E10
Re: E10
Ik vind het wel interessant dat we hier een E10 discussie hebben, terwijl je in de USA en in Australië een andere beweging ziet. Daar stappen mensen, die meer uit hun Subaru/EVO/sportieve turbo willen halen, juist over op E85 of E90...
Re: E10
E85 is helaas in Nederland niet meer verkrijgbaar en toen het nog verkrijgbaar was waren de punten waar je het kon tanken zeer dun bezaaid.
Ik had mijn Saab 9-5 juist software matig aangepast dat ik er op kon rijden het geeft je toch 20pk tot 30pk extra.
Ik had mijn Saab 9-5 juist software matig aangepast dat ik er op kon rijden het geeft je toch 20pk tot 30pk extra.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: E10
kun je voor mij nog even uitleggen waar je die 20 / 30 pk vandaan haal en op welke manierTanisha schreef:E85 is helaas in Nederland niet meer verkrijgbaar en toen het nog verkrijgbaar was waren de punten waar je het kon tanken zeer dun bezaaid.
Ik had mijn Saab 9-5 juist software matig aangepast dat ik er op kon rijden het geeft je toch 20pk tot 30pk extra.
Groet Robert
Re: E10
e10 e15:
- beter klopvastheid
- vroegere ontsteking
- meer turbodruk/lucht kan daardoor
- de lagere ontbrandingstemp is ook gunstig
- dus meer brandstof en meer zuurstof, ontsteking eerder en dus meer pk s! -moet je wel een turbo hebben natuurlijk-
- beter klopvastheid
- vroegere ontsteking
- meer turbodruk/lucht kan daardoor
- de lagere ontbrandingstemp is ook gunstig
- dus meer brandstof en meer zuurstof, ontsteking eerder en dus meer pk s! -moet je wel een turbo hebben natuurlijk-
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: E10
Rein was me al voor maar dat dus!
Saab heeft software die het ethanol percentage uitstekend en die inspuiting/ontsteking er op aanpast.
Ford en Volvo hadden ook zulke systemen en misschien nog wel meer merken.
De Subaru waar eerder naar gerefereerd werd in Australië en Amerika zijn waarschijnlijk aangepast om uitsluitend op e85 te lopen waarbij het voordeel dus is meer vermogen.
Saab heeft software die het ethanol percentage uitstekend en die inspuiting/ontsteking er op aanpast.
Ford en Volvo hadden ook zulke systemen en misschien nog wel meer merken.
De Subaru waar eerder naar gerefereerd werd in Australië en Amerika zijn waarschijnlijk aangepast om uitsluitend op e85 te lopen waarbij het voordeel dus is meer vermogen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: E10
Als je even tussen het LPG geneuzel door leest zie je wel wat bijdrage's van me staan...aze2000 schreef:Rene schreef:Volgens mij ging het over E10??????
ok Rene , wat had je nog toe te voegen over E10?
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Rene schreef:Als je even tussen het LPG geneuzel door leest zie je wel wat bijdrage's van me staan...aze2000 schreef:Rene schreef:Volgens mij ging het over E10??????
ok Rene , wat had je nog toe te voegen over E10?
LPG geneuzel mm dit lijkt meer op antwoorden van iemand die hier zich heel populair heeft gemaakt maar gelukkig is die stil tegenwoordig..
Maar lekker belangrijk dat mensen van e10 over vloeien naar gesprekken over lpg als dat zicht voor doet...
Of ben ik bij een forum beland Autisme voor beginners
Groet Robert
Re: E10
Zoals SP-Boxer al aangaf...Nu hebben we wederom een topic vol met vervuiling....aze2000 schreef:LPG geneuzel mm dit lijkt meer op antwoorden van iemand die hier zich heel populair heeft gemaakt maar gelukkig is die stil tegenwoordig..
Maar lekker belangrijk dat mensen van e10 over vloeien naar gesprekken over lpg als dat zicht voor doet...
