Sportieve, praktische, snelle auto?

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

Accord type R zit je op 5-7K (voor een goede).

Kiezen voor toeren maken of van turbokoppel genieten ;). Ik verkies het eerste.
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door ghulst »

Ik heb net ook een leuke RX-8 aangeboden gekregen. Super leuke auto om te rijden (proefrit gedaan toen ze nieuw waren), maar weinig kofferruimte. Dat is ook het nadeel van de Accord. Ik heb de auto niet echt heel hard nodig voor de ruimte, want ik heb nog een dikke dubbel cabine bus staan voor onze reguliere ritten. ;) Maar het zou wel leuk zijn als ik mijn racefiets of mountainbike achterin de auto mee kan nemen voor een rit. Verder hoeft er niet veel in te kunnen behalve 3 personen. (Niet tegelijk met de fiets, dus dat scheelt.)

Gisteren dook deze Legacy Spec B op: http://link.marktplaats.nl/m1469643872. Homokineten vervangen en een vage storing bij de uitlaat. Ziet er verder wel leuk uit. ;)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

Hmm, van die spec B wordt ik niet wild. Zou voor een facelift gaan...

Accord en kofferruimte => ooit als eens bekeken? Koffer is best groot.

RX8, tja, ze zijn echt niet betrouwbaar, punt. Je kan de levensduur van een motorblok rekken door het correct te behandelen (2takt olie, goed warmrijden en in hoge rpm etc), maar ze lopen echt veel (veel) sneller stuk dan de andere wagens die ik (en anderen) hebben genoemd. MAAR, wat zijn het gave bakken.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door erichendri »

Kom uit de mazda wereld, motor van de RX-8 mankeert niks aan.
Het ligt aan de bestuurder die hem niet goed berijdt.
Dat was al een stuk beter geworden vanaf de latere RX-7's
Koud - warm cyclus moet wel serieus gebeuren.
Motoren draaien super mooi, niet koppelrijk maar snel zat.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

erichendri schreef:Kom uit de mazda wereld, motor van de RX-8 mankeert niks aan.
Het ligt aan de bestuurder die hem niet goed berijdt.
Dat was al een stuk beter geworden vanaf de latere RX-7's
Koud - warm cyclus moet wel serieus gebeuren.
Motoren draaien super mooi, niet koppelrijk maar snel zat.

Eric
Eric, Ik zeg niet dat er iets mankeert met de motor van de rx8, maar ze zijn gewoon erg gevoelig aan slijtage in vergelijking met een normale lijn- of boxermotor. De APEX-seals slijten gewoonweg sneller.

Tenzij ze spotgoedkoop zijn of een motorblok dat net gereviseerd is door een erkend bedrijf, zou ik de gok wagen, anders laten staan.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door SP-Boxer »

RX8 is inderdaad niet het toonbeeld van betrouwbaarheid. Zijn ook tweedehands niet heel duur, terwijl het eigenlijk een toekomstige klassieker zou moeten zijn.

Lastige ook is dat het een auto is die je niet even kan verzetten, want dan kun je de bougies eerst reinigen voordat hij het weer doet :mrgreen:
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef:RX8 is inderdaad niet het toonbeeld van betrouwbaarheid. Zijn ook tweedehands niet heel duur, terwijl het eigenlijk een toekomstige klassieker zou moeten zijn.

Lastige ook is dat het een auto is die je niet even kan verzetten, want dan kun je de bougies eerst reinigen voordat hij het weer doet :mrgreen:
Da's zo'n dooddoener hé, maar er zit een bron van waarheid in. Wat Eric zei klopt ook wel mbt eigenaars die niet weten hoe ermee omgaan.

Het zullen wel klassiekers worden hoor. Eens 90% op de schroot ligt en de RX7 NOG duurder is geworden... Ik heb altijd een RX8 gewild, maar je weet dat je een tijdbom koopt.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door SP-Boxer »

Wat is een dooddoener? Dat hij het niet meer doet als je hem 10 tellen hebt laten lopen en dat uit zet, of dat het een toekomstig klassieker is?

Mijn oom heeft twee RX8'en nieuw gekocht. De eerste vrij snel weer gunstig ingeruild, maar de tweede zou zomaar nog in zijn bezit kunnen zijn. (10+ jaar dan)
Heb al een paar jaar geen contact meer.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef:Wat is een dooddoener? Dat hij het niet meer doet als je hem 10 tellen hebt laten lopen en dat uit zet.
Dat ;)

Maar klopt natuurlijk vaak wel.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door erichendri »

Maarre Thonas, tweetakt olie in die rotatie motor.
Heb 20 jaar bij een rotatiedealer gewerkt maar dat nog nooit als advies gehoord.
Mischien gaan ze daardoor wel stuk wegens koolafzetting.
Ze hebben vroeger wel een heel klein beetje olie geinjecteerd gehad maar dat was echt minimaal, nog geen 100cc op 1000 km.
Wij hadden diverse klanten die probleemloos ruim 2 ton er mee reden.
Oh ja, laat geen bougie vallen, van de RX-8 waren ze 90€ p.st, praat uit ervaring.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

erichendri schreef:Maarre Thonas, tweetakt olie in die rotatie motor.
Heb 20 jaar bij een rotatiedealer gewerkt maar dat nog nooit als advies gehoord.
Mischien gaan ze daardoor wel stuk wegens koolafzetting.
Ze hebben vroeger wel een heel klein beetje olie geinjecteerd gehad maar dat was echt minimaal, nog geen 100cc op 1000 km.
Wij hadden diverse klanten die probleemloos ruim 2 ton er mee reden.
Oh ja, laat geen bougie vallen, van de RX-8 waren ze 90€ p.st, praat uit ervaring.

Eric
Wordt erg veel gedaan bij de rx8 (en rx7), zoek het eens op google.
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door Tanisha »

ghulst schreef:Nu weer avonden op MP dan maar. ;)

Heeft een van jullie ook ervaring met RHD? Er staan nog wel leuke auto’s te koop die uit Japan komen. Wie gebruikt zoiets op straat en hoe bevalt dat?
3 jaar lang een rhd Saab 900 gehad is in de praktijk goed te doen mits parkeergarages niet tot je dagelijkse routines horen.
Heb het geprobeerd toen met zo'n bejaarden stok om dingen te kunnen pakken maar is ook een drama.

Het rijden gaat in de praktijk wel perfect je leert bumperkleven heel snel af omdat je dan het overzicht kwijt bent.
Als je daar één keer aan gewend bent kom je er achter dat een rhd tijdens het rijden ook voordelen heeft en je vreemd genoeg meer overzicht hebt op veel verkeerssituaties.

Ik zou zo weer een rhd kopen en in de u.k zijn super koopjes te halen.
Import heeft wel valkuilen als je chassis nummer niet bekend is bij de RDW ga je voor een weging dat betekent dat je de auto zo licht mogelijk wilt maken alvorens naar het RDW te gaan mijn Saab viel zo meer dat 100 kilo zwaarder uit.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door ghulst »

Ik had contact over een RX-8 die pas is voorzien van een nieuwe (niet gereviseerde) motor. Ik vind het een gave auto, maar het is inderdaad niet voor alles een ideale auto. Meer iets voor erbij.

Wat betreft die spec B vind ik de looks prima. Wat mij betreft hoeft het geen facelift versie te zijn. Het mag zelfs nog wel een serie ouder, maar die lijken er alleen in RHD te zijn. Ik heb de verkoper een berichtje gestuurd, maar hij reageert niet, dus denk ik dat ik rustig aan verder kijk.

Mijn gedachten blijven wel steeds meer steken bij een station/plus/wagon ding. De extra laadruimte is wel prettig. Die Spec B is wat dat betreft misschien nog wel leuker, omdat niemand er aan ziet wat er onder de kap zit. Ik kom overigens ook een 3.0R tegen. Wat is het verschil?

@Tanisha: Wat bedoel je met “je chassis nummer niet bekend bij de RDW”? Het model neem ik dan aan? Want je specifieke chassisnummer geldt natuurlijk alleen voor jouw auto en dat zal de RDW nooit kennen voor de auto in NL is, neem ik aan.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door Raph »

ghulst schreef:Die Spec B is wat dat betreft misschien nog wel leuker, omdat niemand er aan ziet wat er onder de kap zit. Ik kom overigens ook een 3.0R tegen. Wat is het verschil?
De Legacy Spec B heeft een handbak (6 versnellingen), een sportiever onderstel met Bilstein schokdempers en speciale aluminium pedalen. De motor is hetzelfde.
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door Tanisha »

ghulst schreef:Ik had contact over een RX-8 die pas is voorzien van een nieuwe (niet gereviseerde) motor. Ik vind het een gave auto, maar het is inderdaad niet voor alles een ideale auto. Meer iets voor erbij.

Wat betreft die spec B vind ik de looks prima. Wat mij betreft hoeft het geen facelift versie te zijn. Het mag zelfs nog wel een serie ouder, maar die lijken er alleen in RHD te zijn. Ik heb de verkoper een berichtje gestuurd, maar hij reageert niet, dus denk ik dat ik rustig aan verder kijk.

Mijn gedachten blijven wel steeds meer steken bij een station/plus/wagon ding. De extra laadruimte is wel prettig. Die Spec B is wat dat betreft misschien nog wel leuker, omdat niemand er aan ziet wat er onder de kap zit. Ik kom overigens ook een 3.0R tegen. Wat is het verschil?

@Tanisha: Wat bedoel je met “je chassis nummer niet bekend bij de RDW”? Het model neem ik dan aan? Want je specifieke chassisnummer geldt natuurlijk alleen voor jouw auto en dat zal de RDW nooit kennen voor de auto in NL is, neem ik aan.
Ik had het pech dat er een letter stond in het chassisnummer wat ze op die plek niet verwacht hadden.
Wat de betekenis van die letter was ben ik nooit achter gekomen zelfs de Saab dealer snapte niet waarom het chassisnummer zo was opgebouwd ze konden het me ook niet vertellen.
Zowel RDW al saab dealer hebben die auto toen opgezocht bij Saab waar hij in de archieven stond met de kleur en opties die op de auto zaten.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door erichendri »

Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door Raph »

erichendri schreef:Zie ik net staan op FB.
https://www.facebook.com/groups/2208189 ... 2847034943

Eric
Ik krijg een melding "De link waarop je hebt geklikt, is mogelijk buiten werking of de pagina is verwijderd."
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door erichendri »

Deze.

Eric
Screenshot_20191020_105013_com.facebook.katana.jpg
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door ghulst »

Raph schreef:
erichendri schreef:Zie ik net staan op FB.
https://www.facebook.com/groups/2208189 ... 2847034943

Eric
Ik krijg een melding "De link waarop je hebt geklikt, is mogelijk buiten werking of de pagina is verwijderd."
Ik denk dat je lid moet zijn van de groep waar hij in staat. Dan ben ik ook niet. Toch maar even aangemeld. ;)
Raph schreef:De Legacy Spec B heeft een handbak (6 versnellingen), een sportiever onderstel met Bilstein schokdempers en speciale aluminium pedalen. De motor is hetzelfde.
De motor is hetzelfde, maar ook dezelfde hoeveelheid vermogen? Al vind ik een handbak toch prettiger. ;)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

Vermogen is identiek.
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door ghulst »

Interessant. Het lijkt wel dat er meer automaten zijn dan handbakken...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door erichendri »

Alleen de spec-b had de handbak, werdt ook het minst verkocht toen.

Eric
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door Raph »

ghulst schreef:Interessant. Het lijkt wel dat er meer automaten zijn dan handbakken...
Klopt. De handbak is een bijzonderheid op een Gen. IV Legacy. De modellen van na de facelift hebben een automaat met SI-Drive. Daarmee kun je via een knop de karakteristiek van de automaat instellen. Van (te) relaxed naar (te) alert. Gelukkig zit er nog wat tussen.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door SP-Boxer »

Met de handbak pas je met de SI-drive enkel de overbrengingsverhouding van het gaspedaal aan. Maar ook dan is Intelligent iets te relaxed (traag) en Sport# is met optrekken te agressief. In de bergen wel lekker die laatste overigens.
Bij mij staat hij 99% van de tijd gewoon in Sport.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef:Met de handbak pas je met de SI-drive enkel de overbrengingsverhouding van het gaspedaal aan. Maar ook dan is Intelligent iets te relaxed (traag) en Sport# is met optrekken te agressief. In de bergen wel lekker die laatste overigens.
Bij mij staat hij 99% van de tijd gewoon in Sport.
O ja, de Spec. B's van na de facelift hebben ook SI-Drive!
Bij mij staat-ie trouwens ook vrijwel altijd in 'S', maar bij een automaat gebeurt er op de achtergrond net even meer dan bij een handbak.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

Mijn advies: ga eens rijden met een facelift automaat met flippers aan het stuur, alsook met de 6 bak.
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door ghulst »

Dat is natuurlijk altijd een goed advies. Helaas staat er vrijwel niets hier in de buurt. Niet geholpen door de hork van een Subaru dealer die wij hier -al jaren- hebben sinds Vermeulen geen dealer meer is. Dat is wel jammer.

Even een andere kant op, wat zijn de gedachten over een WRX als deze?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door quikfit »

ghulst schreef:Even een andere kant op, wat zijn de gedachten over een WRX als deze?
Van een oud vrouwtje geweest (mannetje),import auto,dus grote kans op gesjoemel met de kilometerstand die je overigens nergens leest maar ik ga er maar vanuit dat ie ruim drie ton heeft gelopen!? Je kan mijn gedachten wel lezen denk ik? ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door ghulst »

LOL, het is inderdaad een Duitse auto, wel met een boekje vol met stempels waarvan de datums ook wel lijken te kloppen met de kilometerstand van net geen 3 ton. ;)
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door Tanisha »

Ben je zelf altijd bij wat je koopt.
De gradaties aan slijtage verraad meestal wel het gebruik en de ware kilometerstand.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Plaats reactie