E10

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: E10

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:
aze2000 schreef:
Tanisha schreef:LPG is ook een mooie klopvaste brandstof vooral vialle lpi is een mooie installatie om vermogen mee te kunnen draaien.
Vialle heeft helaas ook een aantal nadelen 1 is het duur en 2 kan je het zelf niet inregelen dus je moet aardig de trukendoos open trekken om verder te komen dan 230pk.

Ik tank Ron 98 met 5% troep er bij..

Maar waarom beperking met lpg... is het niet gewoon dat je computer van je wagen wordt aangepast en dat de lpg computer gewoon mee loopt met wat hem verteld wordt?

ok buiten dan de injectoren van lpg,, daar zou de bepering in zitten mischien maar verder zie ik geen beperking?
Vialle levert alleen lpi ecu's die van te voren zijn geprogrammeerd je kan daar dus niks meer aan veranderen wat normaal al geen ideale situatie is want niet elke auto loopt er super op en in geval tuning wordt het helemaal moeilijk vooral als je richting de 300pk wilt gaan.


Heb eens zitten rond kijken, maar er is niet veel over bekend,,, er is er een die boven de 4200 toeren last had maar die had 252pk volgens opgave.

zou leuk zijn als er iemand was die er ervaring mee heeft,,, we lezen nu alleen nog aannames ;)
Groet Robert
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: E10

Bericht door Rene »

quikfit schreef: Het additief bind het water met brandstof waarna het gewoon verbrand word.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Dan is dat tot zover duidelijk..
Volgens mij is het niet echt zinvol om dat toe te voegen als de auto geregeld word gebruikt...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: E10

Bericht door erichendri »

Elke lpg computer kan ook ingeleerd worden, ben daar 2x bij geweest en gezien.
Zitten ook gewoon kenvelden in net als benzine computers.
Heb dat samen met de importeur aangepast tijdens een roadtest, soort fine tunen wat ook
een goede tuner doet ivm met motorverschillen.
Er zit standaard regel software in waar na inbouw merkgerichte software bij of overheen komt.
De huidige legacy heeft nu een lagere omschakel temperatuur.
Bij inbouw net als bij de vorige iets grotere injectoren vereist.
Een lpg computer doet niet meer dan naar de benzine computer kijken voor de inspuiting.
Daar gaat een rekenfaktor overheen ivm andere caloriewaarde van lpg.
Alle lpg installaties hebben 2 beperkingen die op te lossen zijn, vialle 3 en weet niet
of daarvoor een grotere pomp voor leverbaar is.
LPG injectoren (eventuele beperking 1) zijn in meerdere groote leverbaar net
als de fuelinjectors en anders plaatst men er gewoon extra.
Beperking 2 is de verdamper maar dan is er vrij simpel een 2de in te bouwen.
Gebeurt al jaren bij Amerikanen, tot wel over de 600 pk aan toe.
Gezien de lerende werking van autocomputers tegenwoordig verbaasd het mij niet dat hij
iets meer vermogen levert op 98 en hoger, door de klopvaste lpg vervroegt hij al wat meer dan normaal op 95.
Ik kon trouwens een tijdje terug een uitlees programma kopen van
mijn lpg merk wat een lpg dealer ook heeft, kon daar ook de kenvelden bewerken.

Overigens had ik een collega met een V70 T5R die 450 pk had, ook op lpg.
Als je de adresjes maar kent plus vermogensbank.

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: E10

Bericht door Tanisha »

Rene schreef:
quikfit schreef: Het additief bind het water met brandstof waarna het gewoon verbrand word.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Dan is dat tot zover duidelijk..
Volgens mij is het niet echt zinvol om dat toe te voegen als de auto geregeld word gebruikt...
Sinds wanneer kan water verbranden?
Vroeger in de schoolbanken liggen slapen of was er wat anders interessanter? :lol:
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: E10

Bericht door Tanisha »

aze2000 schreef:
Tanisha schreef:
aze2000 schreef:

Ik tank Ron 98 met 5% troep er bij..

Maar waarom beperking met lpg... is het niet gewoon dat je computer van je wagen wordt aangepast en dat de lpg computer gewoon mee loopt met wat hem verteld wordt?

ok buiten dan de injectoren van lpg,, daar zou de bepering in zitten mischien maar verder zie ik geen beperking?
Vialle levert alleen lpi ecu's die van te voren zijn geprogrammeerd je kan daar dus niks meer aan veranderen wat normaal al geen ideale situatie is want niet elke auto loopt er super op en in geval tuning wordt het helemaal moeilijk vooral als je richting de 300pk wilt gaan.


Heb eens zitten rond kijken, maar er is niet veel over bekend,,, er is er een die boven de 4200 toeren last had maar die had 252pk volgens opgave.

zou leuk zijn als er iemand was die er ervaring mee heeft,,, we lezen nu alleen nog aannames ;)
Ervaring is er wel maar met Saab in combinatie met vialle lpi ik heb 310pk uit een 2 liter netjes draaiende gekregen door het héle toerenberijk.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: E10

Bericht door Tanisha »

erichendri schreef:Elke lpg computer kan ook ingeleerd worden, ben daar 2x bij geweest en gezien.
Zitten ook gewoon kenvelden in net als benzine computers.
Heb dat samen met de importeur aangepast tijdens een roadtest, soort fine tunen wat ook
een goede tuner doet ivm met motorverschillen.
Er zit standaard regel software in waar na inbouw merkgerichte software bij of overheen komt.
De huidige legacy heeft nu een lagere omschakel temperatuur.
Bij inbouw net als bij de vorige iets grotere injectoren vereist.
Een lpg computer doet niet meer dan naar de benzine computer kijken voor de inspuiting.
Daar gaat een rekenfaktor overheen ivm andere caloriewaarde van lpg.
Alle lpg installaties hebben 2 beperkingen die op te lossen zijn, vialle 3 en weet niet
of daarvoor een grotere pomp voor leverbaar is.
LPG injectoren (eventuele beperking 1) zijn in meerdere groote leverbaar net
als de fuelinjectors en anders plaatst men er gewoon extra.
Beperking 2 is de verdamper maar dan is er vrij simpel een 2de in te bouwen.
Gebeurt al jaren bij Amerikanen, tot wel over de 600 pk aan toe.
Gezien de lerende werking van autocomputers tegenwoordig verbaasd het mij niet dat hij
iets meer vermogen levert op 98 en hoger, door de klopvaste lpg vervroegt hij al wat meer dan normaal op 95.
Ik kon trouwens een tijdje terug een uitlees programma kopen van
mijn lpg merk wat een lpg dealer ook heeft, kon daar ook de kenvelden bewerken.

Overigens had ik een collega met een V70 T5R die 450 pk had, ook op lpg.
Als je de adresjes maar kent plus vermogensbank.

Eric
Normaal is het idd kernvelden invullen maar vialle heeft voor lpi gekozen om het af te schermen alleen de laatste generatie is in te regelen nadeel is al je auto zonder stroom staat hij weer naar de basis gaat.

En ja ik weet dat er een partij is die er meer mee kan maar dan mag je ook bijbehorende uit de beurs.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: E10

Bericht door ReinO »

om in die Vialle software te komen is echt niet makkelijk. Ik heb het geprobeerd op allerlei manieren: hacken, kopen / omkopen. Niets werkte.
In Emmeloord wel mee mogen kijken in hun programma: maar kansloos om er aan te komen. Qua diagnostiek vond ik het ook wel makkelijk: de fout was in no
time boven water.
Extra verdampers, 5e injector in de delivery. Tja kan allemaal maar dat zijn toch zeldzaamheden.
Of dwalen we weer teveel af -as usual- ?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: E10

Bericht door quikfit »

Tanisha schreef:Sinds wanneer kan water verbranden?
Vroeger in de schoolbanken liggen slapen of was er wat anders interessanter? :lol:
Hmm,misschien had ik het anders moeten omschrijven...''het word meegenomen in de verbranding''...is dat wel goed? Hoe denk je anders dat het verdwijnt?
Dit is weer wat anders,maar weleens van waterinjectie gehoord? https://www.mvwautotechniek.nl/waterinjectie/

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: E10

Bericht door aze2000 »

quikfit schreef:
Tanisha schreef:Sinds wanneer kan water verbranden?
Vroeger in de schoolbanken liggen slapen of was er wat anders interessanter? :lol:
Hmm,misschien had ik het anders moeten omschrijven...''het word meegenomen in de verbranding''...is dat wel goed? Hoe denk je anders dat het verdwijnt?
Dit is weer wat anders,maar weleens van waterinjectie gehoord? https://www.mvwautotechniek.nl/waterinjectie/

Gr.Quikfit :mrgreen:
eens,, brandstof is nooit 100% water vrij,,
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: E10

Bericht door Tanisha »

Wordt omgezet in stoom en zijn idd de waterdruppels die af en toe uit de uitlaat komen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: E10

Bericht door Rene »

Even samen gevat :
Ik heb niet het idee dat het verbruik veel hoger ligt met E10 , dat ga ik komende vrijdag berekenen als ik 'm weer vol gooi : hoewel ik zo'n 50km/dag autoweg rij zal hij hoe dan ook zuiniger zijn dan in stadsverkeer.
Van het toevoegen van een additief bij geregeld gebruik zie ik het nut niet van in omdat ik eens in de +/- 10 dagen de tank van de preza volgooi : het aantrekken van water door de ethanol zal in dat geval niet zo'n vaart lopen.
E5 bestaat al een tijdje en de afgelopen jaren is gebleken dat ik met de Leone daar (nog) geen nadelige effecten van heb ondervonden...ook niet na 3 maanden verplicht stilstaan ( straks voor de 6'de keer ) in de winter : ook hier zie ik het nut van een additief niet....
Zoals al aangegeven is het onduidelijk of m'n motor op E10 kan : heb ik afgetankt met een premium brandstof (Shell V-power , BP Ultimate , Total Excellium etc etc ) en zal over de winterperiode sporadisch gebruikt worden.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: E10

Bericht door aze2000 »

Even terug komen op de evt beperking qua pk's boven de 250,,

Hier bij even na vraag gedaan bij een aantal partijen,,,, conclusie... onzin,,, vialle kan met gemakt tot 300 pk leveren en de beperking is dus niet de lpg installatie..
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: E10

Bericht door Tanisha »

De meeste standaard vialle lpi installaties op turbo motoren hebben 4 witte lpi injectoren die zijn volgens vialle zelf goed voor 200pk.
Deze witte injectoren kunnen iets meer en je krijgt er max 230pk uit.

Vialle had op een gegeven moment een systeem waarbij je een 5de witte injector in je inlaat voor je gasklephuis kreeg zo kwam vialle officieel op 250pk.

Dit was voor sommige nog niet genoeg en daarom kwamen de donkerbruine injectoren hier was idd de 300pk mee te halen maar deze injectoren zijn een lange tijd niet leverbaar geweest en volgens mij zijn ze dat nog steeds niet.

Ik kan mij vergissen en dat dit spul inmiddels weer leverbaar is of jij hebt een opgave gekregen voor dampgas injectie.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: E10

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:De meeste standaard vialle lpi installaties op turbo motoren hebben 4 witte lpi injectoren die zijn volgens vialle zelf goed voor 200pk.
Deze witte injectoren kunnen iets meer en je krijgt er max 230pk uit.

Vialle had op een gegeven moment een systeem waarbij je een 5de witte injector in je inlaat voor je gasklephuis kreeg zo kwam vialle officieel op 250pk.

Dit was voor sommige nog niet genoeg en daarom kwamen de donkerbruine injectoren hier was idd de 300pk mee te halen maar deze injectoren zijn een lange tijd niet leverbaar geweest en volgens mij zijn ze dat nog steeds niet.

Ik kan mij vergissen en dat dit spul inmiddels weer leverbaar is of jij hebt een opgave gekregen voor dampgas injectie.

Nee zeker geen damp gas,,

De installatie is recent ingebouwd in een mercedes e350 met zn 280/300 pk.. 6 cilinder,,

Weet niet welke injectoren daar in zitten maar dat is in Goes gedaan daar zit metname een Vialle specialist.

Zal eens na vragen wat voor materiaal er in is gegaan.. maar ik kan me niet voorstellen dat lpg een beperking kent tot zn 3 a 400 pk

we komen er op terug
Groet Robert
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Re: E10

Bericht door ghulst »

Als hij in Goes is ingebouwd, dan kan ik me haast niet voorstellen dat dat ergens anders is gebeurd dan bij Akkermans, maar ik dacht dat hij geen LPG installaties meer zou inbouwen. Voor de V70 van een vriend van mij moesten we richting Eindhoven, omdat hij niet meer inbouwde.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: E10

Bericht door aze2000 »

ghulst schreef:Als hij in Goes is ingebouwd, dan kan ik me haast niet voorstellen dat dat ergens anders is gebeurd dan bij Akkermans, maar ik dacht dat hij geen LPG installaties meer zou inbouwen. Voor de V70 van een vriend van mij moesten we richting Eindhoven, omdat hij niet meer inbouwde.
Klopt,, maar omdat hij een zeer goede bekende was heeft hij dat nog samen gedaan..

De andre zou hij naar andere sturen die hij zou adviseren idd
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: E10

Bericht door Tanisha »

Die Mercedes zijn 6 witte injectoren vandaar dat 300pk geen probleem was.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: E10

Bericht door ReinO »

appels en peren.... . even een inlaatinjector erbij, de ecu aanpassen .. .

Op het saabforum loopt een paralelle discussie over ethanol en extra power:

- beter klopvastheid
- vroegere ontsteking
- meer turbodruk/lucht kan daardoor
- de lagere ontbrandingstemp is ook gunstig
- dus meer brandstof en meer zuurstof, ontsteking eerder en dus meer pk s! -moet je wel een turbo hebben natuurlijk-
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: E10

Bericht door Rene »

Volgens mij ging het over E10??????
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: E10

Bericht door SP-Boxer »

Ja, het lijkt hier af en toe meer een LPG forum te worden.
Nu hebben we wederom een topic vol met vervuiling, waarvoor dank weer...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Re: E10

Bericht door ghulst »

Ik vind het wel interessant dat we hier een E10 discussie hebben, terwijl je in de USA en in Australië een andere beweging ziet. Daar stappen mensen, die meer uit hun Subaru/EVO/sportieve turbo willen halen, juist over op E85 of E90...
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: E10

Bericht door Tanisha »

E85 is helaas in Nederland niet meer verkrijgbaar en toen het nog verkrijgbaar was waren de punten waar je het kon tanken zeer dun bezaaid.
Ik had mijn Saab 9-5 juist software matig aangepast dat ik er op kon rijden het geeft je toch 20pk tot 30pk extra.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: E10

Bericht door aze2000 »

Rene schreef:Volgens mij ging het over E10??????

ok Rene , wat had je nog toe te voegen over E10?
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: E10

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:E85 is helaas in Nederland niet meer verkrijgbaar en toen het nog verkrijgbaar was waren de punten waar je het kon tanken zeer dun bezaaid.
Ik had mijn Saab 9-5 juist software matig aangepast dat ik er op kon rijden het geeft je toch 20pk tot 30pk extra.
kun je voor mij nog even uitleggen waar je die 20 / 30 pk vandaan haal en op welke manier
Groet Robert
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: E10

Bericht door ReinO »

e10 e15:


- beter klopvastheid
- vroegere ontsteking
- meer turbodruk/lucht kan daardoor
- de lagere ontbrandingstemp is ook gunstig
- dus meer brandstof en meer zuurstof, ontsteking eerder en dus meer pk s! -moet je wel een turbo hebben natuurlijk-
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: E10

Bericht door Tanisha »

Rein was me al voor maar dat dus!
Saab heeft software die het ethanol percentage uitstekend en die inspuiting/ontsteking er op aanpast.
Ford en Volvo hadden ook zulke systemen en misschien nog wel meer merken.

De Subaru waar eerder naar gerefereerd werd in Australië en Amerika zijn waarschijnlijk aangepast om uitsluitend op e85 te lopen waarbij het voordeel dus is meer vermogen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: E10

Bericht door Rene »

aze2000 schreef:
Rene schreef:Volgens mij ging het over E10??????

ok Rene , wat had je nog toe te voegen over E10?
Als je even tussen het LPG geneuzel door leest zie je wel wat bijdrage's van me staan...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: E10

Bericht door aze2000 »

Rene schreef:
aze2000 schreef:
Rene schreef:Volgens mij ging het over E10??????

ok Rene , wat had je nog toe te voegen over E10?
Als je even tussen het LPG geneuzel door leest zie je wel wat bijdrage's van me staan...

LPG geneuzel :roll: mm dit lijkt meer op antwoorden van iemand die hier zich heel populair heeft gemaakt :lol: :lol: :lol: maar gelukkig is die stil tegenwoordig..

Maar lekker belangrijk dat mensen van e10 over vloeien naar gesprekken over lpg als dat zicht voor doet...

Of ben ik bij een forum beland Autisme voor beginners :lol: :lol: :lol:
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: E10

Bericht door quikfit »

aze2000 schreef:LPG geneuzel :roll: mm dit lijkt meer op antwoorden van iemand die hier zich heel populair heeft gemaakt :lol: :lol: :lol: maar gelukkig is die stil tegenwoordig..
Maar lekker belangrijk dat mensen van e10 over vloeien naar gesprekken over lpg als dat zicht voor doet...
Of ben ik bij een forum beland Autisme voor beginners :lol: :lol: :lol:
Zoals SP-Boxer al aangaf...Nu hebben we wederom een topic vol met vervuiling....
Als je een discussie wil starten over LPG of wat dan ook doe dat dan in de juiste rubriek met een apart onderwerp!...
Het lijkt steeds meer op een chatbox waar je,je door bergen met reacties moet ploegen om de juiste info eruit te halen...snap je?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: E10

Bericht door Tanisha »

Zo raar was het allemaal niet e10 is benzine met ethanol wat klopvaster is dat alleen benzine LPG heeft die eigenschap ook zo is LPG in de discussie gekomen.

Alleen voor degenen die auto's hebben met brandstofsystemen die niet bestendig zijn tegen ethanol gaan direct nadelen van e10 krijgen.

Denk dan bijvoorbeeld aan rubber wat opvreet en kunststof wat broos wordt met verstopping of lekkage als gevolg.
Denk bijvoorbeeld ook aan membraan van een carberateur die dit echt niet lekker gaat vinden.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gesloten