Goeie research Raph! Geweldig die met die zonnepanelen, vooral dat extra paneeltje op de motorkap doet het hem vind ik. Wel grappig: helektrische schema (zonder zonnepanelen) van de elektrische installatie staat op internet:
http://emobil.konvolut.name/emplan11.jpg
Dieter Kitto heeft ook een website. Hij heeft ook een prijs gewonnen met dat systeem zie ik.
https://www.maschinenbau-kitto.de/index.html
Hier nog een scherpere foto van de batterijwisselaar van Kitto (
bron)
Hier nog een foto van zijn systeem uit 2009, nu daadwerkelijk ingebouwd in de grond voor hetzelfde huis als op de foto hierboven. Het werkt volledig mechanisch en heeft het oppervlak van een (zee)container. Een accupakket wisselen ging binnen een minuut! (
bron)
- Dieter Kitto's batterijwisselsysteem ingebouwd in de grond. (http://www.buch-der-synergie.de)
Ik sta er nu naar te kijken en vraag mij af hoe het systeem werkt. Het lijkt erop dat de Subaru naar voor en naar achteren kan bewegen middels die oranje plaat waar hij op staat. Die blauwe constructie geleidt door die gele H-balken en tilt het accupakket naar boven of naar beneden met op elke hoek een tandheugel lijkt het. Het accupakket lijkt op een aparte 'caddy' te staan die gewisseld kan worden, maar ik zie zo even niet hoe dat te werk gaat. Er zit ook nog een elektromotor in het midden, onder dat accupakket, wat die daar doet zie ik niet. Ik heb Flash maar even geïnstalleerd, dan kan je het filmpje op zijn website bekijken:
https://www.maschinenbau-kitto.de/emobilitaet.html
Dit is het patent van het accuwisselsysteem (helaas zonder afbeeldingen).
https://patents.google.com/patent/DE4229687A1/
Dit is een ander patent van Dieter Kitto, met tekeningen. Hiermee krijg je wel een idee van hoe het ongeveer zou moeten werken.
https://patents.google.com/patent/DE102009037367A1/
Hier nog een artikel over de uitvinding van Dieter Kitto. -->
https://www.sol.de/archiv/news/Stop-and ... utos,84602
Hij was zijn tijd ver vooruit naar mijn mening. Zeker voor bijvoorbeeld de post of voor elektrisch openbaar vervoer lijk mij dit accu-wisselen-idee best handig. Voor auto's zou het ook kunnen, dan moet je alleen wel het accuformaat standaardiseren denk ik en een systeem bedenken waarin je wel eigenaar bent van je auto, maar niet van de accu.
Raph schreef:Tot slot: Op
http://emobil.konvolut.name/ staat een interessante verslag van iemand die jarenlang heeft rondgereden in een City-car. Hij was er niet onverdeeld positief over.
Die kritiek was vooral te wijten aan de accu's (binnen zes jaar was de capaciteit gehalveerd), de snelle afname in capaciteit in de kou en de dure laadinfrastructuur. Verder was de vermogensschakeling door regenwater kapot gegaan. (
bron)
Op die website staat ook dat de maximale snelheid met 9kW 90 km/h was Eric
.
Hier staat er nog een te koop.
http://autos-markt.com/Elektroauto-ERK- ... /lot181686