Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door erichendri »

Leuke test in de sneeuw met de BMW X3.
4wd op zomerbanden en de rwd op winterbanden.

https://m.youtube.com/watch?v=atayHQYqA3g&feature=share

Over de 4seizoenbanden weet ik dat mensen na 1 wintersport het jaar
erop weer met winterbanden op wintersport gaan.

Is ook mijn ervaring met mijn grabber AT2 banden.
Zie volgende film.

https://youtu.be/2ahrlD40so4

Eric
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door sufos »

Leuk filmpje ! De verschillen zijn natuurlijk gigantisch, enige kanttekening is dat de omstandigheden niet echt te vergelijken zijn met de Nederlandse. Voor mensen die op wintersport gaan is het natuurlijk een ander verhaal.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:Over de 4seizoenbanden weet ik dat mensen na 1 wintersport het jaar
erop weer met winterbanden op wintersport gaan.
Yep...worden hier in Noorwegen als ''onbruikbaar'' gedefinieerd.
sufos schreef:Leuk filmpje ! De verschillen zijn natuurlijk gigantisch, enige kanttekening is dat de omstandigheden niet echt te vergelijken zijn met de Nederlandse.
In Nederland vaak natte sneeuw...ik kan uit eigen ervaring mededelen dat,dat het ergste is om op te rijden...dus ook in Nederland kunnen winterbanden geen kwaad.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door erichendri »

Voordeel van deze testen is dat het bij de AT banden met dezelfde auto is gedaan.
Bij BMW ook enigszins op de aandrijving na.

Ja, de natte sneeuw zijn ze in Oostenrijk ook niet dol op in het voorjaar.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:Bij BMW ook enigszins op de aandrijving na.
Met een 2WD op zomerbanden hadden ze het filmpje helemaal niet kunnen maken. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door erichendri »

Klopt als een bus.
4WD en zomerbanden is ook drama zoals hier goed is te zien.
Overigens kom je met FWD minder ver dan een RWD in de sneeuw.
Vaak zat met mijn mazda FWD moeten omkeren omdat het niet meer ging, ook niet achteruit rijdend.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door snoef »

Dit vond ik ook interessant:
https://www.youtube.com/watch?v=VL_pYGqmoC0
https://www.youtube.com/watch?v=5pliLbJFyek

Ik heb deze banden nu enkele maanden gebruik op de Subaru Forester SH in 215 70 R16 en ben er erg blij mee.
Net zo stil als de keiharde supergladde Bridgestone Dueler Sport, maar veel comfortabeler. Staan ook veel mooier.
De banden wegen een stuk minder dan de BF Goodriches, waardoor het verlies in trekkracht tov. de Bridgestones minimaal is.
Ik heb niet gelet op eventueel toename van benzineverbuik, denk wel een beetje meer. Slijtage moet ik nog afwachten.
De auto als geheel rijdt veel prettiger, voelt "groter" aan, hoewel het mij daar niet om ging :) Sturen is niet zwaarder geworden, wel het gevoel dat het allemaal wat gemakkelijker rolt (verkeersdrempels en oneffenheden) ondanks het geringe verschil in omtrek.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door hummie »

Als er zo'n pak sneeuw ligt moet je ook geen 50km/u (30mph) gaan rijden. Je moet je snelheid aanpassen aan de omstandigheden. En met gepaste snelheid houdt elke band zich goed.

Ik heb heel wat km's gemaakt op normale bandjes in 2 wiel aangedreven auto's (zowel voor als achter) in allerhande omstandigheden waaronder veel dikkere sneeuw dan in de video (ardennen, alpen, vaker ook op nog net niet afgesloten wegen, waar al wagens op hun zij in de berm lagen), en ik heb er nog nooit een ongeluk of spannende glijder door gehad. En toch altijd door moeten rijden dus geen slakkengangetje, ook dat nog met zwaar beladen auto's.
Ondertussen zie ik nog steeds veel mensen met winterbanden absurde glijders en dikke ongelukken maken.

Voorgaande jaren getest met mijn AWD, zoals gebruikelijk. En ja, als ik dik gas geef en absurd doe gaat hij van de weg af. Tjah, ik krijg alles van de weg af als het moet.
En door omstandigheden ook weleens op winterbanden gereden, en ook dan moet je snelheid aanpassen omdat als je 'door' blijft rijden je ook gewoon gaat (al is het misschien ietsje later).

Het zou kunnen dat bedrijfswagenbanden net wat beter (algemener) presteren door hun wat grovere profiel, maar dat weet ik niet zeker. Maar ik zie heel dat winterbandengedoe in elk geval niet zo, en al helemaal niet in ons kikkerlandje waar meestal niet meer dan een vliesje sneeuw valt.

Ik ben geneigd te zeggen "Pas je gewoon snelheid aan". Maar zodra er drie vlokjes dwarrelen :mrgreen: gaat bijna iedereen al op zijn rem naar een verkeersonveilige slakkengang. Misschien is "Pas altijd je snelheid aan én vermijdt overmatige handelingen. Rijd defensiever." beter.
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Norge »

De ideale winterband bestaat niet het beste kun je kijken naar de beste allround band.
In de regel wordt er het volgende getest

Acceleratie op ijs
Remmen op ijs
Rijden op ijs

Acceleratie op sneeuw
Remmen op sneeuw
Rijden op sneeuw

Remmen op een natte weg
Rijden op een natte weg
Aquaplaning

Remmen op een droge weg
Rijden op een droge weg

Brandstof verbruik
Geluid

Hier in Noorwegen is de winterbandentest 2019 net bekent gemaakt

Op de eerste plaats:
Continental VikingContact 7 (VC7)
89 van de 100 punten

Tweede plaats:
Nokian Hakkapeliitta R3 (HKPL 3)
84 van de 100 punten

Derde plaats:
Goodyear Ultra Grip Ice Sound Comfort
80 van de 100 punten

Vierde plaats:
Nordman RS2
71 van de 100 punten
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door quikfit »

Voor ijs wat het meest tricky is hebben we spijkers. :lol:
Maar verboden in een hoop landen waaronder Nederland.
Het begin en einde van de winter zijn het meest tricky met overdag smelten en 's avonds opvriezen,sneeuw is heerlijk rijden...natte sneeuw daarentegen. :x

Gr.Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
Snø.jpg
20190912_103828_compress84.jpg
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door aze2000 »

Norge schreef:De ideale winterband bestaat niet het beste kun je kijken naar de beste allround band.
In de regel wordt er het volgende getest

Acceleratie op ijs
Remmen op ijs
Rijden op ijs

Acceleratie op sneeuw
Remmen op sneeuw
Rijden op sneeuw

Remmen op een natte weg
Rijden op een natte weg
Aquaplaning

Remmen op een droge weg
Rijden op een droge weg

Brandstof verbruik
Geluid

Hier in Noorwegen is de winterbandentest 2019 net bekent gemaakt

Op de eerste plaats:
Continental VikingContact 7 (VC7)
89 van de 100 punten

Tweede plaats:
Nokian Hakkapeliitta R3 (HKPL 3)
84 van de 100 punten

Derde plaats:
Goodyear Ultra Grip Ice Sound Comfort
80 van de 100 punten

Vierde plaats:
Nordman RS2
71 van de 100 punten
Ben ik het niet met je eens,,, een beste allround band die bestaat namelijk niet!!

dan heb je 50% (goede zomerband) en 50% (winterband)

zelf neem ik dit soort banden niet hoog.. je wil (praat ik over me zelf) een goede of zelf beste zomerband en ook daar een winterband van.

Waarom zou je genoegen nemen met de helft,,, vaak alleen uit oogpunt van het geld,, maar met 2 sets banden doe je ook langer.

maar goed ieder zn keus :okeee:
Groet Robert
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Norge »

Ik bedoel in dit geval de beste allround winterband natuurlijk.
Je moet zelf kijken welke eigenschappen er voor jou het beste van toepassen zijn.
Rij je zelden op ijs en meer op natte (gezouten) wegen dan moet je dat meenemen in de keuze.
Ben maar blij dat jullie in Nederland niet hoeven na te denken; neem
Ik spijkerbanden of ga ik voor spijkervrij?
Dat opent namelijk een andere discussie.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door erichendri »

606574.jpg
606574.jpg (18.86 KiB) 7967 keer bekeken
Ook bij winterbanden zie je nog grote verschillen op de diverse onderdelen.
Dat bedrijfswagenbanden beter presteren is logisch, comfort en geluid weegt daar veel minder.
Eigenlijk waren mijn eerste vredesteins in 1988 best wel goed, alleen niet stil.
Je weet wel, met die verspringende blokken, volgens mij deze :


Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 03 okt 2019 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Tanisha »

Tegenwoordig lijkt voor velen het hebben van winterbanden een vrijbrief te zijn om als een hersendode zombie door het verkeer heen te kunnen racen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door quikfit »

Tanisha schreef:Tegenwoordig lijkt voor velen het hebben van winterbanden een vrijbrief te zijn om als een hersendode zombie door het verkeer heen te kunnen racen.
Racen is nooit goed...maar achter volk aan blijven keutelen die alle kanten op glibberen met hun zomerbanden in winterse omstandigheden is het ook niet helemaal.
Als mensen besluiten in winterse omstandigheden op zomerbanden de deur uit te gaan,geen grip hebben,niet goed kunnen sturen/remmen...en dan verontwaardigd zijn als iemand die wel grip heeft en kan remmen/sturen er voorbij gaat. :roll: Ik heb dat vaak genoeg meegemaakt in Nederland...want ook in Nederland reed ik in de winter op winterbanden.
Voor familie in Nederland die ik heb weten te overtuigen om winterbanden te gebruiken in de winter ging er een nieuwe wereld open,de auto ging gewoon de bocht om als ze instuurden en hij remde ook nog eens zeiden ze...het moet niet gekker worden. ;)
Jij haalt twee verschillende dingen door elkaar...het zijn niet de mensen op winterbanden die racen...maar de mensen op zomerbanden die langzaam rijden omdat ze de auto niet veilig kunnen besturen,laat staan remmen.
Je hebt het filmpje gezien? ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door erichendri »

Ik was in 1988 ook verbaasd dat winterbanden zoveel meer grip hadden.
Kwam doordat ik als automonteur ook in klant auto's reed met winterbanden.
Heb vanaf dat moment nooit meer met zomerbanden in de winter gereden.
Toch heb je nog steeds autobezitters die dit niet snappen en onzin vinden.
Die met zomerbanden op vakantie gaan.
Die dan ook nogal eens in de problemen komen ondanks kettingen op de aangedreven wielen.
Bedoel daarmee ineens achterste voren staan in een bocht etc.....

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Toch heb je nog steeds autobezitters die dit niet snappen en onzin vinden.
Die met zomerbanden op vakantie gaan.
Laat ik even verduidelijken dat ik winterbanden in beginsel geen onzin vind.
Alleen wel in ons warme landje waar zelden serieuze sneeuw valt en als er al wat valt het ook nog snel weg is.

En ik blijf er bij dat je met elke beetje goede band prima in sneeuw kunt rijden, mits je het rijgedrag aanpast. Als je uitersten op gaat zoeken ga je altijd, ook met winterbanden. Als je boven op je rem gaat hangen waar het niet kan glijdt je met winterbanden ook door en van de weg af. Misschien iets minder hard, maar toch alsnog.
Ik heb dan ook sterk de indruk (door wat ik zie en zag gebeuren) dat mensen vaker wegglijden door verkeerd rijgedrag en onverstandige handelingen dan door verkeerde bandenkeuze.
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Norge »

Veel mensen menen dat het profiel van de band het verschil maakt tussen een zomer en winter band.
Maar het grootste voordeel van winterbanden is dat het rubber zacht blijft bij temperaturen lager dan 7 graden.
De ideale winterband voor Nederland zou een band zijn met een iets grover profiel, goede eigenschappen bij natte wegen en “winterrubber”
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Mrdjc »

Tanisha schreef:Tegenwoordig lijkt voor velen het hebben van winterbanden een vrijbrief te zijn om als een hersendode zombie door het verkeer heen te kunnen racen.
Dan moeten die lui maar gewoon in de rechterbaan gaan rijden als ze niet durven door te rijden... :D

Beetje links blijven plakken 30-40 km/u en continu op de rem terwijl ze bang zijn dat het glad is slaat gewoon nergens op, ga dan gewoon rechts rijden achter de vrachtwagens!