Of ben ik bij een forum beland Autisme voor beginners
Als je een discussie wil starten over LPG of wat dan ook doe dat dan in de juiste rubriek met een apart onderwerp!...
Het lijkt steeds meer op een chatbox waar je,je door bergen met reacties moet ploegen om de juiste info eruit te halen...snap je?
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: E10
Zo raar was het allemaal niet e10 is benzine met ethanol wat klopvaster is dat alleen benzine LPG heeft die eigenschap ook zo is LPG in de discussie gekomen.
Alleen voor degenen die auto's hebben met brandstofsystemen die niet bestendig zijn tegen ethanol gaan direct nadelen van e10 krijgen.
Denk dan bijvoorbeeld aan rubber wat opvreet en kunststof wat broos wordt met verstopping of lekkage als gevolg.
Denk bijvoorbeeld ook aan membraan van een carberateur die dit echt niet lekker gaat vinden.
Alleen voor degenen die auto's hebben met brandstofsystemen die niet bestendig zijn tegen ethanol gaan direct nadelen van e10 krijgen.
Denk dan bijvoorbeeld aan rubber wat opvreet en kunststof wat broos wordt met verstopping of lekkage als gevolg.
Denk bijvoorbeeld ook aan membraan van een carberateur die dit echt niet lekker gaat vinden.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: E10
Met E5 lijkt dat tot nu toe mee te vallen in mijn Leone uit 1984 , mijn motor ( 1996 ) schijnt er wel wat last mee te hebben vooral als het wat kouder word ( moeilijker starten )
@aze2000 Het valt me steeds vaker op dat er veel offtopic in een thread te lezen is en dat maakt het 1 en ander nogal onoverzichtelijk...in een andere thread was er zelfs iemand die zich zelf daar op had betrapt
Hummi heeft in deze thraed niks geschreven als je daar op doelt...
@aze2000 Het valt me steeds vaker op dat er veel offtopic in een thread te lezen is en dat maakt het 1 en ander nogal onoverzichtelijk...in een andere thread was er zelfs iemand die zich zelf daar op had betrapt
Hummi heeft in deze thraed niks geschreven als je daar op doelt...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Duidelijk,, we gaan weer verder met de orde van deze Topic,,Rene schreef:Met E5 lijkt dat tot nu toe mee te vallen in mijn Leone uit 1984 , mijn motor ( 1996 ) schijnt er wel wat last mee te hebben vooral als het wat kouder word ( moeilijker starten )
@aze2000 Het valt me steeds vaker op dat er veel offtopic in een thread te lezen is en dat maakt het 1 en ander nogal onoverzichtelijk...in een andere thread was er zelfs iemand die zich zelf daar op had betrapt
Hummi heeft in deze thraed niks geschreven als je daar op doelt...
Maar met e5 zou het nog wel mee kunnen vallen,, maar ik denk dat het simpelweg niet echt duidelijk is wat het doet op langer termijn en zeker de e10
zijn daar gegronde onderzoeken naar gedaan al wat t effect is op rubbers enz?
Groet Robert
Re: E10
Ik zit al eventjes naar wat literatuur te zoeken om een link te kunnen geven maar kan het zo snel niet vinden.
Conventionele benzine bevat benzeen om het klopvast te maken de ethanol vervangt het benzeen en is daardoor vriendelijker voor het milieu en je gezondheid omdat benzeen kankerverwekkend is.
Dit is in ieder geval al een link https://nl.wikipedia.org/wiki/Tetra-ethyllood
Conventionele benzine bevat benzeen om het klopvast te maken de ethanol vervangt het benzeen en is daardoor vriendelijker voor het milieu en je gezondheid omdat benzeen kankerverwekkend is.
Dit is in ieder geval al een link https://nl.wikipedia.org/wiki/Tetra-ethyllood
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: E10
Ik las elders het tegenovergestelde : omdat het minder energie bevat ben je er meer van nodig en schijnt de CO2 uitstoot per gereden km zelfs hoger te liggen dan met de conventionele brandstof.
https://autorai.nl/e10-benzine-onzuinig ... jg_2WWOid4
Hoezo om het milieu te sparen?? Het dient enkel ,als je het mij vraag en zoals SP-Boxer al eens opmerkte , om de bobo's financieel nog vetter te mesten....
Dat het minder / geen benzeen bevat wil ik wel voor waar aannemen omdat het spul , zoals je terecht aangeeft , kankerverwekkend is..
Even terug naar mijn ervaringen tot nu toe :
Heb de preza nog niet afgetankt , maar ik merk wel dat hij er wat minder soepeler op rijd..
Bij het opschakelen en het oplaten komen van de koppeling bokt 'ie hij af en toe , alsof hij tijdens in het intrappen van het pedaal af lijkt te slaan -> zowel bij warme als koude motor , voorheen had ik dat niet..
Eenmaal op snelheid gaat het zoals altijd , over eventueel vermogensverlies durf ik niks te zeggen.
Edit :
Net getankt : 290 km waarvan 30 stadsverkeer levert een verbruik op van 1:11,76 , AWD subaru's zijn per definitie niet zuinig maar dit is wel aardig aan de hoge kant....binnenkort nog eens berekenen maar dan met Shell V-Power ( E5 98 oct )
https://autorai.nl/e10-benzine-onzuinig ... jg_2WWOid4
Hoezo om het milieu te sparen?? Het dient enkel ,als je het mij vraag en zoals SP-Boxer al eens opmerkte , om de bobo's financieel nog vetter te mesten....
Dat het minder / geen benzeen bevat wil ik wel voor waar aannemen omdat het spul , zoals je terecht aangeeft , kankerverwekkend is..
Even terug naar mijn ervaringen tot nu toe :
Heb de preza nog niet afgetankt , maar ik merk wel dat hij er wat minder soepeler op rijd..
Bij het opschakelen en het oplaten komen van de koppeling bokt 'ie hij af en toe , alsof hij tijdens in het intrappen van het pedaal af lijkt te slaan -> zowel bij warme als koude motor , voorheen had ik dat niet..
Eenmaal op snelheid gaat het zoals altijd , over eventueel vermogensverlies durf ik niks te zeggen.
Edit :
Net getankt : 290 km waarvan 30 stadsverkeer levert een verbruik op van 1:11,76 , AWD subaru's zijn per definitie niet zuinig maar dit is wel aardig aan de hoge kant....binnenkort nog eens berekenen maar dan met Shell V-Power ( E5 98 oct )
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Hier is een link van de Rijksoverheid over benzeen in de benzine https://www.clo.nl/indicatoren/nl045709
Dit is een linkje naar de opvolgers van benzeen https://www.bodemplus.nl/onderwerpen/bo ... mtbe-etbe/ dit waren minder gevaarlijke als benzeen maar zeker niet onschuldig.
Dit is een linkje naar de opvolgers van benzeen https://www.bodemplus.nl/onderwerpen/bo ... mtbe-etbe/ dit waren minder gevaarlijke als benzeen maar zeker niet onschuldig.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: E10
Dit is een Duitse link https://www.vcd.org/themen/auto-umwelt/ ... 10-benzin/ deze geeft de meest info tot nu omwille verbruik.
Nu begrijp ik dat niet iedereen hier Duits zat kunnen maar e10 is in Duitsland al vele jaren een fijt er is daaromtrent dus veel meer informatie.
In dit stuk staat dat het meer verbruik tegenover euro 95 3.4% zal zij en het meerverbruik tegenover e5 1.7%
Nu begrijp ik dat niet iedereen hier Duits zat kunnen maar e10 is in Duitsland al vele jaren een fijt er is daaromtrent dus veel meer informatie.
In dit stuk staat dat het meer verbruik tegenover euro 95 3.4% zal zij en het meerverbruik tegenover e5 1.7%
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: E10
in dat artikel staat oa dat ethanol maar 65 % van de verbrandingswaarde van benzine heeft: dat scheelt in de egt! Naast de klopvastheid / vroegere ontsteking enz: tel uit je winst bij de pk s!
Al genoemd: bij een turboversie heb je er meer profijt van.
Al genoemd: bij een turboversie heb je er meer profijt van.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: E10
1:11 en je bent on te vreden ,,, dan moet je zeker niet in mn forester xt gaan rijden,,, dan ga je niet snel boven de 1:10 komen...Rene schreef:Ik las elders het tegenovergestelde : omdat het minder energie bevat ben je er meer van nodig en schijnt de CO2 uitstoot per gereden km zelfs hoger te liggen dan met de conventionele brandstof.
https://autorai.nl/e10-benzine-onzuinig ... jg_2WWOid4
Hoezo om het milieu te sparen?? Het dient enkel ,als je het mij vraag en zoals SP-Boxer al eens opmerkte , om de bobo's financieel nog vetter te mesten....
Dat het minder / geen benzeen bevat wil ik wel voor waar aannemen omdat het spul , zoals je terecht aangeeft , kankerverwekkend is..
Even terug naar mijn ervaringen tot nu toe :
Heb de preza nog niet afgetankt , maar ik merk wel dat hij er wat minder soepeler op rijd..
Bij het opschakelen en het oplaten komen van de koppeling bokt 'ie hij af en toe , alsof hij tijdens in het intrappen van het pedaal af lijkt te slaan -> zowel bij warme als koude motor , voorheen had ik dat niet..
Eenmaal op snelheid gaat het zoals altijd , over eventueel vermogensverlies durf ik niks te zeggen.
Edit :
Net getankt : 290 km waarvan 30 stadsverkeer levert een verbruik op van 1:11,76 , AWD subaru's zijn per definitie niet zuinig maar dit is wel aardig aan de hoge kant....binnenkort nog eens berekenen maar dan met Shell V-Power ( E5 98 oct )
Maar goed je hebt een 1.6,,, nou dan is 1: 11 a 12 nog wel redelijke te noemen,,, zuinig is een begrip natuurlijk,,, wat is zuinig
Groet Robert
Re: E10
Met de Leone heb ik ooit eens 1:18 gereden het zuinigste wat ik met de plus heb gehaald was 1:12,5 , dat was op de terugweg vanuit zuid Limburg naar huis terug met een gangetje van 130+ op de snelweg..
Heen deed ik dat rustig aan met 115 a 120 , het gekke is dat hij dan meer verbruikt dan op hogere snelheid.
130+ is op de N34 geen optie trouwens , alleen op het stuk tussen Erm en knooppunt Holsloot kan dat -> 4baans wel op letten op flitsers
Heen deed ik dat rustig aan met 115 a 120 , het gekke is dat hij dan meer verbruikt dan op hogere snelheid.
130+ is op de N34 geen optie trouwens , alleen op het stuk tussen Erm en knooppunt Holsloot kan dat -> 4baans wel op letten op flitsers
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Elke motor heeft een bepaald toerental waar die zuinig in draait dat en de gekoppelde bak/eindverhouding geeft een bepaalde snelheid.
Door een andere versnellingsbak met andere verhoudingen te monteren ga je andere eigenschappen verkrijgen.
Door een andere versnellingsbak met andere verhoudingen te monteren ga je andere eigenschappen verkrijgen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: E10
De EJ16 geeft zijn maximum koppel af ergens vanaf 3500rpm , als ik 110 a 115 rij zit ik daar net onder dat verklaart ook dat hij op hogere snelheden ook zuiniger is..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Meer toeren hoeft niet te betekenen dat je gasklep verder openstaat bij het rijden...met meer toeren kan de motor makkelijker vermogen leveren.Rene schreef:het gekke is dat hij dan meer verbruikt dan op hogere snelheid.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: E10
Een motor heeft alleen profijt van een brandstof als hij er is op afgesteld.
En nog is dat maar een paar procent.
Eric
En nog is dat maar een paar procent.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 14 okt 2019 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: E10
Ik weet dat peut van een witte pomp ( zoals Tinq , Fieten Olie etc etc ) er sneller doorgaat dan merkbrandstof zoals shell , esso , total...
Dus ik neem gemakshalve aan dat de ECU de brandstofinspuiting regelt..ik vraag me alleen af hoever dat bereik is....want stel dat we in de toekomst E15 of zelfs E20 krijgen : kan de ECU dat nog wel bij regelen?
Dus ik neem gemakshalve aan dat de ECU de brandstofinspuiting regelt..ik vraag me alleen af hoever dat bereik is....want stel dat we in de toekomst E15 of zelfs E20 krijgen : kan de ECU dat nog wel bij regelen?
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Wat ik begrepen heb is de toevoeging van 10% E10 het maximale wat verantwoord toegevoegd kan worden.
De verschillende grote merken (merkbenzine) voegen allemaal hun eigen toevoeging (hokus spokus) toe waardoor je bijvoorbeeld verder kan rijden met je benzine.
https://radio2.be/de-inspecteur/is-goed ... o-dan-dure
https://www.tankpas-aanvragen.nl/tanken ... nkstation/
Gr.Quikfit
De verschillende grote merken (merkbenzine) voegen allemaal hun eigen toevoeging (hokus spokus) toe waardoor je bijvoorbeeld verder kan rijden met je benzine.
https://radio2.be/de-inspecteur/is-goed ... o-dan-dure
https://www.tankpas-aanvragen.nl/tanken ... nkstation/
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: E10
Toch was de BlueOne 95 jaren terug al E15. Heb dat destijds in de 2.5 nog wel eens getankt, maar waar ik bij E10 niet echt merkbaar afwijkingen had in het verbruik, was het rijden op E15 wel telkens erg schadelijk.
"I feel Legacy"
Re: E10
Dat was dus ook mijn ervaring ik heb echter alles tussen de 10% en 20% ethanol op het display van de Saab gezien dus die kwaliteit was sterk wisselend.SP-Boxer schreef:Toch was de BlueOne 95 jaren terug al E15. Heb dat destijds in de 2.5 nog wel eens getankt, maar waar ik bij E10 niet echt merkbaar afwijkingen had in het verbruik, was het rijden op E15 wel telkens erg schadelijk.
Met BlueOne heb ik echter nooit minder kilometers op een tank gekregen waardoor dit ook met de Subaru mijn voorkeur heeft als ze het hebben.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: E10
Zijn intussen een week of 4 verder..
In die tijd enkel V-power getankt en het verschil in verbruik is zeer klein.
Loont zich de moeite niet om dat te blijven tanken , hoewel de motor wel soepeler draait dan op die E10 meuk..
Met de Leone heb ik geen verschil waar kunnen nemen : ding heeft een carburateur zonder computer die het eea regelt zoals bij de impreza...
Deze moet noodgedwongen op V-Power etc etc omdat die de E10 niet mag hebben...
In die tijd enkel V-power getankt en het verschil in verbruik is zeer klein.
Loont zich de moeite niet om dat te blijven tanken , hoewel de motor wel soepeler draait dan op die E10 meuk..
Met de Leone heb ik geen verschil waar kunnen nemen : ding heeft een carburateur zonder computer die het eea regelt zoals bij de impreza...
Deze moet noodgedwongen op V-Power etc etc omdat die de E10 niet mag hebben...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Hier gaat tegenwoordig ook 98 in de zitmaaier,sneeuwfrees,grastrimmer,kettingzaag enzovoort vanwege de beperkte houdbaarheid van E10.
De Forester draait het er snel genoeg doorheen en krijgt alleen 98-102 in de vakantie als er ''geplankt'' wordt.
Gr.Quikfit
De Forester draait het er snel genoeg doorheen en krijgt alleen 98-102 in de vakantie als er ''geplankt'' wordt.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157