Sportieve, praktische, snelle auto?

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door ghulst »

Ok, naar aanleiding van mijn post over een Impreza WRX op marktplaats, komt er een andere vraag op.

Stel; ik ben op zoek naar een snelle en sportief rijdende auto die ook nog enigszins praktisch is. Dus dan kom je al snel uit op een Impreza wagon, een Forester of eventueel een Outback. Wat mij betreft wel een turbo en in ieder geval een mogelijkheid om redelijk makkelijk over de 200pk te komen. Ik gok wel dat ik een Forester zou willen verlagen. Tegelijkertijd is een verlaagde Forester natuurlijk ook wel een gaaf gezicht. Misschien een beetje in een soort budget JDM stijl.

Oh, en het budget is niet oneindig. Het is wel een tweede auto, dus dat scheelt. ;)

Wie heeft leuke suggesties? Wat is makkelijk te doen? Wat is duur of onmogelijk?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door quikfit »

Budget is handig om te weten...anders komen we aan met auto's die niet relevant zijn.
Turbo's zijn inderdaad het makkelijkst ''te kietelen''.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door Raph »

6 cylinders, 245pk, stationwagon, standaard al laag en met een zo op het oog best wel redelijke prijs: http://www.thwenting.nl/occasions/subar ... k-21285313
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

Legacy SpecB in 6 cilinder met SI-drive en 6 bak als het kan, hoewel flipperen met de 5traps automaat geen straf is.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

Als aanvulling, hoewel de auto die Raph postte er goed uit ziet, zou ik toch voor een later model gaan (06-09). je krijgt voor een paar duizend euro meer heel wat meer leuke spullen.

Trouwens, ik had in het verleden (mijn ouder) een 'gewone' H6 (geen spec B) uit 2007 en die zat vol in de opties en heeft - behalve een andere voorbumper, 18 inch velgen en geen bilstein schokdempers - geen minpunten tov de specB.
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door JSE »

Als je de automaat niet als minpunt ziet tegenover de handgeschakelde 6-bak heeft ie verder geen minpunten inderdaad.
Met de automaat zie ik hem als grand tourer en met handbak en bilsteins als sportieve station.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

Met de automaat met flippers kan je enorm sportief rijden ;).

Bilstein upgrade kost de wereld niet trouwens.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door Mrdjc »

Ik heb als dagelijkse wagen een Passat Variant 3.2 VR6 (256pk) met 4-Motion en DSG bak...
Ervoor had ik een Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro.. ook heel erg leuk, reed heerlijk, alleen die wegen belasting was niet erg leuk.. (Was een hoop werk aan, en al een hoop KM's gedaan)

Vond dat de 3.0r veel te veel voor gevraagd werd met veels te hoge KM standen, vandaar dat ik de Passat maar ben gaan proberen...

Zeer leuke auto, maar is net niet zo leuk om te rijden als een degelijke legacy qua wegligging - meer een boot gevoel dan iets heel wendbaars... al is ie wel aardig rap door de DSG/VR6 combinatie...

Zullen in een jaar ofzo weer zien wat de volgende gaat worden.. hopelijk is mijn legacy dan al opgeknapt en word dat de "Leuke" auto om te hobbyen..
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door ghulst »

Ik wil wel een handbak. Een automaat heb ik al staan voor de comfortabele kilometers. Wel leuk dat jullie allemaal met Legacy’s komen en niet met Impreza’s of Foresters. ;)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door quikfit »

ghulst schreef:Ik wil wel een handbak. Een automaat heb ik al staan voor de comfortabele kilometers. Wel leuk dat jullie allemaal met Legacy’s komen en niet met Impreza’s of Foresters. ;)
Wat is je budget trouwens :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

ghulst schreef:Ik wil wel een handbak. Een automaat heb ik al staan voor de comfortabele kilometers. Wel leuk dat jullie allemaal met Legacy’s komen en niet met Impreza’s of Foresters. ;)
Een forester kan sportief en snel gemaakt worden, maar dan moet je volgende zaken aanpakken:

- velgen / banden naar 17 of 18 inch
- verlagen op Forester STI of impreza WRX/STI onderstel
- voorremmen aanpakken

Verder een knappe kar hoor, Foresters kunnen me (erg) bekoren, mits juist uitgerust/aangepast.
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door ghulst »

Ja, dat heb ik ook wel. Het heeft iets meer een sleeper idee dan een Impreza GTT/WRX/STI
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door erichendri »

Omdat het je opvalt, een WRX plus is ook een sportieve, praktische snelle auto.
Hebben zelf de gewone plus gehad.

Eric
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door ghulst »

Nu weer avonden op MP dan maar. ;)

Heeft een van jullie ook ervaring met RHD? Er staan nog wel leuke auto’s te koop die uit Japan komen. Wie gebruikt zoiets op straat en hoe bevalt dat?
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

Als je een rhd auto wil ga dan het avontuur aan en koop er eentje in UK. Stukken goedkoper, want hier vragen ze woekerprijzen voor die dingen.

Ik kon er niet aan wennen ...
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door Raph »

ghulst schreef:Nu weer avonden op MP dan maar. ;)

Heeft een van jullie ook ervaring met RHD? Er staan nog wel leuke auto’s te koop die uit Japan komen. Wie gebruikt zoiets op straat en hoe bevalt dat?
Je bedoelt auto's zoals de "Daddywagon" die te koop staat op https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/sub ... b9c5b7a618?
Bijzondere auto. Maar je hebt wel een bezemsteel-met-een-grijpertje nodig als je een parkeergarage binnen wil rijden. En een bestelauto of vrachtwagen inhalen op een tweebaansweg lijkt me ook geen pretje. Sterker nog; da's volgens mij al gauw een kamikaze-actie...
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door ghulst »

Ja, dat soort auto’s bedoel ik inderdaad. Er staat nog een wat eenvoudiger Legacy ook https://link.marktplaats.nl/m1465698106. Wel leuk, maar er zitten inderdaad ook wel nadelen aan rhd in Nederland.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door erichendri »

En als het toch niet bevalt zie hem maar eens voor een goede prijs te verkopen.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

Er zijn genoeg leuke lhd japanse wagens die aan je wensen (kunnen) voldoen. Als het een gezinsauto moet zijn waar je ook een hoop spullen in kwijt kan dan staan bij mij de Forester XT en de Legacy 3.0R of 2.0R op 1 en 2, gevolgd door de Lexus IS300 estate. Heb je op zich geen nood aan een giga koffer, dan zijn de Lexus IS200 en IS300 sedan en de Honda Accord type R (1998-2002) erg leuke wagens. Een Impreza WRX, STI is leuk, maar ik vind ze erg goedkoop ogen ivm de Lexus en de Honda.
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door ghulst »

Type R's zijn ook wel leuk, maar worden steeds meer een verzamelaarsobject. Zitten dan al snel over de 10K.

Ik neig wel een beetje naar een Forester met een Turbo. (Vooral omdat ik ook wel weer eens een turbo wil hebben en daar dan misschien op termijn ook weer wat meer aan wil doen...)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

Accord type R zit je op 5-7K (voor een goede).

Kiezen voor toeren maken of van turbokoppel genieten ;). Ik verkies het eerste.
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door ghulst »

Ik heb net ook een leuke RX-8 aangeboden gekregen. Super leuke auto om te rijden (proefrit gedaan toen ze nieuw waren), maar weinig kofferruimte. Dat is ook het nadeel van de Accord. Ik heb de auto niet echt heel hard nodig voor de ruimte, want ik heb nog een dikke dubbel cabine bus staan voor onze reguliere ritten. ;) Maar het zou wel leuk zijn als ik mijn racefiets of mountainbike achterin de auto mee kan nemen voor een rit. Verder hoeft er niet veel in te kunnen behalve 3 personen. (Niet tegelijk met de fiets, dus dat scheelt.)

Gisteren dook deze Legacy Spec B op: http://link.marktplaats.nl/m1469643872. Homokineten vervangen en een vage storing bij de uitlaat. Ziet er verder wel leuk uit. ;)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

Hmm, van die spec B wordt ik niet wild. Zou voor een facelift gaan...

Accord en kofferruimte => ooit als eens bekeken? Koffer is best groot.

RX8, tja, ze zijn echt niet betrouwbaar, punt. Je kan de levensduur van een motorblok rekken door het correct te behandelen (2takt olie, goed warmrijden en in hoge rpm etc), maar ze lopen echt veel (veel) sneller stuk dan de andere wagens die ik (en anderen) hebben genoemd. MAAR, wat zijn het gave bakken.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door erichendri »

Kom uit de mazda wereld, motor van de RX-8 mankeert niks aan.
Het ligt aan de bestuurder die hem niet goed berijdt.
Dat was al een stuk beter geworden vanaf de latere RX-7's
Koud - warm cyclus moet wel serieus gebeuren.
Motoren draaien super mooi, niet koppelrijk maar snel zat.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

erichendri schreef:Kom uit de mazda wereld, motor van de RX-8 mankeert niks aan.
Het ligt aan de bestuurder die hem niet goed berijdt.
Dat was al een stuk beter geworden vanaf de latere RX-7's
Koud - warm cyclus moet wel serieus gebeuren.
Motoren draaien super mooi, niet koppelrijk maar snel zat.

Eric
Eric, Ik zeg niet dat er iets mankeert met de motor van de rx8, maar ze zijn gewoon erg gevoelig aan slijtage in vergelijking met een normale lijn- of boxermotor. De APEX-seals slijten gewoonweg sneller.

Tenzij ze spotgoedkoop zijn of een motorblok dat net gereviseerd is door een erkend bedrijf, zou ik de gok wagen, anders laten staan.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door SP-Boxer »

RX8 is inderdaad niet het toonbeeld van betrouwbaarheid. Zijn ook tweedehands niet heel duur, terwijl het eigenlijk een toekomstige klassieker zou moeten zijn.

Lastige ook is dat het een auto is die je niet even kan verzetten, want dan kun je de bougies eerst reinigen voordat hij het weer doet :mrgreen:
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef:RX8 is inderdaad niet het toonbeeld van betrouwbaarheid. Zijn ook tweedehands niet heel duur, terwijl het eigenlijk een toekomstige klassieker zou moeten zijn.

Lastige ook is dat het een auto is die je niet even kan verzetten, want dan kun je de bougies eerst reinigen voordat hij het weer doet :mrgreen:
Da's zo'n dooddoener hé, maar er zit een bron van waarheid in. Wat Eric zei klopt ook wel mbt eigenaars die niet weten hoe ermee omgaan.

Het zullen wel klassiekers worden hoor. Eens 90% op de schroot ligt en de RX7 NOG duurder is geworden... Ik heb altijd een RX8 gewild, maar je weet dat je een tijdbom koopt.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door SP-Boxer »

Wat is een dooddoener? Dat hij het niet meer doet als je hem 10 tellen hebt laten lopen en dat uit zet, of dat het een toekomstig klassieker is?

Mijn oom heeft twee RX8'en nieuw gekocht. De eerste vrij snel weer gunstig ingeruild, maar de tweede zou zomaar nog in zijn bezit kunnen zijn. (10+ jaar dan)
Heb al een paar jaar geen contact meer.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef:Wat is een dooddoener? Dat hij het niet meer doet als je hem 10 tellen hebt laten lopen en dat uit zet.
Dat ;)

Maar klopt natuurlijk vaak wel.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Sportieve, praktische, snelle auto?

Bericht door erichendri »

Maarre Thonas, tweetakt olie in die rotatie motor.
Heb 20 jaar bij een rotatiedealer gewerkt maar dat nog nooit als advies gehoord.
Mischien gaan ze daardoor wel stuk wegens koolafzetting.
Ze hebben vroeger wel een heel klein beetje olie geinjecteerd gehad maar dat was echt minimaal, nog geen 100cc op 1000 km.
Wij hadden diverse klanten die probleemloos ruim 2 ton er mee reden.
Oh ja, laat geen bougie vallen, van de RX-8 waren ze 90€ p.st, praat uit ervaring.

Eric
Plaats reactie