Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Tanisha »

Mrdjc schreef:
Tanisha schreef:Tegenwoordig lijkt voor velen het hebben van winterbanden een vrijbrief te zijn om als een hersendode zombie door het verkeer heen te kunnen racen.
Dan moeten die lui maar gewoon in de rechterbaan gaan rijden als ze niet durven door te rijden... :D

Beetje links blijven plakken 30-40 km/u en continu op de rem terwijl ze bang zijn dat het glad is slaat gewoon nergens op, ga dan gewoon rechts rijden achter de vrachtwagens!

Ik ben niet bang om door te rijden als het glad is, ben enkel bang dat een of andere klojo besluit er voor te schieten en vol in de ankers te gaan en niet te beseffen dat er een aardige snelheidsverschil is. :okeee:
Wel eens met verse sneeuw een vrachtwagen bij proberen te houden?
Ik ex vrachtwagen chauffeuse kan ik je vertellen dat je bij verse sneeuw namelijk nergens last van hebt en de personen auto's wel daarom rijden veel vrachtwagens met sneeuw juist links op de snelweg.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door erichendri »

Vrachtwagens houden mij ook niet bij op verse sneeuw kan ik je vertellen.
Vaak zat ruim boven de 100 km/h gereden in de winter richting Oostenrijk.
Rechter baan is ook vaak het verraderlijkst bij sneeuwval. dat veranderd in een ijsbaan.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door hummie »

Mrdjc schreef:
hummie schreef:Kwestie van aanpassen. Als iemand niet "in de ankers" kan rijdt hij toch echt ook te hard binnen de omstandigheden.
Dus als iemand op een zomerse dag...
Volgens mij ging het hier over sneeuwomstandigheden? Staat in elk geval wel in de titel.

En om even wel inhoudelijk op je reactie in te gaan.
In de wetgeving in nederland is opgenomen dat je ten alle tijden je auto onder controle dient te hebben. Dat je bedacht behoort te zijn op onvoorziene situaties. En dat je je rijgedrag dermate aanpast dat je tijdig in kunt grijpen.
Dus nee, je kunt niet als een gek rijden en dan verwachten dat anderen zich geheel aan jou aanpassen. Al is mij ook bekend dat velen er zo wel voortaan over denken. Ook bij wegversmallingen en zo, waar iedereen maar lijkt te denken dat hij toch echt eerst moet omdat hij haast heeft voor zijn belangrijke zaken. :mrgreen:
Je wilt niet weten hoe vaak ik mijn auto stil moet zetten in jachtig verkeer omdat anders iedereen maar lekker door knalt terwijl dat oudje of kind niet veilig over kan steken.
Mrdjc schreef:In Duitsland leren ze je het zo af als je met gigantische snelheids verschillen naar links komt
Helemaal met je eens. Daar zouden wij nog wat van kunnen leren.
Maar in duitsland ben je ook verplicht invoegend verkeer vrij baan te geven, dus iemand de ruimte te geven en maar niet als een gek door te knallen. Daar krijgen naast hardrijders ook het wat langzamere verkeer ruimte van elkaar. Ook daar zouden er hier veel iets van kunnen leren, elkaar wat meer ruimte geven.
Daar rijden hardrijders je ook niet van de weg, maar geven tijdig lichtsignalen.
En hier kunnen ze al helemaal veel leren van hoe daar op een snelweg de auto's uit elkaar gaan als een zee van Mozes als er hulpdiensten door moeten. Hier willen velen voorrang op de hulpdiensten omdat ze zichzelf zo belangrijk vinden. Want we hebben hier allemaal haast en we zijn zelf toch zo belangrijk.

Leuk weetje. Ik rijd altijd een vrij constante snelheid, rond max snelheid, en nooit vet hard. In NL rijd ik meestal rond de 70km/u gemiddeld (klink weinig maar probeer het maar eens constant te halen) en op lange afstanden in het buitenland tegen 100km/u gemiddeld (dat is snelweg én stadswerk, inclusief pauzes en tanken). Rondom me heen zie ik altijd vele jagers, en aangezien ik geen politieagentje ben laat ik ze altijd asap lekker passeren met belachelijk bovenmatige snelheden. Ze gaan d'r gang maar.
Letterlijk vaak mee gemaakt dat 250 km verderop we in die stad voor hetzelfde rode stoplicht stonden. :mrgreen: Zelfs meegemaakt op 500km en dik meer in het buitenland.
Met al dat gejaag win je geen donder. Worden ze alleen maar kaaimoe van en dat brengt ze vanzelf een keer dat ze zich mollie rijden. Kaaimoe, dus moeten meer rust nemen. 2 uur meer risico op ernstige ongelukken om hooguit 10 minuten eerder in groningen aan te komen vanuit eindhoven.
Constante snelheid handhaven, een constant goed tempo houden, gang houden, go with the flow, dat werkt (en ook niet echt noemenswaardig). :mrgreen: En met sneeuw een lagere snelheid, want anders kom je met gejaag jezelf (en vooral je beperkingen) nog veel sneller tegen.
Gebruikersavatar
Henri
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2018 11:15

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Henri »

Raph schreef:
hummie schreef:Ben het overigens helemaal met je eens dat in ons landje met zwakke winters de meeste mensen wel erg langzaam en bang gaan rijden, wat inderdaad ook erg gevaarlijk is.
Als al die mensen eens zouden snappen hoe veel veiliger all-wheel-drive is in dergelijke situaties, zouden er dan in ons kikkerlandje aanzienlijk meer Subaru's worden verkocht?
De BeNeLux is geen prioriteit voor Subaru.
Je ziet ze veel meer in Zwitzerland en Oostenrijk, maar de procenten daar vervallen in het niets in vergelijking met de USA.
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Beurstel »

Je weet oktober is begonnen als de discussie over het nut van winterbanden weer is losgebarsten.

Ik was zelf altijd wel een fel voorstander van winterbanden. Maar merkte de laatste jaren dat ik er wel meer moeite mee kreeg om ze weer eronder te leggen. Want een groot deel van de km’s reed ik in temperaturen boven de 10 graden. Vorig jaar met de Sub op wintersport hartje februari: heenreis 17 graden. Terugreis: 17 graden. Alle dagen ertussen: minstens 16 graden. Dagelijks ritje naar de Boulangerie kostte voor mijn gevoel alleen al 5% bandenprofiel.

Maar zonder gekheid, er zitten natuurlijk ook nadelen aan winterbanden. Een aanzienlijk deel van de tijd dat ze eronder liggen zijn ze aantoonbaar ONveiliger dan zomerbanden. We hebben er tegenwoordig een auto bij en na lang wikken en wegen krijgt deze geen winterbanden, maar gaan we eens een winter op 4-seizoenen banden ertegenaan. Zullen zien waar “het schip” strandt.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door aze2000 »

Beurstel schreef:Je weet oktober is begonnen als de discussie over het nut van winterbanden weer is losgebarsten.

Ik was zelf altijd wel een fel voorstander van winterbanden. Maar merkte de laatste jaren dat ik er wel meer moeite mee kreeg om ze weer eronder te leggen. Want een groot deel van de km’s reed ik in temperaturen boven de 10 graden. Vorig jaar met de Sub op wintersport hartje februari: heenreis 17 graden. Terugreis: 17 graden. Alle dagen ertussen: minstens 16 graden. Dagelijks ritje naar de Boulangerie kostte voor mijn gevoel alleen al 5% bandenprofiel.

Maar zonder gekheid, er zitten natuurlijk ook nadelen aan winterbanden. Een aanzienlijk deel van de tijd dat ze eronder liggen zijn ze aantoonbaar ONveiliger dan zomerbanden. We hebben er tegenwoordig een auto bij en na lang wikken en wegen krijgt deze geen winterbanden, maar gaan we eens een winter op 4-seizoenen banden ertegenaan. Zullen zien waar “het schip” strandt.
Daar heb je wel een punt, blijft tot een bepaalde hoogte ook een lastig verhaal.
Zelf leg ik de winter sloffen er pas onder als de temp
Zakt.
Toch ben ik wel een voorstander van winterbanden, ik zit ook met zn 250 a 300km per dag op de weg en heb gemerkt dat m’n winterbanden zeker in de bochten en met optrekken meer grip geeft.

Nu moet ik ook bij vermelden dat ik nu ook een awd bus rijdt, niet echt nodig, maar je merk dat je in mijn geval op veiligere plekken kunt komen/staan.

Maar t blijft gewoon dat met of zonder winterbanden, pas je snelheid en rijgedrag aan!!!! In france is het bij slechter weer 100 ipv 130 .. vind ik een prima keus..

Vraag is zo i zo waarom moesten we naar 130? Nog meer verschillen in snelheid... 30,50,70,100,120,130. En dan nog maar niet te praten over de tussen snelheden.

Maar goed dat is een andere topic voordat mensen gaan roggelen
Groet Robert
hel1
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 jan 2016 14:51

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door hel1 »

ik hoef hier niet echt over na te denken.in de regio waar ik werk (noord-west Italië) moet ik winterbanden of kettingen hebben tussen 15 november en 15 april. de temperatuur is 's ochtends vaak onder de 5 graden vanaf eind november en dan heb je meer grip met winterbanden. en voor de zekerheid ligt er ook een setje kettingen achterin, want zowel mijn werk als mijn appartement liggen op een heuvel en het is toch wel fijn om als het moet kettingen om te kunnen leggen. al is het maar een paar keer per jaar.
..en dat is een wet van meten en persen
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door hummie »

hel1 schreef:temperatuur is 's ochtends vaak onder de 5 graden
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Dat is het hier volgens mij al een jaar of 4 niet meer gebeurd. Hier moet je blij zijn als er een keer eind van de ochtend nog natte sneeuw ligt.

Een lekkere winter met enkele weken sneeuw, sleeën en schaatsen, zou voor de kinderen wel weer eens leuk zijn. Onze wegen zijn dan allang weer schoon geveegd en droog gereden.
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Beurstel »

hummie schreef:Onze wegen zijn dan allang weer schoon geveegd en droog gereden.
Dat is inderdaad ook nog eens zo. Zelfs als er sneeuw ligt is alles, buiten wat secundaire wegen, binnen een mum van tijd weer vrijgeveegd en gepekeld. Moeilijkheden vind je dan vooral als je ze zoekt. Ik geloof dat we terug moeten naar winter 2010 of 2011 voor de laatste periode met lange tijd onbegaanbare wegen.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door hummie »

Wat ik nou toch lees...

https://www.bd.nl/auto/winterbanden-heb ... t~a2d80ed0

Toch goed ingeschat?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door erichendri »

Waarom winterbanden, ik heb toch 4seizoenbanden.....
Let wel, in sneeuw zijn winterbanden op hun best en wat betreft andere condities.
Dat kan erg verschillen, net als bij 4seizoenbanden en zomerbanden.

https://youtu.be/EC1E2eDt1JY

Eric
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door aze2000 »

erichendri schreef:Waarom winterbanden, ik heb toch 4seizoenbanden.....
Let wel, in sneeuw zijn winterbanden op hun best en wat betreft andere condities.
Dat kan erg verschillen, net als bij 4seizoenbanden en zomerbanden.

https://youtu.be/EC1E2eDt1JY

Eric

Er is veel verschil in banden, en iedereen moet doen wat je vind dat het beste is.

Blijf er bij dat je moet gaan voor het beste wat er te krijgen is om je veiligheid maximaal te genereren .. dus echte winter en zomer banden.. als je 4 seizoenen banden hebt dan kun je maar voor max 50% een goede zomer of winter band hebben..

Blijft altijd zo dat je ten alle tijden de snelheid en afstand aan moet passen aan de omstandigheden.. wat voor wagen je ook maar hebt..
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door quikfit »

Regen en droog weer zijn geen winterse omstandigheden.. artikel goed lezen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door aze2000 »

Klopt, Quik.

Blijft daarom ook lastig,, ik wissel daarom pas over op winterbanden als de omstandigheden er dan ook pas naar zijn.

Maar zoals ik aangaf,, doe wat je denkt goed te doen.

Maar als ik nu zie dat een collega weer gebruikte banden heeft aangeschaft,,, en als je dan naar de banden kijk vraag ik me in vredesnaam af waarom mensen voor sommige gebruikte onderdelen gaan.

Maar voordat hier weer een roggelende discussie onstaat.. blijven we even bij t onderwerp.. Winterbanden
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door sufos »

aze2000 schreef: Blijf er bij dat je moet gaan voor het beste wat er te krijgen is om je veiligheid maximaal te genereren .. dus echte winter en zomer banden.. als je 4 seizoenen banden hebt dan kun je maar voor max 50% een goede zomer of winter band hebben..
Hiermee suggereer je dat een winterband dus dubbel zo goed presteert in de winter ten opzichte van een all-season. Dat is natuurlijk niet zo, en dat geldt natuurlijk ook voor de zomerband /all-season vergelijking. Waar haal je die 50% in hemelsnaam vandaan ?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Rene »

4 seizoenbanden zijn naar mijn bescheiden mening comprommiebanden die onder alle omstandigheden matig presteren.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Raph »

Rene schreef:4 seizoenbanden zijn naar mijn bescheiden mening comprommiebanden die onder alle omstandigheden matig presteren.
Volgens de meest recente bandentests blijkt dat dus niet (meer) zo te zijn.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Rene »

Dat waag ik te betwijfelen ;)
Het filmpje wat Eric poste met die 2 bmw's is mijn inziens ook niet representatief : een 2wd met winterbanden tegenover 1 op zomerbanden met awd..
Als ze die test nog eens deden met identieke wagens met zomer , winter en met 4 seizoenenbanden....ben benieuwd wat er dan uit komt..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door sufos »

Raph schreef:
Rene schreef:4 seizoenbanden zijn naar mijn bescheiden mening comprommiebanden die onder alle omstandigheden matig presteren.
Volgens de meest recente bandentests blijkt dat dus niet (meer) zo te zijn.
+1
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door erichendri »

Het laatste filmpje wat ik plaatste was van 2 XV's, dus gelijkwaardige auto's.
De ene stond op 4seizoen en de ander op winterbanden.
Toch is er een heel duidelijk verschil te zien qua remweg, optrekken en remgedrag in de bocht.
Vraag mij overig af of onze anwb de banden wel in de sneeuw test.
Ook lees ik regelmatig dat wintersporters terugkomen op het besluit om met 4seizoenbanden
op wintersport te gaan omdat er ineens kettingen gemonteerd moesten worden
terwijl dat met winterbanden nooit nodig was.
Het rijgedrag een heel stuk achteruit ging met 4seizoenbanden.

Ook ik ga niet meer met mijn AT banden op wintersport in Oostenrijk.
Ik merkte al in het Zwartewoud dat deze banden daar niet geschikt voor waren.

Vraag mij af of ze in Noorwegen ook op 4seizoenbanden rijden in hun winters.

Eric
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door sufos »

Dat filmpje is leuk maar in de praktijk heb ik nog nooit op een wegdek gereden met zoveel sneeuw.
Ook ik ben nog steeds een voorstander van winterbanden, maar tests laten toch echt zien dat de allseason bezig is met een inhaalslag. Feit blijft dat een winterband bij winterse omstandigheden beter scoort dan een allseason. Maar hoe vaak komt dat voor? Maar "at the end" iedereen moet lekker doen waar hij/zij zich het beste bij voelt.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Rene »

Een 4seizoenenband zal die inhaalslag nooit winnen van een band die specifiek voor bepaalde omstandigheden is ontwikkeld...
Het ligt er dus maar net waar waar het accent van zo'n band word gelegd door de fabrikant , verder heb ik er heel weinig ervaring mee..
Ooit eens kort met een autootje gereden waar ze onder zaten ( toyota starlet 1997 ) onder winterse omstandigheden en was nou niet bepaald onder de indruk er van.
Nu ben ik dan ook bevooroordeeld omdat die auto FWD heeft en ik zelf dus AWD rijd s'winters , op zich is dat alleen al geen eerlijk vergelijk.

Feit is wel dat ik niet meer voor budget banden ga maar liever wat meer uitgeef daar aan : op den duur betaald zich dat wel weer terug.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:
aze2000 schreef: Blijf er bij dat je moet gaan voor het beste wat er te krijgen is om je veiligheid maximaal te genereren .. dus echte winter en zomer banden.. als je 4 seizoenen banden hebt dan kun je maar voor max 50% een goede zomer of winter band hebben..
Hiermee suggereer je dat een winterband dus dubbel zo goed presteert in de winter ten opzichte van een all-season. Dat is natuurlijk niet zo, en dat geldt natuurlijk ook voor de zomerband /all-season vergelijking. Waar haal je die 50% in hemelsnaam vandaan ?

Ik zal voor jou dan het nog even anders onderbouwen,,, een winterband is presteert niet dubbel zo goed als een zomer band,, tenminste niet mijn text.

En de 50% is dat een all-season band dus blijkbaar van allebij de helft heeft,,, geprobeerd de beste zomer band en winterband te maken,,

Of jij moet ergens gelezen hebben,,, All-Seasonband 80% zomerband en 20% winterband. ik denk dat er dan niemand meer zn band koopt.

Maar nogmaals,, staat iedereen vrij om te doen wat hij denkt goed is,, maar als je en daar kunnen de nooren op dit forum meer over vertellen... kijkt naar die landen waar ze op rijden zijn geen all-season banden in de winter,, conclusie je kunt niet de beste zomer/winterband in 1 band stoppen.


Graag hoor ik jou kijk op de banden,, :okeee:
Groet Robert
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Raph »

Volgens mij gaat het om hoe vaak het voorkomt dat een bepaald type band optimaal tot zijn recht komt.

Bij een zomerband is dat onder droge en onder natte omstandigheden.
Bij een winterband is dat bij sneeuw en ijs.

Tegenwoordig is de prestatie van een goede vierseizoenenband onder droge omstandigheden vergelijkbaar met die van een gemiddelde zomerband, bij natte omstandigheden zelfs beter dan een zomerband en bij sneeuw en ijs vergelijkbaar met die van een gemiddelde winterband.

Temperatuur speelt lang niet zo'n grote rol als vaak wordt aangenomen, aldus het artikel op https://www.bd.nl/auto/winterbanden-heb ... ~a2d80ed0/ dat afgelopen week werd gepost door Hummie.

In Nederland hebben omstandigheden waar een winterband optimaal tot zijn recht komt zich de afgelopen jaren niet vaak voorgedaan. Dus je hebt in Nederland - ook in de winter - vooral te maken met de nadelen van een winterband; niet de voordelen.

Een goede vierseizoenenband komt onder droge en natte omstandigheden beter tot zijn recht dan een winterband en bij sneeuw en ijs beter dan een zomerband. Daarom komt een vierseizoenenband in Nederland vrijwel altijd beter tot zijn recht dan een winterband. Bovendien voldoen vierseizoenenbanden die zijn voorzien van een sneeuwvloksymbool aan de wettelijke eisen die gelden in Duitsland (bron: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... -duitsland).

In Noorwegen en de Alpenlanden zijn winterse omstandigheden uiteraard heel anders; daar komt een winterband vaak wél goed tot zijn recht.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door sufos »

Een allseason heeft echt niet 50% van allebei, dat is echt een misrekening.