Ik ben niet bang om door te rijden als het glad is, ben enkel bang dat een of andere klojo besluit er voor te schieten en vol in de ankers te gaan en niet te beseffen dat er een aardige snelheidsverschil is. :okeee:
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door hummie »

Kwestie van aanpassen. Als iemand niet "in de ankers" kan rijdt hij toch echt ook te hard binnen de omstandigheden.

Ben het overigens helemaal met je eens dat in ons landje met zwakke winters de meeste mensen wel erg langzaam en bang gaan rijden, wat inderdaad ook erg gevaarlijk is.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Mrdjc »

hummie schreef:Kwestie van aanpassen. Als iemand niet "in de ankers" kan rijdt hij toch echt ook te hard binnen de omstandigheden.
Dus als iemand op een zomerse dag met 80km/u spontaan naar niks komt terwijl jij vrolijk 120km/u rijd hoor jij je rijgedrag aan te passen?
Dan kan ik net zo goed al standaard 90km/u gaan rijden links om voor het volk dat niet kan anticiperen, maar ook al even rekening te gaan houden voor het geval dat..

Nu even precies hetzelfde, maar dan in de winter, en als jij vrolijk 90 rijd zonder problemen en dan schiet er iemand voor die 50 rijd terwijl jij met 90 aan komt barrellen met het idee dat je meer als voldoende afstand hebt tot de voorligger om zelfs in extreem gladde condities veilig vaart te kunnen verminderen, maar spontaan is die afstand weg...
Daar ben ik bang voor, niet dat ik ga glijden, maar dat een of andere koekwaus (Lekker Brabants :lol: ) geen rekening houd met wie er nog meer dezelfde baan aan het gebruiken is, en wat hun rem-afstand mogelijk zou kunnen zijn...

In Duitsland leren ze je het zo af als je met gigantische snelheids verschillen naar links komt, en in Nederland hoor je ook zat chauffeurs zich mateloos irriteren waar er iemand spontaan last minute gaat invoegen en de nieuwere vrachtwagens helemaal in paniek gaan omdat hun veilige afstand ineens weg is en zelf gaat remmen met allerlei toeters en bellen in de cabine..

Ik zou als tip geven, probeer een tijdje auto te rijden met adaptieve cruisecontrol.. je zult je helemaal stom verbazen hoe vaak dat hij ingrijpt tijdens een normaal dagelijks tochtje op de snelweg met 120km/u met de afstand op het minimale afgesteld..

Dus ik blijf bij mijn standpunt... te bang om te rijden in winterse condities met je zomer bandjes? Ga dan niet in de linkerbaan rijden, of blijf gewoon thuis.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Raph »

hummie schreef:Ben het overigens helemaal met je eens dat in ons landje met zwakke winters de meeste mensen wel erg langzaam en bang gaan rijden, wat inderdaad ook erg gevaarlijk is.
Als al die mensen eens zouden snappen hoe veel veiliger all-wheel-drive is in dergelijke situaties, zouden er dan in ons kikkerlandje aanzienlijk meer Subaru's worden verkocht?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door erichendri »

Voor hard rechtdoor in de sneeuw hoef je geen AWD te hebben.
In bochten ook niet echt.
Wel met optrekken en heuvelop in bergachtig terrein.
En al helemaal niet met remmen. :mrgreen:

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 07 okt 2019 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door aze2000 »

quikfit schreef:
Tanisha schreef:Tegenwoordig lijkt voor velen het hebben van winterbanden een vrijbrief te zijn om als een hersendode zombie door het verkeer heen te kunnen racen.
Racen is nooit goed...maar achter volk aan blijven keutelen die alle kanten op glibberen met hun zomerbanden in winterse omstandigheden is het ook niet helemaal.
Als mensen besluiten in winterse omstandigheden op zomerbanden de deur uit te gaan,geen grip hebben,niet goed kunnen sturen/remmen...en dan verontwaardigd zijn als iemand die wel grip heeft en kan remmen/sturen er voorbij gaat. :roll: Ik heb dat vaak genoeg meegemaakt in Nederland...want ook in Nederland reed ik in de winter op winterbanden.
Voor familie in Nederland die ik heb weten te overtuigen om winterbanden te gebruiken in de winter ging er een nieuwe wereld open,de auto ging gewoon de bocht om als ze instuurden en hij remde ook nog eens zeiden ze...het moet niet gekker worden. ;)
Jij haalt twee verschillende dingen door elkaar...het zijn niet de mensen op winterbanden die racen...maar de mensen op zomerbanden die langzaam rijden omdat ze de auto niet veilig kunnen besturen,laat staan remmen.
Je hebt het filmpje gezien? ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:


Helemaal mee eens .. :okeee:
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door aze2000 »

erichendri schreef:Voor hard rechtdoor in de sneeuw hoef je geen AWD te hebben.
In bochten ook niet echt.
Wel met optrekken en heuevlop in bergachtig terrein.
En al helemaal niet met remmen. :mrgreen:

Eric

AWD is in alle omstandigheden beter,,

Droog en nat/sneeuw

Je gewichtsverdeling is veel beter, en juist met regen en sneeuw heb je meer grip.

En met zn 300 per dag heb ik daar dagelijks veel plezier van ..
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Tanisha »

Mrdjc schreef:
Tanisha schreef:Tegenwoordig lijkt voor velen het hebben van winterbanden een vrijbrief te zijn om als een hersendode zombie door het verkeer heen te kunnen racen.
Dan moeten die lui maar gewoon in de rechterbaan gaan rijden als ze niet durven door te rijden... :D

Beetje links blijven plakken 30-40 km/u en continu op de rem terwijl ze bang zijn dat het glad is slaat gewoon nergens op, ga dan gewoon rechts rijden achter de vrachtwagens!

Ik ben niet bang om door te rijden als het glad is, ben enkel bang dat een of andere klojo besluit er voor te schieten en vol in de ankers te gaan en niet te beseffen dat er een aardige snelheidsverschil is. :okeee:
Wel eens met verse sneeuw een vrachtwagen bij proberen te houden?
Ik ex vrachtwagen chauffeuse kan ik je vertellen dat je bij verse sneeuw namelijk nergens last van hebt en de personen auto's wel daarom rijden veel vrachtwagens met sneeuw juist links op de snelweg.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door erichendri »

Vrachtwagens houden mij ook niet bij op verse sneeuw kan ik je vertellen.
Vaak zat ruim boven de 100 km/h gereden in de winter richting Oostenrijk.
Rechter baan is ook vaak het verraderlijkst bij sneeuwval. dat veranderd in een ijsbaan.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door hummie »

Mrdjc schreef:
hummie schreef:Kwestie van aanpassen. Als iemand niet "in de ankers" kan rijdt hij toch echt ook te hard binnen de omstandigheden.
Dus als iemand op een zomerse dag...
Volgens mij ging het hier over sneeuwomstandigheden? Staat in elk geval wel in de titel.

En om even wel inhoudelijk op je reactie in te gaan.
In de wetgeving in nederland is opgenomen dat je ten alle tijden je auto onder controle dient te hebben. Dat je bedacht behoort te zijn op onvoorziene situaties. En dat je je rijgedrag dermate aanpast dat je tijdig in kunt grijpen.
Dus nee, je kunt niet als een gek rijden en dan verwachten dat anderen zich geheel aan jou aanpassen. Al is mij ook bekend dat velen er zo wel voortaan over denken. Ook bij wegversmallingen en zo, waar iedereen maar lijkt te denken dat hij toch echt eerst moet omdat hij haast heeft voor zijn belangrijke zaken. :mrgreen:
Je wilt niet weten hoe vaak ik mijn auto stil moet zetten in jachtig verkeer omdat anders iedereen maar lekker door knalt terwijl dat oudje of kind niet veilig over kan steken.
Mrdjc schreef:In Duitsland leren ze je het zo af als je met gigantische snelheids verschillen naar links komt
Helemaal met je eens. Daar zouden wij nog wat van kunnen leren.
Maar in duitsland ben je ook verplicht invoegend verkeer vrij baan te geven, dus iemand de ruimte te geven en maar niet als een gek door te knallen. Daar krijgen naast hardrijders ook het wat langzamere verkeer ruimte van elkaar. Ook daar zouden er hier veel iets van kunnen leren, elkaar wat meer ruimte geven.
Daar rijden hardrijders je ook niet van de weg, maar geven tijdig lichtsignalen.
En hier kunnen ze al helemaal veel leren van hoe daar op een snelweg de auto's uit elkaar gaan als een zee van Mozes als er hulpdiensten door moeten. Hier willen velen voorrang op de hulpdiensten omdat ze zichzelf zo belangrijk vinden. Want we hebben hier allemaal haast en we zijn zelf toch zo belangrijk.

Leuk weetje. Ik rijd altijd een vrij constante snelheid, rond max snelheid, en nooit vet hard. In NL rijd ik meestal rond de 70km/u gemiddeld (klink weinig maar probeer het maar eens constant te halen) en op lange afstanden in het buitenland tegen 100km/u gemiddeld (dat is snelweg én stadswerk, inclusief pauzes en tanken). Rondom me heen zie ik altijd vele jagers, en aangezien ik geen politieagentje ben laat ik ze altijd asap lekker passeren met belachelijk bovenmatige snelheden. Ze gaan d'r gang maar.
Letterlijk vaak mee gemaakt dat 250 km verderop we in die stad voor hetzelfde rode stoplicht stonden. :mrgreen: Zelfs meegemaakt op 500km en dik meer in het buitenland.
Met al dat gejaag win je geen donder. Worden ze alleen maar kaaimoe van en dat brengt ze vanzelf een keer dat ze zich mollie rijden. Kaaimoe, dus moeten meer rust nemen. 2 uur meer risico op ernstige ongelukken om hooguit 10 minuten eerder in groningen aan te komen vanuit eindhoven.
Constante snelheid handhaven, een constant goed tempo houden, gang houden, go with the flow, dat werkt (en ook niet echt noemenswaardig). :mrgreen: En met sneeuw een lagere snelheid, want anders kom je met gejaag jezelf (en vooral je beperkingen) nog veel sneller tegen.
Gebruikersavatar
Henri
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2018 11:15

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Henri »

Raph schreef:
hummie schreef:Ben het overigens helemaal met je eens dat in ons landje met zwakke winters de meeste mensen wel erg langzaam en bang gaan rijden, wat inderdaad ook erg gevaarlijk is.
Als al die mensen eens zouden snappen hoe veel veiliger all-wheel-drive is in dergelijke situaties, zouden er dan in ons kikkerlandje aanzienlijk meer Subaru's worden verkocht?
De BeNeLux is geen prioriteit voor Subaru.
Je ziet ze veel meer in Zwitzerland en Oostenrijk, maar de procenten daar vervallen in het niets in vergelijking met de USA.
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Banden vergelijkingstest op sneeuw.

Bericht door Beurstel »

Je weet oktober is begonnen als de discussie over het nut van winterbanden weer is losgebarsten.

Ik was zelf altijd wel een fel voorstander van winterbanden. Maar merkte de laatste jaren dat ik er wel meer moeite mee kreeg om ze weer eronder te leggen. Want een groot deel van de km’s reed ik in temperaturen boven de 10 graden. Vorig jaar met de Sub op wintersport hartje februari: heenreis 17 graden. Terugreis: 17 graden. Alle dagen ertussen: minstens 16 graden. Dagelijks ritje naar de Boulangerie kostte voor mijn gevoel alleen al 5% bandenprofiel.

Maar zonder gekheid, er zitten natuurlijk ook nadelen aan winterbanden. Een aanzienlijk deel van de tijd dat ze eronder liggen zijn ze aantoonbaar ONveiliger dan zomerbanden. We hebben er tegenwoordig een auto bij en na lang wikken en wegen krijgt deze geen winterbanden, maar gaan we eens een winter op 4-seizoenen banden ertegenaan. Zullen zien waar “het schip” strandt.
Plaats reactie