Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Rene »

4 seizoenbanden zijn naar mijn bescheiden mening comprommiebanden die onder alle omstandigheden matig presteren.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Raph »

Rene schreef:4 seizoenbanden zijn naar mijn bescheiden mening comprommiebanden die onder alle omstandigheden matig presteren.
Volgens de meest recente bandentests blijkt dat dus niet (meer) zo te zijn.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Rene »

Dat waag ik te betwijfelen ;)
Het filmpje wat Eric poste met die 2 bmw's is mijn inziens ook niet representatief : een 2wd met winterbanden tegenover 1 op zomerbanden met awd..
Als ze die test nog eens deden met identieke wagens met zomer , winter en met 4 seizoenenbanden....ben benieuwd wat er dan uit komt..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door sufos »

Raph schreef:
Rene schreef:4 seizoenbanden zijn naar mijn bescheiden mening comprommiebanden die onder alle omstandigheden matig presteren.
Volgens de meest recente bandentests blijkt dat dus niet (meer) zo te zijn.
+1
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door erichendri »

Het laatste filmpje wat ik plaatste was van 2 XV's, dus gelijkwaardige auto's.
De ene stond op 4seizoen en de ander op winterbanden.
Toch is er een heel duidelijk verschil te zien qua remweg, optrekken en remgedrag in de bocht.
Vraag mij overig af of onze anwb de banden wel in de sneeuw test.
Ook lees ik regelmatig dat wintersporters terugkomen op het besluit om met 4seizoenbanden
op wintersport te gaan omdat er ineens kettingen gemonteerd moesten worden
terwijl dat met winterbanden nooit nodig was.
Het rijgedrag een heel stuk achteruit ging met 4seizoenbanden.

Ook ik ga niet meer met mijn AT banden op wintersport in Oostenrijk.
Ik merkte al in het Zwartewoud dat deze banden daar niet geschikt voor waren.

Vraag mij af of ze in Noorwegen ook op 4seizoenbanden rijden in hun winters.

Eric
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door sufos »

Dat filmpje is leuk maar in de praktijk heb ik nog nooit op een wegdek gereden met zoveel sneeuw.
Ook ik ben nog steeds een voorstander van winterbanden, maar tests laten toch echt zien dat de allseason bezig is met een inhaalslag. Feit blijft dat een winterband bij winterse omstandigheden beter scoort dan een allseason. Maar hoe vaak komt dat voor? Maar "at the end" iedereen moet lekker doen waar hij/zij zich het beste bij voelt.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Rene »

Een 4seizoenenband zal die inhaalslag nooit winnen van een band die specifiek voor bepaalde omstandigheden is ontwikkeld...
Het ligt er dus maar net waar waar het accent van zo'n band word gelegd door de fabrikant , verder heb ik er heel weinig ervaring mee..
Ooit eens kort met een autootje gereden waar ze onder zaten ( toyota starlet 1997 ) onder winterse omstandigheden en was nou niet bepaald onder de indruk er van.
Nu ben ik dan ook bevooroordeeld omdat die auto FWD heeft en ik zelf dus AWD rijd s'winters , op zich is dat alleen al geen eerlijk vergelijk.

Feit is wel dat ik niet meer voor budget banden ga maar liever wat meer uitgeef daar aan : op den duur betaald zich dat wel weer terug.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:
aze2000 schreef: Blijf er bij dat je moet gaan voor het beste wat er te krijgen is om je veiligheid maximaal te genereren .. dus echte winter en zomer banden.. als je 4 seizoenen banden hebt dan kun je maar voor max 50% een goede zomer of winter band hebben..
Hiermee suggereer je dat een winterband dus dubbel zo goed presteert in de winter ten opzichte van een all-season. Dat is natuurlijk niet zo, en dat geldt natuurlijk ook voor de zomerband /all-season vergelijking. Waar haal je die 50% in hemelsnaam vandaan ?

Ik zal voor jou dan het nog even anders onderbouwen,,, een winterband is presteert niet dubbel zo goed als een zomer band,, tenminste niet mijn text.

En de 50% is dat een all-season band dus blijkbaar van allebij de helft heeft,,, geprobeerd de beste zomer band en winterband te maken,,

Of jij moet ergens gelezen hebben,,, All-Seasonband 80% zomerband en 20% winterband. ik denk dat er dan niemand meer zn band koopt.

Maar nogmaals,, staat iedereen vrij om te doen wat hij denkt goed is,, maar als je en daar kunnen de nooren op dit forum meer over vertellen... kijkt naar die landen waar ze op rijden zijn geen all-season banden in de winter,, conclusie je kunt niet de beste zomer/winterband in 1 band stoppen.


