Subaru Traviq
Subaru Traviq
Autoweek 38, die vandaag op de mat viel, is een bijzondere: er worden maar liefst drie Subaru's in besproken: de nieuwe XV E-Boxer (2 pagina's), de 1800 4x4 uit 1981 (1 pagina) en de Traviq uit 2001 (halve pagina). Van die laatste had ik nog nooit gehoord. En op dit forum is-ie zo te zien ook nog nooit langsgekomen.
Niet heel vreemd, want in Nederland is dit model nooit verkocht. Bovendien is het eigenlijk helemaal geen Subaru, maar een product uit de GM-stal. Deze keer geen auto op Suzuki- of Daihatsu-basis, maar een model van onze oosterburen. Meer precies: de .... Opel Zafira! Deze Zafira-met-Subaru-badges werd geassembleerd in Thailand en was uitsluitend te koop in Japan. Subaru-DNA was compleet afwezig in de Traviq.
Erg succesvol is de auto trouwens niet geweest. Er zijn uiteindelijk zo'n 12.000 stuks geproduceerd. Het artikel in de laatste Autoweek is gebaseerd op het stuk dat te lezen is op https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ru-traviq/.
Niet heel vreemd, want in Nederland is dit model nooit verkocht. Bovendien is het eigenlijk helemaal geen Subaru, maar een product uit de GM-stal. Deze keer geen auto op Suzuki- of Daihatsu-basis, maar een model van onze oosterburen. Meer precies: de .... Opel Zafira! Deze Zafira-met-Subaru-badges werd geassembleerd in Thailand en was uitsluitend te koop in Japan. Subaru-DNA was compleet afwezig in de Traviq.
Erg succesvol is de auto trouwens niet geweest. Er zijn uiteindelijk zo'n 12.000 stuks geproduceerd. Het artikel in de laatste Autoweek is gebaseerd op het stuk dat te lezen is op https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ru-traviq/.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Subaru Traviq
Zal em ff downloaden,dank je wel.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Subaru Traviq
Die traviaq was dus de Opel met Subaru emblemen waar ik het in een ander topic over had.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: Subaru Traviq
Bij deze...
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Subaru Traviq
Volgens mij de de Leone in Japan nog een tijdje leverbaar geweest op basis van de nissan sunny station...Tanisha schreef:Die traviaq was dus de Opel met Subaru emblemen waar ik het in een ander topic over had.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: Subaru Traviq
Wij krijgen hele andere auto's als in Japan.
Ik ben ooit in bezit geweest van een Toyota lucida estima dat is hier het eerste type previa geweest alleen is de previa voor de rest van de wereld breder gemaakt.
De lucida had een 2.4 diesel met automaat die kreeg ik hier helaas niet op kenteken.
De auto had ik uit Engeland waar het redelijk normaal is dat er Japanse import rond rijd.
Ik ben ooit in bezit geweest van een Toyota lucida estima dat is hier het eerste type previa geweest alleen is de previa voor de rest van de wereld breder gemaakt.
De lucida had een 2.4 diesel met automaat die kreeg ik hier helaas niet op kenteken.
De auto had ik uit Engeland waar het redelijk normaal is dat er Japanse import rond rijd.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: Subaru Traviq
Dat speelt in de hele wereld,elk werelddeel heeft wel zijn bijzonderheden.Soms worden oudere modellen nog veel langer nieuw of uitgekleed verkocht omdat het inkomen laag ligt in bepaalde delen van de wereld.Tanisha schreef:Wij krijgen hele andere auto's als in Japan.
Een andere reden kan weer betrekking hebben op milieu eisen,die zijn ook overal verschillend.
Hier in Noorwegen rijden ook weer hele andere auto's rond...bijna alles wat in NL alleen in 2WD leverbaar is,is hier vaak leverbaar met 4WD.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Subaru Traviq
Dat komt omdat ze in Engeland ook aan de verkeerde kant rijden.
Maakt Japanse import aantrekkelijker.
Eric
Maakt Japanse import aantrekkelijker.
Eric
Re: Subaru Traviq
Japans lichtbeeld is ook anders dat zijn 2 ronde vormen in plaats van de rechte lijn met verhoogde afscheiding richting de berm.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: Subaru Traviq
Dan wil ik hem misschien niet eens kennen. Die zaviras zijn niet allemaal zo denderend.
Re: Subaru Traviq
Opel techniek is best goed maar als ze 13 jaar zijn beginnen ze te roesten om het leven
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: Subaru Traviq
Ook veel motor en electrische problemen.
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Subaru Traviq
Opel is qua techniek en kwaliteit een stuk slechter dan subaru en dan praat ik uit ervaring.
Heb een jaar bij een opel dealert gewerkt, werkplaats en magazijn.
Eric
Heb een jaar bij een opel dealert gewerkt, werkplaats en magazijn.
Eric
Re: Subaru Traviq
11 jaar Opel omega 2.0 16v op LPG gereden is gekocht met 2.3 ton en weggegaan met 6,5 ton op de klok heb wat problemen gehad met de wielophanging een en een achterwiel lager voor de rest alleen normaal onderhoud.
Toen die wegging begon het wel een roestbak te worden.
Toen die wegging begon het wel een roestbak te worden.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: Subaru Traviq
Ik heb ook een paar opels gereden en ze waren op zich best goed. Zeker de wat oudere modellen met simpelere technieken (ook ideaal om te sleutelen).
Wel wat bekende problemen toen. Stroeve bak, roest (bv schutbord, antenne, achterbalk), zwakke en simpel te openen sloten (zelfs op de dure modellen). Alu koppen zwakker waar de gietijzeren inverwoestbaar leken (overigens bij meer merken, want begrijpelijk).
Maar die zaviras hebben toch meer problemen dan wat ik van opel gewend ben. En als ik me goed herinner zegt anwb dat er ook over.
Dus hopelijk is die traviq niet te veel copy.
Wel wat bekende problemen toen. Stroeve bak, roest (bv schutbord, antenne, achterbalk), zwakke en simpel te openen sloten (zelfs op de dure modellen). Alu koppen zwakker waar de gietijzeren inverwoestbaar leken (overigens bij meer merken, want begrijpelijk).
Maar die zaviras hebben toch meer problemen dan wat ik van opel gewend ben. En als ik me goed herinner zegt anwb dat er ook over.
Dus hopelijk is die traviq niet te veel copy.
Re: Subaru Traviq
Wat een verschrikkelijke auto's die Opel , echt de laatste auto waar ik in gezien wil worden. Wat mij betreft de enige mooie die ze ooit geproduceerd hebben is de Kapitän oftwel de Kapitein.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Subaru Traviq
Manta/Ascona was toch wel een lekkere bak om in te rijden. Vooral de 2l en die met gietijzeren blokken.
Re: Subaru Traviq
Jarenlang met Opel gereden. Motorisch toch wel een en ander beleefd. Bij de 2.0 16V stonden de cilinderkoppen er bekend om te scheuren, waardoor er olie in het waterkanaal kon komen. Niet echt bevorderlijk voor de levensduur van de slangen...
Ook de kleinere motoren gereden. De 1.3N, onverwoestbaar. De 1,4 eveneens, al heb ik daar wel eens een kapotte koppakking gehad. De 1.6 (smallblock) van de generatie erop, die waren slecht. Probleem was het aluminium blok, waardoor er een enorm olieverbruik kon ontstaan (1 liter per 500km). De 2.0i 8V (C20NE) was een ontzettend goed blok, amper kapot te krijgen. Met een Vectra met LPG, die ik met 224K kocht heb ik nog goed 100K gereden, voordat ik hem voor een Calibra ingeruild heb. Man, wat heb ik die Vectra mishandeld, maar het ding wilde maar niet kapot... Ook de Vectra, die ik daarna had, met de 1.8i was niet kapot te krijgen. Helaas was een boom sterker dan de auto...
Het enige probleem met Opel was eigenlijk de roest. Daar stonden ze dan ook om bekend. Maar qua techniek, zeker niet slecht. Wil niet zeggen, dat alles van Opel goed was, de 4WD van de Calibra en Vectra was een drama. Werkte op zich goed, maar wel ontzettend gevoelig en kwetsbaar. Ik heb ooit eens op het punt gestaan daar een versnellingsbak uit een Nissan Skyline in te planten, zo zat was ik dat gezeik met die transferbak... Maar dat bleek uiteindelijk toch net iets te duur...
Dan ben ik wel blij, dat ik de stap naar Subaru heb gezet. Was op zich een goede keuze, eigenlijk wel een beetje saai. Je hoeft er nauwelijks onderhoud aan te doen.
Ook de kleinere motoren gereden. De 1.3N, onverwoestbaar. De 1,4 eveneens, al heb ik daar wel eens een kapotte koppakking gehad. De 1.6 (smallblock) van de generatie erop, die waren slecht. Probleem was het aluminium blok, waardoor er een enorm olieverbruik kon ontstaan (1 liter per 500km). De 2.0i 8V (C20NE) was een ontzettend goed blok, amper kapot te krijgen. Met een Vectra met LPG, die ik met 224K kocht heb ik nog goed 100K gereden, voordat ik hem voor een Calibra ingeruild heb. Man, wat heb ik die Vectra mishandeld, maar het ding wilde maar niet kapot... Ook de Vectra, die ik daarna had, met de 1.8i was niet kapot te krijgen. Helaas was een boom sterker dan de auto...
Het enige probleem met Opel was eigenlijk de roest. Daar stonden ze dan ook om bekend. Maar qua techniek, zeker niet slecht. Wil niet zeggen, dat alles van Opel goed was, de 4WD van de Calibra en Vectra was een drama. Werkte op zich goed, maar wel ontzettend gevoelig en kwetsbaar. Ik heb ooit eens op het punt gestaan daar een versnellingsbak uit een Nissan Skyline in te planten, zo zat was ik dat gezeik met die transferbak... Maar dat bleek uiteindelijk toch net iets te duur...
Dan ben ik wel blij, dat ik de stap naar Subaru heb gezet. Was op zich een goede keuze, eigenlijk wel een beetje saai. Je hoeft er nauwelijks onderhoud aan te doen.
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: Subaru Traviq
Ja alu koppen zijn moeilijker bij opel. De oude gietijzeren koppen waren bijna niet kapot te krijgen. Maar dat ligt ook per definitie aan het materiaal en speelt overal, niet alleen bij opel.
Maar de techniek van opel is altijd matig geweest, eenvoudig. En sinds ze een inhaalslag moeten maken is dat soms toch wel te merken.
Maar de techniek van opel is altijd matig geweest, eenvoudig. En sinds ze een inhaalslag moeten maken is dat soms toch wel te merken.
Re: Subaru Traviq
Bij de aluminium koppen was vooral de producent van belang. Bij de 2.0 16V waren de koppen van Cosworth gewoon goed, die gingen ook nooit kapot. DE KS-koppen daarentegen wel. die gebruikten een andere legering, die te zwak was of juist te hard. En dat was ook wel te merken aan de prijzen van die betreffende koppen. Een Cosworthkop gaat gemakkelijk voor het dubbele van het geld weg, van wat een KS-kop moet kosten. Nu was daarvoor wel een reparatie voor mogelijk, waardoor de kop weer net zo goed is, als de Cosworth, maar het liefste reed je toch met een Cosworthkop rond. Ik heb ook de pech gehad een KS-kop te treffen. Snel geruild voor een bewerkte Cosworthkop, en nergens geen last meer van gehad. En die motor heb ik toch flink opgevoerd...
En zoals gezegd, de 8V motoren waren gewoon goed. Waren ook erg goed te tunen, waar de betrouwbaarheid ook niet echt onder leed. En dan waren die 8-kleppertjes soms sneller als de 16-kleppertjes... Die motoren waren gewoon goed, dat had niets met matige techniek te maken. Daar had je net zo veel onderhoud aan, als ik nu aan mijn Subaru heb. Als iets matigs is, dan heb je ook meer onderhoud. En dat was dus niet het geval.
Als je matige kwaliteit wil hebben, zoek dan maar naar een Engelse wagen, of een Italiaan... Misschien qua stijl en styling mooier, maar qua techniek betrouwbaarder? Daar heb ik zo mijn twijfels over. Vrienden van me hebben rondgereden met Rover, Triumph en Alfa Romeo. Die hebben veel meer gevloekt op hun wagens, dan ik ooit in al die jaren gedaan heb.
En zoals gezegd, de 8V motoren waren gewoon goed. Waren ook erg goed te tunen, waar de betrouwbaarheid ook niet echt onder leed. En dan waren die 8-kleppertjes soms sneller als de 16-kleppertjes... Die motoren waren gewoon goed, dat had niets met matige techniek te maken. Daar had je net zo veel onderhoud aan, als ik nu aan mijn Subaru heb. Als iets matigs is, dan heb je ook meer onderhoud. En dat was dus niet het geval.
Als je matige kwaliteit wil hebben, zoek dan maar naar een Engelse wagen, of een Italiaan... Misschien qua stijl en styling mooier, maar qua techniek betrouwbaarder? Daar heb ik zo mijn twijfels over. Vrienden van me hebben rondgereden met Rover, Triumph en Alfa Romeo. Die hebben veel meer gevloekt op hun wagens, dan ik ooit in al die jaren gedaan heb.
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: Subaru Traviq
Als je echt een wagen wilt hebben waar je goed op leeg kan lopen moet je een VAG product kopen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: Subaru Traviq
@Vmax. Mooie info. Weer details wat opgestoken.
Bij ford (engels) bijvoorbeeld scheelt het ook heel erg welke motor er in ligt. Ik vermoed bij bv rover ook, want vriend van mij reed altijd rover vanderplas en had zoveel problemen niet.
Sieras met gietijzeren blokken draaien ook nog steeds op autocrosses.
Alfa, daar zwijg ik wijselijk over.
Bij ford (engels) bijvoorbeeld scheelt het ook heel erg welke motor er in ligt. Ik vermoed bij bv rover ook, want vriend van mij reed altijd rover vanderplas en had zoveel problemen niet.
Sieras met gietijzeren blokken draaien ook nog steeds op autocrosses.
Alfa, daar zwijg ik wijselijk over.
Re: Subaru Traviq
Wat een toogpraat allemaal... Bij iedere constructeur heb je goede en minder goede modellen en vaak gaat het dan nog om bepaalde motorisaties of specifieke 'rampenbakken'.
Om er zo eentje uit te halen, wat is er mis met Alfa, Hummie? Waarom loop je leeg op VAG, Tanisha?
Om er zo eentje uit te halen, wat is er mis met Alfa, Hummie? Waarom loop je leeg op VAG, Tanisha?
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
- boswachterfan
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Subaru Traviq
Psies. En je kunt het ook voor lief nemen. Ik heb een paar motorfietsen gehad met een zeer uitgesproken karakter, vervloekt door de ene, innig geliefd door de ander. Dan accepteerde ik b.v. dat ik iedere 2000 km carburateurs en contactpunten moest stellen. Of dat ik niet langdurig boven de 120 kon rijden i.v.m. thermische problemen. Ik kijk er met plezier op terug. Met mijn eerste auto, een Saab 99 EMS heb ik zoveel gedonder gehad. Toch koester ik de herinneringen aan die wagen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Subaru Traviq
Meerdere vrienden van mij rijden VW als ik zie hoe vaak die de boel stuk hebben en dat zijn ook geen kleinigheidjes wat stuk gaat.*thomas* schreef:Wat een toogpraat allemaal... Bij iedere constructeur heb je goede en minder goede modellen en vaak gaat het dan nog om bepaalde motorisaties of specifieke 'rampenbakken'.
Om er zo eentje uit te halen, wat is er mis met Alfa, Hummie? Waarom loop je leeg op VAG, Tanisha?
De buren vroegen mij voor een 2de mening over de 3 jaar oude Seat Ibiza die ze op de brug hadden staan.
Bak en koppeling waren we het snel over eens die waren op.
De motor had een abnormaal hoge carter druk.
1,5 ton en 3 jaar is wel erg snel om de complete aandrijflijn aan te moeten pakken!
Zo kan ik nog wel meer verhalen opnoemen een A5 die iedere 500 kilometer een liter olie neemt, een golf met rammelende distributie ketting en noem het maar op
Door dit soort dingen zijn VAG auto's in mijn ogen zo'n beetje de slechtste auto's die je kopen kan.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: Subaru Traviq
Ik begrijp dat dit soort ervaringen ervoor zorgen dat je afkerig wordt van een merk, ik heb zelf weinig met VAG en vind ze vooral erg prijzig (zowel in aanschaf als uurloon, onderdelen vallen mee vgl japanners).
Maar, scheer niet elk model van een merk over dezelfde kam, want in autoland is het gewoon zo dat de nieuwe wagens gevoeliger zijn geworden voor storingen, dat heb je bij alle merken.
Mijn vader had in een ver verleden een citroën bx 1.9D, dat ding verstookte 1l olie / 1000km, maar draaide bij 440 000km nog steeds als een horloge. Mijn eigen Yamaha YZF750 had last van eenzelfde verbruik, ding liep wel als een trein. Het is niet leuk en zou niet mogen, maar indien goed opgevolgd, no problemo.
En ter info, ik heb eens een Legacy Diesel gehad, bak en center diff lagen eruit bij 220 000 ... Niet door mijn toedoen want ik heb geen meter met die wagen kunnen rijden .
Maar, scheer niet elk model van een merk over dezelfde kam, want in autoland is het gewoon zo dat de nieuwe wagens gevoeliger zijn geworden voor storingen, dat heb je bij alle merken.
Mijn vader had in een ver verleden een citroën bx 1.9D, dat ding verstookte 1l olie / 1000km, maar draaide bij 440 000km nog steeds als een horloge. Mijn eigen Yamaha YZF750 had last van eenzelfde verbruik, ding liep wel als een trein. Het is niet leuk en zou niet mogen, maar indien goed opgevolgd, no problemo.
En ter info, ik heb eens een Legacy Diesel gehad, bak en center diff lagen eruit bij 220 000 ... Niet door mijn toedoen want ik heb geen meter met die wagen kunnen rijden .
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Subaru Traviq
Ik vindt het toch dapper van Subaru dat ze een poging gedaan hebben om een diesel te ontwikkelen.
De diesels bij Saab waren allemaal ingekocht.
De diesels bij Saab waren allemaal ingekocht.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: Subaru Traviq
Yep...eindeloos...*thomas* schreef:Wat een toogpraat allemaal...
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Subaru Traviq
Ach daar is meneer de opnaaiert weer hoor. Aze er snel nog bij en de trollenclub is weer compleet.quikfit schreef:Yep...eindeloos...*thomas* schreef:Wat een toogpraat allemaal...
Gr.Quikfit
Nee gij duikt wel weg nadat je de boel weer opgestookt hebt en laat het lekker andere verder opknappen. Zo'n typische lafbek ruziezoeker met een grote mond die weg is als klappen gaan vallen en het zijn "vrienden" op laat knappen.
Pure stemmingmakerij door herhaalde opruiing van enkele personen. Is dat nou nog niet duidelijk?
Wat thomas? Waarom spreek je mij aan? Haal ik er andere merken bij?.*thomas* schreef:Wat een toogpraat allemaal...
Om er zo eentje uit te halen, wat is er mis met Alfa, Hummie?
Laat je niet voor het karretje spannen zoals sommige anderen ook al lieten gebeuren! Lees de topics en oordeel op inhoud, niet op opnaaierij.
Om je vraag te beantwoorden. Niets mis mee voor de fanatieke knutselaar.
Laatst gewijzigd door hummie op 25 sep 2019 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Subaru Traviq
Vrees niet kwikfit. Jij mag weer heersen over jouw forum en je volgelingen.
Laatst gewijzigd door hummie op 27 okt 2019 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.