Daar heb je wel een punt, blijft tot een bepaalde hoogte ook een lastig verhaal.Beurstel schreef:Je weet oktober is begonnen als de discussie over het nut van winterbanden weer is losgebarsten.
Ik was zelf altijd wel een fel voorstander van winterbanden. Maar merkte de laatste jaren dat ik er wel meer moeite mee kreeg om ze weer eronder te leggen. Want een groot deel van de km’s reed ik in temperaturen boven de 10 graden. Vorig jaar met de Sub op wintersport hartje februari: heenreis 17 graden. Terugreis: 17 graden. Alle dagen ertussen: minstens 16 graden. Dagelijks ritje naar de Boulangerie kostte voor mijn gevoel alleen al 5% bandenprofiel.
Maar zonder gekheid, er zitten natuurlijk ook nadelen aan winterbanden. Een aanzienlijk deel van de tijd dat ze eronder liggen zijn ze aantoonbaar ONveiliger dan zomerbanden. We hebben er tegenwoordig een auto bij en na lang wikken en wegen krijgt deze geen winterbanden, maar gaan we eens een winter op 4-seizoenen banden ertegenaan. Zullen zien waar “het schip” strandt.
Zelf leg ik de winter sloffen er pas onder als de temp
Zakt.
Toch ben ik wel een voorstander van winterbanden, ik zit ook met zn 250 a 300km per dag op de weg en heb gemerkt dat m’n winterbanden zeker in de bochten en met optrekken meer grip geeft.
Nu moet ik ook bij vermelden dat ik nu ook een awd bus rijdt, niet echt nodig, maar je merk dat je in mijn geval op veiligere plekken kunt komen/staan.
Maar t blijft gewoon dat met of zonder winterbanden, pas je snelheid en rijgedrag aan!!!! In france is het bij slechter weer 100 ipv 130 .. vind ik een prima keus..
Vraag is zo i zo waarom moesten we naar 130? Nog meer verschillen in snelheid... 30,50,70,100,120,130. En dan nog maar niet te praten over de tussen snelheden.
Maar goed dat is een andere topic voordat mensen gaan roggelen