Mrdjc schreef:hummie schreef:Kwestie van aanpassen. Als iemand niet "in de ankers" kan rijdt hij toch echt ook te hard binnen de omstandigheden.
Dus als iemand op een zomerse dag...
Volgens mij ging het hier over sneeuwomstandigheden? Staat in elk geval wel in de titel.
En om even wel inhoudelijk op je reactie in te gaan.
In de wetgeving in nederland is opgenomen dat je ten alle tijden je auto onder controle dient te hebben. Dat je bedacht behoort te zijn op onvoorziene situaties. En dat je je rijgedrag dermate aanpast dat je tijdig in kunt grijpen.
Dus nee, je kunt niet als een gek rijden en dan verwachten dat anderen zich geheel aan jou aanpassen. Al is mij ook bekend dat velen er zo wel voortaan over denken. Ook bij wegversmallingen en zo, waar iedereen maar lijkt te denken dat hij toch echt eerst moet omdat hij haast heeft voor zijn belangrijke zaken.
Je wilt niet weten hoe vaak ik mijn auto stil moet zetten in jachtig verkeer omdat anders iedereen maar lekker door knalt terwijl dat oudje of kind niet veilig over kan steken.
Mrdjc schreef:In Duitsland leren ze je het zo af als je met gigantische snelheids verschillen naar links komt
Helemaal met je eens. Daar zouden wij nog wat van kunnen leren.
Maar in duitsland ben je ook verplicht invoegend verkeer vrij baan te geven, dus iemand de ruimte te geven en maar niet als een gek door te knallen. Daar krijgen naast hardrijders ook het wat langzamere verkeer ruimte van elkaar. Ook daar zouden er hier veel iets van kunnen leren, elkaar wat meer ruimte geven.
Daar rijden hardrijders je ook niet van de weg, maar geven tijdig lichtsignalen.
En hier kunnen ze al helemaal veel leren van hoe daar op een snelweg de auto's uit elkaar gaan als een zee van Mozes als er hulpdiensten door moeten. Hier willen velen voorrang op de hulpdiensten omdat ze zichzelf zo belangrijk vinden. Want we hebben hier allemaal haast en we zijn zelf toch zo belangrijk.
Leuk weetje. Ik rijd altijd een vrij constante snelheid, rond max snelheid, en nooit vet hard. In NL rijd ik meestal rond de 70km/u gemiddeld (klink weinig maar probeer het maar eens constant te halen) en op lange afstanden in het buitenland tegen 100km/u gemiddeld (dat is snelweg én stadswerk, inclusief pauzes en tanken). Rondom me heen zie ik altijd vele jagers, en aangezien ik geen politieagentje ben laat ik ze altijd asap lekker passeren met belachelijk bovenmatige snelheden. Ze gaan d'r gang maar.
Letterlijk vaak mee gemaakt dat 250 km verderop we in die stad voor hetzelfde rode stoplicht stonden.
Zelfs meegemaakt op 500km en dik meer in het buitenland.
Met al dat gejaag win je geen donder. Worden ze alleen maar kaaimoe van en dat brengt ze vanzelf een keer dat ze zich mollie rijden. Kaaimoe, dus moeten meer rust nemen. 2 uur meer risico op ernstige ongelukken om hooguit 10 minuten eerder in groningen aan te komen vanuit eindhoven.
Constante snelheid handhaven, een constant goed tempo houden, gang houden, go with the flow, dat werkt (en ook niet echt noemenswaardig).
En met sneeuw een lagere snelheid, want anders kom je met gejaag jezelf (en vooral je beperkingen) nog veel sneller tegen.