Zomaar een testje: https://www.nu.nl/auto/5586110/vierseiz ... anden.html
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Raph »

sufos schreef:Een allseason heeft echt niet 50% van allebei, dat is echt een misrekening.

Zomaar een testje: https://www.nu.nl/auto/5586110/vierseiz ... anden.html
P'cies!
Goede vierseizoenenbanden zijn allang geen 'vleesch noch visch' meer.
Zie ook https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... test-2019/. Het nieuwsartikel waaraan Sufos refereert is dezelfde test, maar dan van 2018.

De winnaar van de test in 2019, de Michelin CrossClimate Plus, haalde in de ANWB zomerbandentest van 2019 zomaar de derde plek...
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door sufos »

Zelf rij ik nu ongeveer 17 jaar ( met volle overtuiging ) met winterbanden. Maar met de wetenschap van nu zou ik absoluut voor een all season kiezen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door *thomas* »

Allseasonbanden blijven een compromis, maar dat is een zomerband in de winter ook, net als een winterband in de zomer.

Voor de lage landen voldoet in 80% van de gevallen een zomerband van een goed merk, maar op die echte winterse dagen met sneeuw en ijs OF regen met lage temperaturen voldoet een zomerband dan weer helemaal niet.

Ik rijd nu zelf al enkele jaren (8 of 9) met allseasons en ze voldoen, maar ik kan met zekerheid zeggen dat mijn alfa 156 (een FWD) MET winterbanden het stukken beter deed in de sneeuw met goede winterbanden dan mijn Outback met goede allseaons (in beide gevallen gaat het om vredestein).

Mijn Forester met Nokian winterbandjes deed het in de sneeuw subliem. Voor mij dan ook de reden om terug te gaan naar twee sets wielen als deze allseaons het voor bekeken houden.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door aze2000 »

*thomas* schreef:Allseasonbanden blijven een compromis, maar dat is een zomerband in de winter ook, net als een winterband in de zomer.

Voor de lage landen voldoet in 80% van de gevallen een zomerband van een goed merk, maar op die echte winterse dagen met sneeuw en ijs OF regen met lage temperaturen voldoet een zomerband dan weer helemaal niet.

Ik rijd nu zelf al enkele jaren (8 of 9) met allseasons en ze voldoen, maar ik kan met zekerheid zeggen dat mijn alfa 156 (een FWD) MET winterbanden het stukken beter deed in de sneeuw met goede winterbanden dan mijn Outback met goede allseaons (in beide gevallen gaat het om vredestein).

Mijn Forester met Nokian winterbandjes deed het in de sneeuw subliem. Voor mij dan ook de reden om terug te gaan naar twee sets wielen als deze allseaons het voor bekeken houden.

Is mijn ervaring ook,,, de mensen die ik spreek met all-season gaan voor deze banden omdat ze geen geld over hebben voor 2 sets banden. maar nogmaals ,, verder lees ik lekker mee ;) ik zou voor de 2 sets gaan.. en ps het sneeuw vlokje is blijkbaar in DE een eis, maar een fabriekant mag er op zetten wat hij wil.. dus zou me daar niet geheel op blindstaren..
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door erichendri »

Sneeuwvlokje met 3peaklogo.
Alle winterbanden moeten aan bepaalde eisen voldoen en zomaar er wat
opzetten is uit den boze.
Bij mijn grabber AT2 banden hebben een groot aantal maten het 3peaklogo.
Sommige maten niet waaronder mijn 215/65-16.
Rubber en profiel is echt hetzelfde, daar mankeert het niet aan.
Vind het zelf geen winterbanden, zowel met optrekken als afremmen.
Is een beetje logisch want ze missen natuurlijk de vele lamellen.
Nog een leuk stukje om te lezen.

https://www.wintersport.nl/weblog/beric ... winterband

Eric
Plaats reactie