Koppakkinggevoelige types.
Koppakkinggevoelige types.
Hallo liefhebbers,
Lang niet hier geweest.
Maar ben nu met pensioen, leasert weg, en wil weer n Sub.
Mijn keuze valt op de Impreza en Legacy, ongeblazen, zu tussen de jaren 2003 en 2012. De 2.5 blijf ik al bij weg.
De 2.0 125/148 pk van de Imp en de 2.0 135/165/150 pk van de Legacy hebben mijn voorkeur, maar de 1.5 105 pk mag ook.
Natuurlijk wel het liefst de 148 of de 165 pk blokjes.
Wie kan mij wat zinnigs vertellen over deze motoren? Met de zoekfunctie kom ik er niet uit, behalve dat ik de 2.5 op n zijspoor zet.
Bijvoorbeeld met de koppakkingsproblemen, de uitbouw van de motor voor het klepstellen en zulke info?
Groets en dank, Forbert
Lang niet hier geweest.
Maar ben nu met pensioen, leasert weg, en wil weer n Sub.
Mijn keuze valt op de Impreza en Legacy, ongeblazen, zu tussen de jaren 2003 en 2012. De 2.5 blijf ik al bij weg.
De 2.0 125/148 pk van de Imp en de 2.0 135/165/150 pk van de Legacy hebben mijn voorkeur, maar de 1.5 105 pk mag ook.
Natuurlijk wel het liefst de 148 of de 165 pk blokjes.
Wie kan mij wat zinnigs vertellen over deze motoren? Met de zoekfunctie kom ik er niet uit, behalve dat ik de 2.5 op n zijspoor zet.
Bijvoorbeeld met de koppakkingsproblemen, de uitbouw van de motor voor het klepstellen en zulke info?
Groets en dank, Forbert
Laatst gewijzigd door forbert op 19 feb 2020 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Groets, Forbert.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Koppakkinggevoelige types.
De motoren die je benoemd zijn goede motoren.
Maar ook bij deze motoren zal je je oliepeil regelmatig moeten peilen.
Bij mijn laatste 2 legacy met 2 liter motoren zat best wel wat verschil in verbruik.
Voorkeur van mij zou zeker de 2.0 motoren zijn daar deze veel soepeler rijden en vaak net zo zuinig.
Kleppen stellen is met een paar van deze motoren lastig maar op benzine niet echt nodig.
Succes met de zoektocht.
P.s. een legacy of een impreza is vrij simpel 2,5 cm te verhogen mocht je een hogere instap willen.
Maar is de XV niks voor je, ook hier weer het advies voor de 2.0.
Eric
Maar ook bij deze motoren zal je je oliepeil regelmatig moeten peilen.
Bij mijn laatste 2 legacy met 2 liter motoren zat best wel wat verschil in verbruik.
Voorkeur van mij zou zeker de 2.0 motoren zijn daar deze veel soepeler rijden en vaak net zo zuinig.
Kleppen stellen is met een paar van deze motoren lastig maar op benzine niet echt nodig.
Succes met de zoektocht.
P.s. een legacy of een impreza is vrij simpel 2,5 cm te verhogen mocht je een hogere instap willen.
Maar is de XV niks voor je, ook hier weer het advies voor de 2.0.
Eric
Re: Koppakkinggevoelige types.
Ik zou voor een 2.0l gaan,de 1.5l met een karige 105pk is niet fijn rijden...plus dat ze flink wat olie verbruiken,ik heb al diverse advertenties gezien van auto's met een lage kilometerstand waar een tweede motor in zit en auto's die te koop worden aangeboden als reparatieobject vanwege drooggelopen motoren
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Koppakkinggevoelige types.
@Klepstellen:
Alleen bij de 2.0R-motor moet de motor bij het klepstellen (DOHC met bucket shim) er onder uit.
Vlgs. mij zijn alle 2.0 liter blokken boven de 136pk uitgevoerd met deze Bucket shims en die moeten helaas uitgebouwd worden.
Echter omdat het Bucket shims zijn, moet dit pas na plm. 80-100k kilometers (op benzine).
Gelijk dan ook de Distriset vervangen, omdat dit met de al uitgebouwde motor minder tijd kost.
@Distriset:
Bij alle motortypes hoeft de motor niet uitgebouwd te worden.
Ter info:
Ik had de 165pk versie (is maar een korte tijd gebouwd) in een Leg Station 2007 (facelift-model).
Heerlijk boxertje met bijkomend roffeltje tot het rode gebied van 7500! rpm.
Momenteel een 170pk 2.5 Sub. De motor kan gewoon blijven zitten (alleen de kantelen) bij het klepstellen (boutje/moertje).
Greetz, Q
Alleen bij de 2.0R-motor moet de motor bij het klepstellen (DOHC met bucket shim) er onder uit.
Vlgs. mij zijn alle 2.0 liter blokken boven de 136pk uitgevoerd met deze Bucket shims en die moeten helaas uitgebouwd worden.
Echter omdat het Bucket shims zijn, moet dit pas na plm. 80-100k kilometers (op benzine).
Gelijk dan ook de Distriset vervangen, omdat dit met de al uitgebouwde motor minder tijd kost.
@Distriset:
Bij alle motortypes hoeft de motor niet uitgebouwd te worden.
Ter info:
Ik had de 165pk versie (is maar een korte tijd gebouwd) in een Leg Station 2007 (facelift-model).
Heerlijk boxertje met bijkomend roffeltje tot het rode gebied van 7500! rpm.
Momenteel een 170pk 2.5 Sub. De motor kan gewoon blijven zitten (alleen de kantelen) bij het klepstellen (boutje/moertje).
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: Koppakkinggevoelige types.
Dank, heren!
Ga ik lekker behoudend voor de 125 Imp of 135 Leg.
Heb ooit n nieuwe 1.6 Impreza plus gereden, te weinig kracht maar toch n fijne kar.
Ga ik lekker behoudend voor de 125 Imp of 135 Leg.
Heb ooit n nieuwe 1.6 Impreza plus gereden, te weinig kracht maar toch n fijne kar.
Groets, Forbert.
Re: Koppakkinggevoelige types.
1.6 was wat futloos maar wel oer betrouwbaar. en toch trok ie mijn bootje zo de helling op .
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Koppakkinggevoelige types.
mijn vorige 2004 legacy 2.0R was ook een heerlijke auto.
de huidige 2015 outback 2.5 is nog fijner! ondanks de 2.5 fobie zijn de koppakkingen niet lek en olie verbruik ligt momenteel op ~1L/10.000.
verbruik met all season banden @3bar ligt op ~8,7/100km in , 8,9/100km in [S], met yokohama geolander ecobanden ~7,8l/100km.
opvallend is wel: in [S] haal ik dezelfde kms als in omdat ie de motor niet afwurgt maar lekker nog iets hoger in toeren. en alles merkbaar vlotter ingesteld!
de huidige 2015 outback 2.5 is nog fijner! ondanks de 2.5 fobie zijn de koppakkingen niet lek en olie verbruik ligt momenteel op ~1L/10.000.
verbruik met all season banden @3bar ligt op ~8,7/100km in , 8,9/100km in [S], met yokohama geolander ecobanden ~7,8l/100km.
opvallend is wel: in [S] haal ik dezelfde kms als in omdat ie de motor niet afwurgt maar lekker nog iets hoger in toeren. en alles merkbaar vlotter ingesteld!
Re: Koppakkinggevoelige types.
De EL15 is inderdaad een draak van een motor...olieverbruik en daardoor kapotlopen zijn wel issue's , heb me laten vertellen dat het een verkleinde EJ25 is.
Weet alleen niet of dat ook werkelijk zo is.
Keer gereden in een preza waar die inligt...erg tam ding die je nog meer op toeren moet houden dan een EJ16
Een EJ16 heeft mijn voorkeur ook boven de EL15 ondanks dat die 10pk meer heeft , daarbij ook uiterst betrouwbaar
Weet alleen niet of dat ook werkelijk zo is.
Keer gereden in een preza waar die inligt...erg tam ding die je nog meer op toeren moet houden dan een EJ16
Een EJ16 heeft mijn voorkeur ook boven de EL15 ondanks dat die 10pk meer heeft , daarbij ook uiterst betrouwbaar
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: Koppakkinggevoelige types.
De EJ16 is weer gevoelig voor kantelende zuigers.
Ik zou me er allemaal niet zo druk om maken. Behandeling door eerdere eigenaren speelt een veel grotere factor in de te verwachten onkosten...
Ik zou me er allemaal niet zo druk om maken. Behandeling door eerdere eigenaren speelt een veel grotere factor in de te verwachten onkosten...
"I feel Legacy"
Re: Koppakkinggevoelige types.
Klopt , maar daar kunnen ze wel oud mee worden..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: Koppakkinggevoelige types.
Had bijna n 1.6 plus, maar die ging aan mijn neus voorbij. We zoeken door.....
Groets, Forbert.