High of Low gear bij trekken van de caravan.

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
ougie
Berichten: 193
Lid geworden op: 22 Sep 2012 22:57
Type auto: Subaru Forester 20 X Luxury uit 2006.
Locatie: Amersfoort en omstreken

High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor ougie » 05 Jan 2017 00:46

Hallo,
Ik heb afgelopen zomer de koppeling naar de kl*** gereden doordat we bij de grens Kroatië- Slovenië in een file van zo'n 4 uur terecht kwamen. Dit met een buiten temperatuur van 35 graden en het was zachtjes rijden en weer stil staan, en natuurlijk ook bergie op bergie af.
Mijn vraag is hoe gebruiken/schakelen jullie tussen high en low gear op dit soort momenten en gebruiken jullie de high of de low gear als je gewoon lekker door kunt rijden?
Uiteindelijk heeft de Boswachter ons, jawel, met Kip Isa White 47TBL (1500kg) wel thuis gebracht, maar het had geen 100 km verder moeten zijn.
Mijn voorstellingstopic.
viewtopic.php?f=2&t=1014
*thomas*
Berichten: 432
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor *thomas* » 05 Jan 2017 01:21

Ik zou op dat moment gewoon voor de low gear kiezen...
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 642
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor boswachterfan » 05 Jan 2017 10:10

Ik rijd meestal in low van 1 t/m 4. Dan ga ik van 4 laag naar 4 hoog, als de situatie dat toelaat. En af en toe in 5 laag door de stad hobbelen over doorgaande wegen. Hartstikke leuk, dat gespeel met die versnellingen. Ik vind het heerlijk rijden in low. Weinig toeren, rust in de auto en toch vlot vooruit met de caravan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3582
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor erichendri » 05 Jan 2017 11:54

Low is toch meer toeren als high. :mrgreen:
Wegrijden deed ik altijd in low en dan tot de 3de versnelling met
de caravan of solo op bergwegen.
In 3 doortrekken om in H weer op de juiste toeren te komen.
Bij files bergop niet meteen gaten dichtrijden.
Parkeren of manouvreren ook vaak in L.
Koppeling was denk ik al slecht, hoeveel km gelopen??
En in low is het verbruik hoger.

Eric
Gebruikersavatar
Subarumouse
Berichten: 217
Lid geworden op: 27 Aug 2014 21:12
Type auto: Ikke Forester 2.0X groen 2004, Zoon Legacy Touring 2R 2007
Locatie: 7581 Twente

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor Subarumouse » 05 Jan 2017 20:34

Hendri,
Kleine correctie....
In low kan het zelfs lager zijn als je bijvoorbeeld 1800 toeren draait in een H versnelling dan een wat hoger toerental in L of iets hoger in een hogere L versnelling
In L pakt ie veel beter en sneller op, hoeft dus minder te werken.
Bovendien ik draai liever 1800 in een L versnelling dan een overeenkomstige snelheid in kilometers in H.....
Alles met zwaar trekwerk.
Met een zware aanhanger rijden we in de stad altijd in L en schakelen we op de grote weg (constant) naar H.
Wat we willen, kunnen we ook! (hoop ik.....)
PoppeSchuitema
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 Dec 2016 08:22
Type auto: Subaru Impreza+ 2005
Locatie: Winterswijk
Contact:

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor PoppeSchuitema » 05 Jan 2017 21:58

Even een vraag over de H/L: tot welke snelheid kun je van hoog naar laag en andersom? en kan dat gewoon koppeling in en het handle overzetten of moet er nog tussengas/ doublecluts gegeven worden?
Nec scire fas est omnia
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1562
Lid geworden op: 14 Mar 2009 00:19
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)
Locatie: Landsmeer
Contact:

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor niksnut » 05 Jan 2017 23:02

ik trek altijd een zware boot. 1,2,3, in laag en dan naar 3 hoog en verder. ik doe dat zo omdat ik meen dat je hoog/ laag tot 70 kmh mag schakelen . daarboven schijnt het beter te zijn het kleine handeltje met rust te laten. leeg laat ik hem b.v. in files ook wel eens rustig rollen in L. net wat eric zegt , geen gaatjes willen dichtrijden maar blijven rollen en met je poot van de koppeling af blijven. in laag kan je de koppeling al vrij snel 100% laten aangrijpen ( geen slip) . de motor heeft koppel zat . rol met de impreza 2WD zonder laag wel eens met 600 toeren volgas een steile boothelling op. de motor kan het werk beter verzetten dan de koppeling. ;)
ps. nog nooit een koppeling versleten of een motor stuk gedraaid. thats why i love subaru :okeee:
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Gebruikersavatar
ougie
Berichten: 193
Lid geworden op: 22 Sep 2012 22:57
Type auto: Subaru Forester 20 X Luxury uit 2006.
Locatie: Amersfoort en omstreken

