Super 4x4

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Super 4x4

Bericht door hummie »

Bij gelegenheid strandrijden. Nee nee, gewoon op een legaal stuk.

Lekker in 2 laag door diep stuifzand ploegen.
Maar schrik. Teruggevallen naar te laag toerental. Toch best pittig diep. Terugschakkelen ging niet meer want hij viel meteen stil. EN ZAKTE DIEP WEG :o tot een stukje velgen in het zand. :roll:
Shit, dom, overmoedig geweest. Aaaaahh! Vast?? Alleen, geen sleper, wat nu? Schep bij? Ja. Graven?
Toch niet. :mrgreen: Trok er in 1 laag op 3500/4000rpm en een beetje links-rechts sturen gewoon weer uit. Zelfs vrij makkelijk, en met amper spin.

Screenshot uit de video. Even op de miniatuur klikken om naar een wat grotere foto te gaan.
Dit is het moment waar ik na het stilvallen weggezakt stond en weer weg trok. Best diep toch?? :D

Afbeelding

Wanne goeie waage jonguh. :mrgreen:
Niks nep-suv. Gewoon unnen echte jeep!
Laatst gewijzigd door hummie op 24 jul 2018 18:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Super 4x4

Bericht door erichendri »

Ja, laag toerental is funest in stuifzand, duik er meestal
Ruim boven de 3500 rpm in.
Schakelen moet je al helemaal niet doen daarin.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Super 4x4

Bericht door hummie »

Hihi. Als je een inschattingsfoutje maakt zul je iets moeten, waaronder proberen of terugschakelen nog lukt om gang te houden. Lukte uiteindelijk niet nee, wat ook wel te verwachten was.

Het viel me zo mee. Hij stond echt zo diep dat ik niet verwacht had er zo relatief simpel uit te trekken.
M'n hummie blijft me verbazen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Super 4x4

Bericht door erichendri »

Nat geel zand is net zoiets, zelfs zwaarder. ook dat ervaren in Brabant.
Gelukkig trokken de grabbers mij erdoor heen maar het gaspedaal lag op de bodem.

Eric :mrgreen:
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Super 4x4

Bericht door snoef »

Kunnen jullie uitleggen hoe dit werkt? Op natte modder kom ik n.l. niet weg in 1 low (met een 1150kg caravan erachter :) was wel na enige tijd extreem nat weer dus erg verzadigde löss bodem. Campingeigenaar en Caravantrekker.nl zeggen dat je dan juist in heel lage toeren moet wegrijden en met die lage toeren de koppeling net te laten raken... Pas zag ik echter ook op instagram een Forester SH met 1.447 low in een flinke off-road situatie met los zand en stenen bergop gaan vol in de toeren. Neemt VDC dan over? Want anders slipt alles toch gewoon door?
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Super 4x4

Bericht door quikfit »

De boel moet juist doorslippen...antispin of hoe het ook heet uitzetten...

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Super 4x4

Bericht door snoef »

In mijn SH zit inderdaad zo'n knop, maar in mijn SG03 herinner ik me hem niet. Daarin kwam ik niet weg.
quikfit schreef:De boel moet juist doorslippen...antispin of hoe het ook heet uitzetten...

Gr. Quikfit :mrgreen:
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Super 4x4

Bericht door erichendri »

Als je wielen geen grip hebben dan werken de hulpmiddelen ook niet.
Oh jawel, van de regen in de drup.
Beste is dan zonder caravan naar verhard gaan als dat lukt en dan
de caravan met een sleepkabel van het natte gras slepen.
Trouwens, dat natte klei of löss is gladder als ijs en je profiel zit zo vol.
En de campingbaas was je waarschijnlijk dankbaar dat je zijn grasveldje
niet had gesloopt indien je vol gas was gegaan.

Eric
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Super 4x4

Bericht door erichendri »

Bij vol in de toeren staat de vdc uit, dit systeem smoort de motor en remt de wielen af.
In die landen trekken ze altijd de zekering eruit.
In het terrein wil je gewoon lekker met beleid gassen, kom je veel verder mee.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Super 4x4

Bericht door snoef »

Leerzaam! Ja, vdc is geen x-mode. Dient een ander doel. Dank je wel! Campingbaas was supercool, want het gras was toch al niet veel meer :) Inderdaad de caravan kwartslag gedraaid met de hand en mover en toen vanaf verhard pad wegtrekken. Piece of cake. Alleen het wegrijden vanaf de löss met de auto in lo gear met slippende wielen :)) Was echt extreem. Ook wel weer leuk.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Super 4x4

Bericht door SP-Boxer »

Caravan los en dan continue vooruit-achteruit-vooruit-achteruit etc. Zorg er voor dat de auto niet stil komt te staan. Ondertussen flink sturen om te zoeken naar grip.
Zo kwam ik nog met een Vivio uit echte vieze drap. (wel naderhand de modder van het dak moeten wassen :mrgreen: ) De 4WD is één, maar leren rijden in de drek is ook een kunst op zich, welke sommigen hier inmiddels al tot een ware kunst hebben verheven!
"I feel Legacy"
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Super 4x4

Bericht door snoef »

:okeee:
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Super 4x4

Bericht door hummie »

snoef schreef:Kunnen jullie uitleggen hoe dit werkt? Op natte modder kom ik n.l. niet weg in 1 low (met een 1150kg caravan erachter :) was wel na enige tijd extreem nat weer dus erg verzadigde löss bodem. Campingeigenaar en Caravantrekker.nl zeggen dat je dan juist in heel lage toeren moet wegrijden en met die lage toeren de koppeling net te laten raken..
Op de koppeling gaan rijden is iets wat je niet snel (nooit) moet doen. Dan kun je vrij snel je koppeling gaan vervangen. Je hebt niet voor niets je laag dus gebruik dat dan ook waar nodig.

In mijn geval kwam ik in 1 laag weg. In (leger-) laro's leer je om in los zand en modder en zo in zijn 2 laag weg te rijden. Dat is laag genoeg om weg te komen, maar ook net hoog genoeg om daarna redelijk door te kunnen rijden. Want doorschakelen van 1 laag naar 2 laag dan sta je meteen weer stil.
Minder trekkracht dus niet snel spin, maar wel genoeg trekkracht om grip te krijgen.
Nu niet gedaan maar dat zal ik een volgende gelegenheid eens testen.

In mijn geval trok ik in 1 laag weg om inderdaad zo min mogelijk op de koppeling te rijden, en vooral omdat ik wist dat ik niet verhoefde. Na een meter of 10 was ik het mulle stuifzand al weer uit.
Laag is ook regelmatig erg handig, maar er zijn genoeg gevallen waar het simpelweg verstandiger is om in je gewone versnellingen te blijven rijden.
Laag is handig voor extremen, maar hoe vaak heb je nou extremen in ons landje? Ik verbaas me nog steeds als ik yt filmpjes kijk wat een forrester kan, maar dat zijn toch echt situaties die ik in nederland werkelijk nooit zal tegenkomen. Ook weer een geruststelling, want zoals uit die filmpjes blijk meer dan ruim uitgerust voor de omstandigheden ons landje dus hier zal ik niet snel stil komen te staan.
quikfit schreef:De boel moet juist doorslippen...antispin of hoe het ook heet uitzetten...
Het kan zijn dat ik het wat vreemd lees (of dat jij het wat vreemd zegt).

Maar weg rijden gaat juist om grip, en niet om spin of doorslippen. Het enige waar ik spin/doorslippen kan bedenken is om grip te vinden. Is dat wat je bedoelde?
Met spin grip vinden was ook de reden dat ik met mijn stuur links/rechts heen en weer speelde. En die grip was er héél snel dus amper spin. 8-)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Super 4x4

Bericht door erichendri »

Spinnend wegrijden kan ook beter zijn.
Grip van de banden moet er dan wel zijn.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Super 4x4

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Spinnend wegrijden kan ook beter zijn.
Grip van de banden moet er dan wel zijn.

Eric
Dat bedoel ik Eric. "Spinnen maar grip moet er dan zijn" is een beetje tegenstrijdig. Je hebt grip of je hebt spin. Beiden tegelijk kan niet.
Je spint om grip te krijgen/vinden. Het een of het ander.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Super 4x4

Bericht door hummie »

Een screenshot uit de video genomen. Even op de miniatuur klikken om naar een wat grotere foto te gaan.
Dit is het moment waar ik na het stilvallen weggezakt stond en weer weg trok. Best diep toch?? :D

Afbeelding
Plaats reactie