? (Weliswaar Forester Ook bij 80-100km/u aardig hoorbaar)
Aanpassing gedaan.

Daarna Lekkage geconstateerd bij bijrijder was zichtbaar als druppels vooraan op plastic bij voetenbak.

Weer teruggeweest, aangepast en gecheckt met brandslang zou verholpen zijn.

Bleef vochtige lucht in auto houden.

Nu net er achtergekomen dat bijrijdersvloer strook vochtig is. En dat de vloer bestuurderszijde ineens echt nat is.
Spijt als haren op mijn hoofd :cry: . En weer een nieuwe afspraak.

Dat even als waarschuwing. Kan natuurlijk ook goed gaan. Maar wees bedacht op lekkages. 8-)
Plaats reactie