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor ougie » 06 Jan 2017 00:24

Ik denk dat hij de grootste klap heeft gehad bij de grensovergang Dragonje, in die file, en dat ik daarna o.a. op de Duitse autobaan op hogere snelheden wat te lang in low ben blijven doorrijden. De kilometerstand stond nog maar net op 150.000km, wel wat aan de snelle kant vind ik zelf.
Uiteindelijk loopt hij nu weer als een zonnetje.
Mijn voorstellingstopic.
viewtopic.php?f=2&t=1014
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3582
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor erichendri » 06 Jan 2017 21:23

Van te lang in low gear rijden gaat je koppeling niet stuk.
Dat is meer het laten slippen bij wegrijden met te veel gas en
bij afremmen op de motor iedere keer terugschakelen.

Eric
Gebruikersavatar
ougie
Berichten: 193
Lid geworden op: 22 Sep 2012 22:57
Type auto: Subaru Forester 20 X Luxury uit 2006.
Locatie: Amersfoort en omstreken

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor ougie » 06 Jan 2017 23:26

Even gecheckt en op de rekening staat, Koppelingsplaat 1x €112,08 / Drukgroep 1x €115,37 / Druklager 1x €36,63 / Hevel 1x €28,25 / Toplager 1x €10,66 en verder nog wat klein materiaal, olie en natuurlijk arbeidsloon.
Mijn voorstellingstopic.
viewtopic.php?f=2&t=1014
Gebruikersavatar
Powerfred
Berichten: 74
Lid geworden op: 25 Jun 2017 09:36
Type auto: SUBARU FORESTER (SG) | 2002.06-2012.10 - 2.0 AWD - 1994ccm 125pk (29LSPJ)
Locatie: Zoetermeer

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor Powerfred » 27 Jun 2017 16:25

En dit is dus precies de reden van aanschaf van de Subaru.
Ik trek een caravan van zo'n 1200 kg, en wil overal kunnen komen.

Paar maanden geleden waren we op een -zoals dat heet- een terrassen-camping. Dat klinkt heel gezellig alsof er veel terrasjes zijn, maar plaatsen op verschillende niveau's. En wij stonden natuurlijk helemaal bovenaan.... :shock:

De toegangsweg daar naartoe mega steil :?
Dus gas dr'op met de toenmalige auto - een Skoda Octavia 1.6. Hij heeft t gered- :okeee:
Maar als ik nou had moeten stoppen voor iets?
Nou, hoop dat dat nu opgelost is :D

Fred
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor hummie » 27 Jun 2017 17:25

Ik rijd in beginsel gewoon in de normale versnellingen.
Pas als de heuvels (of bepaalde omstandigheden) te erg worden gaat hij in low. Je weet wel, als je voortaan terug moet naar 2 of zelfs 1. Of als je in zijn een op de koppeling moet gaan werken. En in 90+% van de tijd is daar geen sprake van en hooguit de laatste paar km's als je binnendoor van of naar de camping moet. Op een gemiddelde vakantie kun je de keren dat het echt handig is op een hand tellen.

Low heeft zeker ook zijn nadelen, en dan met name het verbruik.
Waarom zou ik op een vrij normale weg (bergen van een handjevol procentjes) waar ik altijd al gewoon in 4 (of zelfs 5) makkelijk kon rijden nu ineens in low moeten gaan?
En ik heb al de nodige behoorlijke steile wegen genomen en zonder low boven gehaald. Terug schakelen doet ook wonderen. En zolang je in de normale versnellingen naar 2,5-3,5K toeren kunt kom je er echt wel gewoon.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
Powerfred
Berichten: 74
Lid geworden op: 25 Jun 2017 09:36
Type auto: SUBARU FORESTER (SG) | 2002.06-2012.10 - 2.0 AWD - 1994ccm 125pk (29LSPJ)
Locatie: Zoetermeer

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor Powerfred » 27 Jun 2017 17:33

Als t niet hoeft dan hoeft t niet.
Onze caravan heeft geen mover. (Dat is een elektromotor die je op de wielen kan zetten en de caravan op zn plekje te rangeren) dus ik moet dat met de auto doen. Dan is langzaam rijden (in low dus) wel handig. Dus ik zal het geregeld gebruiken denk
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4024
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor SP-Boxer » 27 Jun 2017 17:50

De keren dat je het echt nodig hebt zijn misschien op een hand te tellen. Bij het wegrijden maak je het echter al makkelijker voor de motor, dus waarom niet altijd gebruiken wanneer je uit stilstand vertrekt? Dat zou ik tenminste doen met een zware aanhanger er achter.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3582
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor erichendri » 27 Jun 2017 18:51

Low gear zorgt er altijd voor dat hij meer toeren draait dan in high.
Dat geld voor elke versnelling want de vertraging zit zo rond de 1.3
Helaas gaat dit wel gepaard met vermogen verlies want het is een extra schuine vertanding.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor hummie » 28 Jun 2017 09:03

SP-Boxer schreef:dus waarom niet altijd gebruiken wanneer je uit stilstand vertrekt?er achter

Omdat je in de meeste gevallen in zijn gewone 1 ook simpel weg komt.

SP-Boxer schreef:Dat zou ik tenminste doen met een zware aanhanger.

Met een flink geladen tandenmaster zou ik er ook snel voor kiezen inderdaad. Met een behoorlijk beladen 6,5m caravan waarschijnlijk ook. Maar we hebben het hier over een caravan waar de gemiddelde vakantieganger slechts een 4-4,5 metertje heeft (en vaak nog korter).
Een beetje 2L of meer moet toch makkelijk 1250kg kunnen trekken in zijn gewone versnellingen en dat dekt al de meeste caravans.
Onze vorige had 500kg laadvermogen. Onze huidige bijna 400kg. Echt superzelden de low gemist voorheen, en altijd zonder hulp weg kunnen komen. Terugschakelen en in de juiste toerentallen rijden doet ook veel.

Offroad met caravan gaat waarschijnlijk een ander verhaal worden. :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=vj-3r4GUrLM
Maar misschien schaf je dan beter eerst een Kendron aan.
https://www.youtube.com/watch?v=wk6KJXeOM0k
https://www.youtube.com/user/KedronCaravans
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4024
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor SP-Boxer » 28 Jun 2017 10:19

Verschil is dat je in low gewoon niet meer voelt dat er een aanhanger achter hangt en in high wel. Je ontlast het geheel gewoon. Tuurlijk gaat het ook gewoon in 1 hoog, maar het gaat makkelijker in laag :)

Joh, ik gebruik dat ding soms al als ik achteruit mijn oprit op rijd, of in de file.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3582
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor erichendri » 28 Jun 2017 11:39

Precies Marcel, je hoeft dan minder gas te geven of je koppeling te laten slippen
om in beweging te komen.
En natuurlijk blijf je een caravan of zware aanhangwagen altijd voelen.
Automaat is natuurlijk bij wegrijden niet te evenaren maar de 4 versnellingen zijn
daarna gewoon te lang is mijn ervaring.
1 is tot 65 km.
2 tot over de 110 km.
90 in 4 is ongeveer 2200 rpm en is net te laag.
In 3 is dat +/- 3000 rpm maar heeft niet continu lock-up, dat is jammer.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 28 Jun 2017 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 Jan 2009 22:02
Type auto: Leone 1 1,3DL MY84 Impreza Plus 1,6TS AWD MY05
Locatie: Emmen
Contact:

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor Rene » 28 Jun 2017 13:50

SP-Boxer schreef:Verschil is dat je in low gewoon niet meer voelt dat er een aanhanger achter hangt en in high wel. Je ontlast het geheel gewoon. Tuurlijk gaat het ook gewoon in 1 hoog, maar het gaat makkelijker in laag :)

Joh, ik gebruik dat ding soms al als ik achteruit mijn oprit op rijd, of in de file.

Kan me vergissen maar heeft de achteruit wel eens hi/lo gear?
Ik dacht alleen de versnellingen vooruit..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grtz Rene
Gebruikersavatar
Subarumouse
Berichten: 217
Lid geworden op: 27 Aug 2014 21:12
Type auto: Ikke Forester 2.0X groen 2004, Zoon Legacy Touring 2R 2007
Locatie: 7581 Twente

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor Subarumouse » 28 Jun 2017 14:33

De Subaru's met handbak hebben 10 vooruit en 2 achteruit door een extra tandwielset na de bak.
Dus ook HI/Lo in achteruit.
Top in low ongeveer 145 wat je beter niet gebruikt vanwege oa de dorst.....
Tot en met 3 in laag en dan overschakelen naar Hoog.
Bij helling / bergwerk gewoon in Low blijven, in elk geval met aanhanger.
Wij hebben 2 x 20x handbak uit 2004 met beide nu meer dan 200.000 en doen het perfect, ook met meer dan 2 ton (wat niet mag) erachter.
Benno
Wat we willen, kunnen we ook! (hoop ik.....)

Terug naar “Algemene discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten