E10
Re: E10
Toch moet je heeeeel goed zoeken naar de E5 nog...
Ik zelf tank 98, ik vind dat zelf voor nu de beste optie die je een sub kunt geven,, maar goed spreek niet uit ervaring of het schadelijk is de e10,, lijkt me qua gevoel niet echt best.
robert
Ik zelf tank 98, ik vind dat zelf voor nu de beste optie die je een sub kunt geven,, maar goed spreek niet uit ervaring of het schadelijk is de e10,, lijkt me qua gevoel niet echt best.
robert
Groet Robert
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: E10
zal wel eerder genoemd zijn, de grootste ergernis bij E-houdende benzine zijn de o-ringen en rubberen pakkingen en slangen die knetterhard worden en niet meer afdichten. de motor draait gewoon op E-houdende benzine, heeft iets lagere verbrandingstemperatuur (zal in de huidige praktijk niet echt opvallen dus eigelijk verwaarloosbaar). wat ik persoonlijk wel zou doen is de auto een keer goed laten afstellen met deze brandstof.
laat ik het voorbeeld nemen dat ik met een van mijn vorige motoren had (Ducati Multistrada 1000DS):
brandstof tank loopt van voor, onder het zadel, tot achteraan toe (slechts 20L, niet grandioos veel maar goed voor kleine 300km bereik).
na enige tijd was er zichtbaar een bult onder het zadel en kier tussen frame en tank en steeds vaker een benzine geur. wat blijk: de tank was gaan zwellen en krom te staan onder de spanning van het uitzetten, en daardoor gingen ook de snelsluiters van de tank naar de injectoren lekken.
bij het los wrikken (ja wrikken!) relaxeerde de tank en was wel meer dan 2cm uitgezet!!
bij het los maken van de snelsluiters van de benzine slangen (inwendige pomp) braken deze letter af en verloor daarmee de zelf afsluitende functie als ze los zijn. met een bijna volle tank heb je al gauw bijna 2L benzine over de motor heen en op de grond. dat had uiteraard ook anders kunnen aflopen namelijk tijdens het rijden. en met een uitlaat bocht vanaf de kop dat er net onder zit was het een potentiële vuurbal.
goed, nu zijn de motoren al ruim 10 jaar dusdanig arm afgesteld fabriek af om door de steeds toenemende Euro normen te komen. en armer is ook warmer (zie boven, kon nog erger worden dus).
na het afstellen op de bank is de motor van bijna 16:1 terug gebracht naar 13~14:1 en ook nog zuiniger geworden (ondanks rijker mengsel). het netto vermogen is ook toegenomen weliswaar met 3pk minder en 7Nm meer bij ~1500rpm minder. nu was de motor een lekker soepel draaiende geheel geen enkel vorm van bokken en grotere actieradius. nieuwe snelsluiters en brandstof slangen en uiteraard nieuwe tank (even laten uitdampen is lang niet altijd terug naar oorspronkelijke vorm).
en verschil tussen Ron95 en Ron98 was er niet meer.
hetzelfde uitzettingsprombleem hebben wij nu ook op de Monster 695, daar is de tank dusdanig uitgezet dat deze niet meer omhoog kan zonder fysieke schade aan te richten aan de zowel de tank als contactslot. zelfs als ik de scharnier los zou maken worden de boutjes letterlijk krom gedrukt en ook nog kans op breuk bij de scharnier.
laatst had iemand een inwendige slangbreuk in de tank waardoor zijn 748 niet meer goed boven de 5 of 6000rpm reed. slang was knetter hard en dus bros. en elke motor trilt, ook de goed gebalanceerde L-twin (niet V-twin!) Ducs. en zo zijn er talloze voorbeelden van rubber/plastic tg E-houdende brandstof.
dus E-houdende benzine is klote voor kunststof en rubbers van de begin fase, maar na goed afstellen is het niet echt bepaald schadelijk voor de motor.
laat ik het voorbeeld nemen dat ik met een van mijn vorige motoren had (Ducati Multistrada 1000DS):
brandstof tank loopt van voor, onder het zadel, tot achteraan toe (slechts 20L, niet grandioos veel maar goed voor kleine 300km bereik).
na enige tijd was er zichtbaar een bult onder het zadel en kier tussen frame en tank en steeds vaker een benzine geur. wat blijk: de tank was gaan zwellen en krom te staan onder de spanning van het uitzetten, en daardoor gingen ook de snelsluiters van de tank naar de injectoren lekken.
bij het los wrikken (ja wrikken!) relaxeerde de tank en was wel meer dan 2cm uitgezet!!
bij het los maken van de snelsluiters van de benzine slangen (inwendige pomp) braken deze letter af en verloor daarmee de zelf afsluitende functie als ze los zijn. met een bijna volle tank heb je al gauw bijna 2L benzine over de motor heen en op de grond. dat had uiteraard ook anders kunnen aflopen namelijk tijdens het rijden. en met een uitlaat bocht vanaf de kop dat er net onder zit was het een potentiële vuurbal.
goed, nu zijn de motoren al ruim 10 jaar dusdanig arm afgesteld fabriek af om door de steeds toenemende Euro normen te komen. en armer is ook warmer (zie boven, kon nog erger worden dus).
na het afstellen op de bank is de motor van bijna 16:1 terug gebracht naar 13~14:1 en ook nog zuiniger geworden (ondanks rijker mengsel). het netto vermogen is ook toegenomen weliswaar met 3pk minder en 7Nm meer bij ~1500rpm minder. nu was de motor een lekker soepel draaiende geheel geen enkel vorm van bokken en grotere actieradius. nieuwe snelsluiters en brandstof slangen en uiteraard nieuwe tank (even laten uitdampen is lang niet altijd terug naar oorspronkelijke vorm).
en verschil tussen Ron95 en Ron98 was er niet meer.
hetzelfde uitzettingsprombleem hebben wij nu ook op de Monster 695, daar is de tank dusdanig uitgezet dat deze niet meer omhoog kan zonder fysieke schade aan te richten aan de zowel de tank als contactslot. zelfs als ik de scharnier los zou maken worden de boutjes letterlijk krom gedrukt en ook nog kans op breuk bij de scharnier.
laatst had iemand een inwendige slangbreuk in de tank waardoor zijn 748 niet meer goed boven de 5 of 6000rpm reed. slang was knetter hard en dus bros. en elke motor trilt, ook de goed gebalanceerde L-twin (niet V-twin!) Ducs. en zo zijn er talloze voorbeelden van rubber/plastic tg E-houdende brandstof.
dus E-houdende benzine is klote voor kunststof en rubbers van de begin fase, maar na goed afstellen is het niet echt bepaald schadelijk voor de motor.
Laatst gewijzigd door DucATIRadeon op 08 dec 2019 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: E10
Mijn motor is van 1996 en heb ik ook afgetankt met een premium brandstof...tot nu toe geen gekke dingen waargenomen : heb er al een week of 4 niet meer op gereden
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Hier een Moto Martin uit 1984, waar ik uit ellende (= voortdurende lekkages door de ethanolbenzine) een paar jaar geleden de hele bodem uit de polyester tank heb geslepen en vervangen heb door een aluminium dummy-tank.
Nu is ze al weer een tijd lekkagevrij.
Greetz, Q
Nu is ze al weer een tijd lekkagevrij.
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: E10
Mijn vorige auto, een Legacy III, reed prima op E10. Maar de Forester S-turbo pruimt het niet, wat zich uit in een rommelige onregelmatig lopende motor en een uitbundig brandende CEL door het pingelen. Dat was dus eens en nooit weer. Er gaat nu E5 in met octaan 98 en sindsdien geen problemen meer.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: E10
98 of 95 E5 dat door sommige stations wordt aangeboden. Ik rijd 2x in de week naar de Tinq om 95 E5 te tanken, maar ook dat kost sinds deze week alweer 1,70 of meer. (Ze vragen 4ct meer dan voor de 95 E10)
Waar het probleem bij de Vivio zit weet ik helaas niet. Anders deed ik er ook wat aan.
Wat een drama is het ook. Zowel met de Spec B als de Vivio kan ik dus lang niet overal meer terecht
Waar het probleem bij de Vivio zit weet ik helaas niet. Anders deed ik er ook wat aan.
Wat een drama is het ook. Zowel met de Spec B als de Vivio kan ik dus lang niet overal meer terecht
"I feel Legacy"
Re: E10
Zullen de rubber en plastic onderdelen zijn die er niet over kunnen het ethanol Lost namelijk bepaald rubber en plastic op.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: E10
bij onze motoren worden de rubbers hard en zwellen de kunststof tanks wat problematisch is bij tank verwijderen (accu opladen of luchtfilter wisselen/schoonblazen/zekering etc).
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: E10
Omdat bij mij door het rijden op lpg de benzine langer in de tank zit vul ik hem
meestal met 20 liter BP 98 ultimate bij.
Eric
meestal met 20 liter BP 98 ultimate bij.
Eric
Re: E10
Heb afgelopen weekend na 6 weken stilstand de Leone gestart , die heb ik sinds de komst van E10 2x vol getankt met E5.
Het duurde wat langer dan anders voor het motortje tot leven kwam maar gaf verder geen problemen...blokje liep goed op de choke en later ook zonder.
Wat wel op viel was de hevige witte rook uit de uitlaat , dat had 'ie niet voor hij lekker door gewarmd werd stil gezet ivm overgangsregeling.
Maar even zien hoe dat gaat als 'ie na 1maart weer de weg op mag..
Het duurde wat langer dan anders voor het motortje tot leven kwam maar gaf verder geen problemen...blokje liep goed op de choke en later ook zonder.
Wat wel op viel was de hevige witte rook uit de uitlaat , dat had 'ie niet voor hij lekker door gewarmd werd stil gezet ivm overgangsregeling.
Maar even zien hoe dat gaat als 'ie na 1maart weer de weg op mag..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Is gewoon condens uit het blok en uitlaat van het stilstaan,niks om je zorgen te maken.Rene schreef:Heb afgelopen weekend na 6 weken stilstand de Leone gestart. Wat wel op viel was de hevige witte rook uit de uitlaat
EDIT: Des te vaker je hem start zonder dat de motor 100% warm word(ook olie)...des te meer condens er gevormd word en uiteindelijk uit je uitlaat vandaan komt.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: E10
Heb er stiekem ( s'avonds laat ) zo'n 10km mee gereden..dat zou voldoende moeten zijn om in elk geval de uitlaat goed op te warmen..
Vergeet dat beetje (5%) ethanol ook niet wat al een tijdje in de tank zit..
M'n motor pluimt veel minder witte rook na x weken stilstand....
Vergeet dat beetje (5%) ethanol ook niet wat al een tijdje in de tank zit..
M'n motor pluimt veel minder witte rook na x weken stilstand....
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Ik loop hoe dan ook risico : heb weer geen garagebox kunnen vinden om 'm 3 maanden te stallen..ReinO schreef:jij durft wel: boete en kosten zijn nogal pittig maar dat wist je al.
Hij staat nu onder een hoes op de p-plaats naast het huis en dat voor de 3'de keer : in de buurt kraait er geen haan naar.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Dat is een verdomd goed idee daar had ik nog niet eens aan gedacht voor mijn 99 ik heb die nu in de werkplaats staan maar staat eigenlijk behoorlijk in de weg .
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: E10
Mag eigenlijk ook niet maar als je aan de rand van een woonwijk woont dan is het risico niet zo groot dat je gesnapt word.
Mocht je het gaan doen : koop je dan een goede hoes die ademt, pomp de banden wat harder op , accu er uit en plaats 2 vochtvreters in de auto -> 1 in het interieur en de ander in de kofferbak.
Mocht je het gaan doen : koop je dan een goede hoes die ademt, pomp de banden wat harder op , accu er uit en plaats 2 vochtvreters in de auto -> 1 in het interieur en de ander in de kofferbak.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: E10
Nooit vochtvreters in de auto plaatsen.
dit wordt ook heel sterk afgeraden door caravanstallingen.
Als hij overstroomd vreet dat spul overal in en doorheen.
Eric
dit wordt ook heel sterk afgeraden door caravanstallingen.
Als hij overstroomd vreet dat spul overal in en doorheen.
Eric
Re: E10
Zet je hem voor de zekerheid in een bakje.erichendri schreef:Nooit vochtvreters in de auto plaatsen. Als hij overstroomd vreet dat spul overal in en doorheen.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: E10
En toch heb ik nog nooit gelezen dat er iemand gepakt is, wat overigens niets zegt. Vraag me ook af hoe groot die kans überhaupt is.ReinO schreef:jij durft wel: boete en kosten zijn nogal pittig maar dat wist je al.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: E10
Onderschat de anpr camera auto's niet.
Ik kijk vanuit de bus nogal eens in opvallende politie auto's en zie vaak dat schermpje.
Werkt echt goed, binnen 1 seconde is alles bekend.
Hangen ook boven de snelweg en bij veel invals wegen van plaatsen.
Vooral wanneer ergens veel inbraken zijn.
Eric
Ik kijk vanuit de bus nogal eens in opvallende politie auto's en zie vaak dat schermpje.
Werkt echt goed, binnen 1 seconde is alles bekend.
Hangen ook boven de snelweg en bij veel invals wegen van plaatsen.
Vooral wanneer ergens veel inbraken zijn.
Eric
Re: E10
Ik ben al eens gecontroleerd met de L , dat was in november 2 jaar geleden...
Moest ze uitleggen hoe die regeling in zijn werk gaat en na wat zoekwerk van hun mocht ik alsnog doorrijden..
Kon op dat moment niet aantonen dat hij in de regeling zit omdat de acceptgiro pas begin december op de mat valt -> automatische incasso is ook niet mogelijk met dergelijke auto's.
Moest ze uitleggen hoe die regeling in zijn werk gaat en na wat zoekwerk van hun mocht ik alsnog doorrijden..
Kon op dat moment niet aantonen dat hij in de regeling zit omdat de acceptgiro pas begin december op de mat valt -> automatische incasso is ook niet mogelijk met dergelijke auto's.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
hier op het industrieterrein doen ze af en toe een prikactie: alles op de openbare weg bij garages wordt dan gecheckt.
En idd fikse boetes maar ook waarschuwingen om de rest wel te regelen.
Ieder zijn keus. Bij een ongeluk is dat natuurlijk anders.
En idd fikse boetes maar ook waarschuwingen om de rest wel te regelen.
Ieder zijn keus. Bij een ongeluk is dat natuurlijk anders.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: E10
Verzekeringstechnisch is het wel een puntje : heb een winterclausule op die van de Leone...
In geval van een ongeluk ( los van de schuldvraag ) kon dat wel eens problematisch zijn..
Om even terug te komen op E10 : ik heb van de week getankt bij de oosterburen..
De preza volgegooid met super bleifrei ( E5 ) en dat scheelt al ruim 40 cent vergeleken bij een premium brandstof wat hier al rond de 1,80 per liter kost.
Ben even niet op de hoogte van het octaangetal maar de motor loopt er net zo goed op als op de duurdere peut aan deze kant van de grens.
Op een tank ( 50liter ) scheelt dat zo'n 20 euro , een ritje de grens over betaald zich heel snel terug.
In geval van een ongeluk ( los van de schuldvraag ) kon dat wel eens problematisch zijn..
Om even terug te komen op E10 : ik heb van de week getankt bij de oosterburen..
De preza volgegooid met super bleifrei ( E5 ) en dat scheelt al ruim 40 cent vergeleken bij een premium brandstof wat hier al rond de 1,80 per liter kost.
Ben even niet op de hoogte van het octaangetal maar de motor loopt er net zo goed op als op de duurdere peut aan deze kant van de grens.
Op een tank ( 50liter ) scheelt dat zo'n 20 euro , een ritje de grens over betaald zich heel snel terug.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Super bleifrei is Euro95 E5, kost bij de Tinq momenteel 1,71. Op woensdag en zaterdag een cent of 2 minder. Geen 40ct, maar een heel eind in die richting.
Ben ook steeds vaker aan het overwegen om 100L extra te tanken in België.
De Spec B krijgt bijna alleen maar buitenlandse benzine, maar met de Vivio kom ik niet in de buurt van de grens en moet om de 3 dagen tanken.
Ben ook steeds vaker aan het overwegen om 100L extra te tanken in België.
De Spec B krijgt bijna alleen maar buitenlandse benzine, maar met de Vivio kom ik niet in de buurt van de grens en moet om de 3 dagen tanken.
"I feel Legacy"
Re: E10
40cent verschil is even gerekend naar wat v-power / total excellium (E5 98octaan) aan de pomp kost +/- 1,80
Aangezien ik dat de laatste weken altijd heb getankt gaat het met die 40ct/liter wel erg hard per tankbeurt
De volgende keer gaat er zo'n groene leger jerrycan mee : kan 15 liter in..
Aangezien ik dat de laatste weken altijd heb getankt gaat het met die 40ct/liter wel erg hard per tankbeurt
De volgende keer gaat er zo'n groene leger jerrycan mee : kan 15 liter in..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene