Graag sluiten: Autokosten per jaar

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door hummie »

Sluit dit topic maar. Schiet zijn doel lekker voorbij door decadent geneuzel.
Laatst gewijzigd door hummie op 18 jan 2019 18:56, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Poll: Autokosten per jaar

Bericht door hummie »

prive, en ongewenste wonderbaarlijke fantasierijke waan informatie.
Laatst gewijzigd door hummie op 18 jan 2019 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Poll: Autokosten per jaar

Bericht door SP-Boxer »

Misschien interessant om ook het aantal kilometers per jaar te vermelden.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Poll: Autokosten per jaar

Bericht door sufos »

https://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=15&t=3689

Bij de kosten neem ik álles mee. Wasstraat bijvoorbeeld maar ook aanschaf nieuwe radio. Setje nieuwe banden en de aanschaf van een setje winterbanden en daarnaast regulier onderhoud en het e.e.a. wat ik zo niet meer weet. We zijn al weer een tijd verder dus het ziet er allemaal wel iets anders uit maar hele grote verschillen zijn er niet.
Laatst gewijzigd door sufos op 18 jan 2019 11:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2421
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Poll: Autokosten per jaar

Bericht door boswachterfan »

Gemiddeld over de jaren zo'n 1000.-'per jaar aan onderhoud. Voor mij zijn mijn auto en motor ook mijn hobby, dus het mag wat kosten. Ik rook niet, drink nauwelijks, bezoek geen dure blote damesclubs :lol: dus het is ook voor de lol. Het kleine onderhoud en niet te moeilijke reparaties doe ik zelf, apk en overig onderhoud bij de buurtgarage, maar voor speciale dingen gaat hij naar dun dealert.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Poll: Autokosten per jaar

Bericht door erichendri »

Bij mij zijn ze te variabel en ligt er ook aan wat ik met de auto doe per jaar.
Helaas kan ik niet zonder dus het moet maar.
Denk dat je er van schrikt vrees ik.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 18 jan 2019 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Poll: Autokosten per jaar

Bericht door Rene »

Leone :
MRB slechts 82 euro (overgangsregeling ) oldtimerverzekering 7,37 per maand = 170,44 op jaarbasis..
Onderhoud?? zo'n 1000 euro verspreid over 7 jaar , niet precies bijgehouden maar zal er niet zo ver naast zitten : meest relatief kleine APK puntjes en tussentijdse reperatie's

Impreza :
MRB 55 euro per maand , 28 euro verzekering = kleine 1000 euro per jaar
Onderhoud tot nu toe zo'n 500 euro : 1x apk , onderhoud airco , 1 defect wiellager en remklauwrevisie.

Dat de preza duurder is in onderhoud wijt ik aan het aantal kilometers die we er mee rijden : 18000 op jaarbasis tegen maximaal 7500 in de Leone
Afschrijving vind ik niet interessant ;) omdat ik nooit een hagelnieuwe auto zal kopen.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Poll: Autokosten per jaar

Bericht door hummie »

prive, en ongewenste wonderbaarlijke fantasierijke waan informatie.
Laatst gewijzigd door hummie op 18 jan 2019 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Poll: Autokosten per jaar

Bericht door sufos »

hummie schreef:


Brandstof neem ik juist expres niet mee, omdat dit per persoon wat kan schelen wat dan wel meteen voor grote verschillen zorgt.


Maar ik zie meer reacties dan werkelijk vergelijkingsmateriaal. En vooral onderhoudskosten, terwijl ik op totale kosten/jaar aanstuur inclusief afschrijving.
Ik reken toch gewoon wat de auto per kilometer kost, zegt mij meer dan de totale kosten. Daarbij komt dat ik het een en het ander niet los van elkaar zie. Ik rij LPG maar dat heeft ook onderhoud nodig gehad. Af en toe een filter en in mijn geval 4 gereviseerde injectoren.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Poll: Autokosten per jaar

Bericht door quikfit »

Ik heb nog nooit uitgerekend hoeveel het autorijden kost en ben het ook niet van plan,als ik goedkoper wil rijden koop ik er bijvoorbeeld wel een Pixo bij en gaat de Forester weg.Zonder(4wd) auto is geen optie daar ik ver van de bewoonde wereld woon,ik bespaar niet op het onderhoud door het niet te doen of uit te stellen.Oliën ververs ik eerder dan voorgeschreven en 1x per jaar gaat de remmerij los en word de auto nauwkeurig geïnspecteerd .Ik betaal daarentegen niet meer dan noodzakelijk voor onderdelen(prijs/kwaliteit/product vergelijken) en het onderhoud doe ik voor 99% zelf.
Ik rij gemiddeld 25.000 per jaar(berekend over de laatste 4 jaar)
Ik kan op elk moment in de auto springen en naar Zuid-Europa rijden...geen zin in klusjes die nog ff snel voor een lange rit of de vakantie gedaan moeten worden.
Ik zou graag een auto hebben die voor een paar rot centen rondrijd...ik heb er alleen nog niet een gevonden.

viewtopic.php?f=8&t=2809&p=47698&hilit= ... 006#p47698

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Poll: Autokosten per jaar

Bericht door erichendri »

Yep kwikfit, zo denk ik er ook over.
Ten alle tijden er vandoor kunnen als het kan.
Echte kosten en afschrijving is bij mij niet belangrijk.
Je komt er toch niet onderuit.
Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Poll: Autokosten per jaar

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Yep kwikfit, zo denk ik er ook over.
Ten alle tijden er vandoor kunnen als het kan.
Eric
Yep. Zo denk ik er ook over en zo is het hier ook. :mrgreen: Dacht je dat je de enige was met een betrouwbare auto en de rest slecht onderhouden tadderakken rijdt?

Sluit dit topic maar. Schiet zijn doel lekker voorbij door decadent geneuzel.
Ik dacht dat dit een forum was voor alle subaru rijders? Niet alleen voor big spenders?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door erichendri »

Een subaru is nu eenmaal wat duurder om te rijden dan andere auto's.
Denk alleen maar aan de grotere banden die eronder zitten
Meer mechanische onderdelen door de 4wd.
En niet te vergeten een hoger brandstof verbruik.
Ook niet onbelangrijk is de waardevastheid, leuk als je hem nieuw koopt maar minder
leuk voor degene die een gebruikte zoekt.

Eric
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door sufos »

hummie schreef:Sluit dit topic maar. Schiet zijn doel lekker voorbij door decadent geneuzel.
En wat wordt hier nu weer mee bedoeld?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door quikfit »

hummie schreef:Sluit dit topic maar. Schiet zijn doel lekker voorbij door decadent geneuzel.
:roll:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door hummie »

sufos schreef:
hummie schreef:Sluit dit topic maar. Schiet zijn doel lekker voorbij door decadent geneuzel.
En wat wordt hier nu weer mee bedoeld?
Er wordt alleen maar gereageerd met discussie, en slechts een geeft informatie zoals dit topic bedoeld was.

Je mag hier geen adviezen geven hoe mensen wat goedkoper uit kunnen zijn rond het onderhoudsschema, terwijl er genoeg mensen om ons heen zijn die zulke tips wel kunnen gebruiken.
Een topic wat ik open met inzicht in kosten wordt dan weer met een domme discussie gefrustreerd waarbij sommigen weer pauwengedrag moeten vertonen.
Opmerkingen dat het allemaal geld mag kosten en besparen onzin is. Dat komt behoorlijk decadent over ja. En iets anders zeggen wordt dan afgedaan als "wonderlijk" en "fantastische wanen". Erg kinderachtig. Dan kan ik ook wel zeggen dat visies van bepaalde mensen erg autistische lijken.
erichendri schreef:Een subaru is nu eenmaal wat duurder om te rijden dan andere auto's.
Het inzicht wat ik gaf geeft aan dat dit zeker niet altijd het geval is. Wat mijne in een jaar kost kun je amper twee maanden een rugzakje als een jonge Pixo voor rijden.
erichendri schreef:Denk alleen maar aan de grotere banden die eronder zitten
Niet duurder dan anders. Niet iedereen rijdt op sportvelgen zoals jij met apart buitenmaatse bandjes.
Op mijne liggen specifieke high performance banden voor SUV's van een bekend en goed merk (ook in gebruik bij parijs-dakar). Dezelfde band, vernieuwd type, 65 euro per stuk nu, vandaag. :mrgreen: Net zo duur als welke goede band voor welke auto dan ook.
erichendri schreef:Meer mechanische onderdelen door de 4wd.
Maar dat is juist ook een reden dat het allemaal meer kan hebben en minder snel kapot gaat. Relatief en op termijn gezien dus niet duurder.
erichendri schreef:En niet te vergeten een hoger brandstof verbruik.
Waar je dat vandaan haalt is mij een raadsel. Dit is in de afgelopen 15 jaar de zwaarste auto die ik rijdt (al scheelt het maar een beetje), en meteen ook de zuinigste. Mijn vorige ook 2L reed net een km minder op een liter, en de 1800 daarvoor ook. En de 2L en ook lichtere auto van mijn vrouw verbruikte hetzelfde als mijn subaru, dus ook niet minder.
Ga eens met 4 of 5 man in een "zuinige" pixo zitten voor een ritje van 250 kilometer of een middagje in de stad, moet je kijken wat die dan zuipt. En hoe snel je hem kapot rijdt (€€€€). Of hang je caravan er eens achter. Op jaarbasis scheelt het allemaal weinig, en wat het scheelt verdien je terug door meer auto en motor wat minder snel slijt. Niet voor niks dat de meeste die kleine boodschappenautootjes bij 150.000km oliezuipers zijn met natte motor, of al op de sloop staan.
erichendri schreef:Ook niet onbelangrijk is de waardevastheid, leuk als je hem nieuw koopt maar minder
leuk voor degene die een gebruikte zoekt.
Op zich heb je daar een punt. Maar omgekeerd zorgt dit ook voor lagere afschrijving, zoals uit mijn inzicht wel bleek.
Als ik mijne nu verkoop maak ik zelfs winst en rijdt ik die drie jaar ver voor niks.

Je kijkt overduidelijk teveel vanuit je eigen situatie en staat niet echt open voor andere situaties en opties Eric.
En je kijkt waarschijnlijk teveel met monteursogen. Maar monteurs hebben ook niet altijd alle wijsheid in pacht. Geschoolde monteurs kennen de "ouderwetse kunstjes" vaak niet want die staan niet in de schoolboeken en dealer-servicemanuals.

Allemaal relatief en net hoe je het bekijkt. :roll: Jouw waarheid is niet DE waarheid, en de mijne ook niet. Maar beiden mogelijk in delen interessant en toepasbaar voor lezers.
Veel beter was het geweest als het door jullie ook een open gesprek was gebleven zodat iedereen er de informatie uit had kunnen halen die voor hem van toepassing kon zijn. Niet echt een informatieve houding van een informatief bedoeld forum. Erg subjectief zo.



Oo PS, en ik ben niet boos hoor. 8-) Maar ik vind dit alles totaal onbegrijpelijk. Aan de andere kant, story off my life, het merendeel van de mensen luistert niet graag naar adviezen en blijft liever in zijn eigen beleving hangen, in een groot aantal gevallen in hun nadeel ... en niet mijne, dus whatever. Gelukkig zijn er ook nog een hoop mensen die wel open staan voor adviezen en er hun voordelen uit weten te halen. Daar doe je het toch voor. :mrgreen:
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door sufos »

Het verbruik van een pixo is appels met peren vergelijken. Die auto's zijn voor totaal andere doeleinden op de markt gekomen. Wij hebben ook nog een Aygo, nieuw gekocht in 2011. Dat rijdt echt wel zuiniger dan een Forester hoor. Een Subaru is alles behalve zuinig. En voor een discussie heb je meerdere mensen nodig dus wellicht kan het zijn dat je zelf ook daarin bijdraagt,

Als je nog even wilt laten weten welke banden je hebt en waar je ze koopt dan scheelt dat ook weer een volgende keer.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door Rene »

sufos schreef:Een Subaru is alles behalve zuinig.
Euh , ik heb ooit eens met de Leone 1:18 gehaald ;) ritje naar het zuiden van Limburg
Toegegeven : die auto is geen vergelijk met een fozzie of preza met AWD :idea:
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door hummie »

sufos schreef:Het verbruik van een pixo is appels met peren vergelijken.
:mrgreen: Halloooo. IK heb die pixo er niet bij gehaald! Het is iemand anders die lekkere appels probeert te weerleggen met peren.
sufos schreef:Die auto's zijn voor totaal andere doeleinden op de markt gekomen.
Niet selectief gaan lezen hè. Ik vergeleek ook met gelijke klasse auto's met gelijke motorinhoud (wat wij al jaren rijden), waarvan nog steeds mijn subaru de zuinigste. ;) Uitleg was duidelijk en gedetailleerd genoeg dus had je al kunnen weten als je dat wilde.
sufos schreef:Als je nog even wilt laten weten welke banden je hebt en waar je ze koopt dan scheelt dat ook weer een volgende keer.
Ik laat niks meer weten. Wordt toch niet gerespecteerd en wonderlijk fantastische wanen genoemd.
Zoek maar. Het is te vinden. Dan zie je meteen dat het gewoon klopt.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door sufos »

hummie schreef: Ik laat niks meer weten. Wordt toch niet gerespecteerd en wonderlijk fantastische wanen genoemd.
Zoek maar. Het is te vinden. Dan zie je meteen dat het gewoon klopt.
Ik heb gezocht en krijg inderdaad het idee dat het klopt van die "fantastische wanen"

Verder is dit topic voor mij gesloten,ik vind het zinloos en het levert voor mij niets op!
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door erichendri »

Zeg je Dakar dan denk ik aan maxxis.
Nou, van dit merk heb ik geen hoge pet op.
Zou ze zelf niet kopen.
Maar eerlijk is eerlijk, er zullen genoeg mensen zijn die er tevreden mee zijn.
Overal heb je voorstanders en tegenstanders.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door hummie »

sufos schreef:Ik heb gezocht en krijg inderdaad het idee dat het klopt van die "fantastische wanen"
Dan denk je dat toch lekker. :mrgreen:
Niet goed gezocht dan.
sufos schreef:Verder is dit topic voor mij gesloten,ik vind het zinloos en het levert voor mij niets op!
Dat dacht en zei ik al. Vooral met zichzelf bezig en geen rekening houden met anderen.

Goh, er zijn meer mensen op dit forum die misschien wel leuke besparingstips waarderen.
Jammer dat het zo voor hen teniet gedaan wordt.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door hummie »

Dus gooit'm nou maar op slot!
JSE
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door JSE »

erichendri schreef:Zeg je Dakar dan denk ik aan maxxis.
Nou, van dit merk heb ik geen hoge pet op.
Zou ze zelf niet kopen.
Maar eerlijk is eerlijk, er zullen genoeg mensen zijn die er tevreden mee zijn.
Overal heb je voorstanders en tegenstanders.

Eric
Wil je die vooralsnog loze kreet over Maxxis even toelichten?
Toevallig van de week 4 nieuwe op de auto van de vrouw gedraaid en tegelijkertijd 2 nieuwe Michelin op een andere auto gedaan.
Getracht althans, want 1 Michelin is retour afzender gegaan. Op de balanceerder zag je hem op het blote oog al 4mm hoogteverschil hebben op iedere omwenteling. Bandje kostte het dubbele van de Maxxis. De 2e Michelin had 80 gram lood nodig voordat hij OK bevonden werd door de balanceerder.

Terug naar de auto van de vrouw, daar kwamen 2 Michelins vanaf met nog 3mm profiel, maar ook bulten erop. Leek wel alsof het canvas op het loopvlak compleet verrot was. Zeker 6 bulten PER BAND. Productie week 46 van 2015.
De 2 continenal banden die op de andere as zaten waren na 25000 km kets versleten. 1mm over.

Over de levensduur van Maxxis kan ik nog niets zeggen, maar ik weet wel dat ik ze met 75 gram lood alle 4 (!!!) goed had.
Bandjes rijden prima. Prima grip in nat, boven verwachting goede grip op droog en heerlijk stil.

Dus; ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring met dit merk en een toelichting op waarom jij ze niet zou kopen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door quikfit »

Veel lood...banden hebben ook een zwaarste punt dat vaak aangegeven word met een stip,deze stip plaats je dan tegenover het ventiel.Als er geen stip (meer) is kan je de band ook een halve slag draaien en dan weer balanceren,vaak heb je dan minder lood nodig. :idea:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door erichendri »

Geen stip, dan de dotcode, hoort bij het ventiel, niet er tegenover.
Halve slag verder verdraaien was ook een manier.
Spreek wat betreft maxxis over vroeger, dus jaar of 10.
Wat betreft de a merken, heb dat ook wel eens eerder vertelt.
Ook bij hun rollen niet 100% banden van de band en deze gaan naar opkopers
en komen ook op de markt, waarschijnlijk een stuk goedkoper dan
bij andere aanbieders.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:Geen stip, dan de dotcode, hoort bij het ventiel, niet er tegenover.
Hmm...een bug in de grijze massa... :lol: :shock:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
JSE
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door JSE »

Je hoeft mij niets over balanceren te vertellen Eric. Banden haal ik gewoon bij de lokale handelaar. Niet bij de prijsvechters. Daar heb ik mijn lesje wel voort geleerd.

75 gram verdeeld over 4 velgen heb ik met de a-merken nog nooit meegemaakt. Ook niet op splinternieuwe wielen.
Nog niet de kleinste slingering in wang of profiel. Die Maxxis waren stuk voor stuk gewoon perfect.

Er kan veel veranderen in 10 jaar. Denk daar de volgende keer maar eens aan voordat er iets zonder enige onderbouwing geroepen wordt. Geldt niet alleen voor de eerdere reactie in dit topic overigens...
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Graag sluiten: Autokosten per jaar

Bericht door hummie »

[edit]
Ik had het hier helemaal fout dus verwijderd.
Plaats reactie