Graag hoor ik jou kijk op de banden,, :okeee:
Groet Robert
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Raph »

Volgens mij gaat het om hoe vaak het voorkomt dat een bepaald type band optimaal tot zijn recht komt.

Bij een zomerband is dat onder droge en onder natte omstandigheden.
Bij een winterband is dat bij sneeuw en ijs.

Tegenwoordig is de prestatie van een goede vierseizoenenband onder droge omstandigheden vergelijkbaar met die van een gemiddelde zomerband, bij natte omstandigheden zelfs beter dan een zomerband en bij sneeuw en ijs vergelijkbaar met die van een gemiddelde winterband.

Temperatuur speelt lang niet zo'n grote rol als vaak wordt aangenomen, aldus het artikel op https://www.bd.nl/auto/winterbanden-heb ... ~a2d80ed0/ dat afgelopen week werd gepost door Hummie.

In Nederland hebben omstandigheden waar een winterband optimaal tot zijn recht komt zich de afgelopen jaren niet vaak voorgedaan. Dus je hebt in Nederland - ook in de winter - vooral te maken met de nadelen van een winterband; niet de voordelen.

Een goede vierseizoenenband komt onder droge en natte omstandigheden beter tot zijn recht dan een winterband en bij sneeuw en ijs beter dan een zomerband. Daarom komt een vierseizoenenband in Nederland vrijwel altijd beter tot zijn recht dan een winterband. Bovendien voldoen vierseizoenenbanden die zijn voorzien van een sneeuwvloksymbool aan de wettelijke eisen die gelden in Duitsland (bron: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... -duitsland).

In Noorwegen en de Alpenlanden zijn winterse omstandigheden uiteraard heel anders; daar komt een winterband vaak wél goed tot zijn recht.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door sufos »

Een allseason heeft echt niet 50% van allebei, dat is echt een misrekening.

Zomaar een testje: https://www.nu.nl/auto/5586110/vierseiz ... anden.html
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Raph »

sufos schreef:Een allseason heeft echt niet 50% van allebei, dat is echt een misrekening.

Zomaar een testje: https://www.nu.nl/auto/5586110/vierseiz ... anden.html
P'cies!
Goede vierseizoenenbanden zijn allang geen 'vleesch noch visch' meer.
Zie ook https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... test-2019/. Het nieuwsartikel waaraan Sufos refereert is dezelfde test, maar dan van 2018.

De winnaar van de test in 2019, de Michelin CrossClimate Plus, haalde in de ANWB zomerbandentest van 2019 zomaar de derde plek...
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door sufos »

Zelf rij ik nu ongeveer 17 jaar ( met volle overtuiging ) met winterbanden. Maar met de wetenschap van nu zou ik absoluut voor een all season kiezen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door *thomas* »

Allseasonbanden blijven een compromis, maar dat is een zomerband in de winter ook, net als een winterband in de zomer.

Voor de lage landen voldoet in 80% van de gevallen een zomerband van een goed merk, maar op die echte winterse dagen met sneeuw en ijs OF regen met lage temperaturen voldoet een zomerband dan weer helemaal niet.

Ik rijd nu zelf al enkele jaren (8 of 9) met allseasons en ze voldoen, maar ik kan met zekerheid zeggen dat mijn alfa 156 (een FWD) MET winterbanden het stukken beter deed in de sneeuw met goede winterbanden dan mijn Outback met goede allseaons (in beide gevallen gaat het om vredestein).

Mijn Forester met Nokian winterbandjes deed het in de sneeuw subliem. Voor mij dan ook de reden om terug te gaan naar twee sets wielen als deze allseaons het voor bekeken houden.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door aze2000 »

*thomas* schreef:Allseasonbanden blijven een compromis, maar dat is een zomerband in de winter ook, net als een winterband in de zomer.

Voor de lage landen voldoet in 80% van de gevallen een zomerband van een goed merk, maar op die echte winterse dagen met sneeuw en ijs OF regen met lage temperaturen voldoet een zomerband dan weer helemaal niet.

Ik rijd nu zelf al enkele jaren (8 of 9) met allseasons en ze voldoen, maar ik kan met zekerheid zeggen dat mijn alfa 156 (een FWD) MET winterbanden het stukken beter deed in de sneeuw met goede winterbanden dan mijn Outback met goede allseaons (in beide gevallen gaat het om vredestein).

Mijn Forester met Nokian winterbandjes deed het in de sneeuw subliem. Voor mij dan ook de reden om terug te gaan naar twee sets wielen als deze allseaons het voor bekeken houden.

Is mijn ervaring ook,,, de mensen die ik spreek met all-season gaan voor deze banden omdat ze geen geld over hebben voor 2 sets banden. maar nogmaals ,, verder lees ik lekker mee ;) ik zou voor de 2 sets gaan.. en ps het sneeuw vlokje is blijkbaar in DE een eis, maar een fabriekant mag er op zetten wat hij wil.. dus zou me daar niet geheel op blindstaren..
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door erichendri »

Sneeuwvlokje met 3peaklogo.
Alle winterbanden moeten aan bepaalde eisen voldoen en zomaar er wat
opzetten is uit den boze.
Bij mijn grabber AT2 banden hebben een groot aantal maten het 3peaklogo.
Sommige maten niet waaronder mijn 215/65-16.
Rubber en profiel is echt hetzelfde, daar mankeert het niet aan.
Vind het zelf geen winterbanden, zowel met optrekken als afremmen.
Is een beetje logisch want ze missen natuurlijk de vele lamellen.
Nog een leuk stukje om te lezen.

https://www.wintersport.nl/weblog/beric ... winterband

Eric
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Raph »

*thomas* schreef:Ik rijd nu zelf al enkele jaren (8 of 9) met allseasons en ze voldoen, maar ik kan met zekerheid zeggen dat mijn alfa 156 (een FWD) MET winterbanden het stukken beter deed in de sneeuw met goede winterbanden dan mijn Outback met goede allseaons (in beide gevallen gaat het om vredestein).
AWD is geen vervanger voor winterbanden. Trouwens, die momenten in de sneeuw; was dat in Nederland? Want de momenten waarop winterbanden in ons landje tot hun recht komen zijn "few and far in between".
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door *thomas* »

In Vlaanderen (de sneeuw), heb het helemaal niet over wintersport.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Raph »

Ben even de bevindingen gaan opzoeken van de test die de aanleiding vormde voor de discussie die een paar dagen geleden op gang kwam.
Van de test is een video gemaakt die sinds 3 december beschikbaar is op https://www.youtube.com/watch?v=bKtnczk8Mxk.
Interessante kost! De tester schrok zelf van het gebrek aan grip met zomerbanden als de weg koud, nat en vettig is.

Er zijn voor de test vijf verschillende typen banden gebruikt. Elke band is de op dit moment best geteste in zijn soort:
  • Zomerband: Continental Premium Contact 6
  • Vierseizoenenband (nadruk op 'zomer'): Michelin CrossClimate Plus
  • Vierseizoenenband (nadruk op 'winter'): Continental AllSeasonContact
  • Winterband: Continental WinterContact TS 860
  • Winterband (voor Noord-Europese omstandigheden): Nokian Hakkapeliitta R3
In de video worden drie grafieken getoond:
Remafstand onder natte omstandigheden
Remafstand onder natte omstandigheden
Rondetijd op besneeuwd parcours
Rondetijd op besneeuwd parcours
Remafstand onder droge omstandigheden
Remafstand onder droge omstandigheden
De conclusie: naar aanleiding van de bevindingen wordt geadviseerd om nog steeds banden te wisselen. Echter niet naar winterbanden, maar naar vierseizoenenbanden. En uiteraard je snelheid (en gedrag) aanpassen voor de enkele keer dat er sneeuw ligt.
Het advies geldt voor het Verenigd Koninkrijk, maar lijkt me ook voor Nederland van toepassing.
Tenzij je in de winter naar de Noordkaap wil, uiteraard. Dan moet je gewoon een band nemen waar Hakkapeliitta op staat.

Een leuk discussiepunt dat overblijft is of je op wintersport moet gaan met winterbanden, of dat je ook prima uit de voeten kunt met een combinatie van vierseizoenenbanden en sneeuwkettingen. Want sneeuwkettingen zijn in een aantal wintersportgebieden immers toch al verplicht om bij je te hebben. En uiteraard om ze te gebruiken als de omstandigheden dat vereisen.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Rene »

De crossclimate's doen het niet eens zo slecht , alleen kan ik het niet rijmen dat die de nadruk heeft op zomer..
Ze hebben het M+S symbool en het sneeuwvlokje
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Raph »

Rene schreef:De crossclimate's doen het niet eens zo slecht , alleen kan ik het niet rijmen dat die de nadruk heeft op zomer..
Ze hebben het M+S symbool en het sneeuwvlokje
Volgens de video zijn de rubbersamenstelling en het profiel zodanig anders dat de Michelin CrossClimate Plus een "summer biased all season tire" wordt genoemd.
(ref: 1:17 in de video)
  • Onder droge omstandigheden presteert de Michelin CrossClimate Plus significant beter dan de Continental AllSeasonContact,
  • Onder natte omstandigheden presteert de Michelin CrossClimate Plus een klein beetje beter dan de Continental AllSeasonContact,
  • In de sneeuw is het verschil ongeveer even groot als tussen de vierseizoenenband en de reguliere winterband. En tussen de reguliere winterband en de winterband voor Noord-Europese omstandigheden.
Toch wel aardig om te zien dat de ene goede winterband de andere niet is. En ook om te zien dat het ook opgaat voor vierseizoenenbanden.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door erichendri »

En dat is precies waar ik de grootste hekel aan heb, kettingen monteren.
Vaak rijdt je al een tijdje in de sneeuw waardoor je wielkasten vol sneeuw zit.
Sneeuwt het regelmatig best hardt.
Zit je een half uur gauw in de kou te prutsen.
Dat is wat ik zie onderweg bij ketting montage plekken.
Nee, geef mij maar winterbanden.
Allrad en winterreifen hoeven voor 95% als laatste aan de ketting.
En dan nog rijdt je zonder probleemloos omhoog is mijn ervaring.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door hummie »

Regen en droog weer zijn geen winterse omstandigheden.. artikel goed lezen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Juist!! :okeee: En niet altijd maar blindelings naroepen zonder zelf na te blijven denken.
Dat is bij zoveel onderwerpen, dat mensen "de waarheid" maar naroepen zonder zelf te snappen wat ze nou precies roepen. We zouden allemaal schatrijk en welvarend zijn als we de nageroepen praatjes destijds moesten geloven, maar ondertussen leeft het halve land in arremoei door schulden en is op alles bezuinigd.
De winterband blijkt volgens de onderzoeker eigenlijk alleen de beste keus wanneer er echt sneeuw op de weg ligt. In Nederland heb je het dan in de regel over hooguit een paar dagdelen per jaar [en ook dan op doorgaande wegen vaak nog geen uur, als het al de kans krijgt te blijven liggen]. De conclusie van de test luidt dan ook dat je beter geen winterbanden kunt kopen. Het praktische nut is volgens de onderzoekers te beperkt om aanschaf te rechtvaardigen.
En verder vind ik dat iedereen het lekker voor zichzelf moet kiezen. Er bestaat geen "beste optie" want dat is voor iedereen verschillend.
Overigens zijn zomerbanden ook gewoon goed te noemen want anders hadden ze de strenge veiligheids- en toelatingseisen nooit doorlopen. ;) Verdiep je daar maar eens in want dat zal je verbazen. Het maakt eigenlijk geen hol uit voor ons gematigde kikkerlandje.
De conclusie: naar aanleiding van de bevindingen wordt geadviseerd om nog steeds banden te wisselen.
Ja grappig. De ideale situatie. 's Morgens met droog weer en een warm ochtendzonnetje weg op zomerbanden. Als het begint te sneeuwen even wisselen naar winterbanden. Als daarna het strooigoed begint te werken en de weg nog nat is van smeltwater de all seasons er onder. En dan 's middags als het zonnetje weer schijnt weer op zomerbanden naar huis. Om thuis, als het weer sneeuwt, nog even naar de winterbanden te wisselen om veilig in te parkeren.
Ik zal bezig blijven. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik rijd mijn hele leven vele km's al op zomer- en all season banden in 2wd's, ook in dikke pakken sneeuw in de bekende skigebieden in een tijd dat winterbanden nog niet verplicht waren (ik had wel altijd kettingen bij voor noodgevallen), en ik heb nog nooit een ongeluk veroorzaakt door sneeuw of glijden. En ik heb toch onder serieuze omstandigheden gereden zoals ik ze in NL nog nooit meegemaakt heb, zoals nog vlug over wegen die 'vlak achter mij' afgesloten werden vanwege te veel sneeuw en zo.
Ook weleens het jaar door op winterbanden gereden (gekregen bij een auto) om ze op te rijden. En ook daarmee nooit een ongeluk gehad. Want zachte banden zorgen voor betere grip. Ze sleten alleen twee keer zo hard.

Ondertussen zie ik in de winter nog steeds (even) veel winterse gladheids-ongevallen plaatsvinden, door auto's mét winterbanden. Rara hoe is het mogelijk?? :D
Dus 'wetenschappers' mogen roepen wat ze willen. Ik heb mijn eigen uitgebreide proefondervindelijke onderzoeksresultaten waarop ik mijn conclusies trek. :geek:
Plaats reactie