High of Low gear bij trekken van de caravan.

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3502
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor erichendri » 13 Aug 2017 20:24

Ondanks de 125 pk doen ze het niet slecht met sleurhut erachter.
Als je maar in het juiste toerengebied zit en dat gaat best gemakkelijk
met de 10 bruikbare versnellingen.
Automaat is natuurlijk ideaal met weg rijden maar daarna is de 2de te lang en 3 te kort.
En dan nog het feit dat de lock-up wispelturig is. (Lees wel-niet)
Heb zelf sleurhut ervaring met 1300 kg erachter.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 317
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor hummie » 14 Aug 2017 18:16

erichendri schreef:Ondanks de 125 pk doen ze het niet slecht met sleurhut erachter.

Zeker. Al ken ik wel meer prima (slechts) 125 pk trekauto's. Waar dan weer wel de LOW niet in zit, dus minpuntje.

Al zijn die pk's ook weer weinig zeggend. Tegenwoordig zie je 1.4 motortjes (en zelfs minder) met richting 300 pk. Ze kunnen roepen wat ze willen aan pk's maar die trekken echt voor geen meter.
Die moderne uitgemolken overdruk-motortjes met hoge pk's trek je snel al kapot met een licht beladen aanhangertje, laat staan een caravan. Ze komen niet eens meer vooruit met 4 volwassenen er in. :mrgreen: Dat zijn echt geen echte pk's. :roll:
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3502
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor erichendri » 16 Aug 2017 19:34

Tsja hummie, een 4wd heeft nu eenmaal meer verliezen in de aandrijving dan een fwd of rwd.
Ik meen zo'n 25%, de andere tegen de 15%.
Alleen daardoor kan een 2wd de betere trekker lijken.
Wordt natuurlijk anders als de weersomstandigheden slechter worden.
Caravan hangt er ook stabieler achter bij een 4wd.
Nu ff opgelet bij schakelen van de legacy met handbak.
Toerenval is 750 tot 1000 rpm in high modus tijdens optrekken tot de 5de.
Automaat is : ( tot 6000 rpm doortrekken).
Van 1 naar 2 valt hij 2500 terug.
Van 2 naar 3 ook zoiets.
Dat is heuvelop net iets teveel van het goede.
Volgend jaar met ±1400 kg naar zuid Frankrijk.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 317
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor hummie » 16 Aug 2017 19:59

Helemaal mee eens.
De stabiliteit in bergen en bochten (zelden rechte weg) is me zeker ook prima bevallen. Zelfs zonder caravan merk je dat de bergachtige bochten beter en makkelijker (strakker) gevolgd worden.

Mij hoor je niet klagen over de AWD. Ben d'r heel blij mee. :D
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
bokserx3
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 Mei 2012 13:30
Type auto: 2x Forester SG5 (MY2003 & MY2005)
Locatie: Zoetermeer

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor bokserx3 » 12 Nov 2017 22:04

Met een sleurhut van 1200 kg en aandrijving op 4 wielen komt alle energie bij de koppeling terecht. Banden kunnen niet doorslippen op het asfalt. Dat handige pookje is dan een uitkomst. Vanuit stilstand 1-L, 2-L, 2-H of 3-L en dan 3-H enz..
Alleen wel opletten dat het H/L-pookje goed op zijn plek wordt gezet. Ook bij file rijden heel handig.
Alsmik met de caravan in de bergen rijd, dan gebruik op die kleine slingerweggetjes heel veel de lage gearing. Op snelweg en doorgaande wegen alleen bij wegrijden van stilstand.
snoef
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH II FB20

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor snoef » 19 Jul 2018 17:18

Interessante thread. Helaas snap ik nog niet goed wat lo gear technisch is. Ja, het verlicht de motor met 1,147 voor de SF en 1,198 voor de SG en SH en er is sprake van (schuine vertanding) tandwielen die dit mogelijk maken. Waar zitten die tandwielen en hoe kan het dat die de aandrijving kunnen beïnvloeden. Ik heb gezocht naar plaatjes of tekeningen. Misschien ben ik die wel tegengekomen, maar ik weet als leek niet waar ik naar moet kijken om het te zien. Als de de SH en SJ MT vergelijkt, komen 1 lo gear van de SH en 1 van de SJ erg dicht bij elkaar in de buurt. Voor de rest naar 5 toe, zit het ook heel dicht bij elkaar. Omdat ik hier en daar in de USA heb gelezen dat volledig rijden in lo gear vermogensverlies en meer slijtage oplevert naast hoger verbruik door het verlies door de extra overbrenging van de lo gear, rijd ik nu alsof ik de SJ berijd, wanneer trekkracht nodig is. 1L en dan de rest H. Maar hoe serieus moet ik dat nemen, qua rijden in de praktijk: hoeveel schade/ extra slijtage levert volledig rijden in lo gear op. Gaat de bak zo bijvoorbeeld in 5 jaar op, of al na 2 jaar of misschien pas na 10? Zal wel uitmaken of je ook wat trekt als je lo gear gebruikt. Deze discussie ook lezend kom ik tot de conclusie dat rijden alsof je de SJ berijdt het beste is voor de motor en dus je eigen portemonnee. Zij het dat als je ze net nodig hebt, de tussen liggende lo gear versnellingen soms natuurlijk goed van pas komen bergop en met caravan erachter. En voor de lol natuurlijk af en toe lekker scheuren in lo gear en in de bergen of wat daar hier in NL op lijkt :)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1983
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor quikfit » 19 Jul 2018 18:20

snoef
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH II FB20

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor snoef » 19 Jul 2018 23:43

Geweldig zeg, reuze bedankt! Precies wat ik zocht en nu snap: met lo gear worden dus meer tandwielen in beweging gebracht, wat meer frictie geeft en dus vermogensverlies en slijtage. Op foto's en tekeningen weet ik nu waar ik het moet zoeken. Wheeltorque wordt vergroot, maar niet zoveel als je op grond van de gegevens zou verwachten, door de wrijving. Lo gear in 1L wint het natuurlijk van alles, maar verder zo gauw mogelijk in de Hi versnellingen is een goed idee. Ik vond ook al, ook met mijn 2003 SG waar ik lo gear veel gebruikte, dat ik veel tandwiel rotaties hoorde. Als het ware of je muziek dubt. Maar dat was nu dus ook zo, veel lawaai, maar de trekkracht viel best wel tegen, heel veel toeren, ook wel trekkracht, maar een gek effect alsof de motor over zijn toeren raakte. Dat merkte ik met de SH FB20 ook een beetje en ben toen gaan onderzoeken wat het beste te doen. Ik zal de lo gear nu vooral in de lage versnellingen gebruiken met de caravan erachter en indien het voor een bepaalde constante snelheid in deze combinatie net lekkerder draait. En parkeren voor en achteruit. Èn wanneer ik even echt lekker toeren wil maken en het plaveisel wil hergroeperen en in The Dutch Mountains. Blij met m'n Forester!!!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3502
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor erichendri » 20 Jul 2018 12:55

De low gear zorgt ook voor meer warmte in je versnellingsbak door de extra wrijving.
Nogmaals, echt kwaad kan het niet maar gebruik het alleen met wegrijden, is veel beter voor de koppeling.
Tevens erg handig bij parkeren.
Tuurljk heb je meer trekkracht maar dat komt hoofdzakelijk omdat je motor meer toeren maakt en minder snelheid.
Daarbij is de verhouding bij subaru maar 1,2:1 en dat is heel anders dan de 2:1 bij echte terreinwagens.

Eric
snoef
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH II FB20

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor snoef » 20 Jul 2018 18:27

De low gear trekkracht vind ik precies goed. Less is more :) Want meer zou ik echt teveel vinden voor redelijk normaal gebruik. Extra wrijving en warmte in de versnellingsbak als het niet nodig is, moet ik niets van hebben:) Bedankt voor de tips! Prettig weekend en veel rijplezier!
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 317
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor hummie » 23 Jul 2018 15:14

Net terug. Dit keer weinig bergen gehad.
Gewoon lekker in normale versnellingen gerenden. 3000 toeren in 5 normaal. Slechts een enkele keer terug naar zijn 4 gehoeven.

Het enige waar ik laag voor gebruikt heb was om de caravan te plaatsen en weer weg te rijden, in laag om meer controle te behouden op lagere snelheden.
Ginne mover nodig. Die staat er al ene voor en daarmee jas ik hem al overal in. :mrgreen:
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫

Terug naar “Algemene discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten