Twijfel alom

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marx
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 okt 2018 18:19

Twijfel alom

Bericht door Marx »

Zul je net zien, heb ik een fraaie forester sg gevonden, lage km stand, bekende staat van onderhoud. Kan uiterlijk, en dan...
Alle minpunten aangepakt, lekker rijden, nu al 2500km zonder problemen, tot zo ver alles goed.

Maar toch, moet ik eerlijk bekennen dat ik een beetje twijfek. Het rijdt wat rauwer, de zit is wat apart. De geluiden van de banden komen wel erg door in het interieur, en het verbruik 1op11 max is een beetje de oorzaak.

Ik neig naar inruilen, of verkopen en weer een simpel duits hatchbackje kopen, zoals ik altijd reed. Anderzijds denk ik dat het gewoon even doorzetten is, iedere auto rijdt en voelt immers anders.

Wat zou de auto hog opbrengen als ik zo vrij mag zijn, als het verlies te groot wordt, moet ik hem zeker houden. Verlies is logisch, maar een te groot gat is geen optie natuurlijk.

Het betreft een forester sg, uit 2003, met 164.000 op de klok. De onderhoudshistorie is bekend, en de laatste oliebeurt is net 2500km geleden. Motorkap origineel is erbij een turbo motorkap in de juiste kleur erop.

Verder een 2.0x, in nette staat, met stoelverwarming, climate control, ramen electrisch, voor- en achterruit verwarming, spiegels verwarmd. Ramen getint, nieuwe michelin winterbanden met 9mm profiel. Nieuwe apk gekregen.

Gekocht voor 3700,- euro, meteen de dingen laten doen om hem helemaal tiptop te krijgen. Dus inmiddels zit de teller op de 4500,- euro aan uitgaven, die ik wilde doen.

Wat zou de auto nu waard zijn jongens? Zou ik nog circa 2750/3000,- euro kunnen krijgen voor de auto? Dan is het verlies nog acceptabel voor me.

Dank :)

Ps, of moet ik gewoon stoppen met janken, en lekker doorrijden in de forester :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Marx op 13 dec 2018 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Twijfel alom

Bericht door Scuby »

tegen de 3000 is zeker mogelijk. Maar waar heb je m voor gekocht dan? Als het voor normaal gebruik is maar niets bijzonders dan is een normale hatchback logischer....als je af en toe eens lol wilt hebben off road, of houdt van een ruime auto die altijd grip heeft...ff doorzetten.

Denk ik ;)
Gebruikersavatar
Marx
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 okt 2018 18:19

Re: Twijfel alom

Bericht door Marx »

Gekocht voor 3500,- euro, en meteen een beurt laten geven. Blijft lastig hoor.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Twijfel alom

Bericht door quikfit »

Hoe die rijd kan ik niet over oordelen maar dat winterbanden meer herrie maken en dat het verbruik 1:11 is kon ik je van te voren wel vertellen.
Neem contact op met Propje...misschien komen jullie eruit. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Marx
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 okt 2018 18:19

Re: Twijfel alom

Bericht door Marx »

Sja, af en toe, maak je een verkeerde keuze, miskoop, of hoe je het wilt noemen, lol
Twijfel nog steeds overigens. :)
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Twijfel alom

Bericht door snoef »

Ik heb ongeveer een jaar een SG van 2003 gereden. Ik vond het een heerlijke auto met een lekker stevig gevoel. Ik heb hem echter weggedaan voor een SH, want ik vond de stoelen te kort (ben 1.85m) en te weinig ruimte achterin. De grotere stoelen van de SH ervaar ik als comfortabeler, word er nooit moe in. De vele bagage die we menen te moeten vervoeren, gaat er in de SH nu gemakkelijk in. Met de SG gebruikten we wel eens een fietsen/ bagagedrager op de trekhaak. Het motor- en bandengeluid is ook aanzienlijk minder in de SH. De 9cm langere wielbasis van de SH merk je ook in comfort, maar met straatje (en par-) keren was de SG veel gemakkelijker. Ik mis de SG nog wel eens, want hij was echt fun om te rijden. De kortere wielbasis maakte hem pittiger en met de motor flink op toeren, klonk de herrie me als muziek in de oren. De SH (FB20 motor) is daarmee vergeleken nogal braaf. Het verschil in koppel en vermogen merk ik niet, de SH is 100 kg zwaarder met iets grotere wielen.
Als je de SG besluit te houden, doe dan deze twee zinvolle investeringen: pro (gressieve) veren van carsupport (250 euro). Verandert het rijgedrag met en zonder last aanmerkelijk. Nieuwe banden: winterbanden hebben alleen zin op sneeuw en ijs. Van mijn bandenmonteur kreeg ik het advies Nexen HD plus banden te laten monteren. Deze zijn licht van gewicht, erg stil en erg zuinig kwa benzineverbruik dichtbij de prestaties van Michelins, maar dan goedkoper. Het lagere gewicht merk je wel als je optrekt en accelereert. Wat me eerst als hinderlijke herrie klonk, was door deze banden alleszins aanvaardbaar geworden. Als de auto nu technisch goed is, zou ik 'm houden.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
Marx
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 okt 2018 18:19

Re: Twijfel alom

Bericht door Marx »

Jullie hebben gelijk ook, ik moet hiet zo zeuren. Van het voorjaar andere banden eronder, wellicht een beetje laten isoleren met geluidsdemping en dan zijn we al een heel eind op weg. Komt ook door de winterbanden vermoed ik.

Als ik dan ook nog eens een keer mee ga offroaden, wordt t alweer een stuk leuker waarschijnlijk.
Technisch is ie top, optisch ook, mistlampen erin en dan is ie weer een stukje mooier.
Laatst gewijzigd door Marx op 13 dec 2018 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Twijfel alom

Bericht door quikfit »

:lol:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Twijfel alom

Bericht door snoef »

Als je er toch mee wilt gaan offroaden, doe er dan meteen BF Goodridges AT om, want die schijnen nog redelijk stil te zijn. :D
Marx schreef:J
Als ik dan ook nog eens een keer mee ga offroaden, wordt t alweer een stuk leuker waarschijnlijk.
Technisch is ie top, optisch ook, mistlampen erin en dan is ie weer een stukje mooier.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2412
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Twijfel alom

Bericht door boswachterfan »

Ik zou de winter even afwachten. Als er sneeuw en gladheid komt, krijg je een band met die auto ;) :D
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Twijfel alom

Bericht door quikfit »

Marx schreef:Jullie hebben gelijk ook, ik moet hiet zo zeuren. Van het voorjaar andere banden eronder, wellicht een beetje isoleren met geluidsdemping en dan zijn we al een heel eind op weg. Komt ook door de demper vermoed ik, deze aftermarket.
Eigenlijk snap ik het niet,je reed een Lada waar praten onmogelijk was met 100km per uur. :roll:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Twijfel alom

Bericht door snoef »

Met de Nexen banden die 69db klinken, haalde ik gemakkelijk 1 op 12 - 13. Het verbruik wordt vooral bepaald door de rechtervoet, het geluid in de auto vooral door de banden. Meer in de 2000 toeren rijden, is zuiniger dan 3500, maar oh wat is het toch leuk vanaf 3500 toeren. Als ik naar mijn verbruiksmeter in de SH kijk nu, glim ik als ik helling af 1 op 50 rijd en wordt de smile weer erg breed als ik bergop de verbruiksmeter naar 1 op 4 zie gaan als ik de motor flink laat ronken. M.a.w. de Forester is een uitstekende daily driver, kan zich keurig inhouden, met een prima verbruik. Parkeren is ook zo'n feest met lo gear. Maar als het moet, dan is er erg veel plezier mee te beleven, zelfs met de saaiere SH met FB20 motor. Je moet gewoon af en toe de toerenbegrenzer zijn werk laten doen :D :D :D De SG en SF doen me trouwens erg denken kwa rijgedrag aan de Lada 1500 die ik ooit had. 75pk voelde veel sterker toen. Maar de Forester is in alles natuurlijk veel beter. Veel plezier!
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
Marx
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 okt 2018 18:19

Re: Twijfel alom

Bericht door Marx »

Haha, dat was ook een van de redenen dat de lada eruit moest, daarna werd het een stuk stiller hoor.
Probeer eens 400km in een lada te rijden, je stapt gebroken uit.

Dit weekend wat isolatie laten aanbrengen, dan hoop ik de resonantie terug te brengen.
Laatst gewijzigd door Marx op 13 dec 2018 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Twijfel alom

Bericht door hummie »

Marx schreef:Gekocht voor 3500,- euro, meteen de dingen laten doen om hem helemaal tiptop te krijgen. Dus inmiddels zit de teller op de 4500,- euro aan uitgaven, die ik wilde doen.
Houdt je er wel rekening mee dat de waarde bepalend is, en niet je onkosten? Onkosten voor onderhoud voegen geen extra waarde toe aan de auto.
Zo grappig soms als je een auto gaat kopen (eigenlijk best vaak). Waarde auto 3000. "Maar we vragen 5000 want we hebben er net een nieuwe koppeling in laten leggen en koppakking moeten laten maken, dus we vragen nog weinig". Duh :roll: ik hoef een ander zijn tegenvallers niet te financieren. Doet ook niemand bij mij.
Je uitgangspunt is en blijft dus gewoon 3500 waar weer een beetje op afgeschreven is.

Denk ook eens verder.
Dan wil je een duits hatchbakje kopen. Alsof die ver boven 1:11 gaan. :mrgreen: (ze zeggen van wel maar we weten inmiddels wel beter, toch?)
Het verbruik van 1:11 heeft mij juist NIET verrast. Ik had zelden een auto die in de praktijk het verbruik haalde wat in het boekje stond. Hoe eerlijk en duidelijk wil je het hebben? En ik heb heel veel auto's gehad dus dat zegt wel wat. Trouwens ook net wat zuiniger dan mijn vorige engelse sedannetje.

En je hebt nu een auto waar je makkelijk nog een jaar of 4 in kunt rijden (en misschien wel langer). Dan is je waardeafschrijving dus pakweg 1100/jr. Er zijn hele volksstammen die daar net 3 maanden hun auto voor kunnen leasen. Dan rijdt jij in verhouding dus al 9 maanden per jaar gratis. 8-) En een subaru schrijft niet harder af dan een duits hatchbakje.
Neem dan ook even mee dat hij over 4 jaar ook nog wel 1000 opbrengt, dus maar 900 afschrijving.
Ik rijd mijn hummie nu al ruim een jaar of 2 voor niets. Afschrijving is er al lang uit gereden. Hij kost mij alleen nog onderhoud en verbruik, en 1:11 kost per jaar fiks minder dan kosten gemiddelde afschrijving auto van anderen.

Subaru heeft met simpel onderhoud ook nog zelden problemen. Ga je dat vinden in een duits hatchbakje?

Duitse hatchbackjes willen nog wel eens een hoog verbruik olie hebben (met achterliggende oorzaak) door te sportief rijgedrag.

Genoeg feitelijke overwegingen. Overweeg het allemaal maar eens goed.
Succes met het maken van de juiste keuze. :okeee:
Laatst gewijzigd door hummie op 21 nov 2018 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Twijfel alom

Bericht door *thomas* »

De Forester SG met de 125pk motor is één van de minst probleemloze die er bestaan. Vervang die einddemper door een originele (of haal op ebay.de eentje die in Polen is gemaakt voor 50 euro, dat zal veel herrie wegnemen).

In de winter zal je de auto wel gaan waarderen, trust me.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Twijfel alom

Bericht door hummie »

Ja. En met een boxer bij wat hoger toerental hoor je de kleppen en daardoor de motor ook altijd wat meer. Doet mijne ook vanaf 3000rpm. Dat is kenmerkend boxer.
Bij een Porsche vindt iedereen dat geluid nou net prachtig.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Twijfel alom

Bericht door snoef »

Ja, de stoelen van de Lada waren ook niet best :D

Overigens de turbokap op de motorkap maakt ook veel lawaai. Vervangen door de originele of de kap aerodynamischer maken zal flink schelen.


Marx schreef:Haha, dat was ook een van de redenen dat de lada eruit moest, daarna werd het een stuk stiller hoor.
Probeer eens 400km in een lada te rijden, je stapt gebroken uit.

Dit weekend wat isolatie aanbrengen, dan hoop ik de resonantie terug te brengen.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
Marx
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 okt 2018 18:19

Re: Twijfel alom

Bericht door Marx »

Haha, ook voor de kap was de herrie er al. ;)

Was al eerder langs tuijp in de beemster gereden, om te kijken of het wellicht het wiellager is. Deze gaf aan dat je moest slingeren, als het geluid dan erger wordt, is het een wiellager. Monteur mee laten rijden, geen wiellager.

Dit was niet aan de hand, dus ik geef de banden de schuld.

De subaru blijft lekker bij me, jullie hebben gelijk, deze is motorisch goed, wie weet wat een duits hatchbakje voor kuren met zich meebrengt.

Niet zeuren dus, lekker rijden.

Ik merk vandaag dat de stoelverwarming bij mijn kant niet goed werkt.
Laatst gewijzigd door Marx op 13 dec 2018 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Twijfel alom

Bericht door quikfit »

Yep,de mat is een vaker voorkomend euvel. :cry:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie