Gladheid

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Gladheid

Bericht door hummie »

Flink glad weer weer. Je ziet de ene na de andere schuiven en moeilijk rijden. Het is ook erg glad. Kreeg ik hem vorig jaar vrijwel niet aan het schuiven, ging dat nu soms toch net wat makkelijker. Maar nog steeds moeilijk en ging het stukken stabieler dan wat ik verder zag gebeuren
AWD. Heerlijk. Schuift soms wat, maar hersteld meestal vrijwel meteen. I ♥ forester. I ♥ AWD.

Toch ging ik eigenlijk best verrassend ook. :oops:
Ik volgde op een afgelegen weg de sporen. Sporen die soms op het randje van de weg gingen.
En ja hoor, ik schoot in de berm. Vertrouwend op de AWD gewoon gang gehouden. Dat ging met wat schuiven en graven best goed, tot alleen nog het rechterachterwiel terug de weg op moest klimmen. Dat wilde hij niet zo graag en uiteindelijk eindigde ik diagonaal stilstaand op de weg. :roll:
Al bij al best netjes, want ik schat in dat deze actie met 2WD een stuk anders afgelopen was.

AWD, heerlijk, maar niet heilig blijkt toch maar weer!

Op naar het volgende vertrouwen in deze fijne auto. De APK staat voor de deur. Weer net als vorig jaar er doorheen met niets? Altijd weer spannend. :|
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Gladheid

Bericht door Rene »

Dat schuiven doet de mijne als ik te snel door een bocht ga : dan breekt de achterkant uit , maar door wat gas geven en tegen te sturen heb ik 'm zo weer in het gareel ;)
Ik rijd nu voor de 2'de winter met michelin cross climate's : bevallen me zéér goed tot nu toe , beter dat de michelin apline's die ik onder mijn witte plus had tijdens de winter..
De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat die plus alleen FWD had , een heel andere auto dan die ik nu heb..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Gladheid

Bericht door DucATIRadeon »

wat ben ik blij met de X-mode in de outback: vanaf mn vrouw haar werk in Beilen naar de winkelstraat (jumbo en aldi), ligt hier wel wat aardig aangedrukte sneeuw maar glijden ho maar! alleen als je, net als Rene zegt, te snel of te scherpe bocht neemt wil ie iets vooruit schuiven.
en vanochtend met gerust hart 130 op de A28 richting Grunn (niet in x-mode).
idem hiero: de forester van de vrouw en nu ook de Outback Michelin cross climate!
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Gladheid

Bericht door *thomas* »

Met de Outback gisteren toch ook wat gegleden toen ik - toegegeven - wat roekelozer de bocht door ging (privé terrein, geen omstaanders).

Ook bij het rijden reageert de achterkant soms wat nerveus, maar met gas lossen of net wat bijgassen en tegensturen komt alles meteen weer in het gareel. Het valt me wel op dat de Outback met 5 traps automaat toch iets minder stabiel is dan mijn vorige forester SG met handbak.

Op hoge snelheden is de Outback goed te rijden op besneeuwde snelwegen, maar ook daar heb ik het gevoel dat de 'oude' XC70 met 5 traps automaat van mijn ouders het goed doet.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Gladheid

Bericht door SP-Boxer »

Ziek thuis :( nog geen meter door de sneeuw gereden deze dagen :(
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Gladheid

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:Ziek thuis :( nog geen meter door de sneeuw gereden deze dagen :(
Beterschap...en dat je dit jaar nog lekker mag glibberen... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Gladheid

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Ziek thuis :( nog geen meter door de sneeuw gereden deze dagen :(
Ow shit. Beterschap joh.

Je krijgt denk ik je kans nog wel. Men zegt dat het een echte winter gaat worden en in eind dec tot feb ligt toch meestal de beste sneeuw.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Gladheid

Bericht door SP-Boxer »

3,5 dag, precies de sneeuwperiode. Vandaag weer begonnen.

Laat het inderdaad maar een keer een mooie winter worden. Kost wat gas in huis en wat extra peut, maar wie weet leert de rest van NL ook nog een keer rijden dan :P
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Gladheid

Bericht door erichendri »

@ducatiradon.
Meen dat x-mode werkt tot ik meen 30 km/u en dan alleen om doordraaiende wielen af
te remmen zodat de auto blijft rijden en heeft invloed op nog een paar rijstijlen in het terrein.
Daarna gaat je DSC aan de slag om van alles te corrigeren mits je snelheid niet te hoog is
want dan vlieg je toch echt uit de bocht, DSC is dynamic stability control.

https://youtu.be/tGMOhYHvXHY

http://www.subaru.nl/forester-technologie

https://youtu.be/pnCwz8KOuW8

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Gladheid

Bericht door DucATIRadeon »

uit de bocht glijden is tot op heden niet gelukt, ook niet met het weer van afgelopen maandag...en die x-mode deed wonderen, dat wil ik aangeven.
onze zoon in de wrx heeft het "leuker" gehad (groot gelijk!) maar de rest schade aan het gazon onder de sneeuw vind ik niet zo fijn. maar goed, gras is sterk dat groeit wel terug.
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Gladheid

Bericht door SubieForest »

Haha DucATIRadeon, jij hebt dus geen gazon meer ;).

X-Mode werkt trouwens alleen met lage snelheden (30 km/h inderdaad meende ik). Remt gewoon het wiel af die doorslipt, zodat het koppel niet wegvloeit naar een wiel die geen grip heeft, maar juist naar het wiel gaat die wel grip heeft. Scheelt een 'locking differential'.

'T was hier best wit van de sneeuw. Achterkant van de Forester turbo glijdt af en toe weg in een bocht (echt minimaal hoor, heb de Sub niet dwars liggen oid), maar je voelt echt dat VDC (vehicle dynamics control) heel subtiel ingrijpt en de achterkant zo weer grip heeft.
Heel apart gevoel, je merkt dat de achterkant wat doet, begint al wat tegen te sturen, en terwijl je dat doet voel je een paar milliseconden later dat de computer iets doet en hoppa de achterkant heeft grip.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Gladheid

Bericht door hummie »

Ja dat is ook wat ik ervaar. Als hij wil gaan glijden herstelt hij vrijwel meteen.
Of het moet wel erg glad zijn wat ik ook een keer had. Dat wat ik hier boven beschreef was niet meer dan het achterwiel wat de wegrand niet lekker op wilde en de kont om trok, vermoedelijk ook door gladheid.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Gladheid

Bericht door quikfit »

X-Mode is dus gewoon een ''antispin''...Mijn ervaring daarmee is dat als je bijvoorbeeld een lange omhooglopende weg met een flinke laag natte sneeuw oprijd de auto steeds langzamer gaat rijden omdat de auto de wielen afremt,op een bepaald moment sta je gewoon stil.Het uitzetten van dit systeem is dan de enige mogelijkheid om door te kunnen rijden of om nog weg te komen(met spinnende wielen)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Gladheid

Bericht door erichendri »

Klopt Quikfit, het oude TCS systeem remt af tot je stilstaat in de modder en niet meer wegkomt.
Kan zijn door remmen of het vermogen van de motor te beperken.
Zet je het uit dan is er vaak niks aan de hand en kan je al gas gevend slippend doorrijden.
X.mode remt het slippende wiel af waardoor de kracht naar het andere wiel gaat en de auto toch blijft rijden.
DSC is weer van een andere orde, werkt op wat hogere snelheid en door afremmen van een wiel
wordt de auto als het ware gestuurd in de richting waar jij naar toe stuurt.
Dit systeem kijkt naar de mate van stuurverdraaiing en wat de gyrosensor op je cardantunnel aan voertuig verandering registreert.
Glij je rechtdoor terwijl je naar links stuurt dan zal hij eerst je la wiel afremmen en eventueel je lv wiel.
Maar er zit wel een addertje onder het gras, het werkt alleen in grenssituaties, ga je veel te hard dan werkt
dit ook niet en vlieg je alsnog uit de bocht en dan mag je hopen dat je riedeltje airbags het doen.
Ook is het natuurlijk van belang dat er in de winter winterbanden onder zitten want je moet natuurlijk in de sneeuw
wel wat remkrachten kunnen overbrengen om af te remmen.

Eric
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Gladheid

Bericht door SubieForest »

erichendri schreef:Klopt Quikfit, het oude TCS systeem remt af tot je stilstaat in de modder en niet meer wegkomt.
Kan zijn door remmen of het vermogen van de motor te beperken.
Zet je het uit dan is er vaak niks aan de hand en kan je al gas gevend slippend doorrijden.
X.mode remt het slippende wiel af waardoor de kracht naar het andere wiel gaat en de auto toch blijft rijden.
DSC is weer van een andere orde, werkt op wat hogere snelheid en door afremmen van een wiel
wordt de auto als het ware gestuurd in de richting waar jij naar toe stuurt.
Dit systeem kijkt naar de mate van stuurverdraaiing en wat de gyrosensor op je cardantunnel aan voertuig verandering registreert.
Glij je rechtdoor terwijl je naar links stuurt dan zal hij eerst je la wiel afremmen en eventueel je lv wiel.
Maar er zit wel een addertje onder het gras, het werkt alleen in grenssituaties, ga je veel te hard dan werkt
dit ook niet en vlieg je alsnog uit de bocht en dan mag je hopen dat je riedeltje airbags het doen.
Ook is het natuurlijk van belang dat er in de winter winterbanden onder zitten want je moet natuurlijk in de sneeuw
wel wat remkrachten kunnen overbrengen om af te remmen.

Eric
Precies, het werkt binnen bepaalde grenzen. Hij moet nog wel wat grip op de wielen hebben. Het is een hulpmiddel. Hij grijpt trouwens ook niet meteen in, er zit een kleine vertraging in, uiteindelijk zul je altijd zelf met je stuurkunsten de Subie zo goed mogelijk op de weg moeten houden, de computer helpt daar alleen een beetje bij :D.
Ik denk niet dat de computer nog heel veel kan doen als jij als een soort Colin McRae door de bocht gaat (haaks op de weg met vier doordraaiende wielen dus), dan zul je het zelf moeten doen ;). Vraag mij af of dat lukt met ABS, ESP etc, en ik denk niet dat je de computer nodig hebt als je zo door een bocht kan gaan, maar goed, gaat om het idee :D.

Vroeg mij wel af of de computer op een gegeven moment ook gewoon niks meer doet, en wanneer die dat bepaalt. Op een gegeven moment moet 'ie toch merken dat de ingrepen geen effect hebben.. Neem aan dat hij dan gewoon zo iets heeft van: 'oké ik weet het ook niet meer, ik trek mij terug'..
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Gladheid

Bericht door Mr.Q »

Ik kan mijn VDC (Vehicle Dynamics Control) met een knop uitschakelen.
Dit doe ik ook tijdens offroad, omdat ie anders de hele auto "doodremt".
Oftewel je haalt de snelheid er uit, en je staat binnen de kortste keren vast in de blub.

Echter geheel uitzetten kan niet. Als je nl. toch weer een verdere grens over gaat, dan grijpt de VDC toch nog in.

Heb op Inet nog niet kunnen vinden hoe je het helemaal uit kan zetten.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Gladheid

Bericht door SubieForest »

Mr.Q schreef:Ik kan mijn VDC (Vehicle Dynamics Control) met een knop uitschakelen.
Dit doe ik ook tijdens offroad, omdat ie anders de hele auto "doodremt".
Oftewel je haalt de snelheid er uit, en je staat binnen de kortste keren vast in de blub.

Echter geheel uitzetten kan niet. Als je nl. toch weer een verdere grens over gaat, dan grijpt de VDC toch nog in.

Heb op Inet nog niet kunnen vinden hoe je het helemaal uit kan zetten.

Greetz, Q
Volgens mij kan het niet helemaal uit met een knop. Denk dat je dan een zekering uit de zekeringbox moet halen, iets wat ik zelf niet zou doen.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Plaats reactie