Leuk weetje: de allereerste Koenigsegg was ontworpen rondom een 12-cylinder Subaru motor!

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Leuk weetje: de allereerste Koenigsegg was ontworpen rondom een 12-cylinder Subaru motor!

Bericht door Raph »

Leuk leesvoer: het artikel "How Koenigsegg Nearly Built Subaru's Flat-12 F1 Engine"

Het verhaal in een notendop (met aanvullingen uit het Wikipedia-artikel over de motor):

In 1990 heeft Subaru een kortstondig uitstapje gemaakt naar de Fomule 1, door zich in te kopen bij het Italiaanse Coloni team en diens motorleverancier te worden. Voor de ontwikkeling van de motor werd de toen legendarische ontwerper Carlo Chiti van Motori Moderni ingeschakeld.
Reden voor Subaru's besluit om in de Formule 1 te stappen was dat twee andere Japanse bedrijven al eerder die stap hadden gezet: Honda en Yamaha.
De Subaru 1235 racemotor in de fabriek van Motori Moderni
De Subaru 1235 racemotor in de fabriek van Motori Moderni
De motor met typenummer 1235 (12 cylinders, 3,5 liter) bleek ongeschikt als F1 racemotor. Het Subaru-Colani Formule 1 team heeft in 1990 enkel meegedaan aan (pre-)kwalificaties van Formule 1 races en van het World Sportscar Championship. Een WSC-raceauto met een Subaru 1235 motor kwalificeerde weliswaar voor de 480 km van Spa, maar aan de start kreeg men de motor niet aan de praat... Dat was dus bepaald niet het succes waarop Subaru gehoopt had.

Echter, al gauw bleek het aggregaat wel prima geschikt om supercars aan te drijven. Chiti was daarover in gesprek met het Zweedse Koenigsegg, een nieuwkomer op de supercarmarkt, toen hij plotseling overleed. Tot overmaat van ramp ging vlak daarna Motori Moderni failliet waardoor Koenigsegg, die zelfs al een prototype had ontworpen rondom de motor, uiteindelijk overstapte op plan B: een V8.

Jammer. Ben benieuwd hoe de Koenigsegg met zo'n dikke Subarumotor het zou hebben gedaan op de baan van TopGear...
Studiofoto van de Subaru 1235 racemotor
Studiofoto van de Subaru 1235 racemotor
EDIT 1: Heb inmiddels ook een filmpje gevonden waarin het verhaal wordt verteld: https://youtu.be/tM_-u209ybs
EDIT 2: Een mooi verslag van het kortstondige avontuur van Subaru in de F1 in 1990 is te lezen op http://www.subyclub.com/topic/1655-perf ... ula-1-car/. 't Was best wel een zootje...
Laatst gewijzigd door Raph op 17 nov 2019 21:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Leuk weetje: de allereerste Koenigsegg was ontworpen rondom een 12-cylinder Subaru motor!

Bericht door quikfit »

Hmm...die zou achter de voorstoelen gemonteerd moeten worden. :lol:
Leuk artikel. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Leuk weetje: de allereerste Koenigsegg was ontworpen rondom een 12-cylinder Subaru motor!

Bericht door Raph »

quikfit schreef:Hmm...die zou achter de voorstoelen gemonteerd moeten worden. :lol:
Leuk artikel. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Yep!
De (gemodificeerde) Subaru 1235 in het Koenigsegg prototype
De (gemodificeerde) Subaru 1235 in het Koenigsegg prototype
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Leuk weetje: de allereerste Koenigsegg was ontworpen rondom een 12-cylinder Subaru motor!

Bericht door DucATIRadeon »

aparte stabilisatorstang mechanisme...
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Leuk weetje: de allereerste Koenigsegg was ontworpen rondom een 12-cylinder Subaru motor!

Bericht door Raph »

DucATIRadeon schreef:aparte stabilisatorstang mechanisme...
In het interview staat dat wat Christian von Koenigsegg zelf over de Subaru 1235 motor zei:
Would the engine have been viable for the future? Certainly at first. It was quite amazing, actually. The whole engine block was under the centre of the rear axle, which gave us a super-low centre of gravity and looked very cool when you opened the rear hood of the car. There was no vibration whatsoever, which is why we decided to bolt it to the monocoque – it was wide, low and solid, so it acted just like a chassis member. We still do that with the V8’s we use today but with a tiny compromise because they’re not as smooth.
Plaats reactie