Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door erichendri »

En dat is precies waar ik de grootste hekel aan heb, kettingen monteren.
Vaak rijdt je al een tijdje in de sneeuw waardoor je wielkasten vol sneeuw zit.
Sneeuwt het regelmatig best hardt.
Zit je een half uur gauw in de kou te prutsen.
Dat is wat ik zie onderweg bij ketting montage plekken.
Nee, geef mij maar winterbanden.
Allrad en winterreifen hoeven voor 95% als laatste aan de ketting.
En dan nog rijdt je zonder probleemloos omhoog is mijn ervaring.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door hummie »

Regen en droog weer zijn geen winterse omstandigheden.. artikel goed lezen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Juist!! :okeee: En niet altijd maar blindelings naroepen zonder zelf na te blijven denken.
Dat is bij zoveel onderwerpen, dat mensen "de waarheid" maar naroepen zonder zelf te snappen wat ze nou precies roepen. We zouden allemaal schatrijk en welvarend zijn als we de nageroepen praatjes destijds moesten geloven, maar ondertussen leeft het halve land in arremoei door schulden en is op alles bezuinigd.
De winterband blijkt volgens de onderzoeker eigenlijk alleen de beste keus wanneer er echt sneeuw op de weg ligt. In Nederland heb je het dan in de regel over hooguit een paar dagdelen per jaar [en ook dan op doorgaande wegen vaak nog geen uur, als het al de kans krijgt te blijven liggen]. De conclusie van de test luidt dan ook dat je beter geen winterbanden kunt kopen. Het praktische nut is volgens de onderzoekers te beperkt om aanschaf te rechtvaardigen.
En verder vind ik dat iedereen het lekker voor zichzelf moet kiezen. Er bestaat geen "beste optie" want dat is voor iedereen verschillend.
Overigens zijn zomerbanden ook gewoon goed te noemen want anders hadden ze de strenge veiligheids- en toelatingseisen nooit doorlopen. ;) Verdiep je daar maar eens in want dat zal je verbazen. Het maakt eigenlijk geen hol uit voor ons gematigde kikkerlandje.
De conclusie: naar aanleiding van de bevindingen wordt geadviseerd om nog steeds banden te wisselen.
Ja grappig. De ideale situatie. 's Morgens met droog weer en een warm ochtendzonnetje weg op zomerbanden. Als het begint te sneeuwen even wisselen naar winterbanden. Als daarna het strooigoed begint te werken en de weg nog nat is van smeltwater de all seasons er onder. En dan 's middags als het zonnetje weer schijnt weer op zomerbanden naar huis. Om thuis, als het weer sneeuwt, nog even naar de winterbanden te wisselen om veilig in te parkeren.
Ik zal bezig blijven. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik rijd mijn hele leven vele km's al op zomer- en all season banden in 2wd's, ook in dikke pakken sneeuw in de bekende skigebieden in een tijd dat winterbanden nog niet verplicht waren (ik had wel altijd kettingen bij voor noodgevallen), en ik heb nog nooit een ongeluk veroorzaakt door sneeuw of glijden. En ik heb toch onder serieuze omstandigheden gereden zoals ik ze in NL nog nooit meegemaakt heb, zoals nog vlug over wegen die 'vlak achter mij' afgesloten werden vanwege te veel sneeuw en zo.
Ook weleens het jaar door op winterbanden gereden (gekregen bij een auto) om ze op te rijden. En ook daarmee nooit een ongeluk gehad. Want zachte banden zorgen voor betere grip. Ze sleten alleen twee keer zo hard.

Ondertussen zie ik in de winter nog steeds (even) veel winterse gladheids-ongevallen plaatsvinden, door auto's mét winterbanden. Rara hoe is het mogelijk?? :D
Dus 'wetenschappers' mogen roepen wat ze willen. Ik heb mijn eigen uitgebreide proefondervindelijke onderzoeksresultaten waarop ik mijn conclusies trek. :geek:
Plaats reactie