Ik kwam zonet hier op terecht:
https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.h ... =fr&vc=Car
Dit is een elektrische Mini Jumbo, hoe gaaf is dat? Ik wist niet dat er in Duitsland een bedrijfje was die die autootjes ombouwde.
Op de foto vind ik hem er best oké uitzien. Nieuwe accu's erin, en je rijdt in de goedkoopste elektrische auto van Nederland rond.
De elektrische Mini Jumbo!
- SubieForest
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24
De elektrische Mini Jumbo!
Laatst gewijzigd door SubieForest op 08 nov 2019 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Re: De elektrische Mini Jumbo!
Geinig
Maar 9kW, dat haalt de 80km/h amper ben ik bang.
Maar 9kW, dat haalt de 80km/h amper ben ik bang.
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: De elektrische Mini Jumbo!
Koppel is wel hoog.
Hoger dan het originele verbrandings torretje.
Eric
Hoger dan het originele verbrandings torretje.
Eric
Re: De elektrische Mini Jumbo!
Geinig,,, ik wist wel dat er idd bedrijven zijn die dit doen,,
Maar het punt is dat er in de basis geen rekening mee gehouden is met de accu's .. maar goed als je daar een zitplaats of wat opbergruimte voor moet inleveren..
Kan voor een bepaald publiek prima zijn,, tis alleen hoe zit het met wbelasting enz.
Groet Robert
Maar het punt is dat er in de basis geen rekening mee gehouden is met de accu's .. maar goed als je daar een zitplaats of wat opbergruimte voor moet inleveren..
Kan voor een bepaald publiek prima zijn,, tis alleen hoe zit het met wbelasting enz.
Groet Robert
Groet Robert
Re: De elektrische Mini Jumbo!
Is om gekeurd dus bij invoer naar Nederland wegenbelasting vrij.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: De elektrische Mini Jumbo!
Uit de brochure van ERK Solartechnik van 1990 blijkt dat er ook een heuse zonneauto leverbaar was. Zie de zonnepanelen op het dak en op de motorkap.
Hoe futuristisch wil je het hebben? Deze Subaru was zijn tijd ver vooruit!
In 2009 heeft een zekere Dieter Kitto uit Duitsland, die een batterijwisselstation had ontworpen, een demostation gebouwd omdat hij zag dat steeds batterijen moeten opladen een te zware wissel trok op de inzetbaarheid van elektrische auto's.
De auto van zijn demostation: een Subaru Mini Jumbo zonneauto.
Op zijn ideeën voor een batterijwisselstation had Kitto trouwens al in 1992 patent aangevraagd (bron; zoek op 'Kitto'), in een tijd dat werkelijk niemand zich nog om dit soort problemen bekommerde. Hij had toen kennelijk al voorzien dat er een term als range anxiety zou worden bedacht...
Tot slot: Op http://emobil.konvolut.name/ staat een interessante verslag van iemand die jarenlang heeft rondgereden in een City-car. Hij was er niet onverdeeld positief over.
Hoe futuristisch wil je het hebben? Deze Subaru was zijn tijd ver vooruit!
In 2009 heeft een zekere Dieter Kitto uit Duitsland, die een batterijwisselstation had ontworpen, een demostation gebouwd omdat hij zag dat steeds batterijen moeten opladen een te zware wissel trok op de inzetbaarheid van elektrische auto's.
De auto van zijn demostation: een Subaru Mini Jumbo zonneauto.
Op zijn ideeën voor een batterijwisselstation had Kitto trouwens al in 1992 patent aangevraagd (bron; zoek op 'Kitto'), in een tijd dat werkelijk niemand zich nog om dit soort problemen bekommerde. Hij had toen kennelijk al voorzien dat er een term als range anxiety zou worden bedacht...
Tot slot: Op http://emobil.konvolut.name/ staat een interessante verslag van iemand die jarenlang heeft rondgereden in een City-car. Hij was er niet onverdeeld positief over.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
- SubieForest
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24
Re: De elektrische Mini Jumbo!
Goeie research Raph! Geweldig die met die zonnepanelen, vooral dat extra paneeltje op de motorkap doet het hem vind ik. Wel grappig: helektrische schema (zonder zonnepanelen) van de elektrische installatie staat op internet: http://emobil.konvolut.name/emplan11.jpg
Dieter Kitto heeft ook een website. Hij heeft ook een prijs gewonnen met dat systeem zie ik.
https://www.maschinenbau-kitto.de/index.html
Hier nog een scherpere foto van de batterijwisselaar van Kitto (bron)
Hier nog een foto van zijn systeem uit 2009, nu daadwerkelijk ingebouwd in de grond voor hetzelfde huis als op de foto hierboven. Het werkt volledig mechanisch en heeft het oppervlak van een (zee)container. Een accupakket wisselen ging binnen een minuut! (bron) Ik sta er nu naar te kijken en vraag mij af hoe het systeem werkt. Het lijkt erop dat de Subaru naar voor en naar achteren kan bewegen middels die oranje plaat waar hij op staat. Die blauwe constructie geleidt door die gele H-balken en tilt het accupakket naar boven of naar beneden met op elke hoek een tandheugel lijkt het. Het accupakket lijkt op een aparte 'caddy' te staan die gewisseld kan worden, maar ik zie zo even niet hoe dat te werk gaat. Er zit ook nog een elektromotor in het midden, onder dat accupakket, wat die daar doet zie ik niet. Ik heb Flash maar even geïnstalleerd, dan kan je het filmpje op zijn website bekijken: https://www.maschinenbau-kitto.de/emobilitaet.html
Dit is het patent van het accuwisselsysteem (helaas zonder afbeeldingen). https://patents.google.com/patent/DE4229687A1/
Dit is een ander patent van Dieter Kitto, met tekeningen. Hiermee krijg je wel een idee van hoe het ongeveer zou moeten werken. https://patents.google.com/patent/DE102009037367A1/
Hier nog een artikel over de uitvinding van Dieter Kitto. --> https://www.sol.de/archiv/news/Stop-and ... utos,84602
Hij was zijn tijd ver vooruit naar mijn mening. Zeker voor bijvoorbeeld de post of voor elektrisch openbaar vervoer lijk mij dit accu-wisselen-idee best handig. Voor auto's zou het ook kunnen, dan moet je alleen wel het accuformaat standaardiseren denk ik en een systeem bedenken waarin je wel eigenaar bent van je auto, maar niet van de accu.
Op die website staat ook dat de maximale snelheid met 9kW 90 km/h was Eric .
Hier staat er nog een te koop. http://autos-markt.com/Elektroauto-ERK- ... /lot181686
Dieter Kitto heeft ook een website. Hij heeft ook een prijs gewonnen met dat systeem zie ik.
https://www.maschinenbau-kitto.de/index.html
Hier nog een scherpere foto van de batterijwisselaar van Kitto (bron)
Hier nog een foto van zijn systeem uit 2009, nu daadwerkelijk ingebouwd in de grond voor hetzelfde huis als op de foto hierboven. Het werkt volledig mechanisch en heeft het oppervlak van een (zee)container. Een accupakket wisselen ging binnen een minuut! (bron) Ik sta er nu naar te kijken en vraag mij af hoe het systeem werkt. Het lijkt erop dat de Subaru naar voor en naar achteren kan bewegen middels die oranje plaat waar hij op staat. Die blauwe constructie geleidt door die gele H-balken en tilt het accupakket naar boven of naar beneden met op elke hoek een tandheugel lijkt het. Het accupakket lijkt op een aparte 'caddy' te staan die gewisseld kan worden, maar ik zie zo even niet hoe dat te werk gaat. Er zit ook nog een elektromotor in het midden, onder dat accupakket, wat die daar doet zie ik niet. Ik heb Flash maar even geïnstalleerd, dan kan je het filmpje op zijn website bekijken: https://www.maschinenbau-kitto.de/emobilitaet.html
Dit is het patent van het accuwisselsysteem (helaas zonder afbeeldingen). https://patents.google.com/patent/DE4229687A1/
Dit is een ander patent van Dieter Kitto, met tekeningen. Hiermee krijg je wel een idee van hoe het ongeveer zou moeten werken. https://patents.google.com/patent/DE102009037367A1/
Hier nog een artikel over de uitvinding van Dieter Kitto. --> https://www.sol.de/archiv/news/Stop-and ... utos,84602
Hij was zijn tijd ver vooruit naar mijn mening. Zeker voor bijvoorbeeld de post of voor elektrisch openbaar vervoer lijk mij dit accu-wisselen-idee best handig. Voor auto's zou het ook kunnen, dan moet je alleen wel het accuformaat standaardiseren denk ik en een systeem bedenken waarin je wel eigenaar bent van je auto, maar niet van de accu.
Die kritiek was vooral te wijten aan de accu's (binnen zes jaar was de capaciteit gehalveerd), de snelle afname in capaciteit in de kou en de dure laadinfrastructuur. Verder was de vermogensschakeling door regenwater kapot gegaan. (bron)Raph schreef:Tot slot: Op http://emobil.konvolut.name/ staat een interessante verslag van iemand die jarenlang heeft rondgereden in een City-car. Hij was er niet onverdeeld positief over.
Op die website staat ook dat de maximale snelheid met 9kW 90 km/h was Eric .
Hier staat er nog een te koop. http://autos-markt.com/Elektroauto-ERK- ... /lot181686
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl