BE-rijbewijs

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lohran
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 nov 2008 20:39

BE-rijbewijs

Bericht door Lohran »

Gisteren heb ik m'n BE-rijbewijs gehaald 8-)
Heb een paar weken terug een intake gehad van een uurtje en daaruit concludeerde de instructeur dat het wel binnen een dag mogelijk was. Zodoende heb ik gisteren 7 uur les gehad en daarna meteen m'n examen. Ging erg lekker! Had wel een vrij lastig examen zei de instructeur. Had het lastigste kruispunt in de omgeving van het CBR (A'dam West) en dan stonden er nog auto's geparkeerd ook en had beide verrichtingen (bocht achteruit en achteruit rijden en binnen een meter stoppen van obstakel). Ging erg lekker! Had amper zenuwen, was wel beetje moe (de dag ervoor nog een nachtje doorgehaald voor een spoedlevering aan Audi Ingolstadt :mrgreen: ).

De lescombinatie:
Afbeelding

En waar ik straks dan ook mee mag gaan rijden naast de gewone bussen (heb de BE ook van m'n baas gekregen opeens, aardig!):

Afbeelding
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: BE-rijbewijs

Bericht door LeoneTurbo »

Gefeliciteerd! Ik wil ooit ook nog eens E achter B gaan halen, moet geen probleem zijn ik steek een aanhanger met auto erop zou achteruit bij ons de oprit op (en dan heb ik aan weerszijden 20-30 cm).
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: BE-rijbewijs

Bericht door Toon »

Gefeliciteerd, leuk speelgoed zo'n BE oplegger
Nu je baas nog zo ver krijgen dat je CE mag halen 8-)
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: BE-rijbewijs

Bericht door niksnut »

gefeliciteerd man. altijd mooi en makkelijk.
Zelf heb ik het een paar jaar geleden ook van mijn baas gekregem (wel na wat aandringen want met een boot van 2 ton achter een mitsubischi L300 loop je toch een keer tegen de lamp)
Samen met 2 collega's elk ook zo'n dag cursus incl. examen gedaan en alle 3 geslaagd. Bij mij ging echt alles mis. maar heb me er lekker doorheen gekletst.
inderdaad altijd rustig blijven en laten zien dat je overzicht en alles onder controle hebt, dan maakt het meestal niet uit als je de aanhanger niet in 1 keer op zijn plek krijgt.
ik heb trouwens in Zaandam gereden. is ook geen pretje :D
mooie merc. trouwens. ben wel jaloers.
hoop veilige kilometers
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: BE-rijbewijs

Bericht door justyfever »

Gefeliciteerd!

Ik moet ook maar eens zo'n baas zoeken want een BE rijbewijs zou wel erg makkelijk zijn :D
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: BE-rijbewijs

Bericht door Bram_R »

goh he, die B-E dingen worden toch ook steeds groter!

Ik heb toen ook mijn B-E gehaald, 5 uur les, examen en papiertje erbij.
Wel een beetje zonde van het geld, want een jaar later had ik mijn C-E, en dan krijg je B-E er gratis bij...

Veel rijplezier met de combi!

bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Lohran
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 nov 2008 20:39

Re: BE-rijbewijs

Bericht door Lohran »

Dank jullie wel! Ben er ook wel blij mee :mrgreen:
Vrachtwagen rijbewijs hoef ik niet, wilde eigenlijk al niet met de BE-trailer rijden. Maar een collega is langdurig ziek dus m'n baas vroeg of ik hem wilde vervangen. Ik wil namelijk niet m'n hele leven in deze sector werken, maar ik heb nu wel weer een vast inkomen waardoor ik eindelijk eens uit huis kan (als ik eens wat kan vinden :roll: ).

En opzich heeft die BE-trailer wel wat. Wel een oud beestje inmiddels, maar die 5-cylindertjes blijven wel rijden. We hebben nog een gewone Sprinter 316CDI met ruim 5ton er op :mrgreen: Hoop dat er gauw eens een nieuwe sprinter komt met V6 190pk (we hebben nu een bakwagen met V6 180pk automaat, heerlijk!). En de BE-trailers worden nu meer gebruikt voor buitenland dan de gewone bussen. Dus dat is ook wel leuk.

Maar het is inderdaad niet zo lastig te halen. Gewoon laten zien dat je het overzicht houdt, goed kijken en wel laten zien dat je dat ding onder controle hebt. 2x steken is niet erg. Achteruitrijden heb ik ook 2x gekeken, maakte hem ook niet uit. Stond uiteindelijk op een halve meter van het obstakel (dat vroeg 'ie terwijl ik met de lessen op een meter moest staan), dus was perfect :mrgreen:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: BE-rijbewijs

Bericht door SP-Boxer »

Gefeliciteerd, altijd handig E achter B :okeee:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Lohran
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 nov 2008 20:39

Re: BE-rijbewijs

Bericht door Lohran »

Jep, kan ik legaal een auto vervoeren met een aanhanger ;)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: BE-rijbewijs

Bericht door SP-Boxer »

Precies, ik ga daar niet speciaal een rijbewijs voor halen, maar prettig is het wel! (komt alleen zelden voor)

PS. Je pakketje is vandaag weggegaan ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: BE-rijbewijs

Bericht door Dennis »

Ik wil natuurlijk niet de vreugde verpieteren en uiteraard gefeliciteerd met je E-rijbewijs. Alleen die rode mercedes kan je vanaf 2012 alleen nog met je B-E rijbewijs rijden zonder de oplegger. tenzij je maar 3500 kg wil vervoeren in de aanhanger (vanaf 2012 mogen be aanhangers nog maar max 3500kg zijn). Vanaf 2012 heb je C-E nodig of er komt een nieuw rijbewijs aan tot 7500kg. Wist je dit nog niet bij deze ;)
Gebruikersavatar
Lohran
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 nov 2008 20:39

Re: BE-rijbewijs

Bericht door Lohran »

Dennis schreef:Ik wil natuurlijk niet de vreugde verpieteren en uiteraard gefeliciteerd met je E-rijbewijs. Alleen die rode mercedes kan je vanaf 2012 alleen nog met je B-E rijbewijs rijden zonder de oplegger. tenzij je maar 3500 kg wil vervoeren in de aanhanger (vanaf 2012 mogen be aanhangers nog maar max 3500kg zijn). Vanaf 2012 heb je C-E nodig of er komt een nieuw rijbewijs aan tot 7500kg. Wist je dit nog niet bij deze ;)
Zoals ik ook al zei, het maakt me niet zoveel uit want ik rijd liever met gewone bussen :mrgreen: Het is meer dat ik de komende tijd (half jaartje denk ik) mijn baas even uit de brand kan helpen doordat er iemand langdurig ziek is en zij niet een nieuwe werknemer hoeven aan te nemen. Die 500/600 euro investering had hij daar kennelijk voor over (nogmaals: ik heb niks betaald :mrgreen: ). Dus het maakt me echt niet uit, tegen die tijd hoop ik ook een andere baan te hebben ;)

Maar ik wist het niet, bedankt voor de heads up! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: BE-rijbewijs

Bericht door Dennis »

Dan is trouwens 500/600 euro voor 7uur les en examen niet duur geweest. Ik was voor 4 uur les inclusief examen al 500 Euro kwijt :? En mijn baas betaalde het niet.
Gebruikersavatar
Lohran
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 nov 2008 20:39

Re: BE-rijbewijs

Bericht door Lohran »

Ja ik zag een flyer waar 580 euro op stond. Ik heb een intake-les gehad (uurtje), 7 uur les en een examen. Had ook weleens gekeken er naar en was vaak duurder.
highrider
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mar 2010 14:21

Re: BE-rijbewijs

Bericht door highrider »

Dennis schreef:Ik wil natuurlijk niet de vreugde verpieteren en uiteraard gefeliciteerd met je E-rijbewijs. Alleen die rode mercedes kan je vanaf 2012 alleen nog met je B-E rijbewijs rijden zonder de oplegger. tenzij je maar 3500 kg wil vervoeren in de aanhanger (vanaf 2012 mogen be aanhangers nog maar max 3500kg zijn). Vanaf 2012 heb je C-E nodig of er komt een nieuw rijbewijs aan tot 7500kg. Wist je dit nog niet bij deze ;)

Wat hier boven staat kan niet.
A = motor ( in ieder geval tweewieler )
B = personenauto (motorvoertuig) ( 8+1) tot 3500 kg ( leeg gewicht + laadvermogen ) en aanhanger tot 750 kg dan wel trekkend voertuig zwaarder dan aanhanger tot totaal 3500 kg.
c = vrachtauto ( motorvoertuig ) (8 + 1 ) vanaf 3500 kg ( leeg gewicht + laadvermogen ) voor zover mij bekend GEEN aanhanger toegestaan. ZONDER chaffeursdiploma tot 7,5 ton. Met is onbeperkt tot WVW
D = bus ( motorvoertuig ) meer dan 8 personen ex chaffeur en ook geen aanhanger toegestaan
e = diverse categorieën aanhanger ( kort koppel , trailer , aanhanger achter C, gelede bus )

Die 7500 kg hierboven genoemd is het duitse rijbewijs B . Daarmee mag je tot 7,5 ton rijden in B en C categorie. Het gelijk trekken daarmee loopt in veel lidstaten helemaal spaak. Feitelijk moet Duitsland naar 3,5 ton

Voor Nederland geldt dat B max 3500 kg (met uitzonderingen zoals genoemd) en B+E tot 7,5 ton afhankelijk van het toegestane trekgewicht van de auto. Een landcruiser mag dus gewoon een aanhanger van 4 ton trekken. 3,5 + 4 geeft 7,5 en das max

Beetje late reactie maar was een tijdje pierenwaaien. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: BE-rijbewijs

Bericht door Dennis »

highrider schreef:Die 7500 kg hierboven genoemd is het duitse rijbewijs B . Daarmee mag je tot 7,5 ton rijden in B en C categorie. Het gelijk trekken daarmee loopt in veel lidstaten helemaal spaak. Feitelijk moet Duitsland naar 3,5 ton

Voor Nederland geldt dat B max 3500 kg (met uitzonderingen zoals genoemd) en B+E tot 7,5 ton afhankelijk van het toegestane trekgewicht van de auto. Een landcruiser mag dus gewoon een aanhanger van 4 ton trekken. 3,5 + 4 geeft 7,5 en das max

Beetje late reactie maar was een tijdje pierenwaaien. :mrgreen:
Dat klopt alleen men wil van die iveco trekkers ed af die je met een B rijbewijs nu nog mag rijden. Vandaar dat men bezig is met een nieuwe regel dat je maar max 3500 kg achter B mag hebben.
Berrie120
Berichten: 963
Lid geworden op: 16 sep 2010 10:17

Re: BE-rijbewijs

Bericht door Berrie120 »

Zou dat niet voor alle nieuwe rijbewijzen gaan gelden net als dat mijn Pa vroeger alle stempels had en ik alleen B. En zelf E er bij moest gaan halen.
Plaats reactie