E10

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1227
Lid geworden op: 04 Jan 2009 22:02
Type auto: Impreza Plus 1,6TS AWD MY05 Justy 1,3GX AWD MY00
Locatie: Emmen
Contact:

E10

Berichtdoor Rene » 06 Okt 2019 11:43

Luitjes ,
Zijn er al eerste ervaringen mbt E10 benzine???

Ik heb de preza er net mee afgetankt en ga het de komende week zien hoe dat gaat mbt verbruik.
Verwachting is dat hij er wat meer van opslobbert : aangezien ik zo'n 250km per week woon/werkverkeer rij (Emmen - Coevorden ) ga ik dat snel zien.
Ook ontdekt dat de Leone er NIET op kan terwijl dat met E5 geen problemen heeft opgeleverd -> tank zit nog voor 3kwart vol met E5
Van mijn 96'er suzuki GSX-600F is het niet duidelijk of deze er op kan : ding heeft 4 carburateurs en ik ga dat risico niet lopen , heb die met V-power (E5 95oct) afgetankt.
Laatst gewijzigd door Rene op 09 Okt 2019 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grtz Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4684
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: E10

Berichtdoor SP-Boxer » 06 Okt 2019 12:07

Ik gooi het uit principe niet in de Spec B en de Vivio mag er niet op.
In de tijdelijke Legacy maakt het me niet heel veel uit.

Ik ben structureel tegen meer Ethanol in brandstof, omdat het er alle schijn van heeft dat het er enkel in zit omdat er een paar hoge heren beter van worden.

Feit is dat Ethanol er voor zorgt dat de brandstof minder lang houdbaar is. Daarnaast tast het aluminium aan, over de lange termijn schade wordt echter niet gesproken.
Een oud collega van mij kon de toevoeging van 5% na een aantal jaar al duidelijk zien aan zijn carburateur.

Als je het wel tankt, dan zul je verder weinig merken. Ik tankte het met mijn oude 2.5i wel regelmatig en Duitsland. Vaak reed ik dan langere afstanden waardoor ik niet duidelijk heb kunnen constateren dat hij er schadelijker op reedt.

Ik moet overigens nog langs een aantal pompen hier in de regio, maar bij de Tinq was de E5 een cent goedkoper dan de E10 :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1227
Lid geworden op: 04 Jan 2009 22:02
Type auto: Impreza Plus 1,6TS AWD MY05 Justy 1,3GX AWD MY00
Locatie: Emmen
Contact:

Re: E10

Berichtdoor Rene » 06 Okt 2019 12:36

Ik heb geen idee hoe de carburateurs er aan toe zijn van de Leone en mijn motor...die rijden er al een tijdje op..
Hoewel de motor na een redelijke stilstand ( +/-2 week ) moeilijk wil starten , ik denk dat het temperatuur gerelateerd is want in de zomer heb ik daar nagenoeg geen last van.
De Leone start na 3 maanden stilstand vrijwel probleemloos , zelfs met temperaturen ver beneden het vriespunt ;)
Ik bekijk het wel even...als hij er inderdaad meer van verbruikt ga ik eens rekenen hoe dat gaat met de duurdere variant en of dat ook loont om dat dan in het vervolg te tanken.

Vraag me ook af hoe dat gaat met mengsmering voor 2takt motoren/brommers , ik weet dat 2tak oliefabrikanten met de ontwikkelingen mee gaan.
Eerder mixte ik dat zelf maar de laatste jaren rijd ik maar heel weinig op de zundapp zodat zelfmixen niet meer interessant is.

Verder denk ik ook dat alleen de speknekken in Den Haag er beter van worden , het milieu zullen hun eigenlijk worst zijn in tegenstelling wat ze beweren.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grtz Rene
*thomas*
Berichten: 897
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: E10

Berichtdoor *thomas* » 06 Okt 2019 13:39

Het laat residu achter, smerig spul.

Bij mij 10% en meer extra verbruik.

Jullie kunnen - dacht ik - nog E vrije benzine tanken, doen !!! Wij hebben enkel nog E10 (95) en E5 (98)... Wordt niemand uit de middenklasse beter van, enkel politiek.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3580
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: E10

Berichtdoor quikfit » 06 Okt 2019 13:46

Er zijn(uiteraard)ook benzine additieven verkrijgbaar om de negatieve gevolgen van Ethanol te verminderen/voorkomen.
Ik ga geen discussie aan of het werkt of niet...omdat daar geen eind aan komt. ;)
https://www.google.com/search?client=fi ... Vbx7PV-yUU

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1227
Lid geworden op: 04 Jan 2009 22:02
Type auto: Impreza Plus 1,6TS AWD MY05 Justy 1,3GX AWD MY00
Locatie: Emmen
Contact:

Re: E10

Berichtdoor Rene » 06 Okt 2019 13:50

Ethanolvrije benzine zal steeds lastiger te verkrijgen zijn , heb werkelijk geen idee waar dat in Emmen en omgeving te koop is..
Ook niet actief naar het zoeken geweest : toch eens doen omdat de Leone straks weer 3 maanden stil staat en de motor word ook steeds minder gebruikt.
Wat de residu aangaat : met een injectie motor zal dat wel in het brandstoffilter blijven hangen en zal dat niet zo'n vaart lopen...anders zal dat zijn met carburateurs...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grtz Rene
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3580
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: E10

Berichtdoor quikfit » 06 Okt 2019 14:06

Rene schreef:Wat de residu aangaat : met een injectie motor zal dat wel in het brandstoffilter blijven hangen en zal dat niet zo'n vaart lopen...anders zal dat zijn met carburateurs...


Carburateurs hebben ook een benzinefilter...geen idee of dat residu in het filter gaat zitten.Ethanol trekt water aan...daar heb je Condens Remover voor...dat zal ook wel in het additief zitten.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: E10

Berichtdoor Tanisha » 06 Okt 2019 14:09

Nu staat het er tenminste op dat het e10 is.
Mijn Saab geeft keurig het percentage ethanol aan in de tank na een tankbeurt op het display zoals alle biopower Saabs kunnen.

De ervaring leerde dat de meeste euro 95 de afgelopen 8 jaren al e10 was.
Het was maar zelden dat ik een 0% ethanol in de tank had.

De justy g3x lijkt er totaal geen probleem mee te hebben daar tankte ik al eerder bij voorkeur blue one het percentage ethanol ligt bij blue one zelfs nog wat hoger ze zeggen officieel 10% met heb met de Saab al tot 17% gezien.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3580
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: E10

Berichtdoor quikfit » 06 Okt 2019 14:19

Tanisha schreef:De ervaring leerde dat de meeste euro 95 de afgelopen 8 jaren al e10 was.
Het was maar zelden dat ik een 0% ethanol in de tank had.


Klopt...vaak was Euro95 in de praktijk al E5. ;) https://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10

Ik zou trouwens je display niet vertrouwen op een 100% goede weergave...gezien de percentages die hij meet.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1227
Lid geworden op: 04 Jan 2009 22:02
Type auto: Impreza Plus 1,6TS AWD MY05 Justy 1,3GX AWD MY00
Locatie: Emmen
Contact:

Re: E10

Berichtdoor Rene » 06 Okt 2019 15:10

quikfit schreef:
Rene schreef:Wat de residu aangaat : met een injectie motor zal dat wel in het brandstoffilter blijven hangen en zal dat niet zo'n vaart lopen...anders zal dat zijn met carburateurs...


Carburateurs hebben ook een benzinefilter...geen idee of dat residu in het filter gaat zitten.Ethanol trekt water aan...daar heb je Condens Remover voor...dat zal ook wel in het additief zitten.

Gr.Quikfit :mrgreen:


En dat is 't 'm juist : zo'n additief gooi je in de tank :mrgreen: en heeft dus mijn inziens geen nut , op het motorforum loopt daar al een ellenlange duscussie over :lol:
Een echte condensremover zul je dus buiten de tank moeten monteren en geregeld legen zoals bij een luchtcompressor....
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grtz Rene
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3580
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: E10

Berichtdoor quikfit » 06 Okt 2019 15:43

Rene schreef:Een echte condensremover zul je dus buiten de tank moeten monteren en geregeld legen zoals bij een luchtcompressor....


Het additief bind het water met brandstof waarna het gewoon verbrand word.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: E10

Berichtdoor Tanisha » 06 Okt 2019 23:49

quikfit schreef:
Tanisha schreef:De ervaring leerde dat de meeste euro 95 de afgelopen 8 jaren al e10 was.
Het was maar zelden dat ik een 0% ethanol in de tank had.


Klopt...vaak was Euro95 in de praktijk al E5. ;) https://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10

Ik zou trouwens je display niet vertrouwen op een 100% goede weergave...gezien de percentages die hij meet.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Toen het spul nog te krijgen was heb ik zeer regelmatig e85 getankt prachtig spul mooi klopvast ook waardoor je er meer vermogen op draait.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4659
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: E10

Berichtdoor erichendri » 07 Okt 2019 14:01

Denk dat ik met mijn auto maar de benzine tank ga leeg rijden en voortaan de premium brandstoffen ga tanken.
Doordat ik op lpg rijdt zit het te lang in mijn tank. helaas wel wat duurder tanken.
Volgens mij is het aandeel ethanol wettelijk vastgelegd, afwijken is dus fraude en net wat Quikfit
zegt, ik zou niet op je meter vertrouwen.

Eric
ReinO
Berichten: 471
Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad
Locatie: Lelystad

Re: E10

Berichtdoor ReinO » 07 Okt 2019 14:29

hier ook alleen maar goede ervaringen met extra ethanol. De motor loopt rustiger en mooier rond en had gewoon voelbaar meer pit.
Helaas rijdt de forester op lpg.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: E10

Berichtdoor Tanisha » 07 Okt 2019 14:40

LPG is ook een mooie klopvaste brandstof vooral vialle lpi is een mooie installatie om vermogen mee te kunnen draaien.
Vialle heeft helaas ook een aantal nadelen 1 is het duur en 2 kan je het zelf niet inregelen dus je moet aardig de trukendoos open trekken om verder te komen dan 230pk.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 537
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: E10

Berichtdoor aze2000 » 07 Okt 2019 14:58

Tanisha schreef:LPG is ook een mooie klopvaste brandstof vooral vialle lpi is een mooie installatie om vermogen mee te kunnen draaien.
Vialle heeft helaas ook een aantal nadelen 1 is het duur en 2 kan je het zelf niet inregelen dus je moet aardig de trukendoos open trekken om verder te komen dan 230pk.



Ik tank Ron 98 met 5% troep er bij..

Maar waarom beperking met lpg... is het niet gewoon dat je computer van je wagen wordt aangepast en dat de lpg computer gewoon mee loopt met wat hem verteld wordt?

ok buiten dan de injectoren van lpg,, daar zou de bepering in zitten mischien maar verder zie ik geen beperking?
Groet Robert
ReinO
Berichten: 471
Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad
Locatie: Lelystad

Re: E10

Berichtdoor ReinO » 07 Okt 2019 15:36

ik ken maar weinig gasinstallaties die meer dan 300pk kunnen draaien. met 250 houden de meeste injectoren het wel voor gezien of is
dat bij saaboeroe anders?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
*thomas*
Berichten: 897
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: E10

Berichtdoor *thomas* » 07 Okt 2019 16:56

ReinO schreef:hier ook alleen maar goede ervaringen met extra ethanol. De motor loopt rustiger en mooier rond en had gewoon voelbaar meer pit.
Helaas rijdt de forester op lpg.


Dat zou me enorm verbazen... E10 heeft immers een lagere calorische waarde dan reguliere 95. Vergelijk je met 98 zonder E of met LPG?
ReinO
Berichten: 471
Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad
Locatie: Lelystad

Re: E10

Berichtdoor ReinO » 07 Okt 2019 17:23

klopt wat je zegt maar toch zijn mijn ervaringen t.o. 98 dat de motor gewoon soepeler draait. Hij klopvaster zijn waardoor de ecu misschien
vroeger kan ontsteken, armer lopen en daardoor een stuk sneller worden zonder schade aan de motor. Maar weten doe ik het niet.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: E10

Berichtdoor Tanisha » 07 Okt 2019 19:39

aze2000 schreef:
Tanisha schreef:LPG is ook een mooie klopvaste brandstof vooral vialle lpi is een mooie installatie om vermogen mee te kunnen draaien.
Vialle heeft helaas ook een aantal nadelen 1 is het duur en 2 kan je het zelf niet inregelen dus je moet aardig de trukendoos open trekken om verder te komen dan 230pk.



Ik tank Ron 98 met 5% troep er bij..

Maar waarom beperking met lpg... is het niet gewoon dat je computer van je wagen wordt aangepast en dat de lpg computer gewoon mee loopt met wat hem verteld wordt?

ok buiten dan de injectoren van lpg,, daar zou de bepering in zitten mischien maar verder zie ik geen beperking?

Vialle levert alleen lpi ecu's die van te voren zijn geprogrammeerd je kan daar dus niks meer aan veranderen wat normaal al geen ideale situatie is want niet elke auto loopt er super op en in geval tuning wordt het helemaal moeilijk vooral als je richting de 300pk wilt gaan.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972

Terug naar “Algemene discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten