Navigatie inbouwen

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
VCK23
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2017 11:20

Navigatie inbouwen

Bericht door VCK23 »

Goedemorgen,

Ik ben sinds gisteren eigenaar van een mooie legacy outback uit 2000. Nu wil ik graag een navigatie inbouwen waarmee ik ook bluetooth kan bellen en muziek kan streamen. Kunnen jullie een systeem (en een inbouwer) aanraden?

Alvast bedankt voor de tips!

Grt. Victor
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Navigatie inbouwen

Bericht door erichendri »

Ik zou gewoon een losse tomtom of garmin boven op je dashboard doen en zo'n beanbag of zo.
Vaste systeem is best wel duur en ben je zo kwijt.
En is alleen in deze auto te gebruiken.
Lifetime kaartupdates......

Eric
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Navigatie inbouwen

Bericht door Louis »

Head unit inclusief bluetooth carkit inbouwen voor de audio en een smartphone om te navigeren.
Heb ik in mijn eigen auto. Werkt niet alleen perfect maar is ook stukken beter dan de originele radio.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
ForRJ&S
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 apr 2017 23:16

Re: Navigatie inbouwen

Bericht door ForRJ&S »

Hoi Louis,

Ik wil graag in de toekomst de originele audio ook vervangen voor iets beters met meer mogelijkheden. Heb jij ook stuurbediening en dit ook kunnen handhaven bij de nieuwe set?
Zelf overweeg ik een dubbel din set van Kenwood waar ook de originele set van afkomstig is en stuurwiel bediening het meest makkelijk te realiseren is (hoop ik).

Groeten,
RJ
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Navigatie inbouwen

Bericht door Louis »

@ForRJ&S,
Mijn auto heeft geen stuurbediening helaas maar de head unit is er wel op voorbereid. Ik moet het apparaat zelf bedienen maar dat gaat prima dankzij het touchscreen. Ik had wel een verloopkabel nodig omdat de speakerbedrading en de voeding tegenwoordig in 1 stekker zit en in mijn auto is dat nog gescheiden door 2 stekkers. Bij conrad.nl hebben ze volop verloopkabels, dus stuurbediening in jouw auto moet te fiksen zijn.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Navigatie inbouwen

Bericht door quikfit »

Ook dat heb ik gedaan,omdat hier in Noorwegen de FM eruit gaat heb ik een dubbel din DAB+ radio CD speler gemonteerd ;)
Hier een DIY https://www.youtube.com/watch?v=POa_sZrjXfg

Voor de stuurbediening heb je een extra kabelsetje nodig. (Stuurwielinterface word niet bij de radio geleverd) Deze komt hier vandaan http://www.tomacarparts.nl/aansluitkabe ... omerk=9346
Bij de stuurwielinterface zit een duidelijk aansluitschema.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Navigatie inbouwen

Bericht door Raph »

Met het inbouwen van navigatie heb ik inmiddels ook ervaring. Vandaag heb ik het lelijke gat in het dashboard van m'n Legacy netjes gedicht. Toen ik de auto in december kocht was dat zonder het navigatiesysteem en ook het scherm zat er niet meer in. Dat gat zag er niet uit, wat volgens mij een belangrijke oorzaak was waarom de auto al maanden te koop stond. Maar zoiets kun je fixen, toch? Nieuwe navi erin en klaar is Kees. Mijn enige eisen waren dat het er wel een beetje knap uit moest zien en dat het functioneel moest zijn. De maten van het te vullen gat: 180mm breed, 100mm hoog en 33mm diep.

Omdat ik al jaren Sygic gebruik op m'n smartphone en dat me uitstekend bevalt stond het voor mij vast dat er een Android navi moest komen. Maar hoe/waar vind je een exemplaar dat precies past in het gat? 2-DIN units met navigatie zijn er genoeg, maar die zijn allemaal dieper dan 33mm. Toen ik het er over had met een familielid viel het kwartje. Hij was voor de tablet van zijn zoontje namelijk op zoek naar een bumper case en daarom had hij de maten van die tablet paraat: 179mm hoog en iets meer dan 100mm breed! Gelijk even de tablet geleend en geprobeerd of die in het gat in het dashboard paste. En ja hoor! Omdat de tablet knoppen heeft aan de zijkant (dus aan de bovenkant als-ie ligt...) moeten ze vrij blijven, zodat de tablet kan worden aan- en uitgezet. De hoogte leverde dus geen probleem op.

Ik wist dus naar welke tablet ik op zoek moest: een Huawei MediaPad T3 7 inch. Niet het nieuwste van het nieuwste, maar prima bruikbaar voor het doel. Het apparaat heeft 1Gb werkgeheugen en 8Gb opslaggeheugen. Voor kaarten is dat een beetje weinig. Maar gelukkig kun je die kaarten bij Sygic ook opslaan op een verwisselbaar kaartje, van het formaat microSD. Een nieuwe MediaPad T3 kostte me bij Bol.com maar 69 euro, dus die heb ik snel besteld en een dag later kon ik er al mee aan de slag.

De Huawei MediaPad T3 7.
De Huawei MediaPad T3 7.

[EDIT: De Huawei MediaPad T3 is niet meer te koop. De enige overgebleven tablet die ook past is de Lenovo Tab M7. Die is zowel sneller als moderner (Android 11)]

Het eerste probleem waar ik tegenaan liep was dat het beginscherm met de standaard launcher niet wilde omschakelen naar de 'landscape' modus. Dat probleem was eenvoudig op te lossen door over te schakelen op de ADW Launcher 2. Voor de MediaPad T3 zijn geen stabiele custom ROM's beschikbaar, dus upgraden naar een nieuwere versie dan Android 6 die je bovendien helemaal naar je hand kunt zetten zit er helaas niet in. De ADW Launcher is wat dat betreft een bruikbaar alternatief, want die kun je uitgebreid tweaken.

Het tweede probleem bleek iets moeilijker oplosbaar. De microUSB-aansluiting zit aan de korte kant van de tablet. Ik had me er al op ingesteld dat ik met een Dremel aan de slag moest en dat de kabel door de ventilatie-opening zou gaan lopen, toen ik me bedacht dat er voor smartphones die niet draadloos kunnen worden opgeladen speciale 'Qi charging pads' te koop zijn die je in het telefoonhoesje kwijt kunt. Dergelijke pads hebben een microUSB-aansluiting met een minimaal profiel. Op AliExpress vond ik een geschikte "Universal QI Wireless Charging Charger Receiver Module Pad for Micro-USB Mobile Phone": type #2.
De Qi charger pad.
De Qi charger pad.
De charging pad zat afgelopen week tussen de post en de microUSB-aansluiting ervan bleek inderdaad dun genoeg te zijn om de tablet te installeren zonder m'n Dremel te hoeven gebruiken. Ik had nog een Qi-lader liggen; mijn vorige telefoon kon draadloos worden geladen. De lader heb ik achterop de tablet vastgezet met klustape. De USB-kabel loopt vanaf de lader via de binnenkant van het dashboard naar de sigarettenaansteker. Het resultaat voldoet helemaal aan mijn verwachtingen, zie onderstaande foto's. Ik heb nog even zitten twijfelen of ik de microUSB-aansluiting van de charging pad direct met de kabel zou verbinden, maar heb dat uiteindelijk niet gedaan. Het is nogal een gepriegel en er is best een grote kans dat het niet goed gaat.
Het resultaat: een navigatiescherm op de plaats waar de vorige ook zat.
Het resultaat: een navigatiescherm op de plaats waar de vorige ook zat.
M'n Legacy had geen klokje. Nu wel; en wat voor een!
M'n Legacy had geen klokje. Nu wel; en wat voor een!
In geval je in de buurt van Warschau bent, dan kun je overnachten in Motel Subaru!
In geval je in de buurt van Warschau bent, dan kun je overnachten in Motel Subaru!
Laatst gewijzigd door Raph op 03 mar 2019 00:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Navigatie inbouwen

Bericht door quikfit »

Creatief bezig geweest. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Navigatie inbouwen

Bericht door SP-Boxer »

Motel Subaru? Damn, dat had ik moeten boeken bij het ophalen van de mijne! Slechts een paar km verwijderd van waar ik zat :mrgreen:

Maar het ziet er keurig uit!
Geen idee wat je softwarematig allemaal geknoeid hebt, daar snap ik echt geen hol van :mrgreen: Wel kicken, dat "3.0R" in de klok! :okeee:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Navigatie inbouwen

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef:Wel kicken, dat "3.0R" in de klok!
Leek me wel een leuk detail. ;)
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Navigatie inbouwen

Bericht door Gberk »

Goed bezig @Raph! ;-)
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Navigatie inbouwen

Bericht door Raph »

Maandag gaan we richting Spaans Baskenland. Met de zilveren Legacy 2.0i uit 2003 . Daarom heb ik vandaag geprobeerd om de tablet die ik in m'n zwarte Legacy gebruik te monteren in m'n zilveren Legacy.

Volgens mij hebben de Legacy's IV en Outbacks III die zonder navigatie zijn verkocht bovenin de middenconsole een klepje:
 
Het 'standaard' dashboardklepje, in gesloten toestand.
Het 'standaard' dashboardklepje, in gesloten toestand.
 
De binnenkant van dat klepje is net te smal voor de kleinste 7 inch tablet, de Lenovo Tab M7. Maar toch kun je de M7 op dit plek prima kwijt. Al dat daarvoor nodig is, is een paar stukjes klittenband:
 
Het geopende dashboardklepje met vier stukje 'harde' klittenband.
Het geopende dashboardklepje met vier stukje 'harde' klittenband.
 
Door op de tablet ook een paar kleine stukjes klittenband te plakken kun je 'm prima monteren:
 
Het geopende dashboardklepje met de gemonteerde tablet.
Het geopende dashboardklepje met de gemonteerde tablet.
 
Het was uiteindelijk verbazingwekkend eenvoudig om te doen en de tablet blijkt goed vast te blijven zitten. En de plaatsing is ideaal; hoog en binnen handbereik. Een nadeel is wel dat daardoor het display onder het klepje niet meer zichtbaar is. Maar een groot voordeel is dat je voor weinig geld navigatie in je auto kunt inbouwen. Ikzelf gebruik daarvoor Sygic. Die biedt oofline navigatie en heeft elke drie maanden gratis kaartupdates. Jaren geleden heb ik voor een paar tientjes een levenslange licentie kunnen aanschaffen voor de hele wereld. Af en toe komen die langs.

Terug naar de tablet: een dingetje is wel dat Lenovo een paar maanden geleden is gestopt met de verkoop van de M7. Lichtpuntje: Waarschijnlijk kun je een Lenovo Tab M8 op dezelfde manier monteren. Die is krachtiger dan de M7, heeft ook meer RAM-geheugen en is vanaf 128 euro te koop.
Plaats reactie