Ga je met je Subaru op wintersport...

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Ga je met je Subaru op wintersport...

Bericht door Beurstel »

...en hoop je van te voren toch een heel klein beetje op een mooie hoeveelheid verse sneeuw ter plaatse, om eindelijk eens 100% te kunnen vertrouwen op en genieten van de kwaliteiten van je Subaru...(je weet wel wat hij kan, maar je wil het stiekem toch eens meemaken) Is het de hele week verdorie 11-12 graden, helder en zonnig. Voor de wintersport zelf natuurlijk prachtig weer, maar een dag flinke sneeuw was ik niet rouwig om geweest. Niet alleen om de Sub wat uitdaging te bieden. Ook om te zien wat ze in die streek dan allemaal aan materieel mobiliseren, want dat is volgens mij ook wel indrukwekkend.

Vooraf nog enige hoop op een besneeuwde bergroute o.i.d. te vinden. Maar alle cols en bergwegen die besneeuwd waren, waren door de Fransen ook afgesloten helaas. Zoals hieronder. Gewoon halverwege de col stoppen met sneeuwruimen en vanaf daar de boel afsluiten. Alle doorgaande wegen waren vakkundig sneeuwvrij gemaakt. Achteraf waren de winterbanden (laat staan de sneeuwkettingen) volstrekt overbodig. Temperaturen onderweg liepen bij Lyon zelfs op tot 18 graden.

Onze bijna 15 jaar oude Sub bracht ons wel zonder centje pijn veilig en wel ter plaatse, tussendoor nog tot in Italië. En daarna ook weer thuis. Wat een heerlijke auto is het toch. Je gaat hem tijdens zo'n reis nog meer waarderen en snapt, als je ermee door de Alpen rijdt, helemaal waarom je in Zwitserland en Oostenrijk zoveel Subs ziet. Die auto is echt gemaakt voor die streek. In de Franse Alpen zijn ze wel zeldzaam. Die Fransozen kiezen toch voor hun eigen meuk en als het vierwielaangedreven is, is het 9 van de 10 keer Toyota.

Sneeuw zit hier in Nederland voorlopig niet in de planning, dagtemperaturen onder de 7 graden ook niet. Vandaag daarom weer de winterbanden gewisseld voor de zomerbanden.
Bijlagen
Sub Col knz.jpg
Sub Chantemerle knz.jpg
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Ga je met je Subaru op wintersport...

Bericht door erichendri »

Frankrijk en veel sneeuw, vaak best lastig.
Ik denk dat je daarvoor beter naar Oostenrijk kunt gaan.
Mijn voorkeur is om ook dan in een pensionntje te zitten wat in een
plaatsje zit boven de 1100 meter, meer kans op sneeuwval.
Ik heb daar zo mijn plekjes, Kuhtai ligt op 2000 mtr voor als je in Sölden zit.
Daar kan je nog hoger naar Obergurgel.
Of Dienten en omgeving, vlak daarbij ligt ook Obertauern, wij zaten toen in Kleinarl.
Gaan meestal eind januari en aan sneeuw nooit een gebrek.
Kettingen meenemen dan ben je wel verplicht, hoort bij de winteruitrusting.
Met de subaru nog nooit nodig gehad mits op winterbanden of niet op
een besneeuwde helling stil gaan staan als test.
Wij gaan 9 maart weer en in maart moet je geluk hebben.
Maar bij een regenfront vanuit het noorden wordt het een subaru feestje.
En als het dan wit is sta je er van te kijken wat je auto allemaal kan.
Elke wintersport gaan wij vaak een dagtocht maken, eventueel de sneeuw op
zoeken want ik heb toch een subaru, deze combinatie met winterbanden
zijn pas als laatste aan de beurt bij een kettingplicht.

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Ga je met je Subaru op wintersport...

Bericht door Beurstel »

Waarschijnlijk heb je gelijk over Oostenrijk, maar in onze periode was het in het hele Alpengebied stralend weer. Van maten uit Oostenrijk kreeg ik precies dezelfde foto´s door. Dus het was ook een beetje "pech". Twee weken ervoor had het nog zwaar gespookt, getuige ook het dik pak sneeuw dat nog overal lag ondanks al twee weken dagtemperaturen boven de 10 graden. Echter 's nachts wel vorst, waardoor die sneeuw een soort van beton wordt. Moet je beter niet induiken met je Sub, dat kost je plastic aan de onderkant.
Ik snap wel de fun van zo'n Subarufeestje, dat wil je toch eens meemaken. Komt vast nog eens. Succes in maart en mooie foto's zijn altijd welkom :-)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Ga je met je Subaru op wintersport...

Bericht door erichendri »

Heb al foto's zat naast sneeuwwallen langs de wegen.
Daken van huizen waar 3 mtr sneeuw op lag.
En in Kleinarl elke dag een cm of 20 van de auto moeten vegen.
Dat is toch wel een nadeel van nachtelijke sneeuwval.
Skieën met sneeuwval is ook niet leuk helaas.
Gelukkig kunnen wij dan heerlijk kettingvrij een tripje maken.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 04 mar 2019 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Ga je met je Subaru op wintersport...

Bericht door Beurstel »

Ja, dat is wel mooi. Wat betreft nachtelijke sneeuwval snap ik dat nadeel wel. Het is ook een beetje "be careful what you wish for". Collega's waren eerder deze winter in Oostenrijk en moesten letterlijk hun auto zoeken onder de sneeuw. Dan is er ook voor een Subaru weinig eer meer te behalen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Ga je met je Subaru op wintersport...

Bericht door erichendri »

Wij zaten toen 4 jaar geleden net aan de andere kant van de bergrug toen daar
in 2 dagen 3 meter sneeuw viel.
Alternatieve elfstedentocht ging toen niet door.
Foto's van bulten sneeuw waar een auto in staat heb ik ook.
Waren wel altijd eind januari wintersporters.

Eric
Plaats reactie