Koppakkinggevoelige types.

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
forbert
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2013 07:02

Koppakkinggevoelige types.

Bericht door forbert »

Hallo liefhebbers,

Lang niet hier geweest.
Maar ben nu met pensioen, leasert weg, en wil weer n Sub.
Mijn keuze valt op de Impreza en Legacy, ongeblazen, zu tussen de jaren 2003 en 2012. De 2.5 blijf ik al bij weg.
De 2.0 125/148 pk van de Imp en de 2.0 135/165/150 pk van de Legacy hebben mijn voorkeur, maar de 1.5 105 pk mag ook.
Natuurlijk wel het liefst de 148 of de 165 pk blokjes.
Wie kan mij wat zinnigs vertellen over deze motoren? Met de zoekfunctie kom ik er niet uit, behalve dat ik de 2.5 op n zijspoor zet.
Bijvoorbeeld met de koppakkingsproblemen, de uitbouw van de motor voor het klepstellen en zulke info?

Groets en dank, Forbert
Laatst gewijzigd door forbert op 19 feb 2020 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Groets, Forbert.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Koppakkinggevoelige types.

Bericht door erichendri »

De motoren die je benoemd zijn goede motoren.
Maar ook bij deze motoren zal je je oliepeil regelmatig moeten peilen.
Bij mijn laatste 2 legacy met 2 liter motoren zat best wel wat verschil in verbruik.
Voorkeur van mij zou zeker de 2.0 motoren zijn daar deze veel soepeler rijden en vaak net zo zuinig.
Kleppen stellen is met een paar van deze motoren lastig maar op benzine niet echt nodig.

Succes met de zoektocht.

P.s. een legacy of een impreza is vrij simpel 2,5 cm te verhogen mocht je een hogere instap willen.
Maar is de XV niks voor je, ook hier weer het advies voor de 2.0.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Koppakkinggevoelige types.

Bericht door quikfit »

Ik zou voor een 2.0l gaan,de 1.5l met een karige 105pk is niet fijn rijden...plus dat ze flink wat olie verbruiken,ik heb al diverse advertenties gezien van auto's met een lage kilometerstand waar een tweede motor in zit en auto's die te koop worden aangeboden als reparatieobject vanwege drooggelopen motoren :!:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Koppakkinggevoelige types.

Bericht door Mr.Q »

@Klepstellen:
Alleen bij de 2.0R-motor moet de motor bij het klepstellen (DOHC met bucket shim) er onder uit.
Vlgs. mij zijn alle 2.0 liter blokken boven de 136pk uitgevoerd met deze Bucket shims en die moeten helaas uitgebouwd worden.
Echter omdat het Bucket shims zijn, moet dit pas na plm. 80-100k kilometers (op benzine).
Gelijk dan ook de Distriset vervangen, omdat dit met de al uitgebouwde motor minder tijd kost.

@Distriset:
Bij alle motortypes hoeft de motor niet uitgebouwd te worden.

Ter info:
Ik had de 165pk versie (is maar een korte tijd gebouwd) in een Leg Station 2007 (facelift-model).
Heerlijk boxertje met bijkomend roffeltje tot het rode gebied van 7500! rpm.

Momenteel een 170pk 2.5 Sub. De motor kan gewoon blijven zitten (alleen de kantelen) bij het klepstellen (boutje/moertje).

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
forbert
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2013 07:02

Re: Koppakkinggevoelige types.

Bericht door forbert »

Dank, heren!
Ga ik lekker behoudend voor de 125 Imp of 135 Leg.
Heb ooit n nieuwe 1.6 Impreza plus gereden, te weinig kracht maar toch n fijne kar.
Groets, Forbert.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Koppakkinggevoelige types.

Bericht door niksnut »

1.6 was wat futloos maar wel oer betrouwbaar. ;) en toch trok ie mijn bootje zo de helling op .
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Koppakkinggevoelige types.

Bericht door DucATIRadeon »

mijn vorige 2004 legacy 2.0R was ook een heerlijke auto.
de huidige 2015 outback 2.5 is nog fijner! ondanks de 2.5 fobie zijn de koppakkingen niet lek en olie verbruik ligt momenteel op ~1L/10.000.
verbruik met all season banden @3bar ligt op ~8,7/100km in , 8,9/100km in [S], met yokohama geolander ecobanden ~7,8l/100km.

opvallend is wel: in [S] haal ik dezelfde kms als in omdat ie de motor niet afwurgt maar lekker nog iets hoger in toeren. en alles merkbaar vlotter ingesteld!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Koppakkinggevoelige types.

Bericht door Rene »

De EL15 is inderdaad een draak van een motor...olieverbruik en daardoor kapotlopen zijn wel issue's , heb me laten vertellen dat het een verkleinde EJ25 is.
Weet alleen niet of dat ook werkelijk zo is.
Keer gereden in een preza waar die inligt...erg tam ding die je nog meer op toeren moet houden dan een EJ16
Een EJ16 heeft mijn voorkeur ook boven de EL15 ondanks dat die 10pk meer heeft , daarbij ook uiterst betrouwbaar ;)
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5495
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Koppakkinggevoelige types.

Bericht door SP-Boxer »

De EJ16 is weer gevoelig voor kantelende zuigers.
Ik zou me er allemaal niet zo druk om maken. Behandeling door eerdere eigenaren speelt een veel grotere factor in de te verwachten onkosten...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Koppakkinggevoelige types.

Bericht door Rene »

Klopt , maar daar kunnen ze wel oud mee worden..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
forbert
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2013 07:02

Re: Koppakkinggevoelige types.

Bericht door forbert »

Had bijna n 1.6 plus, maar die ging aan mijn neus voorbij. We zoeken door.....
Groets, Forbert.
Plaats reactie