Outback op de Autobahn
Outback op de Autobahn
Vandaag op de A31 in Duitsland de Outback (H6) uitgelaten. Het was een jaar of twee geleden dat ik hem nog eens helemaal had laten gaan. Ik was erg benieuwd of de officiële topsnelheid van 225 km/u nog steeds erin zat. Inmiddels is ie toch ruim 14 jaar oud en bijna 270.000 op de klok. Maar wat bleek, geen zorgen daarover. We hadden even een lang, rustig, vlak stuk nodig maar toen reden we volgens de GPS 225,39 km/u. Ik had het idee dat er nog meer inzat, maar een inhalende Moldaviër zette daar een streep doorheen. Kortom, met die top zit het nog helemaal goed. Wat een geweldige wagen is en blijft het toch ook. Subaru verdient echt een gigantisch compliment.
Heerlijk trouwens om de verbazing bijna te kunnen voelen bij andere auto's op de linkerbaan. Misschien dat de Duitse bestuurder van de glanzende zwarte, nieuwe C-klasse vannacht nog een paar keer wakker schrikt. Van de WK-uitschakeling, of misschien van die lelijke, beige Japanse station die hij een heel stuk boven de 200 per uur probeerde af te schudden, maar de hele tijd op 200 meter achter hem bleef plakken.
Heerlijk trouwens om de verbazing bijna te kunnen voelen bij andere auto's op de linkerbaan. Misschien dat de Duitse bestuurder van de glanzende zwarte, nieuwe C-klasse vannacht nog een paar keer wakker schrikt. Van de WK-uitschakeling, of misschien van die lelijke, beige Japanse station die hij een heel stuk boven de 200 per uur probeerde af te schudden, maar de hele tijd op 200 meter achter hem bleef plakken.
Re: Outback op de Autobahn
Lekker bezig Beurstel!
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Outback op de Autobahn
Vergeet niet dat onze Outback H6'en zijn begrensd op 225km , dat is volgens Subaru immers een 'velige' topsnelheid voor onze Outback.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Outback op de Autobahn
Ja bedankt. Heel af en toe moet dat ook toch.
Maar van die begrenzing wist ik niet. Verklaart wel verschil met de top van de (onbegrensde?) Legacy H6 station (243 km/u). Heeft die Legacy dan ook een klok die maar tot 250 gaat? Want bij de Outback schiet die teller door de tellerafwijking al bijna tekort.
Daarnaast is 225 per uur wel hard zat; de remmen van die Outbacks zijn bij gewone snelheden al niet het sterkste punt, maar hadden het ook erg lastig toen het van 225 naar 100 moest. Auto trilde flink. Greep ik nog niet eens fors in. En de schijven en blokken zijn het afgelopen jaar vervangen. En voelt het tot de 200 nog steeds als een blok op de weg, daarboven wordt het toch snel wat wiebelig. Relatief smalle banden (215) werken aan de stabiliteit misschien ook niet mee. Weet niet of jij die ervaring deelt, Thomas?
Maar van die begrenzing wist ik niet. Verklaart wel verschil met de top van de (onbegrensde?) Legacy H6 station (243 km/u). Heeft die Legacy dan ook een klok die maar tot 250 gaat? Want bij de Outback schiet die teller door de tellerafwijking al bijna tekort.
Daarnaast is 225 per uur wel hard zat; de remmen van die Outbacks zijn bij gewone snelheden al niet het sterkste punt, maar hadden het ook erg lastig toen het van 225 naar 100 moest. Auto trilde flink. Greep ik nog niet eens fors in. En de schijven en blokken zijn het afgelopen jaar vervangen. En voelt het tot de 200 nog steeds als een blok op de weg, daarboven wordt het toch snel wat wiebelig. Relatief smalle banden (215) werken aan de stabiliteit misschien ook niet mee. Weet niet of jij die ervaring deelt, Thomas?
Re: Outback op de Autobahn
Hallo,
Wij hebben twee 2004 Foresters 2.0 x. Beiden het zelfde merk en maat banden 205/70/15 en beide ruim 200.000 km.
Alleen de mijne staat op 1 inch bredere velgen.
Het weggedrag is strakker maar ook wat stoteriger.
Top op routeplanner 185 tot 195 echte km.s op de teller net onder of dik 200... afhankelijk van de windrichting.
De mijne ligt als een blok bij deze snelheden, die van mijn zoon minder.
Dus bredere velg of band en velgcombi gebruiken.
Bandenspanning wat hoger helpt ook iets voor de stabiliteit.
Schijven en blokken kunnen trillen veroorzaken door te ruime ophangingsrubbers, foutieve sporing of toch verbrande blokken of schijven door slechte klauwen....
Benno
Wij hebben twee 2004 Foresters 2.0 x. Beiden het zelfde merk en maat banden 205/70/15 en beide ruim 200.000 km.
Alleen de mijne staat op 1 inch bredere velgen.
Het weggedrag is strakker maar ook wat stoteriger.
Top op routeplanner 185 tot 195 echte km.s op de teller net onder of dik 200... afhankelijk van de windrichting.
De mijne ligt als een blok bij deze snelheden, die van mijn zoon minder.
Dus bredere velg of band en velgcombi gebruiken.
Bandenspanning wat hoger helpt ook iets voor de stabiliteit.
Schijven en blokken kunnen trillen veroorzaken door te ruime ophangingsrubbers, foutieve sporing of toch verbrande blokken of schijven door slechte klauwen....
Benno
Re: Outback op de Autobahn
Ik trek die begrenzing wel in twijfel. Outback heeft fors meer luchtweerstand dan een Legacy. Tevens zijn de wagon modellen allemaal trager. Mijn Spec B (wagon) haalt volgens Subaru ook 233 (of was het nu 237?), maar geen 240+ in ieder geval. Dat betreft een sedan model.
Tellers in de Legacy's H6 lopen allemaal tot 260.
Tellers in de Legacy's H6 lopen allemaal tot 260.
"I feel Legacy"
Re: Outback op de Autobahn
Mijn top op gps was 217, en dat was absoluut niet voluit en ging erg makkelijk. Ik geloof dus wel in die begrenzing, maar goed, er zijn sinds de komst van het www wel meer onwaarheden de wereld ingestuurd.
Jouw Spec B zal ook harder kunnen dan wat de fabriek opgeeft.
Jouw Spec B zal ook harder kunnen dan wat de fabriek opgeeft.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Outback op de Autobahn
Ik had ook niet de indruk dat het "op" was bij 225. Maar goed, kan ook schijn zijn natuurlijk.
Bredere banden/velgen zouden dus helpen. Maar goed, ik maak van deze snelheden geen hobby dus ik geloof het wel verder, ze voldoen prima. Hoewel bredere banden de Outback wel goed zouden staan, 215 is eigenlijk te iel. Zeker als ik zelf voor de Outback rijd valt me dat op.
Wat betreft de remmen: recent vernieuwd, auto is perfect uitgelijnd vorige maand. Ik dacht dat trillende remmen een bekend euvel waren bij deze Outbacks, maar het zou dus aan te pakken zijn, misschien die rubbers? Zou dat niet gezien moeten zijn? Dan ga ik het nog eens aankaarten bij mijn garage.
Bredere banden/velgen zouden dus helpen. Maar goed, ik maak van deze snelheden geen hobby dus ik geloof het wel verder, ze voldoen prima. Hoewel bredere banden de Outback wel goed zouden staan, 215 is eigenlijk te iel. Zeker als ik zelf voor de Outback rijd valt me dat op.
Wat betreft de remmen: recent vernieuwd, auto is perfect uitgelijnd vorige maand. Ik dacht dat trillende remmen een bekend euvel waren bij deze Outbacks, maar het zou dus aan te pakken zijn, misschien die rubbers? Zou dat niet gezien moeten zijn? Dan ga ik het nog eens aankaarten bij mijn garage.
Re: Outback op de Autobahn
@Thomas, misschien zit die begrenzer er alleen in België in?
215 banden zijn het probleem niet bij die snelheid hoor. Is voor een Spec B ook de standaard breedte. De hoogte van de band is het "probleem" in combinatie met een lagere snelheidsindex.
Maar het is leuk om te lezen dat de Outback het na al die tijd nog zo netjes doet. Ik moet de eerste gelegenheid nog steeds een keertje hebben om de top te halen.
215 banden zijn het probleem niet bij die snelheid hoor. Is voor een Spec B ook de standaard breedte. De hoogte van de band is het "probleem" in combinatie met een lagere snelheidsindex.
Maar het is leuk om te lezen dat de Outback het na al die tijd nog zo netjes doet. Ik moet de eerste gelegenheid nog steeds een keertje hebben om de top te halen.
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Outback op de Autobahn
Zitten er wel VR banden op of HR banden?
Maar mooi dat hij nog snel genoeg was op lpg.
Overigens heb ik mijn vorige legacy een keer op 215 gehad licht heuveltje af
tussen Luik en Luxemburg, dat was 197 op de gps.
Eric
Eric
Maar mooi dat hij nog snel genoeg was op lpg.
Overigens heb ik mijn vorige legacy een keer op 215 gehad licht heuveltje af
tussen Luik en Luxemburg, dat was 197 op de gps.
Eric
Eric
Re: Outback op de Autobahn
Dat is een mooi heuveltje Eric. Heb daar met de 2.2 in mijn "jonge jaren" ook ooit een dergelijke snelheid behaald. 5 man in de auto en de achterramen open voor de hitte.
H-banden lijkt me onwaarschijnlijk in dergelijke maten. Maar ook V houdt niet over in de maat 215/55R17.
H-banden lijkt me onwaarschijnlijk in dergelijke maten. Maar ook V houdt niet over in de maat 215/55R17.
"I feel Legacy"
Re: Outback op de Autobahn
Hebben jullie het over mijn Outback of die van SP-Boxer? Banden van de mijne zijn 215/55/17 Michelin Primacy 3, snelheidsindex V (tot 240 km/u). En geen LPG
Re: Outback op de Autobahn
Gaat nog steeds over jouw auto
Michelin Primacy is niet de meest koersvaste band. Verder wel prima, maar dat het wat gaat zwalken boven de 200 lijkt me geen schande.
Michelin Primacy is niet de meest koersvaste band. Verder wel prima, maar dat het wat gaat zwalken boven de 200 lijkt me geen schande.
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Outback op de Autobahn
Als je hard gaat rijden moet je je banden harder oppompen.
Staat ook op je bandensticker bij je voordeur.
Net als bij je beladen vakantierit.
Ik rijdt zelf altijd op 2.8 bar rond.
Eric
Staat ook op je bandensticker bij je voordeur.
Net als bij je beladen vakantierit.
Ik rijdt zelf altijd op 2.8 bar rond.
Eric
Re: Outback op de Autobahn
????
Op de sticker staat de bandenspanning afhankelijk van de belading.
Harder rijden betekent meer warmte in de banden en dus een hogere druk tijdens de rit.
Bandenspanning bepaalt in in feite enkel het draagvermogen van de band.
Op de sticker staat de bandenspanning afhankelijk van de belading.
Harder rijden betekent meer warmte in de banden en dus een hogere druk tijdens de rit.
Bandenspanning bepaalt in in feite enkel het draagvermogen van de band.
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Outback op de Autobahn
Nou Marcel, bij mazda stond het wel vermeld op de sticker.
Met hogere spanning ligt de auto stabieler op de weg.
Eric
Met hogere spanning ligt de auto stabieler op de weg.
Eric
Re: Outback op de Autobahn
Ik beredeneer dit vanuit gezond (?) boeren verstand, maar ik zou juist zeggen: hogere bandenspanning leidt tot minder rolweerstand leidt tot lagere temperatuur van de band?SP-Boxer schreef:Harder rijden betekent meer warmte in de banden en dus een hogere druk tijdens de rit.