E10
Re: E10
Elke motor heeft een bepaald toerental waar die zuinig in draait dat en de gekoppelde bak/eindverhouding geeft een bepaalde snelheid.
Door een andere versnellingsbak met andere verhoudingen te monteren ga je andere eigenschappen verkrijgen.
Door een andere versnellingsbak met andere verhoudingen te monteren ga je andere eigenschappen verkrijgen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: E10
De EJ16 geeft zijn maximum koppel af ergens vanaf 3500rpm , als ik 110 a 115 rij zit ik daar net onder dat verklaart ook dat hij op hogere snelheden ook zuiniger is..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Meer toeren hoeft niet te betekenen dat je gasklep verder openstaat bij het rijden...met meer toeren kan de motor makkelijker vermogen leveren.Rene schreef:het gekke is dat hij dan meer verbruikt dan op hogere snelheid.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: E10
Een motor heeft alleen profijt van een brandstof als hij er is op afgesteld.
En nog is dat maar een paar procent.
Eric
En nog is dat maar een paar procent.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 14 okt 2019 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: E10
Ik weet dat peut van een witte pomp ( zoals Tinq , Fieten Olie etc etc ) er sneller doorgaat dan merkbrandstof zoals shell , esso , total...
Dus ik neem gemakshalve aan dat de ECU de brandstofinspuiting regelt..ik vraag me alleen af hoever dat bereik is....want stel dat we in de toekomst E15 of zelfs E20 krijgen : kan de ECU dat nog wel bij regelen?
Dus ik neem gemakshalve aan dat de ECU de brandstofinspuiting regelt..ik vraag me alleen af hoever dat bereik is....want stel dat we in de toekomst E15 of zelfs E20 krijgen : kan de ECU dat nog wel bij regelen?
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Wat ik begrepen heb is de toevoeging van 10% E10 het maximale wat verantwoord toegevoegd kan worden.
De verschillende grote merken (merkbenzine) voegen allemaal hun eigen toevoeging (hokus spokus) toe waardoor je bijvoorbeeld verder kan rijden met je benzine.
https://radio2.be/de-inspecteur/is-goed ... o-dan-dure
https://www.tankpas-aanvragen.nl/tanken ... nkstation/
Gr.Quikfit
De verschillende grote merken (merkbenzine) voegen allemaal hun eigen toevoeging (hokus spokus) toe waardoor je bijvoorbeeld verder kan rijden met je benzine.
https://radio2.be/de-inspecteur/is-goed ... o-dan-dure
https://www.tankpas-aanvragen.nl/tanken ... nkstation/
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: E10
Toch was de BlueOne 95 jaren terug al E15. Heb dat destijds in de 2.5 nog wel eens getankt, maar waar ik bij E10 niet echt merkbaar afwijkingen had in het verbruik, was het rijden op E15 wel telkens erg schadelijk.
"I feel Legacy"
Re: E10
Dat was dus ook mijn ervaring ik heb echter alles tussen de 10% en 20% ethanol op het display van de Saab gezien dus die kwaliteit was sterk wisselend.SP-Boxer schreef:Toch was de BlueOne 95 jaren terug al E15. Heb dat destijds in de 2.5 nog wel eens getankt, maar waar ik bij E10 niet echt merkbaar afwijkingen had in het verbruik, was het rijden op E15 wel telkens erg schadelijk.
Met BlueOne heb ik echter nooit minder kilometers op een tank gekregen waardoor dit ook met de Subaru mijn voorkeur heeft als ze het hebben.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: E10
Zijn intussen een week of 4 verder..
In die tijd enkel V-power getankt en het verschil in verbruik is zeer klein.
Loont zich de moeite niet om dat te blijven tanken , hoewel de motor wel soepeler draait dan op die E10 meuk..
Met de Leone heb ik geen verschil waar kunnen nemen : ding heeft een carburateur zonder computer die het eea regelt zoals bij de impreza...
Deze moet noodgedwongen op V-Power etc etc omdat die de E10 niet mag hebben...
In die tijd enkel V-power getankt en het verschil in verbruik is zeer klein.
Loont zich de moeite niet om dat te blijven tanken , hoewel de motor wel soepeler draait dan op die E10 meuk..
Met de Leone heb ik geen verschil waar kunnen nemen : ding heeft een carburateur zonder computer die het eea regelt zoals bij de impreza...
Deze moet noodgedwongen op V-Power etc etc omdat die de E10 niet mag hebben...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Hier gaat tegenwoordig ook 98 in de zitmaaier,sneeuwfrees,grastrimmer,kettingzaag enzovoort vanwege de beperkte houdbaarheid van E10.
De Forester draait het er snel genoeg doorheen en krijgt alleen 98-102 in de vakantie als er ''geplankt'' wordt.
Gr.Quikfit
De Forester draait het er snel genoeg doorheen en krijgt alleen 98-102 in de vakantie als er ''geplankt'' wordt.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: E10
Rij nu een week of 3 op m'n crossclimate's die ik rondom op 2,5 bar heb gezet : met E5 heb ik de afgelopen week 1:12 kunnen halen -> 400km waarvan 250 autoweg
De zomerbandjes krijgen komende zomer ook wat meer puf in hun donder....
De zomerbandjes krijgen komende zomer ook wat meer puf in hun donder....
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Rij je nog E5? Geen E10?Rene schreef:met E5 heb ik de afgelopen week 1:12 kunnen halen -> 400km waarvan 250 autoweg
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: E10
Ja ik rij E5 , de impreza loopt daar mooier op dan met de E10 meuk..
Hij kan wel op E10 maar met E5 lijkt hij toch wel zuiniger dan wat ik eerder had verondersteld -> ik hoor van anderen ook dat hun wagen op E5 zuiniger rijd..
M'n Leone lust alleen maar E5 , zou wel op E10 kunnen maar de vraag is dan hoelang dat goed gaat met de leidingen , carburateur , 3 maand stilstand ivm overgangsregeling etc etc...het motortje op zich zou daar verder wel tegen kunnen denk ik....
Hij kan wel op E10 maar met E5 lijkt hij toch wel zuiniger dan wat ik eerder had verondersteld -> ik hoor van anderen ook dat hun wagen op E5 zuiniger rijd..
M'n Leone lust alleen maar E5 , zou wel op E10 kunnen maar de vraag is dan hoelang dat goed gaat met de leidingen , carburateur , 3 maand stilstand ivm overgangsregeling etc etc...het motortje op zich zou daar verder wel tegen kunnen denk ik....
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Oké...dacht dat het niet meer verkrijgbaar was.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: E10
Grote tankstations verkopen soms nog euro95 in 2 smaken, E5 en E10.
Kleine pompen alleen E10.
Eric
Kleine pompen alleen E10.
Eric
Re: E10
Toch moet je heeeeel goed zoeken naar de E5 nog...
Ik zelf tank 98, ik vind dat zelf voor nu de beste optie die je een sub kunt geven,, maar goed spreek niet uit ervaring of het schadelijk is de e10,, lijkt me qua gevoel niet echt best.
robert
Ik zelf tank 98, ik vind dat zelf voor nu de beste optie die je een sub kunt geven,, maar goed spreek niet uit ervaring of het schadelijk is de e10,, lijkt me qua gevoel niet echt best.
robert
Groet Robert
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: E10
zal wel eerder genoemd zijn, de grootste ergernis bij E-houdende benzine zijn de o-ringen en rubberen pakkingen en slangen die knetterhard worden en niet meer afdichten. de motor draait gewoon op E-houdende benzine, heeft iets lagere verbrandingstemperatuur (zal in de huidige praktijk niet echt opvallen dus eigelijk verwaarloosbaar). wat ik persoonlijk wel zou doen is de auto een keer goed laten afstellen met deze brandstof.
laat ik het voorbeeld nemen dat ik met een van mijn vorige motoren had (Ducati Multistrada 1000DS):
brandstof tank loopt van voor, onder het zadel, tot achteraan toe (slechts 20L, niet grandioos veel maar goed voor kleine 300km bereik).
na enige tijd was er zichtbaar een bult onder het zadel en kier tussen frame en tank en steeds vaker een benzine geur. wat blijk: de tank was gaan zwellen en krom te staan onder de spanning van het uitzetten, en daardoor gingen ook de snelsluiters van de tank naar de injectoren lekken.
bij het los wrikken (ja wrikken!) relaxeerde de tank en was wel meer dan 2cm uitgezet!!
bij het los maken van de snelsluiters van de benzine slangen (inwendige pomp) braken deze letter af en verloor daarmee de zelf afsluitende functie als ze los zijn. met een bijna volle tank heb je al gauw bijna 2L benzine over de motor heen en op de grond. dat had uiteraard ook anders kunnen aflopen namelijk tijdens het rijden. en met een uitlaat bocht vanaf de kop dat er net onder zit was het een potentiële vuurbal.
goed, nu zijn de motoren al ruim 10 jaar dusdanig arm afgesteld fabriek af om door de steeds toenemende Euro normen te komen. en armer is ook warmer (zie boven, kon nog erger worden dus).
na het afstellen op de bank is de motor van bijna 16:1 terug gebracht naar 13~14:1 en ook nog zuiniger geworden (ondanks rijker mengsel). het netto vermogen is ook toegenomen weliswaar met 3pk minder en 7Nm meer bij ~1500rpm minder. nu was de motor een lekker soepel draaiende geheel geen enkel vorm van bokken en grotere actieradius. nieuwe snelsluiters en brandstof slangen en uiteraard nieuwe tank (even laten uitdampen is lang niet altijd terug naar oorspronkelijke vorm).
en verschil tussen Ron95 en Ron98 was er niet meer.
hetzelfde uitzettingsprombleem hebben wij nu ook op de Monster 695, daar is de tank dusdanig uitgezet dat deze niet meer omhoog kan zonder fysieke schade aan te richten aan de zowel de tank als contactslot. zelfs als ik de scharnier los zou maken worden de boutjes letterlijk krom gedrukt en ook nog kans op breuk bij de scharnier.
laatst had iemand een inwendige slangbreuk in de tank waardoor zijn 748 niet meer goed boven de 5 of 6000rpm reed. slang was knetter hard en dus bros. en elke motor trilt, ook de goed gebalanceerde L-twin (niet V-twin!) Ducs. en zo zijn er talloze voorbeelden van rubber/plastic tg E-houdende brandstof.
dus E-houdende benzine is klote voor kunststof en rubbers van de begin fase, maar na goed afstellen is het niet echt bepaald schadelijk voor de motor.
laat ik het voorbeeld nemen dat ik met een van mijn vorige motoren had (Ducati Multistrada 1000DS):
brandstof tank loopt van voor, onder het zadel, tot achteraan toe (slechts 20L, niet grandioos veel maar goed voor kleine 300km bereik).
na enige tijd was er zichtbaar een bult onder het zadel en kier tussen frame en tank en steeds vaker een benzine geur. wat blijk: de tank was gaan zwellen en krom te staan onder de spanning van het uitzetten, en daardoor gingen ook de snelsluiters van de tank naar de injectoren lekken.
bij het los wrikken (ja wrikken!) relaxeerde de tank en was wel meer dan 2cm uitgezet!!
bij het los maken van de snelsluiters van de benzine slangen (inwendige pomp) braken deze letter af en verloor daarmee de zelf afsluitende functie als ze los zijn. met een bijna volle tank heb je al gauw bijna 2L benzine over de motor heen en op de grond. dat had uiteraard ook anders kunnen aflopen namelijk tijdens het rijden. en met een uitlaat bocht vanaf de kop dat er net onder zit was het een potentiële vuurbal.
goed, nu zijn de motoren al ruim 10 jaar dusdanig arm afgesteld fabriek af om door de steeds toenemende Euro normen te komen. en armer is ook warmer (zie boven, kon nog erger worden dus).
na het afstellen op de bank is de motor van bijna 16:1 terug gebracht naar 13~14:1 en ook nog zuiniger geworden (ondanks rijker mengsel). het netto vermogen is ook toegenomen weliswaar met 3pk minder en 7Nm meer bij ~1500rpm minder. nu was de motor een lekker soepel draaiende geheel geen enkel vorm van bokken en grotere actieradius. nieuwe snelsluiters en brandstof slangen en uiteraard nieuwe tank (even laten uitdampen is lang niet altijd terug naar oorspronkelijke vorm).
en verschil tussen Ron95 en Ron98 was er niet meer.
hetzelfde uitzettingsprombleem hebben wij nu ook op de Monster 695, daar is de tank dusdanig uitgezet dat deze niet meer omhoog kan zonder fysieke schade aan te richten aan de zowel de tank als contactslot. zelfs als ik de scharnier los zou maken worden de boutjes letterlijk krom gedrukt en ook nog kans op breuk bij de scharnier.
laatst had iemand een inwendige slangbreuk in de tank waardoor zijn 748 niet meer goed boven de 5 of 6000rpm reed. slang was knetter hard en dus bros. en elke motor trilt, ook de goed gebalanceerde L-twin (niet V-twin!) Ducs. en zo zijn er talloze voorbeelden van rubber/plastic tg E-houdende brandstof.
dus E-houdende benzine is klote voor kunststof en rubbers van de begin fase, maar na goed afstellen is het niet echt bepaald schadelijk voor de motor.
Laatst gewijzigd door DucATIRadeon op 08 dec 2019 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: E10
Mijn motor is van 1996 en heb ik ook afgetankt met een premium brandstof...tot nu toe geen gekke dingen waargenomen : heb er al een week of 4 niet meer op gereden
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Hier een Moto Martin uit 1984, waar ik uit ellende (= voortdurende lekkages door de ethanolbenzine) een paar jaar geleden de hele bodem uit de polyester tank heb geslepen en vervangen heb door een aluminium dummy-tank.
Nu is ze al weer een tijd lekkagevrij.
Greetz, Q
Nu is ze al weer een tijd lekkagevrij.
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: E10
Mijn vorige auto, een Legacy III, reed prima op E10. Maar de Forester S-turbo pruimt het niet, wat zich uit in een rommelige onregelmatig lopende motor en een uitbundig brandende CEL door het pingelen. Dat was dus eens en nooit weer. Er gaat nu E5 in met octaan 98 en sindsdien geen problemen meer.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: E10
98 of 95 E5 dat door sommige stations wordt aangeboden. Ik rijd 2x in de week naar de Tinq om 95 E5 te tanken, maar ook dat kost sinds deze week alweer 1,70 of meer. (Ze vragen 4ct meer dan voor de 95 E10)
Waar het probleem bij de Vivio zit weet ik helaas niet. Anders deed ik er ook wat aan.
Wat een drama is het ook. Zowel met de Spec B als de Vivio kan ik dus lang niet overal meer terecht
Waar het probleem bij de Vivio zit weet ik helaas niet. Anders deed ik er ook wat aan.
Wat een drama is het ook. Zowel met de Spec B als de Vivio kan ik dus lang niet overal meer terecht
"I feel Legacy"
Re: E10
Zullen de rubber en plastic onderdelen zijn die er niet over kunnen het ethanol Lost namelijk bepaald rubber en plastic op.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: E10
bij onze motoren worden de rubbers hard en zwellen de kunststof tanks wat problematisch is bij tank verwijderen (accu opladen of luchtfilter wisselen/schoonblazen/zekering etc).
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: E10
Omdat bij mij door het rijden op lpg de benzine langer in de tank zit vul ik hem
meestal met 20 liter BP 98 ultimate bij.
Eric
meestal met 20 liter BP 98 ultimate bij.
Eric
Re: E10
Heb afgelopen weekend na 6 weken stilstand de Leone gestart , die heb ik sinds de komst van E10 2x vol getankt met E5.
Het duurde wat langer dan anders voor het motortje tot leven kwam maar gaf verder geen problemen...blokje liep goed op de choke en later ook zonder.
Wat wel op viel was de hevige witte rook uit de uitlaat , dat had 'ie niet voor hij lekker door gewarmd werd stil gezet ivm overgangsregeling.
Maar even zien hoe dat gaat als 'ie na 1maart weer de weg op mag..
Het duurde wat langer dan anders voor het motortje tot leven kwam maar gaf verder geen problemen...blokje liep goed op de choke en later ook zonder.
Wat wel op viel was de hevige witte rook uit de uitlaat , dat had 'ie niet voor hij lekker door gewarmd werd stil gezet ivm overgangsregeling.
Maar even zien hoe dat gaat als 'ie na 1maart weer de weg op mag..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: E10
Is gewoon condens uit het blok en uitlaat van het stilstaan,niks om je zorgen te maken.Rene schreef:Heb afgelopen weekend na 6 weken stilstand de Leone gestart. Wat wel op viel was de hevige witte rook uit de uitlaat
EDIT: Des te vaker je hem start zonder dat de motor 100% warm word(ook olie)...des te meer condens er gevormd word en uiteindelijk uit je uitlaat vandaan komt.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: E10
Heb er stiekem ( s'avonds laat ) zo'n 10km mee gereden..dat zou voldoende moeten zijn om in elk geval de uitlaat goed op te warmen..
Vergeet dat beetje (5%) ethanol ook niet wat al een tijdje in de tank zit..
M'n motor pluimt veel minder witte rook na x weken stilstand....
Vergeet dat beetje (5%) ethanol ook niet wat al een tijdje in de tank zit..
M'n motor pluimt veel minder witte rook na x weken stilstand....
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene